Gå til innhold

HJELP! Ny TV, går ikke å innstille kanaler :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet til Get boxsen og skrudd på denne og Tvn, Får opp søk etter kanaler på TVn og må velge enten "Antenne DVB-T" eller "Kabel DVB-C", jeg har prøvd begge, men TVn finner ingen kanaler. Hva gjør jeg? :/



Anonymous poster hash: 6ad35...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke søke etter kanaler på TV-en når du har en dekoder. Da skal kanalene via selve dekoderen.

Har du valgt at TV-en skal hente signaler fra den inngangen Get-boksen er koblet til? Det er ganske enkelt:

Er det en "Input"-knapp (eller et lignende navn, denne knappen har som regel en skjerm med en pil inn fra venstre på seg og ligger i de fleste tilfeller høyt oppe) på fjernkontrollen din? Fjernkontrollen for TV-en, altså, ikke dekoderen. Hvis du trykker på den skal du få opp en liste med f.eks. AV1, AV2, HDMI, Komponent etc. Velg den inngangen du har koblet til dekoderen i. Bare gå gjennom hele listen hvis du ikke helt skjønner hva jeg prater om. På en av dem bør du få opp bilde fra dekoderen (... forutsatt at denne da er skrudd på :) ).



Anonymous poster hash: 2b2ca...9bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk, jeg skjønner nå fremgangsmåten, men når jeg trykk på den input -knappen så skjer det ingen ting, tv responderer ikke på den. Hvilket bilde skal jeg evt. ha oppe når jeg trykker på den? :)



Anonymous poster hash: 6ad35...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg får det til nå :) Får i hvert fall opp kanalene nederst med beskjed om å vente og at det kan ta opp til 3t før jeg får opp kanalene jeg har bestilt, også blir skjermen helt sort :( skal det være slik?



Anonymous poster hash: 6ad35...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring en mann.

Anonymous poster hash: 1ddce...b59

Jeg tror jeg har funnet en under her, vi får se ;)

Nei, det skal ikke det. Hvilken TV har du kjøpt, og hvordan har du koblet get-boksen til den?

Jeg har kjøpt Phillips. Har kun koblet en ledning fra boxen og i TVn, har koblet den i en av de to HDMI tilkoblingene. Får kun inn nrk. Når jeg velger en av de andre blir skjermen sort.

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den er koblet til med HDMI altså. Da skal du se på bruksanvisningen på TV-en, den kan fortelle deg hvordan du skifter mellom forskjellige inputs. Det er som sagt tidligere ikke TV-en som skal søke opp kanalene, de sendes bare videre fra Get-boksen til TV-en. Hvis Get-boksen virker som den skal er det bare å skifte til riktig HDMI på TV-en.

Det blir altså som første AB sier, men du kommer til å knote mye mindre hvis du bare slår opp i bruksanvisningen.

Poenget med å spørre etter hvilken TV var å få tak i modellnavn/nummer sånn at jeg kunne gi deg en nøyaktig framgangsmåte, men nå får du heller lese litt selv. :)

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den er koblet til med HDMI altså. Da skal du se på bruksanvisningen på TV-en, den kan fortelle deg hvordan du skifter mellom forskjellige inputs. Det er som sagt tidligere ikke TV-en som skal søke opp kanalene, de sendes bare videre fra Get-boksen til TV-en. Hvis Get-boksen virker som den skal er det bare å skifte til riktig HDMI på TV-en.

Det blir altså som første AB sier, men du kommer til å knote mye mindre hvis du bare slår opp i bruksanvisningen.

Poenget med å spørre etter hvilken TV var å få tak i modellnavn/nummer sånn at jeg kunne gi deg en nøyaktig framgangsmåte, men nå får du heller lese litt selv. :)

Nei, du må ikke forlate meg enda :)

I bruksanvisningen står det kun at jeg skal velge region, også skal liksom alle kanalene være tilgjengelige, men det er de ikke. Har prøvd å bytte på HDMI tilkoblingene, men det skjer ikke stort.

Jeg har en "4000 series - LED TV"

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk, jeg skjønner nå fremgangsmåten, men når jeg trykk på den input -knappen så skjer det ingen ting, tv responderer ikke på den. Hvilket bilde skal jeg evt. ha oppe når jeg trykker på den? :)

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Jeg tror jeg får det til nå :) Får i hvert fall opp kanalene nederst med beskjed om å vente og at det kan ta opp til 3t før jeg får opp kanalene jeg har bestilt, også blir skjermen helt sort :( skal det være slik?

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Hei igjen, var jeg som svarte første gang. Jeg skulle, klisjéhankjønn som jeg er, på fotballkamp. Var derfor borte noen timer :)

Vel, det er ikke så uvanlig at det kan ta en stund før kanalene kommer inn. Du skal altså ikke søke dem opp manuelt, men dekoderen kan bruke litt tid (og da opptil tre timer) før den får dem inn, selv om det normalt går fortere. Men du får opp listen over kanaler, eventuelt også oversikt over hvilke programmer som går hvor, bare ikke noe bilde? Eller er det bare at du får opp installasjonen av dekoderen, ikke noen informasjon om kanalene?

Du har satt i programkortet i dekoderen slik du skal, og gått gjennom den vanlige veiledningen som dukker opp første gang du skrur på dekoderen? I så fall er det litt pussig at ikke kanalene kommer frem, så lenge du har valgt riktig kilde (altså HDMI1 eller HDMI2 eller hvor du nå har koblet til TV-en) og også valgt riktig region - og deretter ventet en god stund. Så lenge du ikke skrur av dekoderen når du får opp beskjed om at det kan ta tre timer (du må gjerne skru av TV-en bare dekoderen går) burde det ha fungert innen nå. Kan jo alltids bare skru den av med knappen bakpå dekoderen og prøve, men hvis den har fått stå urørt lenge er det rart det ikke funker.

Det går alltids an å ringe Get, de er ganske greie på kundeservice og jeg har selv opplevd at de har kunnet sørge for at jeg får kanalene raskere når jeg har bedt om det. Håper det løser seg :)

Anonymous poster hash: 2b2ca...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, var jeg som svarte første gang. Jeg skulle, klisjéhankjønn som jeg er, på fotballkamp. Var derfor borte noen timer :)

Vel, det er ikke så uvanlig at det kan ta en stund før kanalene kommer inn. Du skal altså ikke søke dem opp manuelt, men dekoderen kan bruke litt tid (og da opptil tre timer) før den får dem inn, selv om det normalt går fortere. Men du får opp listen over kanaler, eventuelt også oversikt over hvilke programmer som går hvor, bare ikke noe bilde? Eller er det bare at du får opp installasjonen av dekoderen, ikke noen informasjon om kanalene?

Du har satt i programkortet i dekoderen slik du skal, og gått gjennom den vanlige veiledningen som dukker opp første gang du skrur på dekoderen? I så fall er det litt pussig at ikke kanalene kommer frem, så lenge du har valgt riktig kilde (altså HDMI1 eller HDMI2 eller hvor du nå har koblet til TV-en) og også valgt riktig region - og deretter ventet en god stund. Så lenge du ikke skrur av dekoderen når du får opp beskjed om at det kan ta tre timer (du må gjerne skru av TV-en bare dekoderen går) burde det ha fungert innen nå. Kan jo alltids bare skru den av med knappen bakpå dekoderen og prøve, men hvis den har fått stå urørt lenge er det rart det ikke funker.

Det går alltids an å ringe Get, de er ganske greie på kundeservice og jeg har selv opplevd at de har kunnet sørge for at jeg får kanalene raskere når jeg har bedt om det. Håper det løser seg :)

Anonymous poster hash: 2b2ca...9bd

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende :)

Dette stemmer ja.

Jeg får prøve dette. Har sittet og sett på stjernekamp på nrk mens dekoderen var på, men har fortsatt ikke fått inn de andre kanalene.

Blir vel til at jeg ringer Get snart :)

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende :)

Dette stemmer ja.

Jeg får prøve dette. Har sittet og sett på stjernekamp på nrk mens dekoderen var på, men har fortsatt ikke fått inn de andre kanalene.

Blir vel til at jeg ringer Get snart :)

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Å velge region og sette i gang kanalsøk er ikke relevant med mindre det er tv'en selv som skal være kilden til kanalene dine. Men har du en dekoder er det kun den som behøver å ha søkt etter kanalene, og så lenge du bare har byttet tv'en og ikke dekoder skal det ikke være nødvendig å søke etter kanaler på nytt (siden dekoderen din er den samme som før).

Anonymous poster hash: 0a897...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte en liten detalj om det kan hjelpe; Nederst i venstre hjørne hvor kanalen man velger skal vises, vises ikke kanalen, men det står isteden "kort" også er det bilde av en sånn > pil.



Anonymous poster hash: 6ad35...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge region og sette i gang kanalsøk er ikke relevant med mindre det er tv'en selv som skal være kilden til kanalene dine. Men har du en dekoder er det kun den som behøver å ha søkt etter kanalene, og så lenge du bare har byttet tv'en og ikke dekoder skal det ikke være nødvendig å søke etter kanaler på nytt (siden dekoderen din er den samme som før).

Anonymous poster hash: 0a897...c9e

Jeg har helt ny dekoder også :)

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en liten detalj om det kan hjelpe; Nederst i venstre hjørne hvor kanalen man velger skal vises, vises ikke kanalen, men det står isteden "kort" også er det bilde av en sånn > pil.

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Det kan hende det betyr at tv'en sier at den ikke har et programkort i seg. Men det er bare relevant dersom det er tv'en selv som skal være sin egen dekoder.

Så lenge du har separat dekoder fra Canal Digital eller Get så skal du bare sette tv'en på riktig HDMI inngang, og til det bruker du tv'ens fjernkontroll til. Når du ser bilde fra en av kanalene du får inn via dekoderen så legger du tv'ens fjernkontroll fra deg :) Det spiller ingen rolle hva det er, bare få et bilde fra dekoderen, om så bare et menyvalg du kjenner igjen fra dekoderen.

Alle kanalbytter etter det bruker du fjernkontrolleren til dekoderen til.

Anonymous poster hash: 0a897...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har helt ny dekoder også :)

Anonymous poster hash: 6ad35...491

Det var jo ganske relevant å vite da. Anyway, oppskritften er mye den samme selv om informasjon om regionvalg og lignende da kan være relevant igjen.

Sørg da for å få et menybilde fra dekoderen inn på tv'en via riktig hdmi kanal. Siden dekoderen er ny så vil du da komme til førstegangsoppsettet dens når du velger riktig hdmi inngang med tv'ens fjernkontroll. Når du finner riktig hdmi inngang så kan du legge tv'ens fjernkontroll fra deg og så gå videre med fjernkontrollen til dekoderen for å sette opp denne for første gang.

Om du sliter med å finne riktig hdmi inngang, så kan du forsøke: Skru av både tv og dekoder. Skru på tv'en først, deretter dekoderen. Mange nyere tv'er har "autodetect" på sine innkilder og flere modeller skifter da til riktig innkilde når den "ser" at det kommer et signal fra en dekoder der. Det er ikke sikkert det er satt opp på din tv men det er verdt et forsøk.

Er du i tvil om menybildet du ser kommer fra tv'en selv eller dekoderens oppsett så ser du i manualen til dekoderen og ser om skjermbildet ligner. Når det gjør det så vet du at du er i oppsettet til dekoderen som du da følger bruksanvisningen videre for å gå til kanalsøk på dekoderen.

Og ja, det kan ta en stund før alle kanalene dukker opp, spesielt dersom du også har fått nytt programkort til dekoderen siden dekoderen "legger inn" de kanalene du abonnerer på. NRK dukker gjerne opp ganske tidlig.

Anonymous poster hash: 0a897...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...