Gå til innhold

Hund som sitter lenge ute i kulde.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake var jeg på besøk ett par dager hos en kompis. Han hadde bestilt time hos ein frisør, så jeg ble gående litt aleine rundt i sentrum av byen. Da jeg gikk bortover en eller annen gate der, oppdaget jeg plutselig en liten hund som sto bundet fast utenfor noen butikker helt aleine. Det var ett par kuldegrader og litt vind, men det virket ikke som hunden frøs. Jeg tenkte at den personen som eide hunden, sikkert kom tilbake for å plukke den opp ganske snart. Så jeg tenkte ikke noe særlig over dette, og gikk litt videre. Men litt seinere oppdaget jeg at denne hunden fremdeles sto bundet fast utenfor den samme butikken. Da hadde det gått kanskje 45 minutter siden jeg hadde oppdaget hunden. Denne gangen virket hunden litt mer utilpass. Den satt der og skalv, og det var tydelig at den hadde begynt å fryse.

Jeg gikk bort, og klappet litt på den. Men da ringte mobiltelefonen. Kompisen min var ferdig hos frisøren, og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med ett eller annet. Så jeg måtte bort til ham en liten tur. Det tok ett par minutter å gå dit han var, så hjalp jeg ham litt. Etterpå måtte han en liten svipptur innom banken sin, så jeg gikk tilbake dit jeg hadde funnet den lille hunden. Jeg tenkte at hvis denne hunden fremdeles satt der, så kunne jeg stikke innom politi-stasjonen eller noe med den. Jeg var ikke helt komfortabel med å bare la den bli sittende igjen på denne måten. Men da jeg kom tilbake dit var hunden forsvunnet. Den hadde jo stått bundet fast, så jeg regner med at hundeeieren hadde plukket den med seg.

Men heile denne situasjonen fikk meg til å tenke litt. Det er jo umulig for meg å vite hvor lenge dette dyret faktisk hadde sittet der. Det kunne gått ett par timer, og det kunne vært kanskje fem minutter. Men det gikk iallefall minst 45 minutter mellom den første og den andre gangen jeg fikk øye på den + kanskje 10 minutter eller noe, da jeg måtte hjelpe en venn med noen greier. Så den hadde vært der i minst en time. Så jeg lurer på hva dere andre ville gjort i en slik situasjon?

Hvis dere var på vei inn i en butikk / kjøpesenter og hadde fått øye på en hund som satt bundet fast på utsiden. Dette var jo på vinterstid, med minusgrader og kald vind. På vei tilbake igjen - etter minst tre kvarter – og hunden satt der fremdeles. Ville dere ha gjort noe? Eller ville dere bare ha tenkt at: "hundeeier kommer sikkert tilbake hvert øyeblikk, så jeg vil ikke blande meg inn" ?



Anonymous poster hash: 26ca0...75f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt politiet om jeg så at den var ute i mer enn 20-30 minutter. Det er ikke greit eller forsvarlig å la en hund stå ute alene så lenge, spesielt i offentlig steder, og spesielt når det er kaldt. Hvis den står rett ved inngangen til en butikk så er det også ulovlig.



Anonymous poster hash: d5c5a...185
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men ville kanskje ringt politiet og informert om situasjonen.

Synes ikke det hadde vært et sjakktrekk å tatt hunden med noen plass, da eier kommer ut igjen å hunden er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg leste en plass at det ikke var lov å binde hunden utenfor offentlige bygninger lengre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg leste en plass at det ikke var lov å binde hunden utenfor offentlige bygninger lengre..?

Det stemmer. Derfor kan man ringe Politiet, så kommer de eller Falken og plukker opp hunden.

Anonymous poster hash: 1050b...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er lov å binde hunden utenfor så bør man få ta den med inn.

Men jo, greit å ha lest denne tråden så jeg vet jeg kan ringe hvis jeg skulle se en hund som står lenge. :) Hadde nok ikke gjort det uten å ha lest her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde dette for noen uker/måned siden siden i Tønsberg. Har arbeidsplassen ved siden av torvet og så den samme korthårede hunden sitte i en time/halvannen ute (boxer/staffe blanding) Mener det er en narkoman som eier den og skulle gjerne sett han ble tatt fra han. På veien ut fra kjøpesenteret så jeg den fortsatt sitte og skjelve, da ringte jeg politet (håpet nesten at det var amstaff så den slapp det livet) Virket ikke som de tok det på alvor selv om det var kaldt og surt ute, men han skulle sende en bil ned. Dessverre var hunden hentet før politiet rakk å komme bort...

Men vil ikke nøle om jeg er vitne til det samme igjen på vinterstid og det gjelder en korthåret hund. Det å bare binde hunden sin utenfor et så belastet område sier mye om eierne...



Anonymous poster hash: 6175f...7f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...