Gå til innhold

Hva er definisjonen på en "nerd" egentlig?


Gjest Riskjeks

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Det blir nok synsing og folks egne definisjoner uansett.

Men poenget er at det er mer akseptert å være nerdete nå fordi det ikke er avvikende lenger. Dermed blir det litt hipt å være nerd i stedet.

Anonymous poster hash: dec71...180

Jepp, og dermed utvannes på en måte begrepet... Nå er jo "alle" nerder, etter den "nye" definisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, og dermed utvannes på en måte begrepet... Nå er jo "alle" nerder, etter den "nye" definisjonen.

Og plutselig er det så mange nerder at de som ikke er nerder blir mobbet igjen.. Problemet til de som ikke ønsker å være mainstream er at de ER mainstream... de tror det bare ikke selv :)

Anonymous poster hash: dec71...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Og plutselig er det så mange nerder at de som ikke er nerder blir mobbet igjen.. Problemet til de som ikke ønsker å være mainstream er at de ER mainstream... de tror det bare ikke selv :)

Anonymous poster hash: dec71...180

Hehe, nettopp :P

Nå har "nerd" blitt trendy, og da skal "alle" være det. Helt til noe annet blir "in"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er når enkelte er flinke på en ting, på bekostning av det meste andre ? Som flinke på tekniske fag, matte og teoretiske ting, så mangler de den street smartheten og sosiale intelligensen de fleste andre har en del av.

Bill gates har visst sagt : Hadde jeg levd i en annen tid hadde jeg blitt spist av en sabeltann tiger.-

Tidene forandrer seg, vinnere siden menneskets opprinnelse kan fort bli tapere i ett samfunn der teknologien blir Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ville jeg kanskje blitt kalt for en "nerd." Jeg var en stille og rolig jente, som var teoretisk flink og deltok ikke på fester, satt mye alene og var svært interessert i naturfag, men jeg så ikke på meg selv som en nerd. Jeg hadde klassekamerater som satt foran PC-en flere timer om dagen og "gamet", som kalte seg selv for nerder. Det var også mange som lest Sci-Fi bøker og fulgte med på liksom smarte TV-serier, som også kalte seg selv for nerder.
Mitt inntrykk er at det er folk som liker spesiell musikk, leser tegneserier og ser på visser TV-serier som blir stemplet som nerder.
I dag tar jeg mastergrad i fysikk og jeg ser fremdeles ikke på meg selv som en nerd, mens venninna mi som leser Game of Thrones-bøkene ser på seg selv som er nerd.


Anonymous poster hash: fc181...2ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Før i tiden ville jeg kanskje blitt kalt for en "nerd." Jeg var en stille og rolig jente, som var teoretisk flink og deltok ikke på fester, satt mye alene og var svært interessert i naturfag, men jeg så ikke på meg selv som en nerd. Jeg hadde klassekamerater som satt foran PC-en flere timer om dagen og "gamet", som kalte seg selv for nerder. Det var også mange som lest Sci-Fi bøker og fulgte med på liksom smarte TV-serier, som også kalte seg selv for nerder.
Mitt inntrykk er at det er folk som liker spesiell musikk, leser tegneserier og ser på visser TV-serier som blir stemplet som nerder.
I dag tar jeg mastergrad i fysikk og jeg ser fremdeles ikke på meg selv som en nerd, mens venninna mi som leser Game of Thrones-bøkene ser på seg selv som er nerd.

Anonymous poster hash: fc181...2ae

Tror det er den nye nerde-definisjonen godt oppsummert :P

Ikke at jeg mener en master i fysikk gjør en til nerd, men det er veldig tydelig at definisjonen har beveget seg fra skolefag/vitenskap til populærkultur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rossin

Ja, det er akkurat det! Jeg husker det som et skjellsord/mobbe-ord, så det er litt rart...

Det kan hende at visse egenskaper som ble betegna som nerdete da du var yngre, ikke lenger er negativt når man blir eldre? Nerdestempelet kan altså bestå, men det kan få en mer positiv klang. Bare et forslag fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...