Gå til innhold

Sparer dere til pensjon - hvor mye må jeg spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere sparer til pensjon? Hvor gamle er dere i såfall, og hvor mye sparer dere i mnd?

Jeg lurer også på når man burde begynne å spare? Jeg er 33 nå, og føler det er på tide. Dessverre har jeg veldig dårlig råd, og har prioritert andre viktige ting.

Har vært under NAV i mange år på AAP, så inntekten har vært liten, og jeg sitter jo å lurer på hvordan pensjonisttilværelsen min blir?



Anonymous poster hash: 697a5...c94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvler på at jeg noen gang kommer til å begynne med pensjonssparing. Det er når man er ung man trenger penger. Som pensjonist trenger man penger til livets opphold. Kanskje litt reising og diverse, men ikke i nærheten av det forbruket man har som ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvler på at jeg noen gang kommer til å begynne med pensjonssparing. Det er når man er ung man trenger penger. Som pensjonist trenger man penger til livets opphold. Kanskje litt reising og diverse, men ikke i nærheten av det forbruket man har som ung.

Hvor ung er du?

Anonymous poster hash: 697a5...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidlig i 20-årene og har ikke begynt. Når man er ung har man andre ting å spare til, som hus og kanskje bil. Det skader sikkert ikke å spare et par hundrelapper her og der til pensjon allerede nå, men sannsynligheten er stor for at man kan få bruk for det tidligere enn om 45-50 år.. Barneklær, forsikringer og mat er ikke gratis, akkurat.

Det er nok mer vanlig når man er i 40-årene, når man er godt etablerte, selv om disse pensjonssparereklamene maser litt på folk. Du kan jo kanskje prøve en sparekalkulator? Finnes på de fleste bankenes nettsider

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spart hele mitt yrkesliv til pensjon. Har bedre planer for livet enn å jobbe til 67, i tillegg stoler jeg ikke på at pensjonene i fremtiden blir som i dag.



Anonymous poster hash: 51545...e95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sparer i aksjefond. 6000kr i mnd. 28år.



Anonymous poster hash: dc81e...6a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer heller å få en solid økonomi ved å nedbetale lån, osv slik at jeg ikke er avhengig av høyere pensjon enn det jeg har gjennom de ordinære pensjonsordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av tjueårene, og trekker femhundre hver måned i pensjonssparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 5000 pr mnd i indeksfond. Begynte med det tidligere i år. Er 35.

Anonymous poster hash: 6559a...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å beholde leiligheten min i Oslo og leie den ut, eventuelt selge når jeg blir gammal og grå.



Anonymous poster hash: 8cec0...210
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 28 år, ingen vits å spare i fond eller lignende til pensjon. Beste jeg kan gjøre er å nedbetale huslån og etterhvert studielån. Når det er gjort om 15 år eller noe sånt så kan jeg/vi begynne å sette av litt ekstra til pensjon tenker jeg. Regner ikke med at velferdsstaten eksisterer når jeg blir gammel så det er nok lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ca 1500 kr pr mnd vanligvis, er 32.

Men en liten stopp i sparingen nå for å fokusere på nedbetaling av boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kjøpt ny bolig og solgt min gamle. Mer gjeld enn noen gang med andre ord. Men har planer om å starte med litt pensjonssparing ved siden av, og skal diskutere alternativer i banken i morgen. Er ganske sikker på at pensjonen om drøye 30 år ikke blir i nærheten av hva den har vært (og er). Men blir ikke så store beløpet som spares til pensjon foreløpig, vil prioritere mer kortsiktig sparing til ferier og opplevelser (har ingen garanti for at jeg har helse eller mulighet til å oppleve verden om 30-40 år - må leve nå!), men må ha litt i bakhånd også.

Er forresten 34 år.



Anonymous poster hash: 3ea84...88e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer rundt 800,- mnd og har gjort det siden jeg var 25 år. Kjenner at dette ikke er noe jeg stresser i det hele tatt. Når jeg er pensjonist vil vi sitte med ett stort gjeldfritt hus. De 20 000,- vi i dag betaler i lån vil nok dekke resten at inntektstapet. I tillegg kan man jo bare selge huset og kjøpe en leilighet om man vil ha mer kapital å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Er 30. Sparer 1200kr i pansjonsspar hver mnd., i tillegg til det som blir trukket av arbeidsgiver selvsagt.

Planen er å øke den sparing litt hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig" sparing i bank til pensjon er ikke å anbefale ettersom inflasjonen vil spise dette opp. Vurder fond-sparing som metode.

De fleste økonomer vil anbefale følgende:

  1. Betal ned på lån (de med høyest rente først: Kredittrente -> Boliglån -> Studielån)
  2. Spar opp en buffer på 2-3 x månedslønn
  3. Spar til pensjon
  4. Investering/Langtidssparing (Eiendom eller goder som ikke vil falle i verdi)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 500 i mnd i fond, tenker å øke etterhvert. Er i begynnelsen av 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...