Gå til innhold

Sakssøkes av huseier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om kontrakten er så ille som du sier er dette en sak som du burde få tatt videre til husleietvistutvalget (finnes i de store byene) eller forliksrådet. Om kontrakten bryter mot dine rettigheter etter loven kan du slippe unna, eller ihvertfall begrense tapet skikkelig.

Krev depositumet utbetalt med en gang. Krev at all kommunikasjon foregår skriftlig. Om han ringer tar du ikke telefonen. Skriv brev som sendes rekommandert eller epost. Skriv ned punktvis hva som har skjedd når slik at du har notater til senere. Ta ut stevning og la lovverket avgjøre saken rett og slett.

Anonymous poster hash: 98985...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har ikke lov å nekte dere og si opp. Hva faen er der her for noe merkelig greier?

Anonymous poster hash: 036e8...fb2

Det er ikke riktig.

Om kontrakten er tidsbestemt (for eksempel gjelder fra 1.1.12 til 1.1.14) kan man godt skrive i den at det ikke er mulig å si den opp i den perioden. Det er helt normalt. Dersom man ønsker å gjøre det likevel erm in erfaring (som utleier) at vi godtok dette dersom vi fant en ny leietaker som kunne flytte inn raskt. Eller dersom leietakeren var villig til å dekke leien i deler av perioden som sto igjen. (Men at man betaler seg ut av en leiekontrakt skjer nok oftere i næringsleieforhold enn private.) Poenget er at jo man kan ha en lovlig leiekontrat som ikke kan sies opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det høres ikke ut som depositumet er satt inn på en depositumskonto. Det høres ut som det er opprettet en vanlig konto. Utleier kan ikke bare flytte pengene fra kontoen over til sin konto uten at alle som står som eier av denne signerer på at det er ok.

Jeg har ofte flyttet ut folk som enten skyldte husleie, eller som hadde ødelagt noe som skulle trekkes fra depositumet. I de tilfellene hvor ikke hele depotsitumet skulle tilbakebetales leietaker ved utflytting, skrev jeg ett brev til banken hvor det sto hvorfor. Det sto hvor mye som skulle til vår konto (eller altså firmaet jeg jobbet i), og hvilket kontonummer leietakeren ville ha resten på. (Eventuelt at jeg skulle ha alt).

Dette brevet signerte både jeg og leietaker på befaring av leiligheten ved utflytting, før jeg sendte det til banken og fikk pengene overført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier høres det ut som du trenger å få hjelp til å se over leiekontrakten og se hvilke rettigheter du faktisk har. Det høres ut som utleieren deres er en sleip fisk (ref det med depositummetog alt) men at de vil gå på deg for å kreve inn resten av pengene (dersom det ihht. kontrakten er ditt ansvar å innbetale dem) skjønner jeg dessverre.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel...Han har en husleie kontrakt som sier hvor mye en skal betale i mnd. I tillegg har han kontoutskrifter som sier hva han har fått. Jeg mener du står kjempe svakt TS. I en rettssak står også taper ansvarlig for å dekke begge parters saksomkostninger. Det blir fort flere 100.000 kr.

Du bør prøve saken i forliksråd først.

At han har rett på pengene er det ikke tvil om. Jeg ville, om jeg var deg, bedt de som flyttet ut uten å betale og uten å finne ny leieboer om å gjøre opp for seg. Ta de med til forliksrådet.

Kontakt din nærmeste politistasjon for avtale. Det koster ca 1500 kr å få saken behandlet der. Jeg har vært i både forliksråd og rettssak så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg vant begge ganger.

At de skal betale sin del av resistansen han krever av meg mener du?

Men siden vi ikke hadde noen form for skriftlig kontrakt så er vel det praktisk talt umulig å kreve de for penger?!

Skjønner ikke hva slags penger han har å hente hos meg uansett, med mindre han har planer om å gjøre meg hjemløs..

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem av dere tre venninnene sto som hovedleietager opprinnelig?

Det var den ene venninnen min som stod hovedansvarlig for å få ut depositumet. Altså en av de to som flyttet ut i fjor.

Jeg stod på den forrige jeg også, men tok over da de flyttet ut.

Bor du i Oslo? Høres skremmende ut som utleier jeg og noen venninner leide hos for noen år tilbake. Skikkelig sleip kar.

I forhold til saken, tror jeg nok du stiller svakt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kontaktet de to som flyttet ut og krevd at de skal dekke sin del av kravet. Strengt talt er det de som flytter ut uten å skaffe noen til å dekke deres del.

Anonymous poster hash: 65658...9ee

Oslo, yes!

Og sleipere blir det;

Nå sier han at han ikke visste at vi hadde flyttet ut, at vi kunne blitt boende så lenge vi betalte, så hos han, gjelder visst ikke utkastelsen han sendte oss og han regner oss som beboere av leiligheten fram til 31juli og vil da følgende ha betalt til den datoen. Selv om vi var ute til gitt dato i utkastelsen.

I tillegg til at han påstår å ha kjørt bort søppel og møbler i bakgården på min regning da vi angivelig; satt fra oss skrot og søppel som vi har måtte fått kjørt bort.

Dette er jo selvsagt fullstendig ukorrekt! I tillegg til klager på leiligheten, tross den er i bedre stand nå når vi flyttet ut, enn inn. Altså, er det mulig at det bare er han som er helt totalt dust selv om han har masse rettigheter? Dette kan jo ikke være lovlig?

Jeg får se hva jeg gjør, hva han gjør. Depositumet har jeg som sagt bare gitt slipp på, men han nekter å ta det som en del av nedbetalingen i så tilfelle.

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om kontrakten er så ille som du sier er dette en sak som du burde få tatt videre til husleietvistutvalget (finnes i de store byene) eller forliksrådet. Om kontrakten bryter mot dine rettigheter etter loven kan du slippe unna, eller ihvertfall begrense tapet skikkelig.

Krev depositumet utbetalt med en gang. Krev at all kommunikasjon foregår skriftlig. Om han ringer tar du ikke telefonen. Skriv brev som sendes rekommandert eller epost. Skriv ned punktvis hva som har skjedd når slik at du har notater til senere. Ta ut stevning og la lovverket avgjøre saken rett og slett.

Anonymous poster hash: 98985...57a

Kontrakten er så ille, nå har ikke jeg en hel haug med erfaring ang kontrakter, men både jeg, venner, familie og advokaten på frijuristhjelp sa den så skitten ut.

Depositumet nekter han å svare for, verken mitt eller beboer nr2 sitt, så han sitter med godt over halvparten av resistansen, om han er så heldig å skulle få alle pengene uansett.

Takk!! Nå har vi ikke ubegrenset med nettverk her vi bor, men dette er vel sånt jeg kan ta følge for videre på telefon.

Hva angår huseier, jeg har fulgt rådet. Ikke svart på telefon, med mindre det er sms, og kun på mail. Han er så innmari fæl dog.

Så virkelig, takk! (:

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig.

Om kontrakten er tidsbestemt (for eksempel gjelder fra 1.1.12 til 1.1.14) kan man godt skrive i den at det ikke er mulig å si den opp i den perioden. Det er helt normalt. Dersom man ønsker å gjøre det likevel erm in erfaring (som utleier) at vi godtok dette dersom vi fant en ny leietaker som kunne flytte inn raskt. Eller dersom leietakeren var villig til å dekke leien i deler av perioden som sto igjen. (Men at man betaler seg ut av en leiekontrakt skjer nok oftere i næringsleieforhold enn private.) Poenget er at jo man kan ha en lovlig leiekontrat som ikke kan sies opp.

Men det høres ikke ut som depositumet er satt inn på en depositumskonto. Det høres ut som det er opprettet en vanlig konto. Utleier kan ikke bare flytte pengene fra kontoen over til sin konto uten at alle som står som eier av denne signerer på at det er ok.

Jeg har ofte flyttet ut folk som enten skyldte husleie, eller som hadde ødelagt noe som skulle trekkes fra depositumet. I de tilfellene hvor ikke hele depotsitumet skulle tilbakebetales leietaker ved utflytting, skrev jeg ett brev til banken hvor det sto hvorfor. Det sto hvor mye som skulle til vår konto (eller altså firmaet jeg jobbet i), og hvilket kontonummer leietakeren ville ha resten på. (Eventuelt at jeg skulle ha alt).

Dette brevet signerte både jeg og leietaker på befaring av leiligheten ved utflytting, før jeg sendte det til banken og fikk pengene overført.

Som andre sier høres det ut som du trenger å få hjelp til å se over leiekontrakten og se hvilke rettigheter du faktisk har. Det høres ut som utleieren deres er en sleip fisk (ref det med depositummetog alt) men at de vil gå på deg for å kreve inn resten av pengene (dersom det ihht. kontrakten er ditt ansvar å innbetale dem) skjønner jeg dessverre.

Lykke til.

Hoi, oi..wow! Men når det står gjeldene i kontrakten at man kan si opp om grunnlaget for oppsigelsen var godt nok, altså vi som leiere ikke har mulighet til å betale full husleie, burde det ikke gå da? :S

Hva angår dep.konto tror jeg du kan ha rett. Jeg har enda ikke fått snakket med de to andre som flyttet ut, men høres ganske riktig ut i mine ører. Vi var alle tilstede, men den ble bare satt under navnet på venninnen min som på den tiden var hovedansvarlig, og huseierens hjelpende hånd..eller no.

Som jeg nevnte over, nå krever han mer penger da han mener vi har gjort skade på leiligheten (jeg har bildebevis på at vi ikke har det), kastet møbler i bakgården (vi kastet alt vi ikke skulle ha med oss i store søppeldunker, men kjørte alt av møbler vekk!) og kastet søppel i bakgården. Men da mener jeg at vi ikke kan ta ansvar for at romfolk går i søppelet og drar opp alt og ikke legger det tilbake.

Han sa også at han "ikke visste at vi hadde flyttet ut, da jeg ikke tok kontakt", jeg sendte han mail på utflyttningsdatoen, og vil nå ha penger for den siste måneden.

Eh..

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dep.konto kan kun eies av en person. Så hvis kontoen ble opprettet i venninnen din sitt navn, og hun flyttet ut og godkjente at pengene til to av leietakerne ble satt over til utleier er dette på en måte greit for banken. Hadde dere hatt egne leiekontrakter og egne dep.kontoer hadde saken vært en annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dep.konto kan kun eies av en person. Så hvis kontoen ble opprettet i venninnen din sitt navn, og hun flyttet ut og godkjente at pengene til to av leietakerne ble satt over til utleier er dette på en måte greit for banken. Hadde dere hatt egne leiekontrakter og egne dep.kontoer hadde saken vært en annen.

Dette er jo ufyselig uheldig isåfall..

Men kan det enda bli betraktet som en del av nedbetaling av gjeld og/eller vask/rep av leilighet?

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også hos frijuristhjelp og de mente at leien i tillegg var for høy.

Anonymous poster hash: dffb4...503

Frijuristhjelp kan mene akkurat hva de vil; huseier har lov til å kreve den summen han vil når han leier ut boligen sin. Hva frijuristhjelp mener leia burde ligge på er revnende likegyldig.

Anonymous poster hash: cc652...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frijuristhjelp kan mene akkurat hva de vil; huseier har lov til å kreve den summen han vil når han leier ut boligen sin. Hva frijuristhjelp mener leia burde ligge på er revnende likegyldig.

Anonymous poster hash: cc652...3fb

Nei, man kan faktisk ikke kreve den summen man vil hvis summen er urimelig høy.

Anonymous poster hash: edf4c...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan faktisk ikke kreve den summen man vil hvis summen er urimelig høy. Anonymous poster hash: edf4c...8f5

Jo, det et ingen husleieregulering her til lands.

Anonymous poster hash: e6c32...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man vet jo hva leien er når man signerer kontrakten. Om man mener den er for høy bør man la være å signere. Selvom det står i linken at leien ikke skal være urettmessig høy står det også at det skal mye til å få medhold i en sak om man hender dem er det.

Å komme nå som det er krangel å hevde man syns leien er for høy hører ingen stede hjemme. Dere har bodd der lenge allerede og betalt. Hold dere til fakta og den reele konflikten å la være å finne opp andre problemer som liksom plutselig dukker opp. Det virker ikke særlig seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom bare en står som eier av en depositumskonto kan fint flere stå som disponenter- altså at den som eiern den ikke styrer over den alene. Er det sto som deler kan en stå som eier og en som disponent i tillegg til at utleier står som disponent, og da må begge signere om pengene skal røres. Mener ihvertfall det var det vi gjorde da vi hadde flere som delte en leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Feilen her er at hun første som flyttet ut brydde seg ikke om hva som skjedde med deres penger. For dere to som ble igjen skulle det vært opprettet ny depositum konto.

Følgende kan du skrive til husverten:

Leieforholdet opphørte den xx.xx.xx. Dekning for påstått manglende leie, påståtte mangler ved boligen og påstått søppel som måtte kjøres bort skal dekkes av depositumet som ble inndratt da NN (venninnen din) flyttet ut den xx.xx.xx. Ytterligere innbetaling av påstått skyldig beløp kan ikke påregnes da både kontrakt er tvilsom, depositum håndtering ulovlig, samt at alle handlinger i leietiden vedrørende manglende innbetaling er gjort i full forståelse mellom gjenværende leietaker(e) og husvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...