Gå til innhold

nynorsk Vs norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er norsk bedre enn nynorsk? Hvorfor er nynorsk bedre enn norsk? Kom med argumenter! Er det viktig å ha nynorsk?

Anonymous poster hash: d61e6...14c

Anonymous poster hash: 18e04...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nynorsk er norsk.

Er det skriftspråkene bokmål og nynorsk du vil diskutere?



Anonymous poster hash: 92988...434
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-vestlig og fra Oslo, og "selv jeg" omtaler ikke målformene bokmål og nynorsk som "norsk og nynorsk". Skjerpings.



Anonymous poster hash: 67632...40e
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er norsk. Er det skriftspråkene bokmål og nynorsk du vil diskutere? Anonymous poster hash: 92988...434

Ja, det er vel det da.

Anonymous poster hash: 18e04...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det da.

Anonymous poster hash: 18e04...b5b

Tja, det er vel ingen av dem som er direkte bedre enn det andre. Jeg forstår frustrasjonen over at alle må gjennom begge målformer, da man forstår hverandre fullt ut uansett. Jeg synes også det er en merkelig regel at man skal få svar fra offentlige organer på den målformen man selv skriver til dem på. Vanligvis tenker jeg ikke over at jeg leser nynorsk før jeg har kommet mange linjer uti en tekst, og jeg leser det like greit som bokmål. Det hadde derfor ikke gjort meg noe som helst å få brev fra det offentlige på nynorsk.

Jeg tror likevel det her i stor grad skyldes at nynorskfolket, som er i klart mindretall, er mer opptatt av å hegne om sin målform enn vi bokmålsfolk er. Det er så mange som bruker bokmål at bokmål naturligvis forblir en offisiell målform, mens nynorskfolket er så opptatt av å bevare nynorsk at man ikke kunne fjernet nynorsk heller. Og vet du hva? Det er helt greit for meg. Jeg synes man bør løsne på disse reglene om å få svar på egen målform, men at vi har to målformer er helt greit. Arbeiderpartiets forsøk på å slå dem sammen til samnorsk for noen tiår siden gikk veldig dårlig, og jeg trives greit med å lese nynorsk. Det er klart det er litt spesielt at et land med såpass få innbyggere har to målformer (og også to offisielle språk, sånn sett, det er jo en forholdsvis liten andel som snakker samisk), men det er ikke så unaturlig geografien og historien tatt i betraktning.

Jeg må forresten legge til at jeg føler meg helt norsk, sånn når jeg nevnte dette med "ikke-vestlig" i forrige innlegg. Jeg mener bare at jeg ikke akkurat er noen naturlig nynorskelsker, som oslomenneske med innvandrerbakgrunn som kunne valgt bort nynorsk. Selv valgte jeg å ha sidemål (altså nynorsk for min del) på skolen, men jeg kunne valgt det bort også.

Anonymous poster hash: 67632...40e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det å ha ett språk med to skriftformer er uvanlig, så er det ikke uvanlig at selv små land har flere offisielle språk. Selv i lille Montenegro som har ca 630 000 innbyggere er det fire offisielle språk.

Jeg begriper ikke de som mener at nynorsken ikke har livets rett fordi det er så få som bruker det. Det er flere nynorskbrukere enn folk som snakker islandsk.



Anonymous poster hash: 4811c...190
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begriper ikke de som mener at nynorsken ikke har livets rett fordi det er så få som bruker det. Det er flere nynorskbrukere enn folk som snakker islandsk.

Anonymous poster hash: 4811c...190

Jaha, du, for en idiotisk sammenligning. Islendingene driver ikke og tvinger andre folk til å lære seg islandsk, gjør de vel? Slik nynorskfolket kjemper for å beholde ordningen om at alle i Norge må lære seg makkverket deres.

Poenget er ikke at folk ikke kan få skrive nynorsk om de vil, men at hele befolkningen tvinges til dette gjennom hele skolegangen.

Anonymous poster hash: d9994...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-vestlig og fra Oslo, og "selv jeg" omtaler ikke målformene bokmål og nynorsk som "norsk og nynorsk". Skjerpings.

Anonymous poster hash: 67632...40e

Da omtaler du feil. Alle vet det er nynorsk og bokmål. Oslo-jente jeg og. Og at du er ikke-vestlig er ikke et forsvar på å skulle si ting feil. Da har du kanskje lært noe i dag?

Anonymous poster hash: d8948...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da omtaler du feil. Alle vet det er nynorsk og bokmål. Oslo-jente jeg og. Og at du er ikke-vestlig er ikke et forsvar på å skulle si ting feil. Da har du kanskje lært noe i dag?

Anonymous poster hash: d8948...503

Hva i alle dager er det du mener, egentlig? Jeg sier jo det stikk motsatte av det du later til å tro. Jeg er ikke TS og jeg sier ikke ting feil, med mindre du mener at å omtale målformene som "bokmål og nynorsk" er feil. Les det jeg skriver igjen.

Jeg sier at jeg vet godt at det heter bokmål og nynorsk. Mitt poeng er at når selv jeg (som er fra midt i en bokmålsbastion og ikke engang har vokst opp med norsk som morsmål) klarer å omtale våre to målformer som bokmål og nynorsk, da skjønner jeg ikke hvordan TS får til å omtale dem som "norsk og nynorsk". Jeg sier nøyaktig det samme som deg: Alle vet at det heter nynorsk og bokmål, ikke nynorsk og norsk.

Med mindre det er noe jeg misforstår fullstendig tror jeg bare du har lest helt feil. Til nå er det syv andre som uten problemer forsto hva jeg mente, så jeg antar det ikke er innlegget mitt det er noe i veien med.

Anonymous poster hash: 67632...40e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jaha, du, for en idiotisk sammenligning. Islendingene driver ikke og tvinger andre folk til å lære seg islandsk, gjør de vel? Slik nynorskfolket kjemper for å beholde ordningen om at alle i Norge må lære seg makkverket deres.

Poenget er ikke at folk ikke kan få skrive nynorsk om de vil, men at hele befolkningen tvinges til dette gjennom hele skolegangen.

Anonymous poster hash: d9994...c54

"Tvinge til å lære" - det argumentet hører man stadig, men det er ikke et godt argument. Alt man lærer i grunnskolen, blir man jo "tvunget" til å lære. Du klager på at du blir tvunget til å lære naturfag også? Gym? Historie?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra nord-Norge og min dialekt ligger nærmere nynorsk enn bokmål. Har ingen problemer med to skriftspråk.



Anonymous poster hash: 6db62...fdd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er norsk bedre enn nynorsk? Hvorfor er nynorsk bedre enn norsk? Kom med argumenter! Er det viktig å ha nynorsk?

Anonymous poster hash: d61e6...14c

Anonymous poster hash: 18e04...b5b

Snakker du om nynorsk og bokmål?

Eller skolefagene norsk og nynorsk?

Er ikke nynorsken en del av norskundervisningen i skolesammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...