Gå til innhold

Foreldre som ikke kan stille som sikkerhet i lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og siden det ikke er noen 'menneskerett' å eie egen bolig, så må dere enten begynne sparingen, eller fortsette å være på leiemarkedet...

Man kan ikke bare bestemme seg for å kjøpe en bolig, uten å ha økonomien i orden.

Å 'regne med'/håpe på hjelp fra foreldre synes jeg er merkelig.

I deres alder bør dere være økonomisk uavhengige av foreldre...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bankene vil ha sikkerhet i boligen, da priser går opp og ned. Derfor ønsker de t dere spytter inn med egenkapital.

Dere får gjøre som alle andre: spare!

Og dere kan ikke kreve å få kjøpe bolig!

Mange må leie, og sånn er det bare.

Sett dere som må å kunne kjøpe om 2-3 år, og spar maks i mellomtiden.

Anonymous poster hash: 2abf7...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere bo i en leilighet til 15 000? Eller kan dere finne noe rimeligere å bo en periode der dere får spart opp mer penger.



Anonymous poster hash: 40075...f22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet (etter skatt) har vi dette utbetalt:

44000

Mobil: 1000

Leiekostnader (inkl strøm, internett,tv): 15000

Trening: 1400

Transport: 1600

Studielån: 1100

Andre utgifter: 5000 (herunder noe linsebruk og p-piller).

Mat: 4500

Anonymous poster hash: 115d7...57c

Slik budsjettet deres er nå, har dere litt over 14,000 til overs per måned.

Det tallet kan bli enda mer ved f.eks. billigere leie, kutte treningmedlemskap (tren hjemme + ute), billigere mat og kutte noe uspesifisert under "andre utgifter".

Dere kan spare opp 100K på godt under et år.

Egenkapital må dere ha. Det er ingen god ide, ei heller logisk, å låne seg selv til pipa. Forhåpentligvis har krisen i USA hatt noe effekt på folk. Bankene krever både egenkapital og evne til å betjene lån, en av delene er ikke nok.

Anonymous poster hash: b55c8...270

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er flere måter å komme inn i boligmarkedet på. Den muligheten som hjelp fra foreldr har ikke dere, så da har dere to reelle valg igjen:

1: spare opp EK på 15% - kr 450.000 - så fort som råd er og kjøpe boligen til 3 mill. Med 10.000/mnd i sparing vil det ta 3 år og 9 måneder.

2: spare opp EK på 15 % til en mindre leilighet på et år: kjøpepris 2 mill - 15 % EK = 300.000 - noe som betyr sparing kr 16.500/mnd. Så kjøper dere denne mindre boligen og betaler ned på denne og fortsetter å spare ved bl.a å spare skattefordelen dere får hver måned. Vips så har dere 15 % EK til en større bolig via en mindre leilighet i oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må selvsagt bare spare, og kutte mest mulig utgifter. Ville helt klart sett etter billigere sted å bo i perioden frem til boligkjøp. Hva med ei billig rønne? Om noe sånt finnes i Stavanger? Gir utrolig motivasjon til å spare mest mulig og gjøre perioden frem til boligkjøp kortest mulig. Og med mye lavere leie vil dere nå mål raskere. Ville vurdert Blondies alt. 2 over, se etter en billigere startleilighet som dere kan eie mens dere sparer videre til drømmeboligen.

Akkurat sistnevnte er ca det vi gjør nå. Bor billig i leilighet vi eier til den prisen vi hadde råd til da vi kjøpte første gang, uten hjelp fra noen og med litt for lite EK til å ha råd til å bo i hovedstaden. Men jeg har lang pendlervei (men tro meg, reisekostnadene har på ingen måte tatt igjen for boligprisfallet utenfor byen!), det må jeg ofre for å få denne planen til å fungere. Om 1,5 år, da ca 4 år etter vi kjøpte leilighet med bare litt i egenkapital, kommer vi til å ha over 1 mill i egenkapital, og kan kjøpe oss bolig der vi ønsker, i den størrelsen vi ønsker oss. Uten å ha fått hjelp fra noen. Om det er gøy å pendle 2t 40 min hver dag? Nei, ikke kjempe, men det lar seg gjøre for en periode på noen år da målet vårt er å ha råd til å bo der vi har lyst til å bo.

Sier ikke at det er løsningen for dere, men vær kreative og spar inn, spesielt på leie vil jeg tro det er endel tusenlapper å spare for dere. Om dere kan gå ned i standard, størrelse eller flytte lenger ut.Og det er jo de tusenlappene som gjør at dere når målet deres lenger.

For motivasjon er det lurt å finne ut nøyaktig hvor mye dere skal spare opp, og beregne hvor lang tide det vil ta. Å vite ca datoen for når dere er i mål hjelper veldig på motivasjonen selv om levestandarden er dårligere for en tid.

I bunn og grunn er ingenting umulig, men man må gjerne ofre litt og jobbe hardt for å oppnå det man ønsker.

Ps. hva med å se etter ekstrajobb også? Øke inntekten? Jobbe 150% begge to for en periode på et år eller noe? Tøft, men mye nærmere egen bolig etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ dere bosette dere i Stavanger? Det går tog flere ganger i timen ned til Egersund, og dess lengre ned på jæren du kommer dess billigere blir det.

Vi er litt eldre enn dere, og har nettopp kjøpt eget hus til godt over 3 mill. Uten hjelp fra foreldre, men med egenkapital fra leiligheten vi solgte. Men vi bor ikke i Stavanger, selv om begge jobber der. 40 min med tog + 10 min på sykkel er absolutt overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stort, men jeg tipper og vinner på oddsen 50 kr. 50kr × 7 dager = 350 kr hver uke. På 1 m=1750 kr og i 12 mnd 21 000 kr uten renter. Ganske enkelt for meg, disse pengene går direkte på fond sparing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at dere MÅ bo i leilighet til 15000 med alt? Dere kan lett få en leilighet i Stavanger/Sola/Sandnes til 10 000 kroner. 4000 ish spart, bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom dere har over 14 000 til overs hver mnd etter regnestykket deres. Hvor går alle pengene? Det skulle vært mulig å spare opp egenkapital på noen år dersom dere går inn for det. Med litt lavere leieutgifter, fornuftig sparing og bruke feriepenger/skattepenger til egenkapital burde dere klarer dette på 2-3 år...



Anonymous poster hash: 40075...f22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle innvandrere er i samme situasjon, og de klarer å kjøpe seg en bolig. Nøkkelord: sparing.

Anonymous poster hash: 316be...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nå langsiktige mål må man ofre litt på kort sikt.

Se etter en billigere bolig.

Dropp linser og trening (altså ikke å trene, men å betale for det.. det å ta seg en løpetur og en styrkeøkt på stuegulvet er gratis), ikke dra på ferie, ikke kjøp klær, ikke kjøp blader, bøker kaffe ut osv. Ha billigere mobilabonnent...

Vips kan dere spare 20.000 pR mnd. Hurra! :)

Anonymous poster hash: 502ce...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere i hele tatt vært i banken? Syns folk på internett får det til å virke mye vanskeligere å få lån enn det virker å være "i virkeligheten". I min omgangskrets har alle som har søkt om lån fått lån, noen som studenter, noen som nyutdannede uten fast jobb, enslige (riktignok med grei lønn), flere uten eller med for lite egenkapital. Noen har også blitt rådet til å ikke bruke egenkapital, men å få fullfinansiert boligen og spare egenkapitalen. Lån har de fått alle sammen. Men det forutsetter nok at man kommer seg i banken og får snakket med et menneske!

Ellers er jeg enig i at dere burde klare å spare en god del tusenlapper hver måned, med de inntektene og utgiftene dere har. Ingen vits i å utsette sparingen, selv om dere skulle få lån uten egenkapital!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å nå langsiktige mål må man ofre litt på kort sikt.

Se etter en billigere bolig.

Dropp linser og trening (altså ikke å trene, men å betale for det.. det å ta seg en løpetur og en styrkeøkt på stuegulvet er gratis), ikke dra på ferie, ikke kjøp klær, ikke kjøp blader, bøker kaffe ut osv. Ha billigere mobilabonnent...

Vips kan dere spare 20.000 pR mnd. Hurra! :)

Anonymous poster hash: 502ce...774

.. Og ha et såpass kjipt liv at det egentlig ikke er verdt det :P

Anonymous poster hash: c19d3...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp linser

Anonymous poster hash: 502ce...774

Du tuller når det gjelder akkurat den, ikke sant? Endret av Thorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon for noen få år siden. Fattern ville ikke og muttern kunne ikke.

Det endte likevell opp med at vi fant en bank som var villig til å låne oss litt over 100%. Litt usikker på hvorfor de gjorde det da andre banker ikke ville. Dog har vi begge "trygg" inntekt.

Jeg måtte ta 10% som topplån med høy rente. Dette betalte vi ned først.



Anonymous poster hash: c3252...fc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som alle andre som er i same situasjon - så må dere vel ha egenkapital om dere ikke kan ordne kausjonist eller få startlån.

Selv matte jeg leie (leide billig, en 60 kvm for 5000 inkludert strøm, men dog noe usentralt) i tre år etter at jeg hadde startet i full jobb. Da hadde jeg klart å spare opp nok egenkapital for å få lån til å kjøpe meg en 50 kvm leilighet.

Ikke regn med at det skal være så enkelt som at foreldrene skal kunne stille som kausjonister. Svært mange har ikke denne muligheten, og da må man spare.



Anonymous poster hash: 1e1ce...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det virker som dere forventer å få kjøpe en relativ dyr bolig uten å gjøre noenting som helst for det?

Selvom dere ikke har hatt muligheten til å spare før ligger jo alt til rette for at dere kan legge dere opp en stor sum nå, hvis dere ofrer litt for det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og ha et såpass kjipt liv at det egentlig ikke er verdt det :P

Anonymous poster hash: c19d3...f9e

Hvis det er en vanlig holdning skjønner jeg godt at folk aldri evner å spare penger og havner på luksusfellen...

Anonymous poster hash: 1db45...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller når det gjelder akkurat den, ikke sant?

Man kan godt spare penger på å droppe linser for en periode om man har briller som passer. Har man ikke der er det naturligvis ganske meningsløst å spare på linsebruk.

Anonymous poster hash: 1db45...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...