Gå til innhold

Ha er det med folk som skriver typa, vilja, skola osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan fint irritere meg over det når folk bruker da og når feil. Men for eksempel på facebook og andre steder, synes jeg folk kan få skrive på dialekten sin og det som faller dem inn og er naturlig. Utrolig hva man skal henge seg opp i



Anonymous poster hash: 019ca...590
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Til dere som ikke forstår at noen henger seg opp i korrekt språk: dette er språkforumet. Her gjør vi det. Lissom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt i vilja di eller?



Anonymous poster hash: cff79...1dc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skal jeg og typa mi finne på?"

........... :sjokkert:

- Ts



Anonymous poster hash: 225bd...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Typa er slang, det er det ingen som sier lenger. Det brukte vi tidlig i 2000.

Skola, Hytta, klassa, Jenta, Kula osv osv, det er da ikke unormalt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

Hytta og jenta er korrekt bokmål. Skola, typa og klassa er ikke.

Mente vi lærte at på hunkjønnsord kunne man velge hvilken artikkel man ville så lenge man var konsekvent i teksten.

Ei jente/jenta

En jente/jenten

men også

Ei skole/skola

En skole/skolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra sier vi "skola".



Anonymous poster hash: 4c4e1...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at TS og andre som gidder å bry seg om sånt må være utrolig heldige...!

De kan nemlig ikke ha mange problemer her i livet når de gidder å henge seg opp i sånt :ler:.

Anonymous poster hash: b5e50...c9b

Jeg har nettopp fått strålebehandling for annen gang for en svulst jeg har, og jeg gidder å bry meg om dette. Det er faktisk helt sant.

Kanskje derfor jeg gidder å bry meg, siden det er altfor dårlig om jeg skulle ta kvelden før disse menneskene. Ikke folk med diverse dialekter, det har vi alle, men de som blander den inn i skriftspråket sitt.

Anonymous poster hash: 180d1...16b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mennesker som skriver på sin dialekt og/eller talemåten de bruker. Det er jo ikke helt korrekt, da de to skriftspråkene i Norge er bokmål og nynorsk, og jeg legger merke til det selv når jeg ser det.

Jeg tenker som så at de ikke bryr seg om de skriver korrekt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typa er slang, det er det ingen som sier lenger. Det brukte vi tidlig i 2000.

Skola, Hytta, klassa, Jenta, Kula osv osv, det er da ikke unormalt å si.

Hytta, klassa, jenta og kula er like korrekt som -en-endingene, men jeg tror ikke man kan skrive skola på bokmål. Det skal skrives skolen, selv om man kan si skola hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Mente vi lærte at på hunkjønnsord kunne man velge hvilken artikkel man ville så lenge man var konsekvent i teksten.

Ei jente/jenta

En jente/jenten

men også

Ei skole/skola

En skole/skolen

Skole er ikke hunkjønnsord. Dermed er skola ikke tillatt.

NÅ er jente/jenten tillatt i bokmål (akkurat slik vi bergensere snakker) men vi lærte jenta når jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prater bred dialekt, og skriver på bokmål. Men av og til kan det skje en glipp slik at det kommer med dialektord når jeg skriver. Det er ikke bevisst for å irritere folk, men for meg som ikke skriver likt som jeg prater kan jeg noen ganger være uheldig og gjøre feil. Men det har ingen ting med mine egentlige skrivekunnskaper i norsk å gjøre, da jeg fikk 5 i norsk på skolen. Nå snakker jeg vel og merke kun for meg selv, det er sikkert mange som konsekvent skriver "skola". Bare vit at det ikke er sikkert at det alltid er med vilje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skule er mellom anna hokjøn i Nes på Hedmark, Sol (Aa), Tynset, Hornnes i Aust-Agder, Vigmostad i Vestre-Agder, Røros, Meløy på Helgeland, Beiarn i sa, Målselv og Bardu.

I dialektar som har teke vare på dativ, seier ein gjerne på skula/skola.

Likeins heiter det skola på svensk.

Vilje er hokjøn i mellom anna Aa, soleis velja, Trysi, veljä Brønnøy på Helgeland, med beste vilja (Garborg), folkevilja.

Likeins heiter det vilja på svensk.

Type er hokjøn i t.d. Hedalen, Va, Tresfjord i Romsdalen.

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hater ord... Jeg skriver skolen, og ikke skola da. Men var sikker på jeg hadde valgfriheten på min side.

Høres helt snålt ut å skulle si "skolen" og ikke "skola"

Haha, ja, men du er hjertelig velkommen til å si skola så mye du vil - det gjør jeg også litt sånn i hytt og pine. Du må bare innfinne deg med å skrive skolen når du skriver bokmål :)

Anonymous poster hash: c80e3...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver og sier mye a-endinger. Hvis det plager andre så synes jeg virkelig synd på dem, det må være kjedelig å gå rundt å irritere seg over noe slikt hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver og sier mye a-endinger. Hvis det plager andre så synes jeg virkelig synd på dem, det må være kjedelig å gå rundt å irritere seg over noe slikt hele tiden.

Skal tru om nynorsk eigentleg er hjartespråket ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tru om nynorsk eigentleg er hjartespråket ditt?

Nynorsk er nydelig :blomst: Men jeg har vært så heldig å ha blitt flytta på rundt om i landet i barndommen, så det gjør at min dialekt er en herlig blanding av a-endinger og noen småsære ord herfra og derfra :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...