Gå til innhold

Lei av å være fattig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av å være fattig!

Anonymous poster hash: 51c8c...4c5

Bli rik da!

Problem solved.

Anonymous poster hash: f25c8...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Du er jo ung og har ikke startet ditt eget liv enda, det var jo litt vel tidlig å gi opp. Du har jo masse muligheter! Tar du en ingeniørutdannnelse og flytter til Stavanger, så kan jeg love deg at du kan bli med på "oljefesten". ;)

Oljebransjen sier jo opp folk i stor stil nå, så det er ikke sikkert i det hele tatt.

Ts, Du må begynne å TENKE rikt. Start med "rich dad, poor dad". Hva du jobber med er uvesentlig i Norge. Så lenge du tjener over 400.000 i året kan du være rik. Det handler bare om prioriteringer og hvordan du bruker pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du er bare 20 år. Jeg var også fattig på den alderen og mamma og pappa har aldri hatt god råd. På den tiden var det dog ikke vanlig at alle dro på utelandsturer flere ganger i året, så jeg merket nok ikke presset like mye som du gjør.

Jeg var fattig langt opp i 20-årene. Utdannelse, studielån og senere et altfor stort boliglån. Men nå, i en alder av 33, har jeg veldig god økonomi og god lønn. Du må skape ditt eget liv økonomisk og ikke tenke at foreldrene dine har noe ansvar for dette.



Anonymous poster hash: ac69c...855
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men jeg reagerte også på hvordan TS ordla seg i hovedinnlegget. Det virket rett og slett som om han var genuint overbevist om at slik mennesker rundt ham har det i Stavanger er slik folk flest har det, når eksemplene han kommer med er mennesker hvis livsstil ligger langt over snittet - både i dette landet og i alle andre vestlige land.

Jeg vokste opp på Oslo vest med foreldre med god råd men jeg kunne likevel ha de faktene der som ung, da andres foreldre hadde enda mer og ikke minst FIKK enda mer av sine foreldre. Jeg ble likevel ganske raskt irettesatt på dette.

Noe sier man at TS' foreldre ikke har tatt akkurat den delen av oppdragelsen der de gir ham litt perspektiver. Noen godt voksne mennesker er også veldig disponert mot å klage, og de har kanskje oppdratt ham på samme vis.

Men ja, selvsagt skal tråden fokuseres rundt å gi ham råd, men disse kommer også med justerte forventninger. Det er ikke sikkert TS har drivet, ambisjonene eller intelligensen til å nå like langt som enkelte han sammenlikner seg med, men han kan fortsatt få det veldig bra.

Anonymous poster hash: 661c5...384

du har helt rett der.. Foreldra mine har aldri vært fattige. Heller rikere enn fler, men jeg fikk aldri mer enn jeg trengte. Ville jeg ha nye klær kunne jeg ønske meg det til bursdagen, ville jeg ha ukelønn måtte jeg jobbe for det osv. Vi dro på utenlandsreiser, men besøkte bl annet områder der fattige bodde.

Jeg husker jeg noen ganger syns det var kjipt at mine foreldre aldri kjøpte merkeklær til meg, at jeg aldri fikk dra på shopping. At jeg aldri hadde de kuleste lekene.

Men jeg ser jo at det har vært bra for meg. Jeg bryr meg lite om penger og rikdom, og det blir få shoppingturer og "nye leker". Det sparer jeg til og handler på salg/i utlandet/ebay. Vet at jeg har det ekstremt godt her i Norge, selv som student med studielån. Det er synd mange ikke innser det samme..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning som garanterer deg jobb:

Økonomi, bedriftsøkonomi, markedsføring, revisor, sykepleier, vernepleier, barnevernspedagog...

Hvis du ikke vil studere, får ungdommer ofte lett jobb i kundeservice bransjen, som for eksempel i teleperfomance. (Canal digital?) Godt betalt jobb har jeg hørt! Spesielt hvis du er villig til å jobbe kvelder og overtid. Pluss at man får bonuslønn også. Og til tider gratis kvelder på byen med kollegane osv. en jeg kjenner jobber der og han tjener gjennomsnitt 28 000 pr mnd. Han har null utdanning, bare videregående. Men man blir kanskje fort lei da ;)

Ellers finnes jo mcdonalds, vanlige butikkjobber etc. jobb en del helg, kvelder og overtid så blir det fort et par tusen ekstra i mnd.

Men det anbefales jo aller mest å studere noe da, sånn langsiktig sett :) Vi er fortsatt bare i 20 årene, i starten av dem... jeg vil tro at vi har bedre råd om 5-10 år når vi er mer etablerte osv. Jeg har ihvertfall planer om å studere i årene framover og være ferdigutdannet innen jeg er 30. Krysser fingrene for at jeg klarer det! :)



Anonymous poster hash: c561e...d83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...