Gå til innhold

4 måneder gammel valp ikke husrein


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Mange valper klarer ikke kontrollere blæren fram og opptil hele 6 mnd, så det gjelder å ha god tålmodighet.

Når min hund var valp gikk jeg ut med henne hver time, noen ganger oftere, spørs hva vi gjorde, lekte, spiste, sov osv. Dersom hun tisset inne så sa jeg ingenting dersom jeg ikke så henne gjøre det, så sa jeg bare forsiktig "nei", og gikk ut i hagen med henne til hu tisset, roset henne masse og ga henne en pølsebit :) dersom jeg tok henne på fersk gjerning så sa jeg FY, og gikk ut med henne, og gjorde samme leksa hele tida. Nå klarer hun å tisse og bæsje på kommando :D

Nå klarer hun å holde seg til du har gitt kommando....

Merkelig at dere ikke klarer å foreta denne koblingen mellom å alltid gi en kommando når hunden gjør noe, og så oppdage at den etterpå følger "treningen" den har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cavalier-hvalper er nok seinere ute enn denne rasen, uansett ;)

Hvor har du dette fra? Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg selv har hatt flere av den rasen og opplevd det motsatte. De er raskt voksne og blir veldig raskt husrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bedre å ha valpen i bur enn den skulle gnage på ledninger å få støt.

Anonymous poster hash: 98025...df2

Og det er grunnen til at du ikke har dårlig samvittighet for å sette den i bur?

Er jo som å si at "joda, er jo bedre å la ungen stå i grinda frem til den er 5 år gammel, så den ikke slår seg på alle andre farer i huset".

Det er mye som er bedre enn andre ting, relativt sett. Det betyr ikke at det er bra.

Det er bedre å spise 3 pizzastykker enn en hel pizza, helsemessig. Det betyr ikke at pizza er det beste man kan velge.

Anonymous poster hash: c1fa1...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk som aldri har hatt hund slutte å uttale seg om hvordan en hund skal oppdras og behandles.

I alle år har vi hatt bur stående med åpen dør og der har hundene tilbragt mye tid - frivillig. De vet at det er dems sted og der får de være i fred. Men buret bør brukes minst mulig når dere skal ut, får besøk o.l, for da kan hunden fort se på buret som en straff. Forresten viktig at hunden kan bevege seg fritt rundt i leiligheten ettersom hvor temperaturen er best.



Anonymous poster hash: f3fda...217
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk som aldri har hatt hund slutte å uttale seg om hvordan en hund skal oppdras og behandles.

I alle år har vi hatt bur stående med åpen dør og der har hundene tilbragt mye tid - frivillig. De vet at det er dems sted og der får de være i fred. Men buret bør brukes minst mulig når dere skal ut, får besøk o.l, for da kan hunden fort se på buret som en straff. Forresten viktig at hunden kan bevege seg fritt rundt i leiligheten ettersom hvor temperaturen er best.

Anonymous poster hash: f3fda...217

Hvordan vet du at de som uttaler seg ikke har hatt /har hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men det du har klart er å lære din hund at den ikke skal tisse før etter at du har gitt kommandoen.

Ser ikke at det er en positiv greie...

Mange hunder lærer at de ikke skal begynne å spise før de har fått lov, heller.

Jeg sier "Værsågod". Hunden min ser på meg med stoore øyne til jeg har sagt det, og når den har fått kommandoen begynner han å glefse innpå...

Hunden din har lært seg : -Sitt, -På plass, -Dekk, -Tiss...

Kontroll på den måten er ikke helt... Hva tenker du selv?

Edit: Du sier gjeting i noen dager. Men det dreier seg faktisk om uker. ;)

Vi har også lært hunden å tisse på kommando. For vår del vil ikke det si at han ikke tisser uten at vi har sagt tiss, men hvis vi sier tiss så gjør han et forsøk og slipper noen dråper :) Det er praktisk i forhold til dårlig tid og luftig. Vi har også erfart at hunden vår helst bør tisse to ganger på en tur etter maten, men av og til er det mye mer spennende å snus og leke enn å tisse. Da kan vi bruke kommandoen "tiss" like før vi skal inn, så han får gjort i fra seg to ganger.

Hunden vår skal trolig også jobbe resten av livet, og da er det visstnok viktig at de lærer seg kommandoen tiss. Det er vel egentlig hovedgrunnen til at vi har lært han det, men vi ser at det også har sine fordeler for oss og han i hverdagen.

Vedrørende kommando på mat: Vi har innlært det også. Samme med ting vi mister på gulvet. Det kan være praktisk i forhold til at vi kan være uheldig å miste noe hunden ikke skal spise, men også for at han ikke skal spise alt han kommer over ute. Akkurat det siste sliter vi litt med. Men mat/ting som mistes inne har vi fått styr på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette fra? Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg selv har hatt flere av den rasen og opplevd det motsatte. De er raskt voksne og blir veldig raskt husrene.

Informasjonen jeg har funnet om rasen og fått fra oppdretter, sier det.

Men du må huske på at alle dyr er individer.

Og de har jo ikke lest bøkene om hva en hund som dem pleier å gjøre, så de gjør som de selv føler for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også lært hunden å tisse på kommando. For vår del vil ikke det si at han ikke tisser uten at vi har sagt tiss, men hvis vi sier tiss så gjør han et forsøk og slipper noen dråper :) Det er praktisk i forhold til dårlig tid og luftig. Vi har også erfart at hunden vår helst bør tisse to ganger på en tur etter maten, men av og til er det mye mer spennende å snus og leke enn å tisse. Da kan vi bruke kommandoen "tiss" like før vi skal inn, så han får gjort i fra seg to ganger.

Hunden vår skal trolig også jobbe resten av livet, og da er det visstnok viktig at de lærer seg kommandoen tiss. Det er vel egentlig hovedgrunnen til at vi har lært han det, men vi ser at det også har sine fordeler for oss og han i hverdagen.

Vedrørende kommando på mat: Vi har innlært det også. Samme med ting vi mister på gulvet. Det kan være praktisk i forhold til at vi kan være uheldig å miste noe hunden ikke skal spise, men også for at han ikke skal spise alt han kommer over ute. Akkurat det siste sliter vi litt med. Men mat/ting som mistes inne har vi fått styr på :)

Så lenge den vet at den kan tisse uten å ha fått beskjed om det, så må jo det være greit.

Men jeg håper jo da at det er tilfellet for alle hunder som har lært seg akkurat den befalingen.

For noe annet ville jeg syns var ødeleggende kontroll og unødvendig streng disiplin.

Man må vite hva man gjør og hvorfor, er min tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de som uttaler seg ikke har hatt /har hund?

Slik som flere her langer ut om hvordan bur bør forbys og hvor grusomt bur er, er det ganske åpenbart.

Anonymous poster hash: f3fda...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den vet at den kan tisse uten å ha fått beskjed om det, så må jo det være greit.

Men jeg håper jo da at det er tilfellet for alle hunder som har lært seg akkurat den befalingen.

For noe annet ville jeg syns var ødeleggende kontroll og unødvendig streng disiplin.

Man må vite hva man gjør og hvorfor, er min tankegang.

Jeg er ikke sikker, men jeg regner med det, ettersom tissing er et så prekært behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men jeg regner med det, ettersom tissing er et så prekært behov :)

Jeg har vært borti hunder som har holdt seg til de ble syke...

Eierens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som flere her langer ut om hvordan bur bør forbys og hvor grusomt bur er, er det ganske åpenbart.

Anonymous poster hash: f3fda...217

Å forby bur er rimelig drøyt, ja. Men det er mulig å forby bur under en viss størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Unnskyld, men det du har klart er å lære din hund at den ikke skal tisse før etter at du har gitt kommandoen.

Ser ikke at det er en positiv greie...

Mange hunder lærer at de ikke skal begynne å spise før de har fått lov, heller.

Jeg sier "Værsågod". Hunden min ser på meg med stoore øyne til jeg har sagt det, og når den har fått kommandoen begynner han å glefse innpå...

Hunden din har lært seg : -Sitt, -På plass, -Dekk, -Tiss...

Kontroll på den måten er ikke helt... Hva tenker du selv?

Edit: Du sier gjeting i noen dager. Men det dreier seg faktisk om uker. ;)

Tulletigeren! :laugh::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er ikke bra.. :(

:tristbla:

Den ene fikk utposninger på tarm, som gjør at den aldri får normalisert det igjen..

Den andre var en liten veskehund, som ble forgiftet av sin egen urin.

Den fikk påvist overstrukket blære som ikke kunne tømme seg ordentlig og den hadde nyregrus...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk som aldri har hatt hund slutte å uttale seg om hvordan en hund skal oppdras og behandles.

I alle år har vi hatt bur stående med åpen dør og der har hundene tilbragt mye tid - frivillig. De vet at det er dems sted og der får de være i fred. Men buret bør brukes minst mulig når dere skal ut, får besøk o.l, for da kan hunden fort se på buret som en straff. Forresten viktig at hunden kan bevege seg fritt rundt i leiligheten ettersom hvor temperaturen er best.

Anonymous poster hash: f3fda...217

Det er jo ikke det samme overhodet! Å ha et åpent bur er ikke det vi snakker om når vi diskuterer bur her inne. Når hunden kan velge er alt i orden. Et lukket bur der hunden ikke kan velge er det vi snakker om.

Anonymous poster hash: 5b213...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:tristbla:

Den ene fikk utposninger på tarm, som gjør at den aldri får normalisert det igjen..

Den andre var en liten veskehund, som ble forgiftet av sin egen urin.

Den fikk påvist overstrukket blære som ikke kunne tømme seg ordentlig og den hadde nyregrus...

Off, nå fikk jeg vondt inni meg! Tror greia må være at man lærer hunden at det er fullt lov å tisse når man ikke sier noe, men at den skal tisse når man sier tiss. Det gikk fint hos oss, ettersom vi aldri har sagt noe på at den har tisset ute.

Litt usikker på hvordan de gjør det for tjenestehundene, om de kan tisse fritt sånn som vår gjør nå, eller om det kun er på kommando, men håper at ingen av de opplever det du skriver. Det høres helt, helt, helt forferdelig ut, og veldig, veldig, veldig slemt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer hun å holde seg til du har gitt kommando....

Merkelig at dere ikke klarer å foreta denne koblingen mellom å alltid gi en kommando når hunden gjør noe, og så oppdage at den etterpå følger "treningen" den har fått.

Neinei, hun stiller seg ved døren når hun må ut selv, og vi går turer 3 ganger om dagen hvor hu løper fritt, så det har ingenting med at hun holder seg til gitt kommando ... det er som "sitt", de kan sitte uten at eierne skal kommandere til det, og dette er jo også noe de "lærer", så skjønner ikke hvorfor du tar så på det jeg skrev.

Jeg kopierer og skriver denne til deg også, slik at du får en innsikt av hva vi bruker kommandoen til:

"Jeg bruker ofte kommandoen "gå å tisse" fra inngang til garasje som er en del meter. Hun elsker kjøre bil, så hun løper bort til garasjen uten å bry seg om noe annet. Dersom vi ikke har vært på tur eller har vært mange timer i mellom, så ber jeg hu "gå å tisse" før vi kjører avsted."

Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Dette varierer veldig fra rase til rase! Den siste hunden vår ble ikke husren før etter 7 måneder. Jeg følte at det var mye lenger enn den forrige hunden vår, enda vi hadde gjort de samme tingene.

Svigers har to hunder der den ene omtrent var husren når de fikk henne, mens den andre er ett år og fortsatt har små uhell når hun blir glad. Så dette varierer fra rase til rase og hund til hund. :)

Ikke kjeft! Det er jo ikke hunden sin feil at den må tisse stakkars. Dere må bare være flinkere til å ta henne ut med en gang dere står opp, når hun har spist, lekt og sovet. Etter hvert lærer dere kanskje å lese henne så dere ser når hun må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...