Gå til innhold

Unngå at katt klorer på skinnsofa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre for å unngå at katten klorer på skinnsalonger?

Kan "Beaphar, Keep of"-spray brukes på skinn og fungerer den bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørg for at katten har klorebrett lett tilgjengelig i nærheten av sofaen, var det rådet jeg fikk. Fulgte rådet og det fungerte fint hos meg.

Personlig er jeg for at katter og hunder IKKE skal ligge i møbler folk skal sitte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener at om man skaffer seg katt så bør man la den få lov å ligge i sofaen. Annerledes med bord/benk/seng som jeg skjønner at folk ikke vil dele med pus, men katter trives ikke akkurat best på

gulvet. Men det var ikke til deg ts.

Ang.sofa så har våre unngått det fordi de ikke liker å klore på skinn. Men dobbelsidig teip evt aluminiumsfolie der du tror pus vil klore er en god idé, så fjerner du det når pus har lært at det er ekkelt. Spray og skinn tør jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klorebrett lett tilgjengelig, litt catnip på klorebrettet innimellom, og i verste fall aluminiumsfolie hengende en periode der katten ikke skal klore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mye brukt råd er å spraye vann på katten når du ser at den klorer i møblene. Imidlertid må ikke katten forbinde vannspruten med deg som person, og at det er du som straffer fordi den er slem. Det kan få katten til å bli redd for deg. Det kan derfor være litt vanskelig å gi katten en vanndusj i rette øyeblikk.

Katten må forbinde vannspruten som en konsekvens at kloringen på sofaen. Den vil da tenke at hvis den klorer kommer det vann, og derfor la være å klore.

Som de andre har skrevet er det viktig å la katten få et sted hvor den har lov til å klore ved å gi den et kloretre eller klorebrett. Hvor gammen er katten din forresten? Jo yngre, desto lettere å lære den riktige vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at katten har klorebrett lett tilgjengelig i nærheten av sofaen, var det rådet jeg fikk. Fulgte rådet og det fungerte fint hos meg.

Personlig er jeg for at katter og hunder IKKE skal ligge i møbler folk skal sitte i.

Hvorfor ikke? Hår? Skitt? Katter er de mest renslige dyrene som finnes. Legger du deg ned på gulvet da, hver gang du skal kose med katten?

Personlig synes jeg katter hører nettopp hjemme i sofaer. :jepp: Finnes jo ikke noe mer kos enn å strekke ut hånden og klappe på en myk og malende pelsdott mens en ser tv eller leser en god bok.

Her hos meg går de forresten overalt der de vil, borsett fra inn i kjøkkenskapene og på brødfjøla! :smilbla: Ingen skade skjedd på folk her i huset ihvertfall!

TS, klorebrett i nærheten tror jeg er en god idè, event. å legge noe over der den har tendens til å ville markere (for det er det de gjør når de "klorer" på møbler. Ellers så lærer de jo som oftest da, etter x-antall nei og bortbæring. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klorebrett eller klorestativ er et must med katt. De har et naturlig behov for å kvesse klør (og til tider markere) og vil alltid finne et sted. Du må vise dem hvor du vil de skal få lov til det. For å gjøre det, er det greit å si skarpt nei til katten, bære den bort til klorebrettet/stokken og dra potene over den istedet, så vil de skjønne det til slutt.

Europris og flere dyrebutikker har en spray som heter Get Off, den har jeg ikke opplevd noen misfarginger med ennå, du kan jo prøve med å spraye på et papir og gni litt på skinnsofaen, den er ganske sterk, og fungerer gull på mine når jeg vil holde dem unna noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En av mine katter ville ikke begynne å bruke klorebrettet, til tross for cat-nip etc. Jeg begynte med at jeg hver eneste gang hørte han klore på soafen, bære han bort til klorebrettet å "demonstrere" det for han ved å skrape labbene hans mot brettet. Holdt på med dette et par ukers tid, og vips så hadde han skjønt det, og bruker nå bare klorebrettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...