Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forventer vel egentlig ikke noe fasitsvar her, mer litt filosofering. Har endret seg mye hva jeg synes er god lønn fra jeg studerte og frem til nå (ferdig for fem år siden med en hovedfagsutdanning). Husker jeg tenkte da jeg var ferdig at om jeg var over 400' i løpet av et par år ville jeg være godt fornøyd, og hadde jeg en halv mill noen år deretter (nå?) ville jeg virkelig ha gjort det godt.

Men...det endrer seg jo. Hører både om folk uten utdanning, eller nyutdannede, som tjener mye mer enn det. Leste ett eller annet sted at gjennomsnittslønna i Norge vil nærme seg 500 000 i år. Og det inkluderer jo ALLE - også de uten utdanning eller uten særlig mye ansvar.

Jeg tjener nå 730 000 i en stilling med ganske mye ansvar og mye jobb - heldigvis også med stor personlig frihet. Synes ikke det er mer enn jeg bør ha ift. faste utgifter (bor sentralt i Oslo uten å ha fått stor arv eller opparbeidet boligformue) og ikke minst utdanning og ansvar. Men synes ikke lengre 3/4 million er bra, jeg ville jo syntes dette var en fantastisk sum tidligere....

Så nå tenker jeg at under en halv mill er egentlig ganske dårlig lønn, og vanskelig å klare seg på dersom du ikke bor veldig billig. Blant de jeg er sammen med på jobb og fritid har jeg nå en ganske gjennomsnittelig lønn, og det påvirker også hvordan man ser det. Så vil man gjerne reise, spise ute, kjøpe fine ting, etc...

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette da...men hva synes DU er god lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg fått en årslønn på litt over 200 000 så hadde jeg følt meg kjemperik :) En halv mill i året ; hva skulle jeg brukt så mye penger til ? Syns folk i dag er grådige og griske og penger spiller alt for stor rolle i valg av jobb .

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere utdannelse men tjener litt i underkant av 400.000 i 100% stilling. Jobber som førstekonsulent innenfor det offentlige. Synes egentlig jeg hat en helt grei lønn, selv om jeg egentlig skulle ønske jeg tjente mer. Tenker allikevel at så lenge jeg har nok, er ikke penger det viktigste.

Vil vel si at en "god lønn" ligger på ca. 500.000 pr. år. Men det kommer selvfølgelig an på hva man jobber med og hvor mye ansvar man har...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå har jeg en veldig uforutsigbarjobb og jobber frilans så jeg telles vel egentlig ikke med som 100% stilling, men jeg synes i det jeg bikket 400 000 at jeg hadde en helt grei lønn som det var mulig å leve på. Nå tjener jeg en del mer, og pengene blir borte for det.

Det handler i stor grad om vaner tenker jeg.

Jeg bor forøvrig også sentralt midt i Oslo, og klarte meg fint på 400 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"god lønn" i dagens samfunn betyr over millionen i mitt hode. Skal et par ha mulighet til å få lån på en enebolig med god standard i Oslo, bør man ha samlet inntekt på godt over 1 million.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 1-1,5 million er en god lønn i mine øyne, men det er selvfølgelig relativt. Er du en nyutdannet siviløkonom vil jeg si at 500 000 er en veldig god lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er 500 000 ei normal, fin årslønn. Kjenner egentlig ingen som tjener stort mer enn det. Jeg og mannen har 850 000 til sammen, og vi klarer oss veldig fint.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snittlønn vil én person som tjener bra dra med seg veldig mange som har null i inntekt. Meridianen ligger nok noe under snittlønnen.

En nyutdannet adjunkt (4 år høyere utdannelse) tjener 368 000, og med full annsiennitet 446 000. En nyutdannet lektor (master + ppu - 6 år) har en startlønn på 402 000, og tjener 503 000 med full annsiennitet.

Jeg synes alt over 500 000 er god lønn, og hvis du synes 730 000 ikke er god lønn, så må du rett og slett se på forbruket ditt. Veldig mange lever fint på en lønn som er langt lavere enn din.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mangosorbet

Hvor gamle er dere? Jeg føler at hvor mye man tjener har lite å si om du har penger til det du trenger og litt til overs til ting du måtte ønske deg. Mange vil nok si at jeg har fått en god start i livet, med en far som har tjent opp mot 11-12 mill. årlig og en mor med 700 000 årlig. Det er ikke dårlig, men jeg ser venner som har foreldre som tjener 500 000 til sammen årlig og de har det helt fint de også! Til tross for at mine foreldre tjener veldig bra, har jeg vært veldig opptatt av sparing fra jeg har vært i begynnelsen av ungdomsårene! Jeg begynte å jobbe som 14åring i en kinokiosk med en utrolig stusselig lønn, men om jeg så bare tjente 2000 kr en måned sparte jeg 1500 av dem.

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre) og jeg kjøpte en fin passelig stor leilighet til 3,2 mill. i Oslo. Jeg sier dette før jeg sier hva jeg tjener den dag idag fordi veldig mange har fordommer og tror at foreldrene mine har gitt meg alt. Idag er jeg 20 år, har kommet meg gjennom første året av bachloren til sommeren og skal fullføre deg (fast bestemt!). Jeg var heldig å møte mennesker som skulle vise seg å være gode kontakter gjennom mine første arbeidsår. Jeg jobber nå med web design and marketing i en stor internasjonal bedrift. Jeg har tatt sjanser, flere av dem heelt uten å tenke på konsekvenser og jeg har lært mine lekser, men du kommer ikke noe sted uten å satse. I 2011 tjente jeg min høyeste lønn hittil, 1,2 mill, og jeg hadde aldri den forventningen i utgangspunktet! Jeg er fremdeles opptatt av å spare, og har mer enn de fleste andre på sparekontoer rundt omkring i de fleste banker. Døm meg gjerne, men jeg cvet selv hvor mye innsats og arbeid kan gi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klart meg vanvittig bra på 400.000 i året. Skulle ikke ha klagd på 300.000 heller. Hadde jeg hatt en årslønn på 750.000 vet jeg ikke helt hva jeg skulle ha brukt dem på. :sjenert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Jeg føler at hvor mye man tjener har lite å si om du har penger til det du trenger og litt til overs til ting du måtte ønske deg. Mange vil nok si at jeg har fått en god start i livet, med en far som har tjent opp mot 11-12 mill. årlig og en mor med 700 000 årlig. Det er ikke dårlig, men jeg ser venner som har foreldre som tjener 500 000 til sammen årlig og de har det helt fint de også! Til tross for at mine foreldre tjener veldig bra, har jeg vært veldig opptatt av sparing fra jeg har vært i begynnelsen av ungdomsårene! Jeg begynte å jobbe som 14åring i en kinokiosk med en utrolig stusselig lønn, men om jeg så bare tjente 2000 kr en måned sparte jeg 1500 av dem.

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre) og jeg kjøpte en fin passelig stor leilighet til 3,2 mill. i Oslo. Jeg sier dette før jeg sier hva jeg tjener den dag idag fordi veldig mange har fordommer og tror at foreldrene mine har gitt meg alt. Idag er jeg 20 år, har kommet meg gjennom første året av bachloren til sommeren og skal fullføre deg (fast bestemt!). Jeg var heldig å møte mennesker som skulle vise seg å være gode kontakter gjennom mine første arbeidsår. Jeg jobber nå med web design and marketing i en stor internasjonal bedrift. Jeg har tatt sjanser, flere av dem heelt uten å tenke på konsekvenser og jeg har lært mine lekser, men du kommer ikke noe sted uten å satse. I 2011 tjente jeg min høyeste lønn hittil, 1,2 mill, og jeg hadde aldri den forventningen i utgangspunktet! Jeg er fremdeles opptatt av å spare, og har mer enn de fleste andre på sparekontoer rundt omkring i de fleste banker. Døm meg gjerne, men jeg cvet selv hvor mye innsats og arbeid kan gi.

1.2 mill som webdesigner i et stort firma uten utdannelse som 20-åring? vanskelig å tro på!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.2 mill som webdesigner i et stort firma uten utdannelse som 20-åring? vanskelig å tro på!

Ja :fnise: Samboeren min er IT-ingeniør med 530 000 i året og 6 års ansennitet. Det er helt vanlig lønn for et slikt yrke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest True Khaleesi

Hvor gamle er dere? Jeg føler at hvor mye man tjener har lite å si om du har penger til det du trenger og litt til overs til ting du måtte ønske deg. Mange vil nok si at jeg har fått en god start i livet, med en far som har tjent opp mot 11-12 mill. årlig og en mor med 700 000 årlig. Det er ikke dårlig, men jeg ser venner som har foreldre som tjener 500 000 til sammen årlig og de har det helt fint de også! Til tross for at mine foreldre tjener veldig bra, har jeg vært veldig opptatt av sparing fra jeg har vært i begynnelsen av ungdomsårene! Jeg begynte å jobbe som 14åring i en kinokiosk med en utrolig stusselig lønn, men om jeg så bare tjente 2000 kr en måned sparte jeg 1500 av dem.

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre) og jeg kjøpte en fin passelig stor leilighet til 3,2 mill. i Oslo. Jeg sier dette før jeg sier hva jeg tjener den dag idag fordi veldig mange har fordommer og tror at foreldrene mine har gitt meg alt. Idag er jeg 20 år, har kommet meg gjennom første året av bachloren til sommeren og skal fullføre deg (fast bestemt!). Jeg var heldig å møte mennesker som skulle vise seg å være gode kontakter gjennom mine første arbeidsår. Jeg jobber nå med web design and marketing i en stor internasjonal bedrift. Jeg har tatt sjanser, flere av dem heelt uten å tenke på konsekvenser og jeg har lært mine lekser, men du kommer ikke noe sted uten å satse. I 2011 tjente jeg min høyeste lønn hittil, 1,2 mill, og jeg hadde aldri den forventningen i utgangspunktet! Jeg er fremdeles opptatt av å spare, og har mer enn de fleste andre på sparekontoer rundt omkring i de fleste banker. Døm meg gjerne, men jeg cvet selv hvor mye innsats og arbeid kan gi.

Poeng?

Synes du motsier deg selv kraftig. Først betyr ikke penger noe som helst, og deretter skryter du over din såkalte velstand?

Det virker som status betyr en del for deg og at du gjerne ønsker og tror at du er bedre og smartere enn alle andre.

Å satse for å oppnå noe er noe alle vet er gunstig. Men en satser på ulike ting for å oppnå sin egen definisjon på velstand.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 mill som webdesigner i et stort firma uten utdannelse som 20-åring? vanskelig å tro på!

tja. tjener ikke han el fashionista omtrent 10 ganger dette i året?

Tror han er på samme alder omtrent, men han er redaktør og ikke designer.

Det er faktisk ikke umulig, selvom det kanskje ikke er så sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre)

Utdyp.

Hvis du mot all formodning skal ha klart å tjene 600.000 selv opp frem til du ble 18, så har du først og fremst brutt AML på flere punkter, sett at du har fullført skolegang i tillegg.

Men uansett, hva mener du uten hjelp? Har du fått pengegaver til bursdag og jul? Har de dekket utgifter for deg? Har du trengt å betale noe selv? Det er jo noe du ikke forteller her. Jeg fikk spart masse i samme periode, men det var fordi jeg fikk lommepenger (som selvfølgelig skal regnes som hjelp fra foreldre) slik at jeg kunne spare all lønnen. Men med kiosklønn får man ikke spart 600.000.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du har en rik onkel eller bestemorsarv eller fikk 100.000 til konfirmasjonen: jo, du har fått hjelp fra din familie.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode har du en grei lønn hvis bikker 500k. Alt over 800k er høy lønn i min verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snittlønn vil én person som tjener bra dra med seg veldig mange som har null i inntekt. Meridianen ligger nok noe under snittlønnen.

En nyutdannet adjunkt (4 år høyere utdannelse) tjener 368 000, og med full annsiennitet 446 000. En nyutdannet lektor (master + ppu - 6 år) har en startlønn på 402 000, og tjener 503 000 med full annsiennitet.

Jeg synes alt over 500 000 er god lønn, og hvis du synes 730 000 ikke er god lønn, så må du rett og slett se på forbruket ditt. Veldig mange lever fint på en lønn som er langt lavere enn din.

Medianen heter det :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...