Gå til innhold

Avlive hunden eller gi den bort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en hund som er 8 år, og har nå en baby som er 5 mnd gammel. Dessverre liker ikke hunden babyen, og vi syns det er skummelt mtp at hunden kan bite eller skade babyen.

Hunden har knurret til babyen og flekket tenner, og har glefset etter babyen.

Den har aldri vært sånn før vi fikk babyen, da forandret hunden seg, og hun har vært en utrolig snill og god hund i alle år som vi alle er glade i.

Men hva kan vi gjøre? Babyen vil jo etterhvert være mer og mer på gulvet og krype og krabbe og gå, og vi kan ikke risikere at hunden skader babyen på noe som helst måte.

Vi tenkte å gi bort hunden, men den er faktisk 8 år, så vi lurer heller på å avlive den - det er kanskje det beste for den. Den vil bare få det vondt i et nytt hjem og vil savne oss.

Vi er veldig glade i hunden, men hva kan vi gjøre?



Anonymous poster hash: 2424b...691
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags rase er det? Er den frisk ellers?



Anonymous poster hash: c5d33...9ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det? Er den frisk ellers?

Anonymous poster hash: c5d33...9ac

Det er en blanding av Boarder Collie og Celpie, men ser ut som en Boarder Collie bare litt kraftigere.

Ja, den er helt frisk som alltid, og er glad mot oss, men ikke babyen.

Anonymous poster hash: 2424b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du faktisk å avlive en frisk hund? Er du ikke riktig klok? Om du ikke har mulighet til å ha den, så gir du den selvfølgelig bort.



Anonymous poster hash: 6e034...6ec
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trent og jobbet med hunden, da dette virker som sjalusi.

Søk råd på canis.no feks... Eller hos andre som har god peiling på adferd hos hund. Jeg ville ihvertfall ha gjort ett helhjertet forsøk før jeg ga opp.

Og ikke avliv en frisk hund, vær så snill.

Den vil kanskje sørge/deppe en liten stund, men det gir seg ofte fort.

Jeg tok selv over en hund på 4 år, og etter en litt småtrøblete start er han nå helt super. Tror han lever i nuet her hos meg <3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest humane er å avlive den, men finner du hjem er det heller ingenting i veien for å gi den bort. Hvertfall 3-6 år av liv igjen på den.



Anonymous poster hash: 93e85...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer du faktisk å avlive en frisk hund? Er du ikke riktig klok? Om du ikke har mulighet til å ha den, så gir du den selvfølgelig bort.

Anonymous poster hash: 6e034...6ec

Som sagt, så er vi veldig glad i hunden, og den er veldig glad i oss,

og vi føler den er såpass gammel at det bare blir vondt værre for den i et nytt hjem. Jeg er redd den kommer til å savne oss så den blir syk...

Anonymous poster hash: 2424b...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som knurrer, flekker tenner og glefser etter en baby ville ikke jeg tatt sjansen på å gi bort. Hva om den skulle komme til å skade et barn i det nye hjemmet? Da ville jeg heller avlivet. Trist for hunden selvsagt, men heller det enn å risikere en ulykke.



Anonymous poster hash: 72a00...81a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trent og jobbet med hunden, da dette virker som sjalusi.

Søk råd på canis.no feks... Eller hos andre som har god peiling på adferd hos hund. Jeg ville ihvertfall ha gjort ett helhjertet forsøk før jeg ga opp.

Og ikke avliv en frisk hund, vær så snill.

Den vil kanskje sørge/deppe en liten stund, men det gir seg ofte fort.

Jeg tok selv over en hund på 4 år, og etter en litt småtrøblete start er han nå helt super. Tror han lever i nuet her hos meg <3

Ja, men det er veldig skremmende å oppleve dette mot babyen. Jeg må hele tiden passe på, og jeg er veldig usikker på hunden nå. Samboeren min ønsker heller ikke å gi bort eller avlive hunden, men sånn som ting er nå er det veldig skummelt.

Vi kan ikke risikere at hunden skader babyen.

Hunden knurrer og flekker tenner og er veldig sint. Det er skremmende å se.

Når babyen sover for kvelden, og vi sitter i stua, er hunden sitt gamle jeg. Og om jeg eller samboer går tur med hunden, så er den glad og fornøyd.

Det går også bra om vi triller tur med baby og hund.

Vi skal selvfølgelig se på mulighet om det er noe vi kan gjøre så vi kan beholde hunden.

Anonymous poster hash: 2424b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som knurrer, flekker tenner og glefser etter en baby ville ikke jeg tatt sjansen på å gi bort. Hva om den skulle komme til å skade et barn i det nye hjemmet? Da ville jeg heller avlivet. Trist for hunden selvsagt, men heller det enn å risikere en ulykke.

Anonymous poster hash: 72a00...81a

Hun har aldri likt barn i utgangspunktet, men det trodde vi var fremmede barn, men ser det blir vanskelig med vårt eget barn også ..

Anonymous poster hash: 2424b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er veldig skremmende å oppleve dette mot babyen. Jeg må hele tiden passe på, og jeg er veldig usikker på hunden nå. Samboeren min ønsker heller ikke å gi bort eller avlive hunden, men sånn som ting er nå er det veldig skummelt.Vi kan ikke risikere at hunden skader babyen. Hunden knurrer og flekker tenner og er veldig sint. Det er skremmende å se.Når babyen sover for kvelden, og vi sitter i stua, er hunden sitt gamle jeg. Og om jeg eller samboer går tur med hunden, så er den glad og fornøyd. Det går også bra om vi triller tur med baby og hund. Vi skal selvfølgelig se på mulighet om det er noe vi kan gjøre så vi kan beholde hunden. Anonymous poster hash: 2424b...691

Jeg skjønner at det er skremmende... Men av erfaring så vet jeg at det kan gå bra, og en kan jobbe seg bort ifra disse problemene. Ingen garanti for at det gjelder med din hund, men søk hjelp hos noen med god erfaring med dette i deres område.

Har hunden noe særlig erfaring med barn fra tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er veldig skremmende å oppleve dette mot babyen. Jeg må hele tiden passe på, og jeg er veldig usikker på hunden nå. Samboeren min ønsker heller ikke å gi bort eller avlive hunden, men sånn som ting er nå er det veldig skummelt.Vi kan ikke risikere at hunden skader babyen. Hunden knurrer og flekker tenner og er veldig sint. Det er skremmende å se.Når babyen sover for kvelden, og vi sitter i stua, er hunden sitt gamle jeg. Og om jeg eller samboer går tur med hunden, så er den glad og fornøyd. Det går også bra om vi triller tur med baby og hund. Vi skal selvfølgelig se på mulighet om det er noe vi kan gjøre så vi kan beholde hunden. Anonymous poster hash: 2424b...691

Hva med å forslke å få hunden til å se på babyen som noe positivt. Gi den godbiter rundt babyen og se om det hjelper? Hadde det vært er barn, og ikke en baby kunne løsningen vært å la barnet gi hunden mat under bordet, men babyen kan selvsagt ikke gjøre dette

Anonymous poster hash: 330ea...198

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo forsøke å endre adferden.

Lei inn en adferdskonsulent/hundetrener?

Det skylder dere hunden deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du finner noen tips her?. http://www.klikk.no/foreldre/barn/article927413.ece

Vil anbefale adferdskonsulent ellers, de kan se ting dere ikke ser selv. Hunden må føle seg veldig usikker på dette nye som har kommet inn i livet hans, og utagerer derfor. Med en dyktig hjelper (som fokuserer på positiv trening - for all del) kan dere komme langt.



Anonymous poster hash: b8740...473
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avliv den. det er unødvendig å dirve resirkulering av kjæledyr sånn overflod det alt er av dem.



Anonymous poster hash: 35bd2...872
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gitt bort hunden enn å avlivet den(evnt tatt en liten sum for den for å luke ut useriøse folk). Gi beskjed til ny eier at den ikke liker barn. Hilsen en som avlivet en hund som oppførte seg likedan!

Anonymous poster hash: d1103...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde nok avlivet den om den var min hund av flere grunner. En ting er alderen, min erfaring er at BC kan bli agressive på sine eldre dager, samt at det er vanskelig nok å omplassere en unghund og en eldre hund med adferdsproblemer rundt barn vil nesten være umulig å finne seriøse folk som vil overta. Jeg skal også innrømme at selv trening kanskje kan kamuflere problemet, så ville jeg aldri stolt på hunden rundt barnet uansett. Denne hunden er gammel og liker i utgangspunktet ikke barn, da handler det om mer enn å trene bort sjalusi og etablere ny orden i flokken...



Anonymous poster hash: 9a781...5c4
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er skremmende... Men av erfaring så vet jeg at det kan gå bra, og en kan jobbe seg bort ifra disse problemene. Ingen garanti for at det gjelder med din hund, men søk hjelp hos noen med god erfaring med dette i deres område.

Har hunden noe særlig erfaring med barn fra tidligere ?

Hunden er sånn mot alle barn. Det går bedre med tenåringer og eldre.

Det er noe med barn som er yngre enn 10-12 år ..

Hunden vår har også bitt (kløpet) en jente som var 11 år som var på besøk. Hun ble nok mer redd enn det gjorde vondt. Hun fikk ingen synlige skader, og vi pratet med foreldrene.

Når vi tidligere har hatt besøk av veldig små barn, må hunden være ute, eller ligge inne på et rom. Stoler overhodet ikke på den.

Anonymous poster hash: 2424b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok avlivet den om den var min hund av flere grunner. En ting er alderen, min erfaring er at BC kan bli agressive på sine eldre dager, samt at det er vanskelig nok å omplassere en unghund og en eldre hund med adferdsproblemer rundt barn vil nesten være umulig å finne seriøse folk som vil overta. Jeg skal også innrømme at selv trening kanskje kan kamuflere problemet, så ville jeg aldri stolt på hunden rundt barnet uansett. Denne hunden er gammel og liker i utgangspunktet ikke barn, da handler det om mer enn å trene bort sjalusi og etablere ny orden i flokken...

Anonymous poster hash: 9a781...5c4

Ja, er enig i alt du sier, og vi tenker det samme. Det blir jo forferdelig trist, men når hunden er som den er mot alle barn, så går det ikke.

Og hunden er så glad i oss, så det er bedre å avlive den enn å gi den et nytt hjem i voksen alder. Det blir jo like ille om vi avliver den som å gi den bort ... Det blir værre å gi den bort, faktisk.

Anonymous poster hash: 2424b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...