Gå til innhold

Utleier klager over at jeg betaler for sent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg ville bare sjekke hva folk her mener.

Leier som sagt en leilighet. Og i kontrakten står det jeg skal betale husleie den 1. i hver mnd.

Jeg har lagt husleien til forfall i nettbanken så det blir automatisk trukket fra og betalt den 1. hver mnd. Så jeg tenker ikke noe mer over det.

Inntil utleier kom til meg og klaget over at jeg ikke hadde betalt husleien 1. juni, men 2. juni. Utleier sa også det hadde skjedd flere ganger. Og skulle det skje igjen ville de kaste meg ut.

Når jeg sjekket nærmere så er grunnen til forsinket husleie at det har hendt at den 1. har havnet på en lørd eller sønd. Og derfor blitt trukket fra på mandagen. Det her har jeg også forklart for utleier. Men utleier mener da at hvis datoen den 1. faller på en helg så bør jeg sette inn på konto på fredagen. Det her betyr jo at jeg må betale husleie to ganger i løpet av en mnd.

Synes dere det er feil av meg å reagere på dette? At utleier er urimelig.

Blir for dumt om jeg ikke kan få gjøre det enkelt å legge betalingen til fast forfall den 1. så jeg slipper å tenke mer over det.



Anonymous poster hash: 8b696...c39
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes utleier er urimelig.

Jeg leier selv ut en leilighet der leien skal betales den 1. hver måned og dersom den 1. faller på lørdag/søndag eller en helligdag, forventer jeg leien om neste virkedag.

Eneste gangene jeg har mast litt på leietaker er hvis leien ikke er kommet inn den 1 og det er en normal virkedag. Men selv da sender jeg bare en vennlig epost, jeg truer aldri med utkastelse på et slikt grunnlag.



Anonymous poster hash: bad4a...49f
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forfallsdato er lørdag, søndag eller annen helligdag, så er det neste virkedag som gjelder. Du har rett.



Anonymous poster hash: 2652c...fcb
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha lønn eller annen innbetaling på en fast dato og denne datoen faller på en helgedag så får man disse pengene på konto siste virkedag før helgedagen.

Og derfor er det vel også riktig at huseier å kreve at husleien skal være inne på kontoen hans så han har de den 1. i hver mnd. Dersom da den 1. havner på en helgedag må du fikse det slik at det er inne på hans konto før den 2.

Jeg har aldri fått klager så jeg syns at utleieren din er litt vel firkantet, men han har rett.



Anonymous poster hash: a694a...174
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje huseier trenger pengene på første hver måned? Jeg forstår egentlig huseier litt her altså, her passer jeg alltid på at husleia er inne på i god tid før. Hva med å bare sette forfall til 27ende?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utleier selv og hadde overhode ikke hengt meg opp i dette. Når pengene er på konto og du har satt forfall til den 1. så vil dette gå ut av konto tidlig, hos dnb rundt 3 tiden og huseier får dette på konto i løpet av dagen.

Siden huseier er så sær så hadde jeg flyttet forfallet en dag fram.

Anonymous poster hash: cf17a...cd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så her enkelt er det - er det juli måned? Ja. Har husleier fått betalt for juli måned? Ja. Da har du betalt for leie juli måned og utleier har ikke rett til å kaste deg ut. Utleier kan si opp kontrakten og henvise til "for sen betaling", men dette kan du overklage (du har en måned på deg fra du får oppsigelsen - og den skal være skriftlig) - og da vil du stå meget sterkt. Et par dagers forsinkelse i betaling, særlig når det er lagt opp til automatisk trekk, er ikke noen grunn til å si opp.

Hadde leietaker misligholdt så pass at leietakeren (bare som et eksempel, jeg sier ikke du) ikke betalte på flere måneder av gangen ville saken stilt seg annerledes.



Anonymous poster hash: 37201...93c
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje huseier trenger pengene på første hver måned? Jeg forstår egentlig huseier litt her altså, her passer jeg alltid på at husleia er inne på i god tid før. Hva med å bare sette forfall til 27ende?

Nei vet du hva. Hvis utleier har så dårlig kontroll på sin økonomi så er ikke det noe leietaker skal bli lidende for.

Anonymous poster hash: 37201...93c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utleier selv og hadde overhode ikke hengt meg opp i dette. Når pengene er på konto og du har satt forfall til den 1. så vil dette gå ut av konto tidlig, hos dnb rundt 3 tiden og huseier får dette på konto i løpet av dagen.

Siden huseier er så sær så hadde jeg flyttet forfallet en dag fram.

Anonymous poster hash: cf17a...cd7

Flyttet en dag tilbake mener du? Eller mente du det du skrev? ;)

Anonymous poster hash: 37201...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Jeg ville bare sjekke hva folk her mener.

Leier som sagt en leilighet. Og i kontrakten står det jeg skal betale husleie den 1. i hver mnd.

Jeg har lagt husleien til forfall i nettbanken så det blir automatisk trukket fra og betalt den 1. hver mnd. Så jeg tenker ikke noe mer over det.

Inntil utleier kom til meg og klaget over at jeg ikke hadde betalt husleien 1. juni, men 2. juni. Utleier sa også det hadde skjedd flere ganger. Og skulle det skje igjen ville de kaste meg ut.

Når jeg sjekket nærmere så er grunnen til forsinket husleie at det har hendt at den 1. har havnet på en lørd eller sønd. Og derfor blitt trukket fra på mandagen. Det her har jeg også forklart for utleier. Men utleier mener da at hvis datoen den 1. faller på en helg så bør jeg sette inn på konto på fredagen. Det her betyr jo at jeg må betale husleie to ganger i løpet av en mnd.

Synes dere det er feil av meg å reagere på dette? At utleier er urimelig.

Blir for dumt om jeg ikke kan få gjøre det enkelt å legge betalingen til fast forfall den 1. så jeg slipper å tenke mer over det.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Jeg synes huseier er pirkete, men hvis det er viktig for ham å ha pengene før den 1, så er det jo bare for deg å sette autotrekken i nettbanken til den 28 for eksempel. Jeg forstår ikke helt problemet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kanskje huseier trenger pengene på første hver måned? Jeg forstår egentlig huseier litt her altså, her passer jeg alltid på at husleia er inne på i god tid før. Hva med å bare sette forfall til 27ende?

Uansett hvilken forfallsdato man har satt, vil den alltid en eller annen gang falle på en søndag eller annen helligdag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken forfallsdato man har satt, vil den alltid en eller annen gang falle på en søndag eller annen helligdag.

Riktig. :blomst: Er også derfor jeg reagerer. H*n ble veldig sinna og påstod jeg hadde ødelagt helgen hans fordi pengene ikke var på konto dagen før.. Mest lyst å flytte ut. Men ikke lett å finne nytt i Oslo.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en får faktura og betalingsdatoen er x dato skal pengene være på konto den dagen. Så enkelt er det. Og jeg er lykkelig for at jeg har sluttet å leie ut noe som helst.



Anonymous poster hash: edb05...afb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistenker at det heller er utleier som har litt knapt med penger. Jeg har hatt den situasjonen selv da jeg kun hadde leieinntekt og ikke jobb, og ventet veldig på de pengene - og dermed ble frustrert når de ikke var inne den 1., dersom det var en helg. Men det var MITT problem, og jeg plaget ikke leietakerne med det.

Jeg skal motta leie den 1 og har satt autogiro på regninger noen dager etter og forfall på boliglånet den 15, slik at jeg alltid har margin. Det er det logiske.



Anonymous poster hash: bad4a...49f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har vel i og for seg rett, men han/hun virker utrolig firkantet og vanskelig...! Har selv vært både leieboer og leietager, og har aldri opplevd noe annet enn at man er litt fleksible med en dag eller to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forfallsdato er en ting. At pengene ska være inne på konto innen en viss dato er en annen ting.

Hva sier kontrakten din?

- At husleien skal betales den 1. i hver måned (altså den 1. er forfallsdato)?

- At husleien ska være på huseiers konto den 1. i hver måned?



Anonymous poster hash: d182d...881
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare sette utbetalingsdato til 3 dager tidligere, så ordner alt seg? :)

Hvorfor må jeg liksom betale inn 3 dager før tiden? Det betyr jo feks 100 kr i tapte renteinntekter i løpet av et år. Bare fordi utleier er gal og ikke tåler at den 1. ender på lørd eller sønd..

Anonymous poster hash: 8b696...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kan du ikke bare sette utbetalingsdato til 3 dager tidligere, så ordner alt seg? :)

Hvordan kan dette misforstås? Sitat:

Og i kontrakten står det jeg skal betale husleie den 1. i hver mnd.

Jeg har lagt husleien til forfall i nettbanken så det blir automatisk trukket fra og betalt den 1. hver mnd. Så jeg tenker ikke noe mer over det.

Leietager forholder seg til den datoen som står i kontrakten. Utleier kan ikke kreve at leietager skal betale i slutten av foregående måned.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfallsdato er en ting. At pengene ska være inne på konto innen en viss dato er en annen ting.

Hva sier kontrakten din?

- At husleien skal betales den 1. i hver måned (altså den 1. er forfallsdato)?

- At husleien ska være på huseiers konto den 1. i hver måned?

Anonymous poster hash: d182d...881

"Leien betales forskuddsvis den 1. hver måned"

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...