Gå til innhold

Hva med hunden når datteren vår slutter på SFO?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde jeg hadde tenkt på det meste før vi fikk hund, men det at datteren vår på 8 år snart slutter på SFO (muligens i august) og skal gå hjem alene og være hjemme alene i ferier hvor vi evt. ikke kan ta ferie.

Vi har en golden/lab blanding på 1 år og jeg er ikke komfortabel med at de er alene hjemme sammen i flere timer.

Han er veldig snill med henne, men han er leken og vet at hun er liten så han kan fort hoppe på henne, nappe osv. Da lager jo hun lyd som gjør at han synes det er veldig morsomt og fortsetter.

Hva gjør andre her med barn/hund alene?



Anonymous poster hash: 24b63...c77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke hatt en 1 år gammel hund av større rase alene hjemme med en åtte-åring.

Vi har en liten hund som ikke klarer å velte barn o.l, men de er kun alene sammen en kort stund på morgenen (hunden er så trøtt på morgenen at han orker ikke gå ut av buret sitt engang) og når vi er på butikken, ute en snartur osv. Barnet foretrekker uansett å være på rommet sitt når vi voksne ikke er hjemme så de er ikke mye sammen når de er alene. Hunden vår er også 3 år gammel og mye roligere enn da han var unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette av et område hunden kan være i fram til dere er hjemme. Eks lukke døra til stua, eller sette opp en grind el.l.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må jo kunne gå på do når det kommer noen hjem, da!



Anonymous poster hash: 12253...f59
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensielle

kjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg.



Anonymous poster hash: be4e4...e87
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start nå og lær disiplin sammen med datteren din mot hunden. Klarer hun å ha kontroll på egenhånd der du kan se dette så går det jo bra.

Jeg var 8 år selv og passet på vår hund som var av samme rase som din. Jeg hadde stålkontroll over den og fikk den til å underkaste seg meg etter kommando. Selv midt i lek.

Endret av Timza
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensiellekjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg. Anonymous poster hash: be4e4...e87

Støtter denne. Dårlig planlegging. enkelte folk tar for lett på det å skaffe seg dyr.

Anonymous poster hash: a9839...01d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Dårlig planlegging. enkelte folk tar for lett på det å skaffe seg dyr.

Anonymous poster hash: a9839...01d

Litt i overkant? De fleste anser det som normalt å ikke ane hva de planlegger gjøre med barnet sitt mellom feks pappaperm og barnehagestart.

En hund er av betydelig mindre viktighet, for å si det mildt.. å ikke ha alt klokkeklart er ikke krise.

Anonymous poster hash: d920a...e14

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke en 8-åring å være alene med en golden/lab?

Blir 8-åringen 9 i år?

Dette er jo en fin måte å lære 8-åringen å håndtere en hund på. Hunden har jo vokst opp med barnet, så de er iallfall godtatt og venner.

Jeg kom hjem fra skolen alene og var alene hjemme et par timer med en boarder collie fra det året jeg fylte 10 år, og den var blanding, husker ikke hva.



Anonymous poster hash: d34e4...cc3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Dårlig planlegging. enkelte folk tar for lett på det å skaffe seg dyr.

Anonymous poster hash: a9839...01d

Jeg tror ikke folk tenker SÅÅÅ langsiktig når de skaffer seg hund. Vi bare skaffet oss hund fordi vi ønsket det, og det gikk helt fint. Vi tilpasset oss hunden.

Hva er problemet egentlig? Dette kan løses på en veldig fornuftig måte. Hunden har jo vært alene hjemme til foreldre kommer hjem, og klarer seg vel alene selv om de sperrer litt i huset.

Og 8-åringen kan jo lære seg å håndtere hunden, det må jo skje en gang?

Anonymous poster hash: d34e4...cc3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var alene i flere timer med en collie når jeg var på den alderen. og før det hadde vi blanding av schæfer og vorster. så begynn å trene nå så er dere klare.



Anonymous poster hash: 55a90...160
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som er AB 9 og 10 over - jeg gikk også tur med hunden alene når jeg kom hjem fra skolen fra det året jeg fylte 10 år. Gikk litt tur med hunden da jeg var 8-9 år også, men ikke så langt.



Anonymous poster hash: d34e4...cc3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr og barn skal ALDRI være uten oppsyn av voksne...



Anonymous poster hash: d3b73...47d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe dere skulle tenkt igjennom før dere får hund. Jeg er selv oppdretter og krever faktisk at folk har tenkt nøye gjennom alle eventualiteter og kan vise til løsninger som på best mulig kan ivareta hundens behov. Jeg har også krav til kjøpere om at hunden skal være første-prioritet Kan ikke potensielle

kjøpere oppfylle kravene jeg har, får de rett og slett ikke hund av meg.

Anonymous poster hash: be4e4...e87

Men hva er rådet ditt nå når de allerede har hunden?

Hvis du er oppdretter, så må du kunne komme med råd også, ikke kun kritikk?

Anonymous poster hash: e4653...787

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøpe deg litt pass etter skolen og på fridager en stund fremover? Hadde ikke det vært ok både for hund og barn?



Anonymous poster hash: e4653...787
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gr nok fint, men du kan jo ha de i forskjellige deler av huset.

Selv var jeg alene med en 50kg tung RHodesian ridgeback når jeg sluttet i sfo.

Anonymous poster hash: f3434...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunden må jo kunne gå på do når det kommer noen hjem, da! Anonymous poster hash: 12253...f59

Så 8-åringen skal ta med seg bikkja og gå tur med den mener du?

Anonymous poster hash: be06f...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 8 år veldig tidlig å være alene hjemme flere timer uavengengig om det er hund hjemme?

Synes hun burde være på SFO etapar år til, jeg, men.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tenker nesten mer på hunden enn på barnet. Barn og hund bør aldri være alene uten oppsyn, både av hensyn til barnet og av hensyn til hunden.

Kan hunden være ute i luftegård? Da kan den både gjøre fra seg og barn og hund slipper å være hjemme alene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere inngjerdet hage? I stedet for at datteren deres går tur med hunden alene, kunne hun kanskje sluppet den i hagen når dere ikke er hjemme?

Ellers har jeg ikke så mange tips å komme med da jeg ikke har barn selv, men skjønner problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...