Gå til innhold

Å bo på 20 kvm, hvordan er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en liten hybel på 20 kvm, og lurer på om jeg skal ta den. Jeg er alene, hybelen er sentral og billig.

Men hvordan er det å bo på et så lite område?

Anonymous poster hash: 4fb86...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en studentleilighet (kjøkken, bad og sov) på 12 kvm, og jeg trivdes veldig. Lite, men koselig. Man venner seg til det rett og slett, og med smarte løsninger går det greit.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamster i bur.



Anonymous poster hash: cf35c...9fe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 20 og har gjort det i et år nå. Det funker egentlig ganske greit, men jeg merker at jeg savner muligheten til å f.eks. ha gjester på besøk. Det går fint å invitere et par venner osv. Men som det sosiale dyret jeg er så savner jeg veldig å ha stort spisebord og stort kjøkken sånn at jeg kan invitere mange på middag.

Men som andre nevner: det finnes hybler som er langt mindre og som folk overlever i. ;)



Anonymous poster hash: 3cb03...335
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Har aldri bodd på 20, men 38 funka fint en god stund. :laugh:

Tror man kan gjøre det aller meste koselig hvis man legger litt i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor på 25 kvm med kjæresten min, noe som fungerer helt fint. Vi har en slags hemsløsning med både soveområde og rom for oppbevaring, i tillegg til mye lagringsplass på kjøkkenet, og en bod i kjelleren. Det er klart det kan bli trangt til tider, men vi trives her. Det blir også fort rotete, men om man har et godt system for å holde ting i orden, er det null problem. Man får det fort ryddig igjen.

Neste gang vi flytter kommer vi nok til å se etter leiligheter som er større, men så lenge planløsningen er god trenger ikke 20 kvm være så ille. Spesielt ikke til bare en person. Vi bodde tidligere i en nesten dobbelt så stor leilighet, men der var mye av arealet "bortkastet".



Anonymous poster hash: 958dc...8ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om livssituasjon, planløsning og krav til standard, tror jeg.

Her skulle jeg gjerne ha bodd, i tilfeldig rekkefølge:

15 (!!!) kvadrat på Bjølsen

15 (!!!) kvadrat på Bjølsen II

22 kvadrat i Bergen

22 kvadrat på Ila, Trondheim

21 kvadrat på Lademoen, Trondheim

Man kan få til veldig mye på 20 kvadrat, men det er jo som det meste annet.

Er man nødt til å pusse opp kjøkken og bad + bygge spesielle skreddersydde løsninger,

går det fort med et par hundre tusen ekstra.

Jeg kunne fint ha klart å bo på 20 kvadrat med eget kjøleskap og fryser, vaskemaskin, integrert benkoppvaskaskin på kjøkkenet + ovn og stekeplate.

Da kunne jeg fint ha ofret noen kvadratmeter.

Nyere boliger / leiligheter tegnes gjerne uten vindfang og gang

og det sparer man jo en del kvadratmeter på.



Anonymous poster hash: 3c17a...420
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kvadratmeter er jo over 10 ganger så stort som det enkelte i Hong Kong disponerer:

http://m.db.no/2012/10/09/nyheter/utenriks/bolig/hongkong/reuters/23797646/?www=1

Bodde selv på 17 kvadd i fire mnd. Funker jo greit, kunne fint bodd der lenger. Men litt 'trist' å bo sånn, på en måte.

Anonymous poster hash: 57cd8...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på 24 kvadrat og syns det er helt greit. Jeg jobber på dagtid og har ofte en avtale på ettermiddag/kveld så sånn sett er det jo begrenset hvor mye jeg oppholder meg her, og jeg ser for meg at størrelsen på leiligheten nok kunne vært et problem hvis jeg stort sett tilbragte dagene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangt, men greit der og da, trivdes forsåvidt bra. Nå bor jeg på det dobbelte og trives mye bedre, det er mer plass til å "leve" her enn i en liten bule. Bedre plass betyr flere skap = leiligheten er og ser ryddigere ut og tar faktisk kortere tid å vaske enn de 20 jeg bodde på tidligere, det er deilig å ha både seng OG sofa, egen vaskemaskin på badet, stort kjøleskap med ordentlig fryser, plass til alt av sko, klær, bøker... Mye kommer også an på planløsningen og hvor mange ting du er nødt til å ha (skrivebord, TV, bred seng, skap/hyller?). Jeg hadde kjøkkenkrok og et lite bad, fellesvaskeri i kjelleren.

Om du skal flytte ut for første gang er det sikkert lurt å prøve å bo på 20 kvm. Det kan jo hende at du trives kjempegodt. Hvis du går lei av å ha så lite plass etter et år eller tre, så har du jo spart mange penger på å bo trangt denne tiden. Heller det enn at du leier noe stort nå, og så tvinges til å flytte til noe mindre senere på grunn av pris (jeg antar at du skal studere?).



Anonymous poster hash: 40eb6...365
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på alt fra 16-26 kmv da jeg var student, husker det bare som koslig!

Mannen bodde i "leilighet" på 17 kvm, der var vi mye sammen, noe som også bare var koslig. Han klarte seg fint på 17 kvm også. Så smått kan være veldig koslig, og man ser tilbake på det som en herlig tid. Det er jo slik studietiden skal være spør du meg! Og ærlig, så var det vel begrenset hvor mye tid man hadde hjemme også. Var jo gjerne på farten et eller annet sted.

Lurt å innrede med sovesofa med lagring av sengetøy inni, et skrivebord med skuffer, en bokhylle som også en flat-tv kan stå i. Og et klesskap for oppbevaring og klær. Man har gjerne en bod i tillegg, men bor man i studentsamskipnader kan det være best å ha verdisaker i leiligheten ;) Men alt annet stæsj kan man jo bruke bod til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...