Gå til innhold

Hva med hunden når datteren vår slutter på SFO?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde potetkoke-ansvar og ansvar for å lufte hunden (stor rase) når jeg var på den alderen. Gikk helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må forresten presisere at et barn under 16 år ikke har lov til å håndtere en hund alene ifølge norsk lov.

Anonymous poster hash: 5f759...844

Det er ikke riktig. Barn under 16 år skal ifølge Lov om dyrevelferd ikke ha et selvstendig ansvar for dyr. Det vil f.eks si at man ikke har lov til å eie et dyr før man er 16, og heller ikke være den som har hovedansvaret for dyret alene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

TS, dere er bekymret for at barnet skal være alene med hunden, og da går jeg ut ifra at dere har grunn til det. Men hvorfor skal barnet slutte i sfo i en alder av 8? Hvis dette bekymrer dere så mye, kan dere ikke vurdere å la henne gå på sfo til hun når øvre aldersgrense? Da er hun stor nok til å håndtere hunden, og hunden har nådd voksen alder, og vil være lettere å ha med å gjøre. Problem løst.

Anonymous poster hash: 2e4d6...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensielle

kjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg.

Anonymous poster hash: be4e4...e87

Anonymous poster hash: 49014...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke en 8åring skal ha ansvar for å lufte hunden,som en foreslo her.

Stålkontroll finnes heller ikke,så det utgår.

Ha hund og barn adskilt er smart,da en aldri vet hva som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takker så mye for alle tilbakemeldinger og synspunkter.

Ja, jeg forstår som oppdretter sier at man bør tenke på ALT før man skaffer seg hund og det trodde jeg også at jeg hadde gjort. Dessverre var dette en ting som glapp og som heller ikke oppdretter spurte om jeg hadde tenkt på når vi kom for å se på hunden sammen med datteren vår.....

Nå er situasjonen engang sånn og derfor ønsker jeg råd og ikke formaninger om at det burde jeg tenkt på.

Hunden og datteren vår går generelt veldig fint sammen og hunden er veldig snill. Han er bare året enda så han har en tendens til å plutselig ville leke og da hopper han rundt, henter lekene sine og napper litt. Av og til når han napper så får han tak med fortennene så det kan klype litt og da kommer det automatisk lyd fra datteren vår som han igjen synes er veldig gøy og da kan leken eskalere med hopping bandt annet. En ting er når vi er tilstede, men jeg ønsker ikke at dette skal skje om hun er alene med han.

De kan sitte i timevis hvor han ligger med hodet på fanget hennes og koser, så det er bare når han vil leke han kan bli litt voldsom.

Til info blir datteren vår 9 år i august.



Anonymous poster hash: 24b63...c77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å dele av huset.

Da den største hunden vår var unghund mens jeg var i den alderen, var han innestengt på vaskerom og bod til foreldrene mine kom hjem. Bak grinder, ikke lukket dør, så han ikke var helt utestengt. Jeg kunne gå inn til ham for å slippe ham ut i hundegården, men jeg slapp iallefall å bli sprunget ned av en overlykkelig unghund før jeg var klar for det selv. Så snart han ble littegrann eldre og utviklet litt bedre kontroll over sin overlykkelighet fikk han gå fritt i huset igjen.



Anonymous poster hash: 01473...a45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt SFO et år til. Dyrt, men verdt det. Synes det ville være uansvarlig å la dem være alene hjemme, særlig siden hunden er så ung.



Anonymous poster hash: b0f04...6e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at så mange unger har vært hjemme alene med og blitt sluppet ut på tur med familiehunden. En 6-8 år gammel unge har da ingenting å stille opp med om 35 kg hund bestemmer seg for noe.

Vil ikke dette gå under Hundeloven § 4?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takker igjen for mange bra og konstruktive tilbakemeldinger.

Da blir nok løsningen enten å ha han på eget rom til vi kommer hjem eller at hun går 1 år til på SFO.



Anonymous poster hash: 24b63...c77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke en 8-åring å være alene med en golden/lab?Blir 8-åringen 9 i år? Dette er jo en fin måte å lære 8-åringen å håndtere en hund på. Hunden har jo vokst opp med barnet, så de er iallfall godtatt og venner. Jeg kom hjem fra skolen alene og var alene hjemme et par timer med en boarder collie fra det året jeg fylte 10 år, og den var blanding, husker ikke hva. Anonymous poster hash: d34e4...cc3

Enig. Jeg var alene med en ung labrador fra jeg var ni år. Det er bare å lære barnet å omgås hund. Man kan med fordel ta et hundekurs sammen med barnet, der begge lærer hvordan man trener inn grunnleggende lydighet (med positiv forsterkning, godbiter, leker etc).

Anonymous poster hash: b3bcc...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 8 år veldig tidlig å være alene hjemme flere timer uavengengig om det er hund hjemme?

Synes hun burde være på SFO etapar år til, jeg, men.

Veldig enig.

Dårlig planlegging av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Meg som er AB 9 og 10 over - jeg gikk også tur med hunden alene når jeg kom hjem fra skolen fra det året jeg fylte 10 år. Gikk litt tur med hunden da jeg var 8-9 år også, men ikke så langt.

Anonymous poster hash: d34e4...cc3

Et barn på den alderen bør ikke gå tur alene med en så stor hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Dårlig planlegging av foreldrene.

Ts her,

Lurer litt på hvilken bakgrunn man har for å si at det er for tidlig for henne å være hjemme alene? Som jeg skriver så er hun 8 år nå og blir 9 i august.

Hun er flink for alderen, lager seg mat selv, setter seg ned med lekser, forteller alltid hvor og hvem hun skal til, gir beskjed om hun går andre steder osv.

Men er jo godt å høre at du uten å kjenne til oss synes vi planlegger dårlig da..... ;-)

Anonymous poster hash: 24b63...c77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her,

Lurer litt på hvilken bakgrunn man har for å si at det er for tidlig for henne å være hjemme alene? Som jeg skriver så er hun 8 år nå og blir 9 i august.

Hun er flink for alderen, lager seg mat selv, setter seg ned med lekser, forteller alltid hvor og hvem hun skal til, gir beskjed om hun går andre steder osv.

Men er jo godt å høre at du uten å kjenne til oss synes vi planlegger dårlig da..... ;-)

Anonymous poster hash: 24b63...c77

Det er jo lenge til Agust, dere har god tid til å trene på dette vel?

Det er jo bare å ta det gradvis og se hvordan det går.

Dere merker fort om hunden har respekt for jenta, og hvis ikke den har det kan det læres jenta deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, Lurer litt på hvilken bakgrunn man har for å si at det er for tidlig for henne å være hjemme alene? Som jeg skriver så er hun 8 år nå og blir 9 i august. Hun er flink for alderen, lager seg mat selv, setter seg ned med lekser, forteller alltid hvor og hvem hun skal til, gir beskjed om hun går andre steder osv. Men er jo godt å høre at du uten å kjenne til oss synes vi planlegger dårlig da..... ;-) Anonymous poster hash: 24b63...c77

Uansett om hun er flink er det veldig ungt. Er vanlig å ha barn på SFO til de er 10-11 år.

Anonymous poster hash: f65ab...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, dere som kritiserer, kan ikke ni-åringer være hjemme alene en time eller to? Verden er blitt gal siden jeg var ung... Og jeg som trodde jeg var ung enda.



Anonymous poster hash: 01473...a45
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensielle

kjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg.

Anonymous poster hash: be4e4...e87

hehe, da kan jo ingen med menneskelige relasjoner kjøpe hund av deg. Selvfølgelig går barn forran hund.

Anonymous poster hash: 291b5...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hun er flink er det veldig ungt. Er vanlig å ha barn på SFO til de er 10-11 år.

Anonymous poster hash: f65ab...021

Eh, nei. Det året barnet blir 10, 4.klasse, er siste året de kan gå på sfo. Altså noen er 9 og noen 10 når de MÅ slutte.

I forhold til problemstillingen til TS, ville jeg hatt et avstengt område i huset til hunden så lenge barnet var alene hjemme og hunden så ung.

Anonymous poster hash: f0385...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nøkkelbarn da jeg var 9, var hjemme halvannen time. Så bare på tv, lagde ei skive og gjorde lekser.

Men skjønner ikke de som lar små barn gå tur med hunder. Da vi var 10 måtte venninnen min på sykehuset og operere, og få deler av ansiktet sydd på plass igjen etter hunden hun gikk tur med begynte å krangle med en løshund. Den satte av gårde og hun ble slept etter asfalten og ned i en grøft, og der ble hun liggende mens hunden stakk av.

Er jo sjeldent man er så uheldig, men man hører hele tiden om liknende historier, og jeg syns det er dumt å ta sjansen på noe sånt, når det ikke er nødvendig.



Anonymous poster hash: fed2f...10e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensielle

kjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg.

Anonymous poster hash: be4e4...e87

Du har krav om at hunden skal være førsteprioritet? Kun til eldre mennesker som ikke kan få barn? Regner med at du forstår at barn har høyere prioritet enn hund?!

Anonymous poster hash: 1ffff...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...