Gå til innhold

Noen som har peiling på hundeutstilling/titler?


Gjest Gia_

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet 100% hva Ex, konk 1. betyr og Ex, konk 4 betyr? Vet at ex står for excellent, men betyr det da Excellent konkurranse 1 og Excellent konkurranse 4? :klo:

Er i forbindelse med hundeutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Excellent er premiegraden. Alle i rasen kan få det, eller ingen. Det er hundens "egne kvalitet". Plassering i klassen er konkurransen mot de andre hundene.

Anonymous poster hash: e72fb...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excellent er premiegraden. Alle i rasen kan få det, eller ingen. Det er hundens "egne kvalitet". Plassering i klassen er konkurransen mot de andre hundene.

Anonymous poster hash: e72fb...8b1

Så når jeg da kjøper valp fra en hund som tidligere har fått ex konk 4 så var hu excellent, og på 4 plass i sin konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NKK.no er et fint sted å begynne :)

Anonymous poster hash: 0f3ff...43a

Prøvde å google, men fant ikke noe konkret, og fikk jo svar her nokså fort så hva er problemet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg da kjøper valp fra en hund som tidligere har fått ex konk 4 så var hu excellent, og på 4 plass i sin konkurranse?

Jepp, altså ikke noen veldig høy ekstra premiering som Bir (best i rasen) big (best i gruppen) bis (best in show) og champion.

Anonymous poster hash: 1d351...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner :) Takk for at du tok deg tiden til å svare :) Skal forhåpentligvis kjøpe min første hund, dersom hunden får ei tispevalp, med stamtavle(har ''kun'' hatt uten til nå) så bare så litt på utstillingsresultatene til mor, men ikke lett når man ikke har vært noe inni det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner :) Takk for at du tok deg tiden til å svare :) Skal forhåpentligvis kjøpe min første hund, dersom hunden får ei tispevalp, med stamtavle(har ''kun'' hatt uten til nå) så bare så litt på utstillingsresultatene til mor, men ikke lett når man ikke har vært noe inni det før :)

Som AB sier, excellent i seg selv er ikke "gode" resultater fra en utstilling. Joda, god som i fint eksteriør og sånn, men langt fra best. For eksempel så kan 50 hunder av samme rase stilles ut på en utstilling, og 40 kan få excellent.

Jeg har ikke opplevd å se resultater slik du beskriver med konk. og sånn, men slik jeg forstår det er det i klassen. Altså, nr 4 i den klassen hun stiller i, betyr vel 4. beste tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner :) Takk for at du tok deg tiden til å svare :) Skal forhåpentligvis kjøpe min første hund, dersom hunden får ei tispevalp, med stamtavle(har ''kun'' hatt uten til nå) så bare så litt på utstillingsresultatene til mor, men ikke lett når man ikke har vært noe inni det før :)

Man ser, i alle fall innenfor den rasen jeg kjenner best, sjelden på enkeltresultater som det.

Det man ser på er om hunden er champion, i Norge er det Norsk utstillings champion NuCH som gjelder, dvs. at den må ha blitt beste hannhund eller beste tispe tre ganger for forskjellige dommere.

Jeg fant denne siden, som forklarer det relativt lettfattet.

Anonymous poster hash: 256cc...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB sier, excellent i seg selv er ikke "gode" resultater fra en utstilling. Joda, god som i fint eksteriør og sånn, men langt fra best. For eksempel så kan 50 hunder av samme rase stilles ut på en utstilling, og 40 kan få excellent.

Jeg har ikke opplevd å se resultater slik du beskriver med konk. og sånn, men slik jeg forstår det er det i klassen. Altså, nr 4 i den klassen hun stiller i, betyr vel 4. beste tispe.

Det betyr ikke 4beste tispe nei, men 4beste i sin klasse.

Klassene er junior, unghund, åpen, og championklasse.

Alle som blir best i sin klasse og får CK (champion kvalitet) konkurrerer så om å bli beste, 2,3 og 4 beste tispe. Disse konkurrerer også om cert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn kjempebra, nei. Mange krever jo at hunden er champion når den avles på, men det skal ikke så mye til å få Excellent og så fjerde i sin klasse. Hvis det hadde stått 4BTK hadde hun fått fjerdeplass i tispeklassen (i konkurranse med de fra junior, unghund, åpen og champion), når det står 4KONK er hun bare på fjerdeplass i sin klasse.

Excellent er den nest beste premieringen de får individuelt før det er snakk om certifikatkvaltiet (CK), men det er en såkalt "flat rød", altså ikke certifikatkvalitet.

MEN det kommer an på hvor mye hunden er stilt og hvor stor rasen er. Jeg har en hund som er i en liten rase (altså få individer per utstilling og sjelden egen rasedommer, men en allround-dommer), og han har fått alt fra blå (very good som ingen vil ha :P ) til Cert. Han er ung og i utvikling, så han kan gå CK flere ganger og så plutselig blå et par ganger. Stilles hunden oftere er det lettere å få en jevnere vurdering.

Også kommer det noen ganger an på hva slags type hund dommeren liker. LIker de store maskuline hanner eller de litt mindre, for eksempel.

Har ikke vært i gamet særlig lenge, men føler ofte at det er litt lotto.

Her kan du lese NKK sin info for den som er ny i ringen. Herregud som jeg sleit med å skjønne forskjell på diverse bånd og sløyfer og greier før!

http://www.nbfk.no/nyiringen.pdf

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr ikke 4beste tispe nei, men 4beste i sin klasse.

Klassene er junior, unghund, åpen, og championklasse.

Alle som blir best i sin klasse og får CK (champion kvalitet) konkurrerer så om å bli beste, 2,3 og 4 beste tispe. Disse konkurrerer også om cert

Da har jeg nok misforstått... beklager!

Så beste, 2. , 3. og 4. tispe er tisper som har vunnet sin klasse, altså junior tispe, unghund tispe, åpen tispe, champion tispe og veteran tispe?

Så 4. beste tispe er bedre enn 4. beste i sin klasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nok misforstått... beklager!

Så beste, 2. , 3. og 4. tispe er tisper som har vunnet sin klasse, altså junior tispe, unghund tispe, åpen tispe, champion tispe og veteran tispe?

Så 4. beste tispe er bedre enn 4. beste i sin klasse...

Korrekt! :)

Konk4 er feks fjerde beste junior/åpen/unghund/champ alt ettersom hvilken klasse du er i. Det er bare fire som blir plassert. Alle som får Ck går videre til beste tispeklassen for å konkurrere med de andre som fikk CK i sine klasser.

Det samme gjør hannhundene.

Så er det en vinner av beste hannhund og beste tispe. De går mot hverandre og da blir det kåret BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn).

En hund som har CK er med å konkurrere med de andre som har det i beste hannhund/beste tispeklassen om CERT. Det er bare 1 hund som får cert. Men hvis en hund er andre beste hannhund og den som er beste hannhund er en champion, får den som er nummer to det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nok misforstått... beklager!

Så beste, 2. , 3. og 4. tispe er tisper som har vunnet sin klasse, altså junior tispe, unghund tispe, åpen tispe, champion tispe og veteran tispe?

Så 4. beste tispe er bedre enn 4. beste i sin klasse...

Ikke noe å beklage for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Korrekt! :)

Konk4 er feks fjerde beste junior/åpen/unghund/champ alt ettersom hvilken klasse du er i. Det er bare fire som blir plassert. Alle som får Ck går videre til beste tispeklassen for å konkurrere med de andre som fikk CK i sine klasser.

Det samme gjør hannhundene.

Så er det en vinner av beste hannhund og beste tispe. De går mot hverandre og da blir det kåret BIR (best i rasen) og BIM (best i motsatt kjønn).

En hund som har CK er med å konkurrere med de andre som har det i beste hannhund/beste tispeklassen om CERT. Det er bare 1 hund som får cert. Men hvis en hund er andre beste hannhund og den som er beste hannhund er en champion, får den som er nummer to det.

Ah, så om du ikke blir plassert i feks juniorklasse, er du likevel med å konkurrere om plass i tispeklassen hvis du har CK? (selv om det ikke er mening egentlig, da de før deg i junior er også bedre enn deg i tispeklassen..)

Har jo en champion selv, så skulle trodd jeg kunne dette, men nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Alle som har CK skal inn igjen og konkurrere om beste hannhund/tispe. Så du blir jo plassert. Plutselig er det en hel drøss med CK-hunder, men det er jo ikke så vanlig. Det med at de kun plasserer fire mente jeg i beste hannhund og beste tispeklasse. Jeg skrev sikkert litt feil og forrvirrende oppi her.

For det ER kjempeforvirrende!! Første gang vi konkurrerte som junior sto jeg der med rosa og rødt bånd og bare "fikk jeg ck nå?? Skal jeg inn igjen?? Når da??" Men som oftest er de jo veldig flinke til å si ifra!

Vår er bare 18 mnd og skal debutere i unghundklassen i romjula, så derfor er kanskje infoen litt ferskere hos meg siden jeg er så ny i gamet og driver med å lære meg det nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Alle som har CK skal inn igjen og konkurrere om beste hannhund/tispe. Så du blir jo plassert. Plutselig er det en hel drøss med CK-hunder, men det er jo ikke så vanlig. Det med at de kun plasserer fire mente jeg i beste hannhund og beste tispeklasse. Jeg skrev sikkert litt feil og forrvirrende oppi her.

For det ER kjempeforvirrende!! Første gang vi konkurrerte som junior sto jeg der med rosa og rødt bånd og bare "fikk jeg ck nå?? Skal jeg inn igjen?? Når da??" Men som oftest er de jo veldig flinke til å si ifra!

Vår er bare 18 mnd og skal debutere i unghundklassen i romjula, så derfor er kanskje infoen litt ferskere hos meg siden jeg er så ny i gamet og driver med å lære meg det nå! :)

Skjønner! :)

Dere får ha lykke til da! :D

Jeg leste meg opp på titler og slikt, og fikk hjelp av en bekjent, men rasen min har så få på utstillinger andre plasser enn på østlandet, så jeg har liksom som regel gått inn i ringen tatt en runde og gått ut igjen med røde, rosa og norgesflagg fargede bånd, uten å helt skjønne hva det har betydd. Ser jo nå at det er mer "action" enn som så, at man faktisk konkurrerer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Haha, ja, det er jo mange som legger veeeeldig mye i det, og så er de såååh hyggelige på utstilling før de går hjem og bitcher om alle de andre til venner på facebook! :P

Folk blir ordentlig sure når det går dårlig, så er ikke så mye tap og vinn med samme sinn bestandig!

Jeg skalv på hånda da vi fikk vårt første og hittil eneste cert, og ringsekretæren ga oss norgesflagg-båndet, fordi jeg ble så glad! Men vi er fortsatt veldig nye, kjøper alle rosetter vi kan! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...