Gå til innhold

Katt på lang busstur? Trenger tips, takknemlig for hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at Nor-Way overhodet ikke tillater dyr (unntatt førerdyr) på sine busser. Du må ta kontakt med selskapet. Jeg er sikker på at de har en epost av noe slag.

Dyr på fly står ikke i samme rom som bagasjen ellers; det er ikke som om burene ligger hulter til bulter innimellom bagger og kofferter. Det er et eget rom de setter dyr som reiser med.

Om du tar bussen (og for guds skyld, send busselskapet en epost, hvis ikke risikerer du å ikke få komme på bussen! ) så har jeg noen forslag.

Som noen andre foreslo: Venn pus til å gå med sæle, og ta den med ut for en luftetur når det er pustepause.

Ha med en liten flat boks, stor nok til at pus kan stå oppi, som du har kattesand oppi. Sett den inni buret innimellom, så har pus en mulighet til å gå på do.

Få tak i så stort bur som mulig, lån av noen evt. Legg ut gratis annonse på finn eller Facebooksider. Et hundebur kan faktisk fungere bedre enn et tradisjonelt kattebur. Ha også med noe du kan dekke til deler av buret med, slik at pus kan velge mellom å gjemme seg i en "hule" eller følge med på hva som skjer.

Ha med bokser med mat og vann, hvertfall vann. Også noen godbiter.

Jeg foreslår hardt bur, ikke stoffbur. Ha håndkler i som mykt underlag. Ha med plastposer og ekstra håndkler, i tilfelle pus gjør på seg. Bytt da ut håndkleet og legg i en plastpose du tetter igjen så godt du kan.

Stryk og klapp på pus når den virker stressa, men ikke bli opprørt selv, da blir katten mer stressa. Og ignorer den når den slapper av, da viser du tydelig at alt er bra.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kundesenteret t: 05070 For TIMEkspressen, Nettbuss express og Bus4You

For brukerstøtte, ruteinformasjon og billetter, ring oss på t: 05070 eller send e-post til [email protected].

Kundesenterert er betjent mandag - fredag kl 0800-1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre noen i familien om å få låne penger til å ha med katten på fly, hvis du absolutt må hjem?

Ikke greit å ha med katt på så lang busstur.



Anonymous poster hash: c1a78...dca
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er verdens greieste, men da jeg tok han med på en times biltur til hytta i sommer (hvor vi skulle bo i over en mnd) var han livredd hele veien. Mjauet sårt hele veien, tisset på seg, så det spruta ut av buret, bæsja, kasta opp og hyperventilerte. Jeg kunne aldri kjørt med han i hele 9 timer! Og aldri på en buss, det hadde plaga livet ut av de andre passasjerene.

Anonymous poster hash: 85963...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Nor-Way overhodet ikke tillater dyr (unntatt førerdyr) på sine busser. Du må ta kontakt med selskapet. Jeg er sikker på at de har en epost av noe slag.

Dyr på fly står ikke i samme rom som bagasjen ellers; det er ikke som om burene ligger hulter til bulter innimellom bagger og kofferter. Det er et eget rom de setter dyr som reiser med.

Om du tar bussen (og for guds skyld, send busselskapet en epost, hvis ikke risikerer du å ikke få komme på bussen! ) så har jeg noen forslag.

Som noen andre foreslo: Venn pus til å gå med sæle, og ta den med ut for en luftetur når det er pustepause.

Ha med en liten flat boks, stor nok til at pus kan stå oppi, som du har kattesand oppi. Sett den inni buret innimellom, så har pus en mulighet til å gå på do.

Få tak i så stort bur som mulig, lån av noen evt. Legg ut gratis annonse på finn eller Facebooksider. Et hundebur kan faktisk fungere bedre enn et tradisjonelt kattebur. Ha også med noe du kan dekke til deler av buret med, slik at pus kan velge mellom å gjemme seg i en "hule" eller følge med på hva som skjer.

Ha med bokser med mat og vann, hvertfall vann. Også noen godbiter.

Jeg foreslår hardt bur, ikke stoffbur. Ha håndkler i som mykt underlag. Ha med plastposer og ekstra håndkler, i tilfelle pus gjør på seg. Bytt da ut håndkleet og legg i en plastpose du tetter igjen så godt du kan.

Stryk og klapp på pus når den virker stressa, men ikke bli opprørt selv, da blir katten mer stressa. Og ignorer den når den slapper av, da viser du tydelig at alt er bra.

Lykke til :)

Takk for tips! :) Men et par ting fungerer ikke i praksis - Dyrebeskyttelsen anbefalte meg å ikke gi han mat noen timer før avreise, og ikke før etter ankomst. Men tar med godbiter og vann. Det er også vanskelig å få til noe sånt med tissekasse inni buret. Både fordi buret ikke er stort nok (større bur vil ikke få plass på setet i bussen), og når pusen da evt. går på do (noe som er lite sannsynlig da han er i en situasjon som gjør at han heller holder seg - tro meg) så vil det både stinke for omgivelsene, og han vil ønske å grave sånn at medpassasjerene reagerer! Og sånn at det blir vanskelig å gjøre rent etterpå. Men kommer til å prøve å venne han med bånd (han hater forøvrig bånd og det har jeg prøvd to-tre ganger) og ihvertfall lufte han. Går det ikke med bånd så tar jeg han ut av buret inne på ferga eller et toalettareale.

Pus slappet av og malte da jeg klappa han inni buret på fly- og biltur. Så tror ikke han blir stressa av det når han er rolig fra før :)

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er glad for å lese at du bryr deg om at katten skal ha det bra.

Men jeg reagerer likevel litt på at 370 kroner er for dyrt for din studentøkonomi (for å få med deg katten på flyet). Dette gjør meg dessverre litt skeptisk. I dagens Norge er ikke 370 kroner mye. Og en katt kan fort koste noen kroner (veterinærutgifter, blant annet).

Jeg skulle gjerne sendt deg de 370, TS. Velger du buss, kan det bli vanskelig for både deg og pus. Som andre her sier, har buss-selskapene restriksjoner når det gjelder dyr inne i passasjerdelen. Og 9 timer er lenge for en pus.



Anonymous poster hash: 10ce0...df8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke spørre noen i familien om å få låne penger til å ha med katten på fly, hvis du absolutt må hjem?

Ikke greit å ha med katt på så lang busstur.

Anonymous poster hash: c1a78...dca

Typisk folk her inne på KG å spekulere i andres økonomi (oppgitt da mange her kommenterer det med pengene). Jeg har ikke råd til å låne av noen. Tro meg.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er glad for å lese at du bryr deg om at katten skal ha det bra.

Men jeg reagerer likevel litt på at 370 kroner er for dyrt for din studentøkonomi (for å få med deg katten på flyet). Dette gjør meg dessverre litt skeptisk. I dagens Norge er ikke 370 kroner mye. Og en katt kan fort koste noen kroner (veterinærutgifter, blant annet).

Jeg skulle gjerne sendt deg de 370, TS. Velger du buss, kan det bli vanskelig for både deg og pus. Som andre her sier, har buss-selskapene restriksjoner når det gjelder dyr inne i passasjerdelen. Og 9 timer er lenge for en pus.

Anonymous poster hash: 10ce0...df8

Du, i påske- og sommerferietider er ungdomsbillettene oppe i 1000 kroner på det tidspunktet timeplanen min er banka slik at jeg vet når jeg kan reise. Så blir det i tillegg 370 kroner hver vei når katten min skal være med. påske- og sommerferie blir da 370 kroner ganger fire. Du kan være så skeptisk du vil, men vennligst ikke spekuler i min økonomi. Dyrebeskyttelsen hjelper til med veterinærutgifter siden jeg ennå er student og han er adoptert derfra, men buss-reisene mener de er greit og de sponser derfor ikke det. Hvis jeg sier at jeg ikke har råd til å ta med katten på flyet så har jeg ikke det, vennligst ikke be meg om å utdype mer om det for det går virkelig inn på et mer personlig plan... Og som noen andre her skriver så gjør det meg virkelig ikke til noen dårlig dyreeier av den grunn.

Hvem her inne har skrevet at buss-selskapene har restriksjoner ang dyr i passasjerdelen? Kan ikke huske å ha lest det, kan du kopiere?

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gjenta meg selv litt her - sist jeg tok fly, og da hadde med katten, så var det et SKIKKELIG bråkeorkester i flyet. HØYE høyttalerstemmer, HØYE brak ved avgang og landing, og skjærende pipelyder fra kabinansattes signaler osv. ! Kan ikke si at bussreisene har vært noe mindre komfortable når det gjelder støy og turbulens akkurat. Og når det var vondt i mine ører så tipper jeg det var ekstra vondt i kattens sensitive ører.

Han var dog like rolig etterpå, som sagt.



Anonymous poster hash: c82b0...648
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er glad for å lese at du bryr deg om at katten skal ha det bra.

Men jeg reagerer likevel litt på at 370 kroner er for dyrt for din studentøkonomi (for å få med deg katten på flyet). Dette gjør meg dessverre litt skeptisk. I dagens Norge er ikke 370 kroner mye. Og en katt kan fort koste noen kroner (veterinærutgifter, blant annet).

Jeg skulle gjerne sendt deg de 370, TS. Velger du buss, kan det bli vanskelig for både deg og pus. Som andre her sier, har buss-selskapene restriksjoner når det gjelder dyr inne i passasjerdelen. Og 9 timer er lenge for en pus.

Anonymous poster hash: 10ce0...df8

En liten edit til svaret mitt litt over her:

Glemte å legge til utgifter for flybuss, som er 200 kroner til sammen for hver flyreise.

Og dette er et minimum, da annen transport ofte er nødvendig i tillegg

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill la være å ta med katten på bussen! Som allergiker har jeg ikke noen sjans til å vite at jeg bør ta ekstra medisiner for å ikke klø av meg nesa og øynene og med en så lang tur kan jeg love deg at det kommer til å være allergikere ombord. Du er akkurat som foreldre som insisterer å ta med småbarn på 15 timers flytur og plager alle andre!

Anonymous poster hash: b5686...4d7

Ta medisinen din når du skal reise, evt ta med. Hvis det er så stor plage for deg at folk har unger og ikke andre valg enn å ta med ungene på flyet så ta med ørepropper. Makan...

Anonymous poster hash: c82b0...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke tog deler av eller hele strekningen da? Der har de jo egne vogner for de med dyr, sånn at allergikerne slipper litt unna.

Anonymous poster hash: 9ed9a...a19

Nei, toget kjører en helt annen retning dessverre. Ellers skulle jeg gjerne tatt tog

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem her inne har skrevet at buss-selskapene har restriksjoner ang dyr i passasjerdelen? Kan ikke huske å ha lest det, kan du kopiere?

Anonymous poster hash: c82b0...648

Jeg sa det bl.a.

Nor-way bussreiser tillater ikke noen dyr, unntatt førerdyr, i sine busser.

Jeg kopierte inn kontaktinformasjon til busselskapet du skal reise med, det tar deg fem min å sende en mail, har du tid til å sitte og skrive her, har du tid til å skrive mail. Og du bør ta de fem minuttene, hvis ikke risikerer du som sagt å stå igjen på holdeplassen når bussen kjører.

And dokasse: Du må ha en kasse med lokk, slik at du kan sette på lokket på kassa (og god klumpesand, Everclean f.eks.) slik at når pus er ferdig på do, setter du på lokket igjen. Det er plass til ekstra stort kattebur i bussete; deler av buret stikker utenfor seteputa, men det går fint. Har hatt med stort bur med to katter i på buss selv.

Du burde også ta med bagasjestropper for å feste buret fast, tre det gjennom håndtaket og videre gjennom setebeltet (fest setebeltet før du setter buret på plass), huk hektene inn på sidene av buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa det bl.a.

Nor-way bussreiser tillater ikke noen dyr, unntatt førerdyr, i sine busser.

Jeg kopierte inn kontaktinformasjon til busselskapet du skal reise med, det tar deg fem min å sende en mail, har du tid til å sitte og skrive her, har du tid til å skrive mail. Og du bør ta de fem minuttene, hvis ikke risikerer du som sagt å stå igjen på holdeplassen når bussen kjører.

And dokasse: Du må ha en kasse med lokk, slik at du kan sette på lokket på kassa (og god klumpesand, Everclean f.eks.) slik at når pus er ferdig på do, setter du på lokket igjen. Det er plass til ekstra stort kattebur i bussete; deler av buret stikker utenfor seteputa, men det går fint. Har hatt med stort bur med to katter i på buss selv.

Du burde også ta med bagasjestropper for å feste buret fast, tre det gjennom håndtaket og videre gjennom setebeltet (fest setebeltet før du setter buret på plass), huk hektene inn på sidene av buret.

Jeg har sendt en mail for lenge siden, OK? Jeg sa takk for forslagene dine og sendte en mail...

Det er ekstremt sjenerende for andre på bussen at katten går på do inne på bussen. Evt kan jeg prøve det når vi er inne på ferga men tviler sterkt på at han vil gjøre fra seg under turen... Buret jeg har er forøvrig ganske stort!

Takk for tips ang bagasjestropper.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer er lenge. Kan tenke meg at hvis katten kommer til å tisse eller vil ha avføring at det kan være ubehagelig for passasjerene. Jeg tokk med meg katten min på en biltur fra Nederland til Norge (11timer i bil og 3 på båten) Ja stakker. Følte meg veldig stygg, men kunne ikke bare kvitte meg med henne. Det gikk helt greit. Viktig er vann. Min katt ville ikke på sandkasse og ville ikke spise gjennom hele reisen. Men det var det første ho gjorde ved ankomst. Klage gjorde ho i 40km og deretter ingen lyd av ho. Ho ble helt rolig, og var rolig rest av turen. Jeg kan tenke meg at buss selskap vil gjør det vanskelig for deg. Har ikke peiling om det går ann at katten kan i bagasjerommet??????? Hadde vært best hvis kattn hadde kunne bo en annen stedt i nærheter av der du studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en mail for lenge siden, OK? Jeg sa takk for forslagene dine og sendte en mail...

Det er ekstremt sjenerende for andre på bussen at katten går på do inne på bussen. Evt kan jeg prøve det når vi er inne på ferga men tviler sterkt på at han vil gjøre fra seg under turen... Buret jeg har er forøvrig ganske stort!

Takk for tips ang bagasjestropper.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Jeg er ikke tankeleser, så jeg kunne da ikke vite at du hadde sendt mail, har ikke sett det nevnt noe sted her :) Beklager om jeg har missa det.

Jeg ville ikke trodd det var sjenerende; det lukter ikke noe når mine tre frøkner går på do; vi har god sand, alltid ren kasse, og de har veldig god fordøyelse. Men, ville nå likevel hatt med en kasse og prøvd som du sier på et fergetoalett eller lignende, for å være så god mot katten som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer er lenge. Kan tenke meg at hvis katten kommer til å tisse eller vil ha avføring at det kan være ubehagelig for passasjerene. Jeg tokk med meg katten min på en biltur fra Nederland til Norge (11timer i bil og 3 på båten) Ja stakker. Følte meg veldig stygg, men kunne ikke bare kvitte meg med henne. Det gikk helt greit. Viktig er vann. Min katt ville ikke på sandkasse og ville ikke spise gjennom hele reisen. Men det var det første ho gjorde ved ankomst. Klage gjorde ho i 40km og deretter ingen lyd av ho. Ho ble helt rolig, og var rolig rest av turen. Jeg kan tenke meg at buss selskap vil gjør det vanskelig for deg. Har ikke peiling om det går ann at katten kan i bagasjerommet??????? Hadde vært best hvis kattn hadde kunne bo en annen stedt i nærheter av der du studerer.

Det jeg også tenker, at de fleste katter ikke ønsker å gjøre fra seg mens de er på reise. Det er en så spesiell situasjon for dem at de klarer ikke å slappe av nok til å gå på do. Selv om dyret er rolig ellers.

Godt å høre det gikk bra med så mange timer.

Jeg kommer aldri, aldri til å gå med på å ha pus i bagasjerommet på bussen, der blir han slengt fram og tilbake når bussen girer, gasser og bremser. Og mye bråk er det nedi der, det er nærme motoren. Da står jeg heller igjen uten å reise.

Katten har dessverre ikke noe annet sted å være når jeg må reise.

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tankeleser, så jeg kunne da ikke vite at du hadde sendt mail, har ikke sett det nevnt noe sted her :) Beklager om jeg har missa det.

Jeg ville ikke trodd det var sjenerende; det lukter ikke noe når mine tre frøkner går på do; vi har god sand, alltid ren kasse, og de har veldig god fordøyelse. Men, ville nå likevel hatt med en kasse og prøvd som du sier på et fergetoalett eller lignende, for å være så god mot katten som mulig.

Mener ikke at du er tankeleser, men er ikke nødvendig å hentyde til at jeg ikke gidder å ta kontakt med de når du ikke vet :)

Ja, jeg skal prøve å gjøre det du foreslår :) men tror ikke jeg tør det inne på bussen

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk med allergi er litt hysteriske.. jeg har allergi selv, men jeg både har egen katt og har passet andres katter. Er man SÅ skrekkelig allergisk at et dyr langt unna påvirker så får man ta allergipiller hver dag da, det er jo feks hunder overalt... Og en person med katt har gjerne masse kattehår på seg som sikkert er like allergifremkallende om man sitter ved siden av som en katt i et ganske tett bur er.



Anonymous poster hash: 2a994...1f8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk med allergi er litt hysteriske.. jeg har allergi selv, men jeg både har egen katt og har passet andres katter. Er man SÅ skrekkelig allergisk at et dyr langt unna påvirker så får man ta allergipiller hver dag da, det er jo feks hunder overalt... Og en person med katt har gjerne masse kattehår på seg som sikkert er like allergifremkallende om man sitter ved siden av som en katt i et ganske tett bur er.

Anonymous poster hash: 2a994...1f8

Samme her, jeg er allergiker selv og må selv ta allergimedisin. Tåler dårligere både hest og hund enn katt, men fordi jeg tar medisinen min så kan jeg fint akseptere en klem eller to fra vennene mine som har både hest og hund, eller å være blant dyrene deres. - TS

Anonymous poster hash: c82b0...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...