Gå til innhold

Lei av å være fattig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er tydelig, TS, er at det ikke er noen av de som har svart deg her som vet hvordan det er å være i dine sko. De tenker alle at det er enkelt og lett å tjene store penger.

Jeg pratet med en venn av meg fra en fattigere del av Afrika (han dro til Europa, utdannet seg til lege, flyttet til Norge med kjæresten sin) om dette med fattigdom og hvor ille det er i Afrika. Han mente at det var langt fra så ille i Afrika som det er her. Her?! For der delte man ulykken sammen. Der delte man det man hadde med hverandre. Ingen var ensom i fattigdommen. Her, derimot, blir folk skjøvet bort og oversett hvis en ikke har "penger nok". Man måles i langt større grad som menneske ut fra de økonomiske verdier man har. Har man ingen er man heller ingenting verdt her i Norge.

Anonymous poster hash: 277c8...39f

Du mener altså at ingen som har svart her vet hvordan det er å komme fra en familie med dårlig råd, der man ikke har kunst på veggen eller dyre utenlandsferier. Og at ingen her vet hvordan det er å kjempe for å komme inn på boligmarkedet uten å få hjelp fra foreldrene? Beklager å måtte skuffe deg, men jeg vil si nøyaktig det samme som alle andre, og min oppvekst bar preg av to foreldre i lavtlønnet arbeid, med høye låneutgifter og tre barn. Det lengste jeg kom på utenlandsferie, var en biltur til Sverige. Allikevel har jeg klart å skaffe meg en utdannelse ved hjelp av studielån, jobbet en stund som det jeg er utdannet som, med ekstrajobb ved siden av for å legge meg opp egenkapital, og kjøpte leilighet i Oslo i fjor uten hjelp av foreldre. Det er mulig, spørsmålet er bare hvor mye man er villig til å yte for å få det til.

Og hvis man tror at alle i hele Norge har foreldre som kjøper leilighet til barna, kunst på veggen og mange utenlandsturer i løpet av et år, så er det på tide å stikke fingeren i jorda og se seg rundt.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja ja men, jeg har også sett på det hva som kan være lurt å utdanne seg i, og hva som er viktig for Norge.

Jeg har utdannet meg i Plate/Sveis, det vil si å jobbe med konstruksjon, stål osv osv. Trodde jeg, at det skal være enkelt å få seg jobb innen det yrket. Siden i Norge trenger vi store bygninger, veier osv osv, hvor det er behov for stål og andre materialer innen det yrket.

Jeg har søkt i flere byer, jeg kunne ikke få siden jeg har ingen arbeidserfaring innen det yrket. Men jeg har jo fagbrev som Plate/Sveis.

"- Ta en utdannelse"

Ok, det er enkelt å ta utdannelse, feks hvis hun blir ferdig med utdannelsen og etter det at hun ikke for jobben i det hun har utdannet seg.

Det som er verst at folk ikke for jobb etter utdannelsen, og da blir det kjedelig.



Anonymous poster hash: f5855...ff8

Da ser man litt på markedet og utdanner seg til noe som ofte er enkelt å skaffe seg jobb. Og ikke noe megasært som nesten ikke er behov for. Man kommer ikke ut av "fattigdommen" ved å sitte og sutre på et forum og tenke at man ikke vil få jobb selv om man har utdannelse.



Anonymous poster hash: 23b3d...424

Velg en utdannelse som gir deg kompetanse. At du KAN noe. Enten det er noe praktisk dersom du er best anlagt slik, eller om det er noe akademisk. Tenk at du skal KUNNE noe med tyngde, som ikke alle kan eller gidder fordype seg i. Det skilles mellom "hard sciences" og "soft sciences" og sistnevnte resulterer ofte i arbeidsledighet. Styr unna fjasegrader. Hvis du f.eks. studerer business, velg regnskap og IT og de kjedelige tingene andre ikke gidder.



Anonymous poster hash: 661c5...384



Anonymous poster hash: f5855...ff8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Ta en utdannelse, gjerne på 3-4 år, da trenger du ikke så mye i studielån.
  2. Finn ut hvilken utdannelse som gir størst mulighet for jobb og høy inntekt etterpå. Mulighet for jobb er viktigst, høy lønn hjelper deg ingenting om du ikke får jobb. Sykepleier er eksempel på en jobb som ikke gir spesielt høy lønn, men ofte vil det være turnus og helgejobbing som gir tillegg til fastlønn. Det gir også mulighet for å ta ekstravakter, både under utdannelsen og etter at du er ferdig.
  3. Velg en utdannelse som passer dine evner og interesser, det gjør det mye enklere å fullføre.
  4. Ta fullt studielån. Det er det gunstigste lånet du kan få, og det påløper ikke renter mens du studerer.
  5. Skaff deg en ekstrajobb ved siden av studiene, og bruk minst mulig av studielånet. Det setter du på høyrentekonto og bruker til egenkapital.
  6. Hvis mulig (greit for din mor, og du synes det er greit selv), bo hjemme til du er ferdig med studiene.
  7. Ikke øk forbruket når du er ferdig med studiene og får jobb, bruk heller noen år på å spare opp til egenkapital.
  8. Vær fleksibel med hvor du kjøper leilighet, jo mer sentralt du bor, jo dyrere blir det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du er 20 år, og skal ikke leve på foreldrene dine.

Vokste selv opp "fattig", men hadde det ok fordi bestemor brukte masse penger på meg.

Har aldri fått penger hjemmefra, men flyttet ut når jeg var 15,startet å jobbe når jeg var 17 og har klart meg selv siden.

Har jobbet sykt hardt, tatt utdannelse og bor idag i rekkehus i Oslo, med ca 60% lån. (Takst 7 millioner).

Du må jobbe hardt, og start med utdannelse.

Anonymous poster hash: 63c91...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tydelig, TS, er at det ikke er noen av de som har svart deg her som vet hvordan det er å være i dine sko. De tenker alle at det er enkelt og lett å tjene store penger.

Anonymous poster hash: 277c8...39f

Nå lurer jeg på hva du baserer det på. Det er ingen annen vei ut av fattigdommen enn å ta seg en utdannelse og få seg en jobb. Det er faktisk så enkelt å komme seg ut av det. En kommer ikke ut av det av å bare sitte på baken og vente på at pengene skal komme til en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Du er jo ung og har ikke startet ditt eget liv enda, det var jo litt vel tidlig å gi opp. Du har jo masse muligheter! Tar du en ingeniørutdannnelse og flytter til Stavanger, så kan jeg love deg at du kan bli med på "oljefesten". ;)

Stavanger er stedet jeg og foreldrne mine bor nå, og jeg vil ikke bli boende her. Folk er så sinnsykt rike utenom oss altså :(
Pappa er dessuten ingeniør, men er likevel ikke med på "oljefesten". Man må ha kjøpt villa på sent 80-tall eller tidlig 90-tall som i dag er nedbetalt for å kunne delta der.

Jeg har ikke noen tips til jobb dessverre.
Aksjer er vel den mest kjente investeringsformen. Men det er fullt mulig å starte bedrift eller å investere tid til å drive med noe på siden. Mange som foreksempel tjener en fin slump med penger av å være aktiv på f.eks. youtube eller drive en nettside.

Jeg har veldig liten peiling på aksjer og sånt, så er vel kanskje litt usikkert å satse på det… Men takk for tips uansett :)

Du er ikke lei av å være fattig, du er lei av å ikke være født rik.

Ja, kanskje en bedre formulering.

Foreldrene dine, bruker dem gå ut på byen drikke, også spisse ute? - Det koster penger, og i Norge er det dyrt å spisse ute og drikke.

Kan du ikke finne deg først jobb, så blir det enklere for deg. Da kan du sparre opp litt penger, etter det så kan du se om du kan kjøpe deg noen.

Bruker du å dra ut på byen? Drikke og spisse ut på restauranter som er så dyrt. Kan være feks å droppe det.

Du må skrive ned, hva du må ha for å overleve og hva du ikke trenger.

Lykke til!



Anonymous poster hash: f5855...ff8

Mamma gjør ikke det, hun har ikke råd, og er veldig fornuftig med den lille inntekten hun har. Pappa kunne nok vært mer fornuftig. Han bruker en del penger på spiseri og alkohol. Jeg kan dessverre ikke nekte han det da, men synes han burde vært flinkere til å spare penger til barna sine.
Jeg har et nøkternt forbruk, og er bevisst på ikke å spise for ofte ute.

  1. Ta en utdannelse, gjerne på 3-4 år, da trenger du ikke så mye i studielån.
  2. Finn ut hvilken utdannelse som gir størst mulighet for jobb og høy inntekt etterpå. Mulighet for jobb er viktigst, høy lønn hjelper deg ingenting om du ikke får jobb. Sykepleier er eksempel på en jobb som ikke gir spesielt høy lønn, men ofte vil det være turnus og helgejobbing som gir tillegg til fastlønn. Det gir også mulighet for å ta ekstravakter, både under utdannelsen og etter at du er ferdig.
  3. Velg en utdannelse som passer dine evner og interesser, det gjør det mye enklere å fullføre.
  4. Ta fullt studielån. Det er det gunstigste lånet du kan få, og det påløper ikke renter mens du studerer.
  5. Skaff deg en ekstrajobb ved siden av studiene, og bruk minst mulig av studielånet. Det setter du på høyrentekonto og bruker til egenkapital.
  6. Hvis mulig (greit for din mor, og du synes det er greit selv), bo hjemme til du er ferdig med studiene.
  7. Ikke øk forbruket når du er ferdig med studiene og får jobb, bruk heller noen år på å spare opp til egenkapital.
  8. Vær fleksibel med hvor du kjøper leilighet, jo mer sentralt du bor, jo dyrere blir det.

3. Er veldig usikker på hva dette skal være, for jeg føler jeg er best på områder som ikke krever realfag, og man må jo nesten ha utdanninger som trenger matte- eller andre realfag dersom man skal få en grei lønn…
5. Ja, leter allerede etter deltidsjobb. Har fått tilbud om studieplass, men usikker på om jeg skal takke ja eller ta et jobbeår (evt. et år med deltidsjobbing og karakterforbedring).
6. Har dessverre ikke mulighet til å bo hjemme, vi har kun to soverom og jeg har to yngre søsken.
7. Høres veldig lurt ut, har tenkt på dette selv.
Takk for fine råd :)



Anonymous poster hash: 51c8c...4c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så lei av å være fattig!

Ja da, jeg blir mett hver dag. Jeg har tak over hodet, og klær å gå med. Men likevel er jeg fattig sammenlignet med andre rundt meg.

Jeg er 20 år, foreldrene mine er skilt. Mamma leier leilighet og det er ikke snakk om at hun har sjans til å kjøpe noe i området vi bor nå. Pappa har kjøpt hus med sin nye kjæreste, men han eier lite av huset (huset var dyrt og er for det meste finansiert med lån og lite egenkapital).

Vi har ingen verdier. Alle på min alder rundt med har ressurssterke og velstående foreldre, med stort hus som er så godt som nedbetalt, en til to hytter, flotte biler, dyre møbler og kunst, mange utenlandsreiser årlig. Jeg blir så kvalm og frustrert av å se på det! Jeg vil aldri kunne ta del i noen oljefest. Alle rundt meg blir rikere og rikere, mens mine foreldre blir stående på samme nivå.

Jeg kommer til å få store problemer med å komme meg inn på boligmarkedet. Jeg har ingen som kan hjelpe meg med egenkapital, jeg har ingen som kan stille som kausjonist. Synes det er forferdelig hvordan boligmarkedet og -prisene har utviklet seg. Tanken om at alle skal ha en lik sjanse har forsvunnet i takt med boligmarkedets utvikling.

Er det noen som er i samme båt?

Har dere noen tips til at jeg kan komme meg ut av "fattigdommen"?

Anonymous poster hash: 51c8c...4c5

Alle har dessverre ikke en lik sjanse økonomisk sett her i livet. Jeg har det sånn passe greit økonomisk selv, men vi må likevel tenke over hva vi bruker pengene våre på. Jeg jobber for eksempel ikke fast noe sted da jeg kun er vikar, så vi har blant annet ikke råd til en egen bil enda. Det er litt surt.

Siden du bare er 20 år har du jo hele livet foran deg omtrent. Jeg sier meg enig i det mange her har sagt om utdannelse. Prøv også å jobbe deltid ved siden av studiet. Det er svært viktig for CV'en sin del. Også når du skal søke på vanlige jobber senere i livet kommer det godt med å ha noen referansepersoner som du kan skaffe deg i denne perioden av livet.

Frem til du har fått deg hodet over vannet er det nok viktig å prøve å være fornøyd med det du har/kan skaffe av materielle ting som du trenger. Selv har vi aldri muligheten til å gå på Skeidar for eksempel da det er for dyrt. Svært få av møblene våre matcher i farge da vi rett og slett må tenke at en spade er en spade. Funksjonen er det viktigste på ting. Ikke stilen. Enn så lenge. Så får man heller stå på så hardt man kan når det gjelder studier og arbeidsliv.

Jeg vil også råde deg til å låne bøker på biblioteket om studieteknikk. Finn ut hvilke studieteknikker som best mulig kan hjelpe deg i studiene som du kommer til å ta. Les disse nå i sommer, eller i alle fall før du kommer inn på noe studie.

Så kan du søke på Facebook etter sider som handler om kjøpe/selge/gi bort i ditt område. Søk i søkefunksjonen i Facebook etter kjøpe/selge/gi bort (eventuelt med bindestrek i stedet for skråstrek) og navnet på ditt nærmilljø eventuelt kommunenavn etc. Det er gjerne et like greit alternativ som finn.no til klær/møbler/skolebøker som du måtte trenge.

Så er det slik for de aller fleste av oss at man selv er ansvarlig for å søke på jobber og studier som man vi ha. Man er sin egen lykkes smed som det heter. Men det kan man klare om man bare er standhaftig og målbevisst.

Håper det ordner seg etter hvert. :hug:

Anonymous poster hash: c1275...c59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Stavanger er stedet jeg og foreldrne mine bor nå, og jeg vil ikke bli boende her. Folk er så sinnsykt rike utenom oss altså :(

Pappa er dessuten ingeniør, men er likevel ikke med på "oljefesten". Man må ha kjøpt villa på sent 80-tall eller tidlig 90-tall som i dag er nedbetalt for å kunne delta der.

Jeg har veldig liten peiling på aksjer og sånt, så er vel kanskje litt usikkert å satse på det… Men takk for tips uansett :)

Ja, kanskje en bedre formulering.

Mamma gjør ikke det, hun har ikke råd, og er veldig fornuftig med den lille inntekten hun har. Pappa kunne nok vært mer fornuftig. Han bruker en del penger på spiseri og alkohol. Jeg kan dessverre ikke nekte han det da, men synes han burde vært flinkere til å spare penger til barna sine.

Jeg har et nøkternt forbruk, og er bevisst på ikke å spise for ofte ute.

3. Er veldig usikker på hva dette skal være, for jeg føler jeg er best på områder som ikke krever realfag, og man må jo nesten ha utdanninger som trenger matte- eller andre realfag dersom man skal få en grei lønn…

5. Ja, leter allerede etter deltidsjobb. Har fått tilbud om studieplass, men usikker på om jeg skal takke ja eller ta et jobbeår (evt. et år med deltidsjobbing og karakterforbedring).

6. Har dessverre ikke mulighet til å bo hjemme, vi har kun to soverom og jeg har to yngre søsken.

7. Høres veldig lurt ut, har tenkt på dette selv.

Takk for fine råd :)

Anonymous poster hash: 51c8c...4c5

Stavanger er også generelt sett regnet som et sted der mange er rike, og der husprisene er skyhøye.

Det kan nok være en fordel å flytte på seg litt, ja.

Når du er ferdig med studie senere i livet kan det være greit å søke seg mot litt mer landlige omgivelser da boligprisene gjerne er billigere der.

Anonymous poster hash: c1275...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg bor i Stavanger, har utdannelse som ikke er relatert til hva jeg jobber med og har jobb i oljen med god lønn. Send meg PM hvis du vil ha detaljer og mer tips. Du har masse muligheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg bor i Stavanger, har utdannelse som ikke er relatert til hva jeg jobber med og har jobb i oljen med god lønn. Send meg PM hvis du vil ha detaljer og mer tips. Du har masse muligheter! :)

Vil gjerne ha jobb i oljen, er flink til det meste, tips ? :)

Anonymous poster hash: 3d8ca...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har dessverre ikke en lik sjanse økonomisk sett her i livet. Jeg har det sånn passe greit økonomisk selv, men vi må likevel tenke over hva vi bruker pengene våre på. Jeg jobber for eksempel ikke fast noe sted da jeg kun er vikar, så vi har blant annet ikke råd til en egen bil enda. Det er litt surt.

Siden du bare er 20 år har du jo hele livet foran deg omtrent. Jeg sier meg enig i det mange her har sagt om utdannelse. Prøv også å jobbe deltid ved siden av studiet. Det er svært viktig for CV'en sin del. Også når du skal søke på vanlige jobber senere i livet kommer det godt med å ha noen referansepersoner som du kan skaffe deg i denne perioden av livet.

Frem til du har fått deg hodet over vannet er det nok viktig å prøve å være fornøyd med det du har/kan skaffe av materielle ting som du trenger. Selv har vi aldri muligheten til å gå på Skeidar for eksempel da det er for dyrt. Svært få av møblene våre matcher i farge da vi rett og slett må tenke at en spade er en spade. Funksjonen er det viktigste på ting. Ikke stilen. Enn så lenge. Så får man heller stå på så hardt man kan når det gjelder studier og arbeidsliv.

Jeg vil også råde deg til å låne bøker på biblioteket om studieteknikk. Finn ut hvilke studieteknikker som best mulig kan hjelpe deg i studiene som du kommer til å ta. Les disse nå i sommer, eller i alle fall før du kommer inn på noe studie.

Så kan du søke på Facebook etter sider som handler om kjøpe/selge/gi bort i ditt område. Søk i søkefunksjonen i Facebook etter kjøpe/selge/gi bort (eventuelt med bindestrek i stedet for skråstrek) og navnet på ditt nærmilljø eventuelt kommunenavn etc. Det er gjerne et like greit alternativ som finn.no til klær/møbler/skolebøker som du måtte trenge.

Så er det slik for de aller fleste av oss at man selv er ansvarlig for å søke på jobber og studier som man vi ha. Man er sin egen lykkes smed som det heter. Men det kan man klare om man bare er standhaftig og målbevisst.

Håper det ordner seg etter hvert. :hug:

Anonymous poster hash: c1275...c59

Takk for svar og gode råd! :)

TS: Jeg bor i Stavanger, har utdannelse som ikke er relatert til hva jeg jobber med og har jobb i oljen med god lønn. Send meg PM hvis du vil ha detaljer og mer tips. Du har masse muligheter! :)

Har sendt deg PM :)

- TS

Anonymous poster hash: 51c8c...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu, stakkars lille store gutt som ikke får sponset leilighet av foreldrene. Vel, velkommen til virkeligheten. Slik er det for de aller, aller fleste av oss. Ta en titt på nyhetene om Gaza og Kongo. SKJERP DEG.



Anonymous poster hash: 5c875...b29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til de fattigste områdene i den Demokratiske republikken Kongo. Så kan du se hva fattigdom virkelig er.

Tviler sterkt på at det gir TS en bedre økonomi og større mulighet til å kjøpe bolig....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at det gir TS en bedre økonomi og større mulighet til å kjøpe bolig....

Nei, men det kan gi ham en idé om hva fattigdom egentlig er, og noen virkelige grunner til å sutre. Det virker som om han trenger et slikt perspektiv i livet sitt

Anonymous poster hash: 5c875...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Tviler sterkt på at det gir TS en bedre økonomi og større mulighet til å kjøpe bolig....

Jeg tror ikke du helt forstod hva poenget mitt var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt forstod hva poenget mitt var.

Jeg forstod poenget ditt, men ser på disse "spille på samvittighet poengene" som enkelte slenger rundt seg som ren avsporing da de ikke har noe med spørsmålet til TS å gjøre.

Over til spørsmålet til TS.

Det beste er nok som mange her sier å få seg en god utdannelse som fører til en godt betalt jobb.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstod poenget ditt, men ser på disse "spille på samvittighet poengene" som enkelte slenger rundt seg som ren avsporing da de ikke har noe med spørsmålet til TS å gjøre.

Over til spørsmålet til TS.

Det beste er nok som mange her sier å få seg en god utdannelse som fører til en godt betalt jobb.

Jeg driter da i TS sin samvittighet. Poenget er at han sutrer over helt meningsløse ting, og hvis lista skal ligge der, så får han et jævlig liv. ("Uuuh, jeg har INGEN hytter og må kjøpe huset mitt helt selv", som om det er en menneskerett å eie minst to bopæler.) Da er det nyttig å løfte blikket fra eget navlelo et øyeblikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger litt perspektiv. Jeg et født med en kronisk sykdom som gjør at jeg må ha hjelp til nesten alt, inkludert dusjing. Jeg har minstesats uføretrygd og kommer aldri til å få høyere inntekt. Jeg kommer aldri til å få meg en jobb, fø kollegaer og venner eller føle at keg gjør noe nyttig. Jeg må betale for BPA og en del andre utgifter jeg har pga sykdommen, så jeg går stort sett akkurat i null hver måned. Om det har vært veldig kaldt har de kuttet strømmen og jeg spiser mye havregryn, men jeg har jo tak over hodet. Mitt største ønske i livet var å få barn, men det kan jeg ikke pga sykdommen. Jeg har ingen familiemedlemmer i live, ingen venner. Jeg kan aldri kjøpe noe bare fordi jeg har lyst på det. Alikevel anser jeg meg ikke som fattig, jeg er utrolig takknemlig for at jeg har et sted å bo og at jeg kan spise meg mett. At jeg er trygg. Jeg lever et godt liv.

Anonymous poster hash: 940c3...ccf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Penger er ikke alt. Selv tar jeg en utdannelse som ikke gir meg så sykt bra betalt jobb. Nå er jeg student og jobber i feriene. Føler jeg kan unne meg litt luksus innimellom selv om jeg bor i en bitteliten hybel med møbler fra loppemarked og kun handler klær på salg.

Ferietur har jeg også hatt råd til. En må bare prioritere :)

De fleste kan klare å unne seg litt luksus innimellom, en må bare vite hva som er lurest å gjøre med pengene sine. De i Norge med jobb som ender opp lutfattige har tatt noen feil valg. (Eller de har bare hatt ekstrem uflaks, men det skal mye til)

Bare begynn å planlegg økonomi og sett opp regnskap, vær smart og ikke gå for det dyreste hver gang. Så skal du se at du også blir "rik" :) livet blir ikke bedre om man har råd til å sløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod poenget ditt, men ser på disse "spille på samvittighet poengene" som enkelte slenger rundt seg som ren avsporing da de ikke har noe med spørsmålet til TS å gjøre.

Jeg er enig med deg, men jeg reagerte også på hvordan TS ordla seg i hovedinnlegget. Det virket rett og slett som om han var genuint overbevist om at slik mennesker rundt ham har det i Stavanger er slik folk flest har det, når eksemplene han kommer med er mennesker hvis livsstil ligger langt over snittet - både i dette landet og i alle andre vestlige land.

Jeg vokste opp på Oslo vest med foreldre med god råd men jeg kunne likevel ha de faktene der som ung, da andres foreldre hadde enda mer og ikke minst FIKK enda mer av sine foreldre. Jeg ble likevel ganske raskt irettesatt på dette.

Noe sier man at TS' foreldre ikke har tatt akkurat den delen av oppdragelsen der de gir ham litt perspektiver. Noen godt voksne mennesker er også veldig disponert mot å klage, og de har kanskje oppdratt ham på samme vis.

Men ja, selvsagt skal tråden fokuseres rundt å gi ham råd, men disse kommer også med justerte forventninger. Det er ikke sikkert TS har drivet, ambisjonene eller intelligensen til å nå like langt som enkelte han sammenlikner seg med, men han kan fortsatt få det veldig bra.

Anonymous poster hash: 661c5...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...