Gå til innhold

MÅ ha ny data, hvilken?


BlendaSensitive

Anbefalte innlegg

Ikke Mac, det utgår direkte.

Min ett år gamle asus kuker rundt og er helt håpløs, hundre oppdateringer, Office som må om installeres en gang i uka. Har restarta hele skiten (hvilket påminner meg: lagre alle viktige ting i en eller annen cloud!) osv.

Har du anbefaling?

- liker Windows, praktisk for jeg har nettbrett og Smartphone med dette.

- handtere vanlig surfing, netflix, Office, etc.

- nå brukes sketch up, gimp, senere kommer jeg til å bruke Photoshop sine programmer, når jeg har råd, samt AutoCAD. (InDesign, Photoshop, illustrator, etc). Så stor skjerm er fordel, har ekstra skjerm til denne slags jobbing.

Hm, sikkert flere krav jeg har..men det jeg kommer på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste kravet du glemte var hvor mye du er villig å betale for en ny pc.

Og kanskje om du vil ha en som du kan ta med deg overalt, altså ikke veie så mye.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kravet du glemte var hvor mye du er villig å betale for en ny pc.

Og kanskje om du vil ha en som du kan ta med deg overalt, altså ikke veie så mye.

Hehe, smart i g! ;)

Koster minst mulig..? Neida, ser man får mange Laptop til 5000, kanskje der om kring? 10 000 er litt i overkant. Men vil ha en god og stabil pc som kan brukes mange år, til mitt behov.

Er usikker om jeg behøver Laptop eller stasjonær data, har jo nettbrett som jeg surfer i soffan med, men også praktisk å flytte datan, for eksempel når jeg vil se på netflix på tv!

Har hjemmekontor enn så lenge, så behøver ikke dra med data til skole eller jobb.

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, smart i g! ;)

Koster minst mulig..? Neida, ser man får mange Laptop til 5000, kanskje der om kring? 10 000 er litt i overkant. Men vil ha en god og stabil pc som kan brukes mange år, til mitt behov.

Er usikker om jeg behøver Laptop eller stasjonær data, har jo nettbrett som jeg surfer i soffan med, men også praktisk å flytte datan, for eksempel når jeg vil se på netflix på tv!

Har hjemmekontor enn så lenge, så behøver ikke dra med data til skole eller jobb.

Jeg er egentlig ikke noe ekspert på å finne gode laptops.

Men denne virker alright, dedikert skjermkort, god plass og er på tilbud.

Om du vil bruke litt mer penger så kan du ta en titt på denne.

Den kommer med SSD og HDD, matt skjerm som jeg foretrekker og skjermen er 1080p.

Jeg ville kanskje gått for denne framfor den første jeg linket til men det spørs hvor mye du vil bruke på en laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke noe ekspert på å finne gode laptops.

Men denne virker alright, dedikert skjermkort, god plass og er på tilbud.

Om du vil bruke litt mer penger så kan du ta en titt på denne.

Den kommer med SSD og HDD, matt skjerm som jeg foretrekker og skjermen er 1080p.

Jeg ville kanskje gått for denne framfor den første jeg linket til men det spørs hvor mye du vil bruke på en laptop.

med det skjermkortet kan du også spille litt sims 4 når du ikke jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med det skjermkortet kan du også spille litt sims 4 når du ikke jobber

Nå spiller ikke jeg dataapill, har ikke tålmodiǥet til det. Men er det en positiv ting, at en maskin kan ta sims??

Tar gjerne i mot flere tips!

Noen som vil si litt om fordeler, ulemper med stasjonær eller lap top? Sånn bort sett fra vekt og flyttbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si at du kan få mer for pengene dine ved å velge stasjonær. Ulempen er som du nevner at du ikke kan ta den med deg. Ellers vil den som oftest være kraftigere, og mer stabil siden du kan oppgradere den etterhvert dersom du ønsker.

Da har du også temmelig stort utvalg av skjermer å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et alternativ jeg plukket ut på Komplett.no, stasjonær pc.

4JNA4s2.png

Et ufattelig stillegående og nesten lydløst kabinett med en god og relativ rask prosessor. Plenty av lagringsplass med tanken på at du kjører Windows på SSD og bruker HDD til lagring av dill og dall. Et ok grafikkort om du skulle få behov for det i framtiden.

Jeg tror at 8 gb skal være mer enn nok til det du beskriver i HI.

https://www.komplett.no/komplett-entry-gamer/10876

Brukte den som basis og forandret litt av komponentene.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Mac, det utgår direkte.

Min ett år gamle asus kuker rundt og er helt håpløs, hundre oppdateringer, Office som må om installeres en gang i uka. Har restarta hele skiten (hvilket påminner meg: lagre alle viktige ting i en eller annen cloud!) osv.

Har du anbefaling?

- liker Windows, praktisk for jeg har nettbrett og Smartphone med dette.

- handtere vanlig surfing, netflix, Office, etc.

- nå brukes sketch up, gimp, senere kommer jeg til å bruke Photoshop sine programmer, når jeg har råd, samt AutoCAD. (InDesign, Photoshop, illustrator, etc). Så stor skjerm er fordel, har ekstra skjerm til denne slags jobbing.

Hm, sikkert flere krav jeg har..men det jeg kommer på nå.

Er du fan av Windows 8 eller foretrekker du Windows 7? Nye pcer leveres gjerne med dette operativsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Mac, det utgår direkte.

Min ett år gamle asus kuker rundt og er helt håpløs, hundre oppdateringer, Office som må om installeres en gang i uka. Har restarta hele skiten (hvilket påminner meg: lagre alle viktige ting i en eller annen cloud!) osv.

Har du anbefaling?

Jeg har denne, og er veldig fornøyd. Det er en fullt funksjonell laptop, som også fungerer som nettbrett, i tillegg til at den har innebygd wacom digitizer, som gjør at den er veldig bra å skrive og tegne på med medfølgende penn.

Tastatur følger ikke med, men man får kjøpt det som et deksel, med belyst tastatur, for rundt 700 kroner.

Batteriet er verken dårlig eller bra... Bare sånn helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fan av Windows 8 eller foretrekker du Windows 7? Nye pcer leveres gjerne med dette operativsystemet.

Har vendt meg til Windows 8, men... mistenker det er den som har crasha min nåværende pc.... Venter på Windows 9. ;)

Yme: har nettbrett, og skjermen til den der er for liten. Skal jobbe med design. :)

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Mac, det utgår direkte.

Min ett år gamle asus kuker rundt og er helt håpløs, hundre oppdateringer, Office som må om installeres en gang i uka. Har restarta hele skiten (hvilket påminner meg: lagre alle viktige ting i en eller annen cloud!) osv.

Har du anbefaling?

- liker Windows, praktisk for jeg har nettbrett og Smartphone med dette.

- handtere vanlig surfing, netflix, Office, etc.

- nå brukes sketch up, gimp, senere kommer jeg til å bruke Photoshop sine programmer, når jeg har råd, samt AutoCAD. (InDesign, Photoshop, illustrator, etc). Så stor skjerm er fordel, har ekstra skjerm til denne slags jobbing.

Hm, sikkert flere krav jeg har..men det jeg kommer på nå.

PC'en din er et år gammelt?

Har du ikke hatt virusprogram?

Eller kjørt "coocie-cleaners" på den? Jeg trur bare det å gjøre dette på PC'en din hadde gjort det slik at du kunne ha ventet et par år til før du må ha en ny.

Om du ikke vet hvilke programmer jeg tenekr på, så si fira så skal jeg finne frem og linke dem opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC'en din er et år gammelt?

Har du ikke hatt virusprogram?

Eller kjørt "coocie-cleaners" på den? Jeg trur bare det å gjøre dette på PC'en din hadde gjort det slik at du kunne ha ventet et par år til før du må ha en ny.

Om du ikke vet hvilke programmer jeg tenekr på, så si fira så skal jeg finne frem og linke dem opp for deg.

Har kjørt alle mulige rensninger, bug-fix, har oppdaterte virusprogrammer, you name it.

Gubben mistenker rett og slett mandags eksemplar, virker som at det er i c:disken det krangler. (en gang i uka vil maskinen reparere den, og tilbakestiller hele maskinen)

Vi (han) har til og med tilbakestilt og slettet alt på hele datan til opprinnelig da den ikke en gang ville starte opp. Men krangler fortsatt. Gubben skal sjekke kvittering og se om det kan gå på garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt alle mulige rensninger, bug-fix, har oppdaterte virusprogrammer, you name it.

Gubben mistenker rett og slett mandags eksemplar, virker som at det er i c:disken det krangler. (en gang i uka vil maskinen reparere den, og tilbakestiller hele maskinen)

Vi (han) har til og med tilbakestilt og slettet alt på hele datan til opprinnelig da den ikke en gang ville starte opp. Men krangler fortsatt. Gubben skal sjekke kvittering og se om det kan gå på garanti.

Ok, men da er problemet en harddisk, og ikke PC'en i seg selv.

Kjøp en ny harddisk istedet du i første omgang. Du som jobber med design, vil få god utbytte av å kjøpe en SSD-disk blant annet. Photoshop, inDesign og slike ting jobber mye bedre på en disk som kan skrive og lese kjapt.

Du har jo uansett garantien å gå på.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du eller typen mest sannsynligvis (:P) hjelp til å bytte harddisken, så finner du nok en video på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da er problemet en harddisk, og ikke PC'en i seg selv.

Kjøp en ny harddisk istedet du i første omgang. Du som jobber med design, vil få god utbytte av å kjøpe en SSD-disk blant annet. Photoshop, inDesign og slike ting jobber mye bedre på en disk som kan skrive og lese kjapt.

Du har jo uansett garantien å gå på.

Hvor mye koster en harddisk da..?

Synes gubben sa noe om at det var temmelig dyrt med harddisk, også vet man ikke sikkert om det er der feilen ligger. (lurer på om han hadde en duppedings man kunne teste dette???)

Som dere forstår, ikke jeg som driver med sånt hjemme, men gubben holder å med bla. dataprogrammering..... så overlater dette til han.

Jeg vil bare ha en stabil pc som fungerer!

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg glemte å skrive:

Kjøp en god harddisk, en SSD-disk og bytt ut disken i PC'en din i første omgang med kun dette. Om det ikke var harddisken, så kan du uansett kjøpe en ny PC og ha denne harddisken i tillegg på den nye PC'en.

Du som jobber med design, som da kan bruke litt tyngre programvare har uansett godt av en god disk.

Etter å ha sett på programmene du bruker, så har du også nytte av å ha mye ram. Særlig hvis du skal holde på med "assemblies" i CAD programmer.

Kom med taket du har på pris, så kan jeg komme med et forslag til PC.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd!

Ikke 10 000... 7-8000 kanskje?? Mest mulig, for minst mulig pæng! :D (litt fattig for tiden...)

Det jeg glemte å skrive:

Kjøp en god harddisk, en SSD-disk og bytt ut disken i PC'en din i første omgang med kun dette. Om det ikke var harddisken, så kan du uansett kjøpe en ny PC og ha denne harddisken i tillegg på den nye PC'en.

Du som jobber med design, som da kan bruke litt tyngre programvare har uansett godt av en god disk.

Etter å ha sett på programmene du bruker, så har du også nytte av å ha mye ram. Særlig hvis du skal holde på med "assemblies" i CAD programmer.

Kom med taket du har på pris, så kan jeg komme med et forslag til PC.

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en harddisk da..?

Synes gubben sa noe om at det var temmelig dyrt med harddisk, også vet man ikke sikkert om det er der feilen ligger. (lurer på om han hadde en duppedings man kunne teste dette???)

Som dere forstår, ikke jeg som driver med sånt hjemme, men gubben holder å med bla. dataprogrammering..... så overlater dette til han.

Jeg vil bare ha en stabil pc som fungerer!

SSD harddisker er litt dyrt ja. Du får en god en for tusen kroner.

Men tro meg, om du jobber med dette så vil du tjene inn de tusen kronene ved å ha en SSD disk kontra en vanlig disk på rimelig kort tid.

Hvor mye penger har du å bruke på en ny PC eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd!

Ikke 10 000... 7-8000 kanskje?? Mest mulig, for minst mulig pæng! :D (litt fattig for tiden...)

Om du klarer å strekke deg til 10,000 kr:

https://www.komplett.no/asus-g771jm-173-full-hd-matt/824969

Denne har stor og flott skjerm. Nok RAM, en SSD disk og i tillegg et godt skjermkort sammen med en kjapp og fin CPU - alt du trenger. Dette er dog ment for å være en spill-maskin, men siden du jobber med design og bruker programmer som tar godt nytte av de samme aspektene som spill, så er dette et godt valg.

https://www.komplett.no/lenovo-z710-173-full-hd/817320

https://www.komplett.no/acer-aspire-e5-771g-173-full-hd-matt/816588

Den første har offret en SSD disk for kjappere CPU. Skal du holde på med kalkulasjoner i autoCAD, så er det CPU'en som står for dette (dog det tar nok ikke lange tiden før Autodesk innfører GPU støtte her også, så da blir GPU'en viktigere igjen). Er ikke dette viktig, så går du for den med en SSD disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...