Gå til innhold

Forholdsregler/forhåndsregler


FangeLiv

Anbefalte innlegg

Ser at disse to begrepene brukes om hverandre.

Er det egentlig to ulike begreper som betyr forskjellige ting?

Eller er den ene av dem feil å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ordboka mi står det at en forholdsregel er "forberedende skritt til å møte en vanskelig situasjon: ta sine forholdsregler / ta, treffe de nødvendige forholdsregler mot noe", mens forhåndsregler ikke står.. Jeg har likevel aldri brukt ordet forholdsregler, bare forhåndsregler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Ser at disse to begrepene brukes om hverandre.

Er det egentlig to ulike begreper som betyr forskjellige ting?

Eller er den ene av dem feil å bruke?

Det riktige er forholdsregel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg vil på det varmeste anbefale denne lenken. I Bokmåls- og nynorskordboka kan en slå opp alle ord en lyster, og finne ut hvordan ord skrives på norsk.

PS

Et søk på forhåndsregel viser at det ordet ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

På tide å løfte denne.

Nå har bruken av "forhåndsregler" tatt fullstendig av. Det er nok nå. Det er på tide at folk gir seg. Eller så er det på tide at vi på språkforumet begynner å bli skikkelig nazi på dette framover. Når noen bruker dette "ordet" på kg bør vi kunne si fra. Det har gått for langt.



Anonymous poster hash: 50e14...677
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det heter selvsagt forholdsregler, regler for hvordan forholde seg til noe. Nå tar man dem gjerne på forhånd, så slik sett kunne det være logisk nok å ta forhåndsregler, men det blir ikke riktig av den grunn.



Anonymous poster hash: 50e14...677
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig. Jeg må oppriktig si at jeg tenker at folk ikke er særlig oppegående når de gjør slike feil. Det er ikke det at det forandrer betydningen all verden, jeg forstår jo hva som menes, men hvordan man kan gå i mange, mange år og si "forhåndsregler" uten å oppdage at det er feil skjønner jeg bare ikke. Da må man rett og slett være lite oppvakt.



Anonymous poster hash: d35e7...bf7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært spennende å vite hvem i all verden som begynte med dette. For det er alltid en som er først ute. Og så har det spredd seg.

Litt som hvem var den første som sa "baguett" i stedet for "bagett", og så videre.



Anonymous poster hash: 50e14...677
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært spennende å vite hvem i all verden som begynte med dette. For det er alltid en som er først ute. Og så har det spredd seg.

Litt som hvem var den første som sa "baguett" i stedet for "bagett", og så videre.

Anonymous poster hash: 50e14...677

Slike ting kan selvsagt ikke spores til én person. Det er svært forståelig at folk legger inn en "u" i uttalen av "bag(u)ett(e)", og det er noe som garantert skjedde helt uavhengig på mange kanter .

Anonymous poster hash: c715a...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting kan selvsagt ikke spores til én person. Det er svært forståelig at folk legger inn en "u" i uttalen av "bag(u)ett(e)", og det er noe som garantert skjedde helt uavhengig på mange kanter .

Anonymous poster hash: c715a...8e5

Det kan ha oppstått uavhengig, og det kan ha rot i at én person gjorde det. Det blir uansett aldri logisk å uttale bagett som baguett. Like lite logisk som å uttale Jeanette bokstav for bokstav.

Anonymous poster hash: 50e14...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg er ikke enig. Jeg synes det er like logisk at folk begynte å si "baguett", som at min gamle bestemor snakket om "run-dupp" da hun mente "Roundup", nettopp fordi hennes språklige referanseramme rett og slett ikke inkluderte engelsk uttale av ord og uttrykk.



Anonymous poster hash: c715a...8e5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...