Gå til innhold

Ontario kattemat - billig, men bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker til vanlig Royal Canin til katten min, men som student blir dette dyrt for økonomien. Pappa tipset meg om dette foret som er mye billigere i forhold, men som i følge nettsiden skal være kvalitetsfôr. Så da lurer jeg på om noen har noen negative innvendinger om dette fôret??

Vil gjerne fôre katten min med kvalitetsfôr, derfor er ikke butikkfôr aktuelt. Men selv spiser jeg havregrøt til middag om dagen, så man kan si det blir stramt for lommeboka til tider...



Anonymous poster hash: 6e263...030
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en katt. Katter spiser utrolig mye dritt når de er ut og ferdes, så kjøp et billigere fòr med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde aldri foret med noe sånt, dessuten er det billigere med RC, Hills eller Orijen, da katten trenger mindre fôr for å holde seg mette lengre..

Anonymous poster hash: 2a9a5...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine katter har spist friskies, å de har alltid fått masse skryt hos dyrlege både med tanke på pels, tenner og helse. Så jeg ville kjøpt litt billigere nå som du er student hvertfall.

Anonymous poster hash: ca3fc...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til din informasjon; katten vår fores med first price til tross for at mamma og pappa er veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Friskies Sterilized, og har gjort det de siste 2 åra. Det første året, fikk han "kitten"-tørrfor på matbutikken. Pusen min spiser ganske variert, da jeg av og til gir han rå kylling, egg, brunost, skinke og litt diverse annet. Gir ikke dette hver dag, altså! Han spiser det han vil, og tørrforet (som er ca 1,5 kg) varer minst en måned :)



Anonymous poster hash: 11a7b...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til din informasjon; katten vår fores med first price til tross for at mamma og pappa er veterinærer.

Det bekrefter jo bare at de har utdannelsen, ikke nødvendigvis at de er dyktige veterinærer, ikke sant?

Men ts, det foret ser helt greit ut, så hvorfor ikke prøve så kan du se hvordan katten liker det? Friskies blir sjeldent billigere enn kvalitetsfor, fordi katten må ha mer av det for å bli mett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekrefter jo bare at de har utdannelsen, ikke nødvendigvis at de er dyktige veterinærer, ikke sant?

Men ts, det foret ser helt greit ut, så hvorfor ikke prøve så kan du se hvordan katten liker det? Friskies blir sjeldent billigere enn kvalitetsfor, fordi katten må ha mer av det for å bli mett.

De er nok av de bedre å rekne ;)

Hvis katten din har spesielle behov/kastrert ville jeg tenkt mer på hvilket fòr, da de har et annet aktivtetsnivå, men ellers kan de spise det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok av de bedre å rekne ;)

Hvis katten din har spesielle behov/kastrert ville jeg tenkt mer på hvilket fòr, da de har et annet aktivtetsnivå, men ellers kan de spise det meste.

At de er av de bedre har vi jo bare ditt ord for, og hvis kattene deres i tillegg ikke er kastrert..? Sier ikke mer, jeg...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er av de bedre har vi jo bare ditt ord for, og hvis kattene deres i tillegg ikke er kastrert..? Sier ikke mer, jeg...

Orker virkelig ikke denne diskusjonen her. Katter tåler det meste, det er en grunn til at det sies at de har ni liv.

Nei, hun er ikke kastrert, men er innekatt og hun får p-piller hvis hun skulle få for seg at hun vil ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker virkelig ikke denne diskusjonen her. Katter tåler det meste, det er en grunn til at det sies at de har ni liv.

Nei, hun er ikke kastrert, men er innekatt og hun får p-piller hvis hun skulle få for seg at hun vil ut.

Katter tåler ikke det meste, og de har - dessverre - heller ikke ni liv. Ikke har de godt av p-piller heller. Stakkars pusen deres. :(

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter tåler ikke det meste, og de har - dessverre - heller ikke ni liv. Ikke har de godt av p-piller heller. Stakkars pusen deres. :(

Katten vår har et forferdelig liv, jeg vet.

Kontakt meg på pm så jeg kan gi deg fullt navn og nummer slik at du kan få sendt inn en anmeldelse vedrørende vårt dyrehold :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Orker virkelig ikke denne diskusjonen her. Katter tåler det meste, det er en grunn til at det sies at de har ni liv.

Nei, hun er ikke kastrert, men er innekatt og hun får p-piller hvis hun skulle få for seg at hun vil ut.

Hvis foreldrene dine virkelig er veterinærer burde de vite at salt ikke er bra for nyrene til kattene, og billigfor er fullt av salt! Vi bruker kun hills til vår, det er billigere og bedre for henne på lang sikt. Betaler 550 for 5 kg hos veterinæren og den sekken holder lenge, mye lenger enn friskies og first price

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten vår har et forferdelig liv, jeg vet.

Kontakt meg på pm så jeg kan gi deg fullt navn og nummer slik at du kan få sendt inn en anmeldelse vedrørende vårt dyrehold :(

Jeg er bare sjokkert over at "bedre" veterinærer kan være så uvitende. At deres katt lider er (heldigvis) ikke mitt problem. Jeg forer med skikkelig for og kastrerer, det er i grunnen det som er viktig for meg. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Katten vår har et forferdelig liv, jeg vet.

Kontakt meg på pm så jeg kan gi deg fullt navn og nummer slik at du kan få sendt inn en anmeldelse vedrørende vårt dyrehold :(

Mulig foreldrene dine er veterinærer, men da håper jeg de er det for f.eks gris og ku, for katter virker det som om de har ekstremt lite peiling på. En veterinær som gir katten sin p-piller er ganske sært, da "alle" vet at dette er ekstremt kreftfremkallende.

Min veterinær anbefaler forøvrig Orijen. Kornfritt for.

Til TS vil jeg egentlig anbefale å ta et søk på en nettbutikk som selger dyrefor for å se litt på priser og innhold på kvalitetsfor. Orijen er veldig bra, men dyrt! Andre, rimeligere kornfrie alternativer er Applaws, Kingsmoor, Brit Care Carnilove og Acana. Husk at det er mye billigere å kjøpe stort, du får f.eks 10 kg Kingsmoor med kylling til sterilisert katt til ca 700kr på animail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig foreldrene dine er veterinærer, men da håper jeg de er det for f.eks gris og ku, for katter virker det som om de har ekstremt lite peiling på. En veterinær som gir katten sin p-piller er ganske sært, da "alle" vet at dette er ekstremt kreftfremkallende.

Helt enig. Trodde faktisk folk hadde slutta å gi kattene sine p-piller nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig foreldrene dine er veterinærer, men da håper jeg de er det for f.eks gris og ku, for katter virker det som om de har ekstremt lite peiling på. En veterinær som gir katten sin p-piller er ganske sært, da "alle" vet at dette er ekstremt kreftfremkallende.

Min veterinær anbefaler forøvrig Orijen. Kornfritt for.

Til TS vil jeg egentlig anbefale å ta et søk på en nettbutikk som selger dyrefor for å se litt på priser og innhold på kvalitetsfor. Orijen er veldig bra, men dyrt! Andre, rimeligere kornfrie alternativer er Applaws, Kingsmoor, Brit Care Carnilove og Acana. Husk at det er mye billigere å kjøpe stort, du får f.eks 10 kg Kingsmoor med kylling til sterilisert katt til ca 700kr på animail.no

Det var animail jeg linket til. :)

Anonymous poster hash: 6e263...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hei, skal si det ble cat-fight her inne nå... Ville bare vite om fôret jeg linket til var kvalitetsfôr eller ikke. Katten min er kastrert, og helt uavhengig av det så er jeg totalt uinteressert i å diskutere hvorvidt jeg skal investere i kvalitetsfôr eller billigfôr, da jeg selv vet godt hva jeg vil og ikke vil fôre katten min med. Jeg handler ikke kattemat på Rema, punktum.

Forøvrig gjør det meg forbannet å høre utsagn som "det er bare en katt, den spiser mye dritt ute uansett" osv. Katter er ikke "bare katter" de er levende individer. Og de fortjener det beste de kan få av sine eiere, selv om de har jaktinstinkter og derfor spiser mus og fugler ute i naturen. Og til din informasjon du som sier du har foreldre som er veterinærer - det kattene jakter på og spiser ute er faktisk ikke dritt, men marg, bein og fjær/museskinn osv. som er meget bra for kattens tannhelse og helse generelt!



Anonymous poster hash: 6e263...030
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jo, jeg ble faktisk litt nysgjerrig på denne Ontario kattematen. Den selges jo på en relativt trygg side. Vil forøvrig tro at den er hakket bedre enn friskies da?



Anonymous poster hash: 11a7b...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Men jo, jeg ble faktisk litt nysgjerrig på denne Ontario kattematen. Den selges jo på en relativt trygg side. Vil forøvrig tro at den er hakket bedre enn friskies da? Anonymous poster hash: 11a7b...22d

Den er bedre enn Friskies, men det skal ikke så mye til. Ser den inneholder både mais og ris, som katter ikke nyttiggjør seg. Kort forklart, det går rett ut igjen bak... Så da spiser de mer av det for å bli mett. Den inneholder 33% protein og 12% fett, noe som er litt lavt, synes jeg. Til sammenligning har Orijen 42% protein og 20% fett. Kingsmoor har 37% protein og 12% fett. Det er viktig at det er mye protein i kattematen.

Personlig synes jeg Ontario inneholder litt for mye fyllstoff og for lite protein til å kalles kvalitetsfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...