Gå til innhold

4 måneder gammel valp ikke husrein


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Vi har også lært hunden å tisse på kommando. For vår del vil ikke det si at han ikke tisser uten at vi har sagt tiss, men hvis vi sier tiss så gjør han et forsøk og slipper noen dråper :) Det er praktisk i forhold til dårlig tid og luftig. Vi har også erfart at hunden vår helst bør tisse to ganger på en tur etter maten, men av og til er det mye mer spennende å snus og leke enn å tisse. Da kan vi bruke kommandoen "tiss" like før vi skal inn, så han får gjort i fra seg to ganger.

Hunden vår skal trolig også jobbe resten av livet, og da er det visstnok viktig at de lærer seg kommandoen tiss. Det er vel egentlig hovedgrunnen til at vi har lært han det, men vi ser at det også har sine fordeler for oss og han i hverdagen.

Vedrørende kommando på mat: Vi har innlært det også. Samme med ting vi mister på gulvet. Det kan være praktisk i forhold til at vi kan være uheldig å miste noe hunden ikke skal spise, men også for at han ikke skal spise alt han kommer over ute. Akkurat det siste sliter vi litt med. Men mat/ting som mistes inne har vi fått styr på :)

Jeg bruker ofte kommandoen "gå å tisse" fra inngang til garasje som er en del meter. Hun elsker kjøre bil, så hun løper bort til garasjen uten å bry seg om noe annet. Dersom vi ikke har vært på tur eller har vært mange timer i mellom, så ber jeg hu "gå å tisse" før vi kjører avsted.

Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ofte kommandoen "gå å tisse" fra inngang til garasje som er en del meter. Hun elsker kjøre bil, så hun løper bort til garasjen uten å bry seg om noe annet. Dersom vi ikke har vært på tur eller har vært mange timer i mellom, så ber jeg hu "gå å tisse" før vi kjører avsted.

På samme måten vi også gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen jeg har funnet om rasen og fått fra oppdretter, sier det.

Men du må huske på at alle dyr er individer.

Og de har jo ikke lest bøkene om hva en hund som dem pleier å gjøre, så de gjør som de selv føler for ;)

Nettopp mitt poeng, og derfor lurte jeg på hvor infoen om at en hel rase var tregere til å bli husrene kom fra. At hunde er individer er jeg veldig klar over, og personlig mener jeg også at individsforskjell kan noen ganger også være større en raseforskjell.

Selv har jeg vært valpeformidler for Norsk Cavalierklubb og vært eier av flere av denne rasen, så derfor stusset jeg over hvor denne infoen kom fra. Nå er dette riktignok noen år siden, men jeg vil tro at Cavalieren ikke har endret seg så utrolig mye.

Jeg er mest interessert i hvordan det evt. er mulig å avle opp en egen rase hvor de fleste individer er tregere på å bli husrene enn andre. Det er en interessant diskusjon i seg selv, og jeg tror ikke det er mulig, og tror derfor at den infoen oppdretter kom med, ikke medfører helt riktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier-hvalper har en forholdsvis lengre hvalpeperiode enn andre hunderaser kan ha.

Så det er ikke sånn at hunden din er seint ute.

Nettopp mitt poeng, og derfor lurte jeg på hvor infoen om at en hel rase var tregere til å bli husrene kom fra. At hunde er individer er jeg veldig klar over, og personlig mener jeg også at individsforskjell kan noen ganger også være større en raseforskjell.

Selv har jeg vært valpeformidler for Norsk Cavalierklubb og vært eier av flere av denne rasen, så derfor stusset jeg over hvor denne infoen kom fra. Nå er dette riktignok noen år siden, men jeg vil tro at Cavalieren ikke har endret seg så utrolig mye.

Jeg er mest interessert i hvordan det evt. er mulig å avle opp en egen rase hvor de fleste individer er tregere på å bli husrene enn andre. Det er en interessant diskusjon i seg selv, og jeg tror ikke det er mulig, og tror derfor at den infoen oppdretter kom med, ikke medfører helt riktighet.

Hvis du leser sitatet mitt av det jeg skrev over, så ser du at jeg ikke har sagt det du påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte kommandoen "gå å tisse" fra inngang til garasje som er en del meter. Hun elsker kjøre bil, så hun løper bort til garasjen uten å bry seg om noe annet. Dersom vi ikke har vært på tur eller har vært mange timer i mellom, så ber jeg hu "gå å tisse" før vi kjører avsted.

Skjønner at dette er en smart greie, som jeg kommer til å begynne å trene på .)

Men jeg tror fortsatt ikke det er helt ok å benytte den kommandoen hver gang hunden tisser, sånn før hunden i det hele tatt er blitt husren?

Man lærer jo bort en kommando på samme måten som man lærer bort andre kommandoer, så jeg er ikke helt komfortabel med å si det er ok, uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Altså, herregud som folk klikker for denne burgreia. Ja, hunden er et flokkdyr og vil gjerne være der vi er, og liker seg gjerne i menneskemøbler, og det gjør jenta vår og. Men noen ganger vil hun være i fred, og da rusler hun og legger seg i buret og leker med en bamse eller noe sånt. Når hun er der så roper vi ikke på henne, for da skal hun ha privatliv. Hvis hun gjør noe hun vet hun ikke får lov til og vi sier fy, så løper hun i buret fordi der vet hun at hun er trygg. Da får hun ikke noe mer fyy eller noe sånt. (og ja vi sier fy, ikke noe mer)

Jeg er enig i at det best å ha burdøra åpen, for da kan hun velge selv når hun vil inn eller ut. Men når vi ikke er hjemme så kan hun ikke løpe rundt fritt når hun er så liten, for det kan være farlig for henne. Derfor lukker vi døren til buret når vi er borte, og det er maks 4 timer hun er alene hjemme (ofte ikke det engang). Når vi kommer hjem så lufter vi henne og deretter er døra åpen så hun selv kan velge hvor hun skal være.

Når hun er så gammel at hun ikke tygger på ledninger og utsetter seg selv for fare så kommer døren også til å være åpen når vi er borte, altså 24 timer i døgnet. Men hun er for liten og leken ennå til at det er trygt. Hva foreslår dere at man skal gjøre med en liten valp når den er alene?

Det er IKKE det samme som å la en unge konstant stå i grinda til den er 5 år, for man lar vel ikke et lite barn være alene hjemme?

PS: Buret er i samme rommet som vi er, altså stua (og soverommet). Vi er studenter med liten leilighet så hun er alltid sammen med oss her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, herregud som folk klikker for denne burgreia. Ja, hunden er et flokkdyr og vil gjerne være der vi er, og liker seg gjerne i menneskemøbler, og det gjør jenta vår og. Men noen ganger vil hun være i fred, og da rusler hun og legger seg i buret og leker med en bamse eller noe sånt. Når hun er der så roper vi ikke på henne, for da skal hun ha privatliv. Hvis hun gjør noe hun vet hun ikke får lov til og vi sier fy, så løper hun i buret fordi der vet hun at hun er trygg. Da får hun ikke noe mer fyy eller noe sånt. (og ja vi sier fy, ikke noe mer)

Jeg er enig i at det best å ha burdøra åpen, for da kan hun velge selv når hun vil inn eller ut. Men når vi ikke er hjemme så kan hun ikke løpe rundt fritt når hun er så liten, for det kan være farlig for henne. Derfor lukker vi døren til buret når vi er borte, og det er maks 4 timer hun er alene hjemme (ofte ikke det engang). Når vi kommer hjem så lufter vi henne og deretter er døra åpen så hun selv kan velge hvor hun skal være.

Når hun er så gammel at hun ikke tygger på ledninger og utsetter seg selv for fare så kommer døren også til å være åpen når vi er borte, altså 24 timer i døgnet. Men hun er for liten og leken ennå til at det er trygt. Hva foreslår dere at man skal gjøre med en liten valp når den er alene?

Det er IKKE det samme som å la en unge konstant stå i grinda til den er 5 år, for man lar vel ikke et lite barn være alene hjemme?

PS: Buret er i samme rommet som vi er, altså stua (og soverommet). Vi er studenter med liten leilighet så hun er alltid sammen med oss her hjemme.

Psst. Jeg tror noen folk klikker fordi de har lyst til å klikke på noe... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Psst. Jeg tror noen folk klikker fordi de har lyst til å klikke på noe... :fnise:

hahahah ja, lenge siden folk har fått seg noe eller? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er en smart greie, som jeg kommer til å begynne å trene på .)

Men jeg tror fortsatt ikke det er helt ok å benytte den kommandoen hver gang hunden tisser, sånn før hunden i det hele tatt er blitt husren?

Man lærer jo bort en kommando på samme måten som man lærer bort andre kommandoer, så jeg er ikke helt komfortabel med å si det er ok, uten videre.

Jeg gikk faktisk ikke inn for å lære henne den. Dette var min første egen hund. Så når hun var valp å tisset inne så gikk jeg ut med henne, og vi gikk ikke inn igjen før hun tisset (brant meg på det et par ganger, hvor hu tissa med en gang vi kom inn igjen). =P Når hun tisset ute så var jeg alltid veldig fokusert på å rose henne, ofte ved å si " å så flink, tisse", men dette var først da hun tisset, så BA henne ikke om det ... så dette er ikke noe kommando som ble brukt, men ros. At hun i seinere tid har lært at tiss er tiss er bare positivt syns jeg.

Hvordan vet du når jeg benytter kommandoen? Jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om her for det du skriver stemmer ikke :) Hadde du lest hva jeg skrev, så står det at jeg benytter kommandoen når vi skal noe og hun er helt i ekstase hvor hun glemmer å gå på do å løper fra hus til bil og vi skal f.eks kjøre litt langt, og det er lenge siden sist hu gikk på do. Da minner jeg henne på å tisse, ved å si "gå å tisse" ... hvis du har fått for deg at en slik kommando innebærer at hunden går strengt i bånd å bare får tisse og bæsje når jeg sier det, så har du igjen kraftig misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<snip>

...hvis du har fått for deg at en slik kommando innebærer at hunden går strengt i bånd å bare får tisse og bæsje når jeg sier det, så har du igjen kraftig misforstått.

Nei, jeg forstod det ikke sånn i det hele tatt. Det er ikke det jeg snakker om og jeg tror ikke dere helt skjønner hva jeg skal fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstod det ikke sånn i det hele tatt. Det er ikke det jeg snakker om og jeg tror ikke dere helt skjønner hva jeg skal fram til.

Men da forstår du vel det slikt nå? så håper ikke du retter den teite og dømmende kommentaren til meg enda.

Du skal fram til at de som lærer sine hunder å tisse på kommando lar ikke hundene tisse før de har gitt tillatelse. Men som jeg forklarte, så er ikke jeg en av de, så skjønner ikke helt hvorfor du fortsette å ta mine tekster hvis du, som skrevet over, syns at det var en smart greie. For da er vi vel på samme bølgelengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da forstår du vel det slikt nå? så håper ikke du retter den teite og dømmende kommentaren til meg enda.

Du skal fram til at de som lærer sine hunder å tisse på kommando lar ikke hundene tisse før de har gitt tillatelse. Men som jeg forklarte, så er ikke jeg en av de, så skjønner ikke helt hvorfor du fortsette å ta mine tekster hvis du, som skrevet over, syns at det var en smart greie. For da er vi vel på samme bølgelengde?

Jeg sier at hundene TROR de ikke skal det, og derfor er det kanskje lurt å unngå at de begynner å tro at det fins en sånn regel...

K?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at dette er en smart greie, som jeg kommer til å begynne å trene på .)

Jeg sier at hundene TROR de ikke skal det, og derfor er det kanskje lurt å unngå at de begynner å tro at det fins en sånn regel...

K?

Helt i orden, Mr. 2face :)

Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser sitatet mitt av det jeg skrev over, så ser du at jeg ikke har sagt det du påstår.

Jeg på står jo ingenting, jeg er med i diskusjonen. Og jeg mener også at det virker veldig rart om en rase har en lengre valpeperiode enn andre liknende raser for eksempel. Dette er relevant i forhold til diskusjonen fordi rådene eller grunnene man gir, kan jo være helt feil. Du må ikke ta dette personlig. Det er som sagt kun et innlegg i en diskusjon, men ser at du ikke er så interessert i den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, herregud som folk klikker for denne burgreia. Ja, hunden er et flokkdyr og vil gjerne være der vi er, og liker seg gjerne i menneskemøbler, og det gjør jenta vår og. Men noen ganger vil hun være i fred, og da rusler hun og legger seg i buret og leker med en bamse eller noe sånt. Når hun er der så roper vi ikke på henne, for da skal hun ha privatliv. Hvis hun gjør noe hun vet hun ikke får lov til og vi sier fy, så løper hun i buret fordi der vet hun at hun er trygg. Da får hun ikke noe mer fyy eller noe sånt. (og ja vi sier fy, ikke noe mer)

Jeg er enig i at det best å ha burdøra åpen, for da kan hun velge selv når hun vil inn eller ut. Men når vi ikke er hjemme så kan hun ikke løpe rundt fritt når hun er så liten, for det kan være farlig for henne. Derfor lukker vi døren til buret når vi er borte, og det er maks 4 timer hun er alene hjemme (ofte ikke det engang). Når vi kommer hjem så lufter vi henne og deretter er døra åpen så hun selv kan velge hvor hun skal være.

Når hun er så gammel at hun ikke tygger på ledninger og utsetter seg selv for fare så kommer døren også til å være åpen når vi er borte, altså 24 timer i døgnet. Men hun er for liten og leken ennå til at det er trygt. Hva foreslår dere at man skal gjøre med en liten valp når den er alene?

Det er IKKE det samme som å la en unge konstant stå i grinda til den er 5 år, for man lar vel ikke et lite barn være alene hjemme?

PS: Buret er i samme rommet som vi er, altså stua (og soverommet). Vi er studenter med liten leilighet så hun er alltid sammen med oss her hjemme.

Og dette er nettopp det de aller fleste bruker som begrunnelse for å sette hundene sine i bur. Noe man ikke gjorde for bare få år siden. Det er ikke så veldig vanskelig å valpesikre rom, men det er litt "jobb" naturligvis. En jobb jeg absolutt mener hunder fortjener at vi gjør.

Vi har holdt hunder som selskapsdyr i mange tusen år, og lenge før vi fikk elektrisitet. Det har hele tiden gått veldig bra uten bur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva foreslår dere at man skal gjøre med en liten valp når den er alene?

Starte med et begrenset område der man rydder vekk alt (feks en gang og ta vekk skoene) og gjøre valpen trygg på å være alene på et begrenset område der den likevel kan skifte liggestiling, regulere temperaturen o.l. og/eller sette opp masse gittergjerder fra feks plantasjen inntil ting du ikke vil valpen skal være borti (feks tv eller sofa). Heller sperre ting ute enn valpen inne.

Rydde vekk ledninger så godt det er mulig. Fjerne tepper og løse puter fra sofaer og stoler før man går.

Valpesikre hjemmet. Styr, men verdt det! :)

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte med et begrenset område der man rydder vekk alt (feks en gang og ta vekk skoene) og gjøre valpen trygg på å være alene på et begrenset område der den likevel kan skifte liggestiling, regulere temperaturen o.l. og/eller sette opp masse gittergjerder fra feks plantasjen inntil ting du ikke vil valpen skal være borti (feks tv eller sofa). Heller sperre ting ute enn valpen inne.

Rydde vekk ledninger så godt det er mulig. Fjerne tepper og løse puter fra sofaer og stoler før man går.

Valpesikre hjemmet. Styr, men verdt det! :)

Veldig enig i denne :)

Jeg lot også en radio stå på (veldig lavt riktig nok) slik at valpen ikke skulle føle seg såååå aleine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Takk for tips!

Vi pleier å la spotify stå på lavt med en liste med rolig sovemusikk og det liker hun godt.

Også er det jo sånn at vi ikke har tenkt til å ha det sånn med buret for alltid, bare til hun slutter å gnage på alt, rive ned ting, bli redd osv.

Som jeg skrev tidligere har vi prøvde å begynne å trappe det ned litt. La burdøra stå åpen når vi går ut en kjapp tur, også øker vi det litt og litt. Bare når vi går ut med søppel etc. gidder vi jo ikke å ta henne i buret, så da lar vi henne gå fritt. Da løper hun til døra og bjeffer og syter til vi kommer tilbake. Øker vi tiden litt finner vi henne i buret uansett, helt innerst i buret med en leke. Hun blir redd av å ikke være der når hun er alene, fordi hun føler at hun får for mye plass å vokte. Leiligheten vår er jo bare et eneste stort rom med både et lite kjøkken, stue og soverom, eneste som er avlukket er badet og der stenger jeg henne IKKE inne pga. temperatur. Vi har med andre ord ikke noe lite rom vi kan ha henne løs i. Så derfor blir hun redd av å være alene hjemme når hun ikke er i bur. Og buret hennes er stort.

Jeg setter pris på konstruktive forslag som kan erstatte bur, men i bunn og grunn så liker hun buret sitt og hun liker å være der, derfor ser jeg ingen grunn til å bytte det ut. Det er jo ikke sånn at vi stenger døra når vi er sammen med henne, så hun går ut og inn som hun vil og bruker buret som seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...