Gå til innhold

Kjøpe leilighet som student


Gjest Blåmeis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har nok egenkapital til en leilighet på 2 mill.

Det som resterer er selvsagt at du har beviselig betalingsevne på lånet - jeg fikk boliglån som student men måtte ha min mor som kausjonist ettersom jeg studerte og skulle studere et par år til innen jeg var ferdig og i full jobb.



Anonymous poster hash: 276fb...31c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmeis

Jeg har dessverre noen år igjen, og mine foreldre ønsker ikke å være kausjonister. Noen tips til alternativer til kausjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du ha en såppas stor stillingsprosent (nb! fast!) at du klarer å betjene avdragene selv om renta skulle gå opp. :)

Men jeg tror at så lenge du har en stabil og ok inntekt ved siden av studielånet at du kan få lån alene. :) Men det spørs litt på inntekt. Studielån regnes jo ikke som inntekt når banken ser på betalingsevne...



Anonymous poster hash: 16aa9...141
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok EK, men du må jo også kunne betjene et lån på 1, 65 millioner - alene. Vet om folk i fast full stilling med ok inntekt som ikke får lånt så mye alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at studielån ikke regnes som inntekt.

Jeg hadde 450.000 i egenkapital og fullt studielån, men fikk ikke lån før foreldrene mine sto som medlånetakere eller stilte som kausjonister.



Anonymous poster hash: e796c...e30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min ville heller ikke stå som kausjonist på hele lånet mitt, men hun tok opp et lån i sitt navn og sikkerhet i sin bolig på 400 000 som jeg lånte privat av henne. Satte opp en avtale om at jeg skulle betjene dette lånet for henne, samt at dersom jeg skulle havne på ville veier og må selge leiligheten i all hast, så blir de første 400 000 (eller det som er igjen av hennes lån) gå til henne.

Litt mer papirarbeid, men summa summarum er at 1) Lånet hun har koster henne ikke noe, for det er jeg som betaler renter og avdrag og 2) hun slipper å være ansvarlig for hele lånet mitt, men bare en liten del, noe som føles litt tryggere for henne.

Kanskje du kan spørre foreldrene om en slik avtale? :)



Anonymous poster hash: 16aa9...141
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som psykologistudent var det superlett å få lån i DnB. Utdannet du deg til en bestemt jobb, ville jeg startet i banken hvor den aktuelle fagforeningen har avtale.

Anonymous poster hash: 04ec7...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utdanner meg som jurist :)

Juristforeningen har avtale med DNB.

Anonymous poster hash: a549e...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange banker gir bare 3 ganger inntekten din i lån å da, er ikke bare egenkapitalen det går på.



Anonymous poster hash: 36532...c12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngMann1986

Det stemmer vel at juristforeningen har avtale med Dnb, og der kan du få boliglån-ung til gode betingelser. Ville nok bedt om avdragsfritt, siden du er student, men med den egenkapitalen, og bolig til ca 2mill klarer du fint å betjene rentene. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte bolig da jeg selv var student.

Undersøk litt på nett, både se på boliger på finn.no, og kjør igjennom forskjellige boliglånskalkulatorer, og be om finansieringsbevis. Da starter du prosessen, og det er uforpliktende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lov til å kjøpe bolig til 2,3 med egenkapital på 300. Er student, men er ferdig neste sommer og vil ha en sikker jobb. Tjener minst 9000 fast i måneden, men stort sett ligger det på 13,000 - tidvis mer. Har også studielån ved siden av. Det var ikke vanskelig å få lån.

Anonymous poster hash: 2e93a...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...