Gå til innhold

To prikker til, og førerkortet ryker!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dessverre seks prikker, og er nå livredd for å kjøre.

Kom til å tenke på i dag at jeg ikke har skiftet til vinterdekk ennå. Er det å ikke ha vinterdekk noe man kan få prikker for?

Og generelt ellers, er det noen her som har klart å kjøre "prikkfritt" i tre år og således slippe denne grusomme nervøsiteten hver gang dere kjører?



Anonymous poster hash: 4bf07...409
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har ingen prikker.

Her er et par idèer til deg; få på vinterdekk, og begynn å kjør med vett i hodet. Kanskje du da slipper å få flere prikker.



Anonymous poster hash: 31efe...2ac
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hvorfor kan du ikke bare kjøre slik som normale mennesker kjører? Ja, de aller fleste kjører uten å få prikker. Om du så mister lappen så kunne du kanskje vente noen år før du tok den igjen slik at du ble litt mer voksen tenker jeg da :) Det er en grunn til at du får prikker. Få på vinterdekk eller ta buss.



Anonymous poster hash: 42f74...723
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt førerkort i mange år uten å få noen prikker. Hva gjør dere egentlig for å få prikker? Kjører for fort? Det er jo bare til å holde seg innenfor det som er lovlig, så kommer det selvsagt ingen prikker. Regner med du i tilfelle kjører for fort med vilje, ikke fordi du ikke klarer å holde fartsgrensene :vetikke:



Anonymous poster hash: 57510...65d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i 6 år uten å få en eneste prikk. Må innrømme at det ikke er så veldig vanskelig.



Anonymous poster hash: 50840...6ed
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt førerkort i mange år uten å få noen prikker. Hva gjør dere egentlig for å få prikker? Kjører for fort? Det er jo bare til å holde seg innenfor det som er lovlig, så kommer det selvsagt ingen prikker. Regner med du i tilfelle kjører for fort med vilje, ikke fordi du ikke klarer å holde fartsgrensene :vetikke:

Anonymous poster hash: 57510...65d

Jeg hadde hatt førerkort i nesten to år, da jeg en dag kjørte altfor fort(glemte meg helt enkelt, så dumt og enkelt), og derfor fikk dobbel prikkbelastning..... Jeg hadde ikke tenkt på prikker i det hele tatt før dette, har ikke vanligvis problemer med å følge trafikkreglene.

Men, igjen - får man prikker for ikke å ha skiftet til vinterdekk? Om jeg f.eks. blir kontrollert i morgen tidlig, får jeg da prikker eller skjer det ingenting?

Anonymous poster hash: 4bf07...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Du må være skodd etter forholdene og ha dekk med minst 3 mm mønsterdybde om vinteren. Det er ikke et absolutt krav om vinterdekk, men blir du stoppet får du prikker dersom det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekkene dine.

Lappen i over 20 år uten prikker. Kjører etter forholdene, men er ingen sinke i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år på veien, 10 mil om dagen. Ingen prikker og ingen ulykker. Syns ikke det er vanskelig - Kjører effektivt, følger reglene og avpasser etter forholdene.

Anonymous poster hash: fb463...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du kan miste lappen hvis du ikke skifter dekk. Er jo ganske kaldt for tiden, og glatt visse steder! Ikke forsvarlig å kjøre slik du gjør. Både til skade for deg selv og andre i trafikken når du ikke har skiftet dekk!



Anonymous poster hash: 947de...c2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være skodd etter forholdene og ha dekk med minst 3 mm mønsterdybde om vinteren. Det er ikke et absolutt krav om vinterdekk, men blir du stoppet får du prikker dersom det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekkene dine.

Lappen i over 20 år uten prikker. Kjører etter forholdene, men er ingen sinke i trafikken.

Har sjekket på http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Finner ingenting i det hele tatt som tyder på at du har rett. Står ingenting der om å få prikker om det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekk.

Kjører for øvrig med helårsdekk, ikke sommerdekk.

Anonymous poster hash: 4bf07...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Har sjekket på http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Finner ingenting i det hele tatt som tyder på at du har rett. Står ingenting der om å få prikker om det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekk.

Kjører for øvrig med helårsdekk, ikke sommerdekk.

Anonymous poster hash: 4bf07...409

Vi skrev sikkert samtidig. Se innlegget mitt rett over ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker tilbake det jeg sa om prikker: du får ikke det av feil dekk, tydeligvis.

Her er en lenke til hva du får prikker for:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Men du må uansett være skodd for forholdene.

Postet omtrent samtidig.. :)

Men igjen, jeg har helårsdekk, ikke sommerdekk. Men det er jo ikke like bra som vinterdekk.

Anonymous poster hash: 4bf07...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Postet omtrent samtidig.. :)

Men igjen, jeg har helårsdekk, ikke sommerdekk. Men det er jo ikke like bra som vinterdekk.

Anonymous poster hash: 4bf07...409

Enda en gang med posting omtrent samtidig :)

Da er det mønsterdybde som teller for deg.

Noen ganger, ved ekstreme forhold, har politiet gått ut og advart mot å kjøre uten piggdekk, og da vil du nok bli stoppet, men det ville jeg også blitt med piggfrie vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start å følge trafikkregler, så unngår du både prikker og å være nervøs for å kjøre. Klarer du ikke det, så har du ikke noe ute i trafikken å gjøre.

Anonymous poster hash: f7ac8...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er mest bekymret over at du, TS, er mer opptatt av prikker enn sikkerhet. Du tenker "ånei, får jeg prikker om jeg ikke har vinterdekk?" i stedet for å tenke "ånei, risikerer jeg både mitt eget og andres liv ved å kjøre på sommerdekk nå?"

Jeg vil helst ikke møte på slike sjåfører i trafikken.

Endret av linkan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Kanskje du skal bekymre deg litt mindre for om du mister lappen, og heller litt mer om hvem du kommer til å ta livet av med sommerdekkene dine? Det er ikke så jævla vanskelig å holde seg prikkfri heller. Du bare følger loven. Men noe sier meg at det sikkert er like greit om du mister lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...