Gå til innhold

Katt som ikke lar seg aktivisere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en katt som er ny hos oss, og må være inne noen uker før vi kan slippe ho ut (er egentlig utekatt). Ho bare sover, slapper og spiser. Vi prøver å leke/aktivisere ho, men ho er totalt uinteressert

... Har forsøkt forskjellige typer leker, men ingenting fungerer. Er det helt normalt, eller er det andre ting vi bør forsøke?

Anonymous poster hash: 9ad27...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har hun vært hos dere, og hvilken bakgrunn har hun? Jeg tok til meg en hjemløs katt for noen år siden, hun var helt propell og hadde store problemer med å plutselig være inne hele tiden. Mine foreldre tok ganske nylig til seg en hjemløs katt, og han var stikk motsatt i starten. Han vekslet mellom å sove på sofaen og sove på gulvet, ville ikke ut og bevegde seg ellers kun mellom sovested, matskål og dokasse. Nå er han aktiv, leker og er ute mye av døgnet. Så det er store forskjeller fra katt til katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hun trygg på dere? Hva er bakgrunnen hennes? Hvis hun sover, slapper og spiser er det ingen grunn til å bekymre seg. Det er en påkjenning for en katt å flytte til et nytt hjem, mye nytt å forholde seg til. Hvis hun nå føler seg trygg kan det hende hun endelig slapper av og henter seg inn ved å sove mye. Det kan vare et par ukers tid. Men sånn type oppførsel kan også være tegn på sykdom, vanskelig å si uten mer informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at hun er trygg på oss, egentlig. Ho spiser godt, koser når ho vil (som er oftere og oftere) og virker fornøyd. Likevel, ho vil ikke leke eller gjøre stort annet enn å sove og spise (og litt kos som sagt). Har vært hos veterinæren med ho, og de sa ho virket frisk, men fortsatt litt underernært. Men ho er snart ved normalvekt også nå, så tror ikke helt det er problemet. Ormekur har ho fått også... Ho er jo ikke så altfor ung, men håper ho blir mer aktiv med tiden. Kanskje det hjelper så fort ho får gå ut igjen :)

Anonymous poster hash: 9ad27...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter er bare ikke så lekne som vi skal ha det til at alle katter er. :)

Gamlepus hos oss var tre eller seks år når hun kom til meg (veterinærene strides om hvor gammel hun er den dag i dag, nå er hun sju-åtte eller elleve :fnise: ) og hun har aldri vært spesielt leken av seg.

To minutter med en ball, tre minutter med en lekemus, nesten ett minutt med laserpennen, og kanskje tre-fire minutter med usynlige mus. Med svært ujevne mellomrom.

Hun er en skikkelig sofaløve og sover eller sløver rundt tjuetre timer av døgnet, spiser og går på do den resterende timen.

Minstemann leker HELE tiden, selv når han insisterer på å få kos så kan han finne på å leke i stedet. Leker omtrent atten timer av døgnet og sover bittelitt innimellom. Sånt noe har han ikke tid til. :fnise:

Han er halvannet år og vel så det, blir to i februar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Catarinha i at det kan være hun rett og slett trenger å hente seg inn igjen. Husk at det er litt av en omveltning å skifte hjem for en voksen katt. Det å skulle forlate det gamle og forholde seg til nye omgivelser, nye mennesker, nye lukter og lyder, er noe som tar energi. Så lenge hun spiser, koser og ser ut til å slappe godt av, er det ingen grunn til å bekymre seg.

Puser som er vant til å være ute og jakte på ekte mus, finner ofte ikke leker så interessante. Pusina mi kan leke litt innimellom, men det er kun fordi hun liker å være sosial med matmora si. :) Hun elsker å få meg til å le, og da kan hun holde på et par minutter- som bare for å glede meg. :fnise: Men slutter jeg, så gidder hun ikke mer og går og slanger seg på sofaen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten jeg hadde før ville aldri leke, han var skikkelig trøtting :)

Spise , sove og gå ut en liten tur var hans daglige rutiner.

Hunkatten jeg har nå er turbo og vil leke og springe inne dag og natt. Elsker fart og spenning. Er med på alt og sitter omså på fanget mitt når jeg er på do..men hun er en rase som har mye energi. (Siameser)

Katten din er ny i huset, kommer seg sikkert etterhvert , men bli ikke forbauset om hun ikke er typen til og leke heller. De har mange persjonligheter disse kattene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunkatten min (3år) har aldri vært glad i å leke inne men var veldig mye ute før, hun var borte 1,5 måned og etter det vil hun bare ut på do. Noen ganger tar jeg henne i å leke med lisser på sko eller kose på en catnip leke :P hun kunne gjerne vært mer aktiv hun begynner å bli ganske tung :)

Hankatten min (5 måneder) sover mye nå men han får sine stunder når han løper som en gal og klatrer på bord, bein og leker som en gal (spesielt når jeg sover så er den mest bråkete leken morsom) :)

Tenker han blir litt latere når han blir eldre :P håper han blir en skikkelig koseklump :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...