Gå til innhold

Ontario kattemat - billig, men bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den er bedre enn Friskies, men det skal ikke så mye til. Ser den inneholder både mais og ris, som katter ikke nyttiggjør seg. Kort forklart, det går rett ut igjen bak... Så da spiser de mer av det for å bli mett. Den inneholder 33% protein og 12% fett, noe som er litt lavt, synes jeg. Til sammenligning har Orijen 42% protein og 20% fett. Kingsmoor har 37% protein og 12% fett. Det er viktig at det er mye protein i kattematen.

Personlig synes jeg Ontario inneholder litt for mye fyllstoff og for lite protein til å kalles kvalitetsfor.

Vel, betyr dette at ikke Royal Canin er kvalitetsfor heller, da? Bruker Royal Canin Feline Kitten Sterilised nå, og det inneholder både mais og ris det også.

Anonymous poster hash: 6e263...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er bedre enn Friskies, men det skal ikke så mye til. Ser den inneholder både mais og ris, som katter ikke nyttiggjør seg. Kort forklart, det går rett ut igjen bak... Så da spiser de mer av det for å bli mett. Den inneholder 33% protein og 12% fett, noe som er litt lavt, synes jeg. Til sammenligning har Orijen 42% protein og 20% fett. Kingsmoor har 37% protein og 12% fett. Det er viktig at det er mye protein i kattematen.

Personlig synes jeg Ontario inneholder litt for mye fyllstoff og for lite protein til å kalles kvalitetsfor.

Lurer litt på dette med hva som avgjør om et for er kvalitetsfôr eller ikke, og føler litt skeptisk til at noen av fôrene skal ha så voldsomt mye næring i seg. I følge denne siden så har flere av de dyre forene mye høyere næringsinnhold enn hva som er anbefalt, og det kan også være skadelig for dyrene, akkurat som for oss mennesker.

Mener selvsagt ikke å si at billigere fôr er bedre enn de dyre, jeg vil bare finne ut hva som er best for min katt. Men jeg synes ikke det høres bedre ut for katten å få alt for mye næring enn å få for lite. Blir kanskje litt som å sammenligne hva som er best av å være for tjukk eller for tynn.

Anonymous poster hash: 6e263...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Vel, betyr dette at ikke Royal Canin er kvalitetsfor heller, da? Bruker Royal Canin Feline Kitten Sterilised nå, og det inneholder både mais og ris det også. Anonymous poster hash: 6e263...030

Royal Canin skal jo i utgangspunktet være et bra for, med langvarig forskning bak innholdet. Men jeg personlig forsøker å unngå kattemat med korn og mais i, siden det er bortkastet å fore katter med det.

Når det gjelder mat med mye næring så er det klart at enkelte katter legger fortere på seg av slikt for. Ser man på foringsveiledningen ser man også at det skal gis mindre av dette enn av "vanlig" tørrfor. Må også påpeke at enkelte katter ikke tåler dette foret, akkurat som enkelte ikke tåler f.eks. RC eller Eukanuba. Dette er noe eiere bare må prøve seg frem på. Mine fungerer utmerket på Orijen med rett vekt og fantastisk pels, så med mindre det endrer seg vil jeg ikke fore med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først Royal Canin. Kjøpte et annet merke etterpå som dyrebutikken anbefalte. Katten likte det ikke - penger rett ut av vinduet :/ Hadde noe Friskies liggende, men hun nektet å spise det også. Siden pusen bestemmer, så måtte jeg bare forte meg til dyrebutikken og kjøpe Royal Canin igjen. Da ble hun storfornøyd. :P Det er ikke så veldig dyrt om du kjøper store pakker, det varer jo lenge.

Poenget mitt er: Prøver du et nytt merke, så kjøp ihvertfall en liten pakke først, eller kjøp mat som der er smaksgaranti på. Det er ikke billig om pus ikke spiser det! Kanskje dyrebutikken din har noe rabattordninger, eller bonuskort, hver 6. pakke gratis eller lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker opp en 10kg av den "dyre" kattematen på 3 mnd med mine 2 voksne katter. Ca 250kr i måneden for 2 katter. Syns ikke det er dyrt.

Har hørt noen som mener Royal Canin har for mye salt, men jeg vet ikke noe mer om saken.

Det blir til at jeg prøver kingsmoor etter å ha lest denne tråden.



Anonymous poster hash: 12333...536
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker opp en 10kg av den "dyre" kattematen på 3 mnd med mine 2 voksne katter. Ca 250kr i måneden for 2 katter. Syns ikke det er dyrt.

Har hørt noen som mener Royal Canin har for mye salt, men jeg vet ikke noe mer om saken.

Det blir til at jeg prøver kingsmoor etter å ha lest denne tråden.

Anonymous poster hash: 12333...536

De har ikke for mye salt; Problemet er at det inneholder Mais, Ris, og andre fyllstoffer

Edit: Har funnet ut at det er en litt høyere dose enn anbefalt med salt i RC, og at salt er et fyllstoff..

Endret av Sovemonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en katt som går veldig matlei, derfor må jeg variere mellom typer og merker. Det gjelder både tørrfor og våtfor. Etter et par uker, er katten lei og vil ha forandring. Da bytter jeg. Så går det noen uker, og jeg bytter igjen. Det blir derfor totalt sett en blanding av kvalitetsfor og butikkfor.

Veterinæren sier at katten er i veldig bra form, har fine tenner og flott pels. Selv om sikkert rundt 30% av det katten spiser, er butikkfor av type Friskies og lignende



Anonymous poster hash: 10d8e...937
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...