Gå til innhold

Sparer dere til pensjon - hvor mye må jeg spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 25, sparer 750 kr i mnd i fond.



Anonymous poster hash: 489d7...798
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Ikke direkte til pensjon nei, men nedbetaling av boliglån er jo indirekte sparing til pensjon. Så det kommer vi til å prioritere de neste 10-15 årene. Jeg er 27 og mannen 42. Hadde vi ikke skulle kjøpt veldig mye dyrere bolig nå (boligen vi skal selge nå er nesten nedbetalt) hadde vi nok begynt med fondssparing nå.

Det er ekstremt viktig for oss unge i dag å spare til pensjon, men det er viktig å huske at å spare til pensjon handler om å spare til fremtiden. Det er derfor ikke slik at tradisjonelle pensjonsprodukter fra banken nødvendigvis er de eneste eller beste måtene å spare på.

Endret av Ciegus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond, 1000 kr pr måned. I tillegg har jeg allerede privat pensjonsfond gjennom jobb, hvor jeg har spart ca 600 kr pr mnd i 10 år nå. Jeg eier også enebolig som jeg betaler ned på, og det er jo en verdi som gir avkastning innen jeg blir pensjonist.



Anonymous poster hash: 3c4a8...96e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 og sparer 22000kr i måned på sparekonto, sammen med mannen.

Vi har tenkt å spare deler av dette i fond, men har ikke fått ut fingeren enda. Også kommer vi sikkert ikke å spare så mye når barnet blir større.

Anonymous poster hash: e1ab8...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidlig i 20-årene og har ikke begynt. Når man er ung har man andre ting å spare til, som hus og kanskje bil. Det skader sikkert ikke å spare et par hundrelapper her og der til pensjon allerede nå, men sannsynligheten er stor for at man kan få bruk for det tidligere enn om 45-50 år.. Barneklær, forsikringer og mat er ikke gratis, akkurat.

Det er nok mer vanlig når man er i 40-årene, når man er godt etablerte, selv om disse pensjonssparereklamene maser litt på folk. Du kan jo kanskje prøve en sparekalkulator? Finnes på de fleste bankenes nettsider

Hei! Jeg er 20 år og samboeren min er 22, og vi klarer fint å avse 900-, per mnd. per pers. til pensjonssparing (altså 1800,- totalt). Vi har både hus og bil også forresten.

Så jeg ville anbefalt deg å starte så

tidlig som mulig, om så det bare er 100 kr i mnd. så er det i alle fall en begynnelse😊

Anonymous poster hash: 33673...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får gjenta spørsmålet mitt - hva er fond?



Anonymous poster hash: 697a5...c94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjenta spørsmålet mitt - hva er fond?

Anonymous poster hash: 697a5...c94

Fond er en samling av aksjer innenfor en hvis gren (Norge, norden, Europa, Teknologi, Helse etc). Ved å invistere i flere aksjer sprer du risikoen, slik at hvis et selskap går dårlig (feks Nokia) så går andre bedre (f.eks Apple og Sony).

Anonymous poster hash: 489d7...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke. Jeg lever i nuet!



Anonymous poster hash: 1052d...d74
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke. Jeg lever i nuet!

Anonymous poster hash: 1052d...d74

Det er vel og bra, og det gjorde jeg også i flere år. Levde fra hånd til munn og klarte meg fint.

Men nå føler jeg at jeg må tenke annerledes.

Har hørt at i fremtiden vil ikke penger eksistere ... da er det viktig å lære å leve av naturen?

Anonymous poster hash: 697a5...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å begynne når studielånet er ferdig betalt, dvs når jeg er 44. Frem til da prioriterer jeg å betale ned boligen.

Anonymous poster hash: e9c08...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Unge under 36 anbefaler jeg å spare i BSU grunnet skattefordelen og god rente.

Fra 37 sparer man til pensjon med skattefordel.

Edit: tok feil av aldersgrensen, den riktige skal være 33.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unge under 36 anbefaler jeg å spare i BSU grunnet skattefordelen og god rente.

Fra 37 sparer man til pensjon med skattefordel.

Er ikke det bare til 33?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare til 33?

Hvorfor later du som om du er usikker på dette?

Anonymous poster hash: d05b6...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 år og alenemor. Sparer 600 i fond. Er noen år siden jeg begynte, men måtte først få noe å spare av.

Nå er barnet snart tenåring og økonomien begynner å komme seg.



Anonymous poster hash: ce2be...472
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor later du som om du er usikker på dette?

Anonymous poster hash: d05b6...f4f

Fordi jeg tillot meg å håpe på at aldersgrensen var utvidet, uten at jeg har fått det med meg, sånn at jeg kan fortsette å spare litt til i BSU. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Håper at noen kan hjelpe meg!

Sparebank 1

Har opprettet Fond Sparing, og har kjøpt inn ODIN Global - 300 kr (bare for å se hvordan det fungerer)

Leste gjennom litt her, og noen skriver at dem setter inn automatisk 500 kr/mnd og at noen setter inn høyere.

Dere som setter inn hver mnd, er det ikke risiko at dere kommer til å tappe disse pengen. La oss si at du setter inn 2000 kr per mnd, og til slutt så taper du pengene.

-Kan noen forklare meg om Fond, at det er enkelt å forstå.

- Hvor langt tid tar det for at det merkes på sparingen, om det er + eller - på fond sparing?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...