Gå til innhold

4 måneder gammel valp ikke husrein


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Mange valper klarer ikke kontrollere blæren fram og opptil hele 6 mnd, så det gjelder å ha god tålmodighet.

Når min hund var valp gikk jeg ut med henne hver time, noen ganger oftere, spørs hva vi gjorde, lekte, spiste, sov osv. Dersom hun tisset inne så sa jeg ingenting dersom jeg ikke så henne gjøre det, så sa jeg bare forsiktig "nei", og gikk ut i hagen med henne til hu tisset, roset henne masse og ga henne en pølsebit :) dersom jeg tok henne på fersk gjerning så sa jeg FY, og gikk ut med henne, og gjorde samme leksa hele tida. Nå klarer hun å tisse og bæsje på kommando :D

Endret av Aella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke kjefte på den stakkars valpen. Er ikke dens feil at du ikke lufter den ofte nok. Den klarer jo ikke å holde seg. Valpen skal luftes hver gang den har spist, sovet eller lekt. Hvis du tar valpen i å gjøre fra seg inne, løfter du den opp og bærer den ut med en gang. Gjerne avbryt tissinga. Den tisser ikke når du løfter den opp. Da skjønner den at den skal gjøre fra seg ute. Du må særlig være flink til å lufte med en gang den våkner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å stappe snuten i tisset er det dummeste rådet jeg vet om. Ikke fordi det er en utrolig lite trivelig ting å gjøre, men fordi det er helt utrolig lite effektivt. Det er ikke noe en valp lærer noen ting av! De har ikke sjanse til å koble "tisse inne er dumt, da får jeg snuten i tisset", det blir helt meningsløst for en hund. Fortsett som dere gjør nå, men gå ut oftere og dropp å si fy - hun blir garantert helt renslig når hun er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bedre å ha valpen i bur enn den skulle gnage på ledninger å få støt.

Anonymous poster hash: 98025...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Groupon

Synes det var bedre å ha valpen i bur enn den skulle gnage på ledninger å få støt.

Anonymous poster hash: 98025...df2

Gni inn ledninger med eddik som det er foreslått her tidligere innlegg,så ut med buret:-) det var ikke bur til hund når jeg var liten og tror ikke det var store mørketall på hunder som skadet seg på støt osv... Bur håper jeg blir forbudt også i Norge, bortsett fra som sikkerhet i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherregud, en hund har ikke vondt av å tilbringe natten i et bur.
Hunden vår blir roligere av buret, hun får rett og slett ikke til å slappe av på natten uten at hun blir stengt inni buret. Ja, vi stenger henne inn i buret, skyt meg! Eller anmeld familien min til dyrevernet. Blir mamma som behandler saken da ;)

Som sagt hun finner trygghet med buret, det er hennes. Og det skal nevnes at det buret er hun eiersyk på! Krabber vi inn i det er hun kjapp med å følge etter for å vise at det er hennes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for å svare på ditt spm ang husren: vår engelsk setter var 4-5 måneder da hun var helt husren. Det beste du kan gjøre er å være før hunden. Altså ta henne ut så ofte at hun ikke trenger å tisse inne. HUn er så ung enda at hun har ikke full kontroll på blæren, men når hun blir eldre lærer hun å holde seg. Skryt uhemmet av henne når hun gjør i fra seg ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Groupon

Åherregud, en hund har ikke vondt av å tilbringe natten i et bur.

Hunden vår blir roligere av buret, hun får rett og slett ikke til å slappe av på natten uten at hun blir stengt inni buret. Ja, vi stenger henne inn i buret, skyt meg! Eller anmeld familien min til dyrevernet. Blir mamma som behandler saken da ;)

Som sagt hun finner trygghet med buret, det er hennes. Og det skal nevnes at det buret er hun eiersyk på! Krabber vi inn i det er hun kjapp med å følge etter for å vise at det er hennes :P

Vil verken skyte deg eller anmelde deg til Mattilsynet. Ikke anledning til å anmelde slikt i Norge, og det er helt sikkert uenighet i Mattilsynet også om bruk av bur til hund( regner med at din mor jobber der sammen med min far som er veterinær og i mot bur) men han er av den gamle skolen og hadde ønsket den loven satt i kraft som i Sverige. De diskuterer nok i matpausen din mor og han:-) jeg er oppvokst med at hund ikke er burdyr, og det er jo rart at dette plutselig ble en populær sak under dekket av at de har det best i bur for der er de trygge- vel hunder hadde det ypperlig uten bur også, det er eiers trang til å beskytte tingene sine som dette har utspring fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil verken skyte deg eller anmelde deg til Mattilsynet. Ikke anledning til å anmelde slikt i Norge, og det er helt sikkert uenighet i Mattilsynet også om bruk av bur til hund( regner med at din mor jobber der sammen med min far som er veterinær og i mot bur) men han er av den gamle skolen og hadde ønsket den loven satt i kraft som i Sverige. De diskuterer nok i matpausen din mor og han:-) jeg er oppvokst med at hund ikke er burdyr, og det er jo rart at dette plutselig ble en populær sak under dekket av at de har det best i bur for der er de trygge- vel hunder hadde det ypperlig uten bur også, det er eiers trang til å beskytte tingene sine som dette har utspring fra.

Oj, da kjenner de helt sikkert hverandre :) Er i mot at de sitter unødvendig mye i bur eller at det brukes som en slags straff, men i vårt tilfelle skal det sies at buret ER en trygghet for henne og hvis vi har vært bortreist må hun alltid rett inn i buret "sitt", det første hun gjør :) Og på sene kvelder der hun helt klart er trøtt og sliten går hun selv og legger seg i buret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil verken skyte deg eller anmelde deg til Mattilsynet. Ikke anledning til å anmelde slikt i Norge, og det er helt sikkert uenighet i Mattilsynet også om bruk av bur til hund( regner med at din mor jobber der sammen med min far som er veterinær og i mot bur) men han er av den gamle skolen og hadde ønsket den loven satt i kraft som i Sverige. De diskuterer nok i matpausen din mor og han:-) jeg er oppvokst med at hund ikke er burdyr, og det er jo rart at dette plutselig ble en populær sak under dekket av at de har det best i bur for der er de trygge- vel hunder hadde det ypperlig uten bur også, det er eiers trang til å beskytte tingene sine som dette har utspring fra.

Signerer så absolutt denne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er 1,5 år no og fortsatt ikke 100% husrein, så noen bruker bare veldig lang tid! Ellers er jo 4 mnd ingen alder, 5-6 er vanlig, men vet tisper bruker litt lengre tid enn hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest princess123

Vi kjører noen ganger bil med henne og da er henne i bur. Mener dere at vi bare skal stenge henne inne buret for så å sette oss i bilen å kjøre uten at hun er vandt til bur? Da hadde det vel i alle fall blitt texas.. Vi bruker buret som seng, og der ligger hun med døren åpen ofte og koser seg. Når vi ikke er hjemme så stenger vi buret sånn at hun ikke skal fly rundt å gnage på ledninger, møbler, og gjøre ugagn. Dessuten merker vi at hun blir tryggere da, for hun har "mindre plass å vokte". Vi har prøvd å latt henne ha burdøren åpen når vi var borte i 30 min en gang, og hun lå fortsatt inne i buret og tygde på et godbein.

I buret har hun selvsagt godt pledd og masse bamser osv osv. Hun gjør heller ALDRI i fra seg i buret, så om hun er der så holder hun seg

Og at vi ikke lufter henne ofte nok er bullshit. Vi lufter henne ofte og liker å være mye ute. Men ute er det mye å utforske og da går tissing og bæsjing litt i glemmeboken, så hun kan finne på å gjøre det inne med en gang hun har kommet inn til tross for at vi har vært ute og lekt i 1,5 time. Men hun er bare 5 måneder og vi har god tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vi har ei lita cavalierjente på litt over 4 mnd, som fortsatt ikke er husrein. Det er ikke noe hastverk for våres del at hun blir det fort, men jeg vil gjerne forsikre meg om at vi takler det riktig slik at hun blir husrein når hun er voksen! Hun både tisser og bæsjer rett etter hun har stått opp (slippes ut av buret, vi slipper henne ut når vi våkner og da er hun som regel våken og ligger og leker inni der), og rett etter hun har spist. Derfor går vi rett ut med henne når hun våkner og når hun har spist til hun gjør sitt fornødne, og da får hun både godbit, skryt, kos etc. Når hun gjorde det inne i starten ignorerte vi henne helt, for vi var redd for at kjefting ville gjøre henne redd for å gjøre fra seg i det hele tatt. Men etterhvert som hun har blitt eldre har vi begynt å si fyyy litt strengt, og latt det være med det, og fortsatt med ros og godbit når hun gjør det ute! Det har gjort ting mye bedre, men hun tisser fortsatt inne minst en gang hver dag! Vi har fått tips om at vi burde dyppe ansiktet hennes i tisset sitt inne når hun gjør det, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre! Jeg har sett hundeeiere gjøre det før og det syns jeg er helt forferdelig så det vil jeg helst slippe. Samtidig vet jeg jo at hunder er veldig harde med hverandre, og hundemammaer oppdrar valpene sine med å være veldig harde mot de, så jeg er usikker. Må ærlig innrømme at jeg ikke orker tanken på å dyppe henne i urin, for jeg ser at andre hunder misliker det veldig.. I tillegg er hun så snill, jeg har trent henne masse med å lære triks, og hun lærer nye triks bare på 15-20 min (typ sitt, ligg, gi labb osv.) noe som forteller meg at hun burde lære dette fortere hvis jeg takler ting riktig.. Noen tips?

Først og fremst: Du skal ALDRI ALDRI stappe hundens hode ned i avføring, dette er ren skjær dyremishandling! ser du andre som gjør dette mot sine hunder så er du faktisk pliktet til å gripe inn. Det er en bitteliten baby uten blærekontroll, 4 mnd er veldig ungt...valpene mine har ikke blitt husrene før de ar 6-7 mnd. Du trenger heller ikke kjefte på valpen din. Ville du gjort det mot et 1-2 år gammelt menneskebarn når barnet tisset i bleia?? Ikke det? nei....det tenkte jeg meg.

NR 2: nei hundemammaer er ikke veldig strenge mot valpene sine, dette er bare en syk myte som folk bruker som retferdiggjøring når deres kunnskap tar slutt og de føler et behov for å mishandle den lille skapningen. Valper har noe som heter valpelisens de første 4-5 mnd, i denne perioden er de nesten fritatt alle regler og valpemoren er SVÆRT tolmodig. Når hun først korrigerer valpene sine så holder hun munnen over snuta dems og holder dem nede. Nakkeristing forekommer ikke!

nr3: Det er begrenset hva du kan lære en 4 mnd gammel valp, den har hukommelse som et bittelite barn. DEn må også lære å lære! du må slutte å tro at valper KAN alt så fort de kommer ut av morens mage. Disse valpene må lære sakte og du må være en rolig, tolmodig og kjærlig eier.

Jeg blir litt bekymret for hundeholdet ditt, virker som du har noen veldig dårlige forbilder når det kommer til hund!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører noen ganger bil med henne og da er henne i bur. Mener dere at vi bare skal stenge henne inne buret for så å sette oss i bilen å kjøre uten at hun er vandt til bur? Da hadde det vel i alle fall blitt texas.. Vi bruker buret som seng, og der ligger hun med døren åpen ofte og koser seg. Når vi ikke er hjemme så stenger vi buret sånn at hun ikke skal fly rundt å gnage på ledninger, møbler, og gjøre ugagn. Dessuten merker vi at hun blir tryggere da, for hun har "mindre plass å vokte". Vi har prøvd å latt henne ha burdøren åpen når vi var borte i 30 min en gang, og hun lå fortsatt inne i buret og tygde på et godbein.

I buret har hun selvsagt godt pledd og masse bamser osv osv. Hun gjør heller ALDRI i fra seg i buret, så om hun er der så holder hun seg

Og at vi ikke lufter henne ofte nok er bullshit. Vi lufter henne ofte og liker å være mye ute. Men ute er det mye å utforske og da går tissing og bæsjing litt i glemmeboken, så hun kan finne på å gjøre det inne med en gang hun har kommet inn til tross for at vi har vært ute og lekt i 1,5 time. Men hun er bare 5 måneder og vi har god tid :-)

Det er ikke så vanskelig å venne hunder til å være i bur i bilen. Buret blir nemlig assosiert med biltur og er noe helt annet enn å stenge den inne i et bur inne i et hus/leielighet hvor den egentlig kan gå fritt.

Og ja, det er veldig normalt at hunder ikke gjør fra seg i buret fordi de ikke ønsker å ligge/sitte i sin egen avføring og tiss naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører noen ganger bil med henne og da er henne i bur. Mener dere at vi bare skal stenge henne inne buret for så å sette oss i bilen å kjøre uten at hun er vandt til bur? Da hadde det vel i alle fall blitt texas..

Her fører burbruk inne til destruktiv atferd! Han gnager på det, sitter og uler, maser, piper og holder på. I bilen hopper han inn for å sove! Null problem. Man bruker jo ikke samme type bur i bilen som man bruker hjemme så da blir det jo noe hekt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Vi har ei lita cavalierjente på litt over 4 mnd, som fortsatt ikke er husrein. Det er ikke noe hastverk for våres del at hun blir det fort, men jeg vil gjerne forsikre meg om at vi takler det riktig slik at hun blir husrein når hun er voksen! Hun både tisser og bæsjer rett etter hun har stått opp (slippes ut av buret, vi slipper henne ut når vi våkner og da er hun som regel våken og ligger og leker inni der), og rett etter hun har spist. Derfor går vi rett ut med henne når hun våkner og når hun har spist til hun gjør sitt fornødne, og da får hun både godbit, skryt, kos etc. Når hun gjorde det inne i starten ignorerte vi henne helt, for vi var redd for at kjefting ville gjøre henne redd for å gjøre fra seg i det hele tatt. Men etterhvert som hun har blitt eldre har vi begynt å si fyyy litt strengt, og latt det være med det, og fortsatt med ros og godbit når hun gjør det ute! Det har gjort ting mye bedre, men hun tisser fortsatt inne minst en gang hver dag! Vi har fått tips om at vi burde dyppe ansiktet hennes i tisset sitt inne når hun gjør det, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre! Jeg har sett hundeeiere gjøre det før og det syns jeg er helt forferdelig så det vil jeg helst slippe. Samtidig vet jeg jo at hunder er veldig harde med hverandre, og hundemammaer oppdrar valpene sine med å være veldig harde mot de, så jeg er usikker. Må ærlig innrømme at jeg ikke orker tanken på å dyppe henne i urin, for jeg ser at andre hunder misliker det veldig.. I tillegg er hun så snill, jeg har trent henne masse med å lære triks, og hun lærer nye triks bare på 15-20 min (typ sitt, ligg, gi labb osv.) noe som forteller meg at hun burde lære dette fortere hvis jeg takler ting riktig.. Noen tips?

Cavalier-hvalper har en forholdsvis lengre hvalpeperiode enn andre hunderaser kan ha.

Så det er ikke sånn at hunden din er seint ute.

Skaff sånne Attends-firkanter fra apoteket som inkontinente eldre har i sengen, og legg dem på gulvet inne, og plasser hunden på denne med det samme den begynner å tisse. Så slipper du tiss på gulvet og over alt.

Etterpå kan du bære hunden og tissematten ut på plenen og la hvalpen rusle rundt og snuse og "lære". Signaliser at tiss skal være ute. (Ta vekk tissematta og kast, først etter at du har tatt inn igjen hvalpen, så hunden ikke ser det.)

Det er viktig at du fortsetter med det du allerede gjør.

Men det hjelper ikke å kjefte på den, for den skjønner ikke hva den har gjort feil.

Man skal ikke kjefte på den fordi den tisser. Hunden tror jo feilen er at den tisser og ikke hvor den tisser...

Fortsett å ta den ut med det samme den våkner og når den har spist og la den gå omkring. Og skryt voldsomt masse av den og gi coachies-biter når den tisser ute.

Hundens snute skal ikke nedi noe som helst fordi da går den med denne lukten i nesen konstant hele døgnet, sidne hunder har så følsom nese.

Er man "flink" til å dytte hundens nese nedi tiss får du en hund som blir så vant til lukten av tiss at den ikke reagerer på tisselukt inne. Den lærer at sånn lukt "skal jo være der"... I stedet for at hunden merker at det aldri lukter tiss inne i et hus, men at man lukter masse tiss ute på turer, der andre hunder har gått.

Det er dette man vil de skal få med seg... Og legge sammen to og to.

Tenker hunden din lærer seg det etterhvert, i løpet av de neste åtte ukene :)

Det kan som sagt ta lengre tid enn det også, uten at hunden din er treg med å bli husren.

P.S

Du må bære ut små hvalper veldig mye oftere enn du tror hvis du skal unngå "uhell" inne, og ta med deg sånne biter, så du alltid kan gi dem hvis hunden tisser.

Kommenter det aldri, når du setter hunden på en slik Attends-matte. Bare gjør det uten så mye styr. Og bær ut hunden og matten umiddelbart, uten en masse styr.

Ikke si "Nei" for hunden kommer til å tro at feilen er tissingen. Det var jo tissing den holdt på med da noen sa nei... Man vil ikke den skal tro den vil få kjeft hvis den begynner å tisse, så den blir forsiktig med å forsøke seg på det utendørs fordi du er der og kan "ta den på fersken"....

(Man kan ha en murstein liggende, for å unngå at tissematten flyr ivei når man legger den ned, ute.. ;) )

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil verken skyte deg eller anmelde deg til Mattilsynet. Ikke anledning til å anmelde slikt i Norge, og det er helt sikkert uenighet i Mattilsynet også om bruk av bur til hund( regner med at din mor jobber der sammen med min far som er veterinær og i mot bur) men han er av den gamle skolen og hadde ønsket den loven satt i kraft som i Sverige. De diskuterer nok i matpausen din mor og han:-) jeg er oppvokst med at hund ikke er burdyr, og det er jo rart at dette plutselig ble en populær sak under dekket av at de har det best i bur for der er de trygge- vel hunder hadde det ypperlig uten bur også, det er eiers trang til å beskytte tingene sine som dette har utspring fra.

Det har ingen annen funksjon, nei.

Hunden har det fint uten noen "hule" å sove i og bo i...

Buret benytter folk på samme måten som de bruker halsbånd.

Å si hunden trenger et bur for å føle seg trygg er som å si den trenger et halsbånd for å føle seg trygg...

Hvis det var naturlig for hunder med et bur å sove i, hadde de gått inn der og lagt seg for å laxe med jevne mellomrom, av seg selv. Men det som er tilfellet er at man må venne hunden til det og be den gå dit...

Hunder føler seg trygge der resten av familien er, fordi de er flokkdyr.

Derfor laxer de i menneskemøblene, dersom de får velge.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare på ditt spm ang husren: vår engelsk setter var 4-5 måneder da hun var helt husren. Det beste du kan gjøre er å være før hunden. Altså ta henne ut så ofte at hun ikke trenger å tisse inne. HUn er så ung enda at hun har ikke full kontroll på blæren, men når hun blir eldre lærer hun å holde seg. Skryt uhemmet av henne når hun gjør i fra seg ute :)

Cavalier-hvalper er nok seinere ute enn denne rasen, uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut hver gang valpen har sovet, spist, lekt +++. Det innebærer intens gjeting i noen dager.

Ikke stress, 4 mnd. er veldig valp enda.

Jeg sa "tisse" hver gang hunden tisset ute, til slutt gjorde hun det mer eller mindre på kommando. :)

Ansiktet ned i urin: :kjempesinna:

Lykke til, dette går seg til. Ikke si "fy" heller, da tror hunden at det egentlig er galt å gjøre fra seg, inne eller ute.

Unnskyld, men det du har klart er å lære din hund at den ikke skal tisse før etter at du har gitt kommandoen.

Ser ikke at det er en positiv greie...

Mange hunder lærer at de ikke skal begynne å spise før de har fått lov, heller.

Jeg sier "Værsågod". Hunden min ser på meg med stoore øyne til jeg har sagt det, og når den har fått kommandoen begynner han å glefse innpå...

Hunden din har lært seg : -Sitt, -På plass, -Dekk, -Tiss...

Kontroll på den måten er ikke helt... Hva tenker du selv?

Edit: Du sier gjeting i noen dager. Men det dreier seg faktisk om uker. ;)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...