Gå til innhold

Hvordan bli bedre i engelsk i løpet av et år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å bli bedre i engelsk, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har hatt engelsk på barneskolen, u.skolen og vgs. I gjennomsnitt fikk jeg vel 3 på alle prøvene i løpet av u.skolen og vgs. Jeg sliter spesielt med å snakke engelsk fordi jeg kan så få ord, og kommer ikke på hva jeg skal si hvis jeg plutselig blir spurt om noe. Det er litt lettere med skrivingen da jeg har tid til å tenke litt og evt bruke ordbok.

Men hvordan kan jeg bli bedre? Jeg har mye på tapetet fremover, så å gå på kurs har jeg faktisk ikke sjans til. Jeg har lest litt om nettkurs, noe som muligens er mer akutelt da jeg kan bestemme når. Jeg vil helst bli bedre i løpet av et år, da jeg har tenkt med på utveksling. Det er snakk om en mnd, så det er uansett begrenset hva jeg kan lære av engelsk der, i tillegg til at jeg må kunne en del engelsk for å kunne ha utnytte av praksisen min.

Har dere tips til nettbaserte kurs? Hva kan jeg gjøre i hverdagen for å bli bedre? Se filmer uten tekst? Lese engelsk bok/artikler? Pugge ord?



Anonymous poster hash: acdb7...605
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke finne deg en engelsktalende person og skype med eller å snakke engelsk med face to face? Sikkert en invandrer i ditt nærområde som kan tenke seg å prate med noen på engelsk.

Skriftlig kan du vel og finne en rpivatperson å skrive med?

Anonymous poster hash: 9d241...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker på engelsk, se filmer/tv-serier uten teksting eller med engelsk tekst, finn engelsktalende personer å skype med.



Anonymous poster hash: 219e6...998
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk engelsk høyt med deg selv (alene hvis du ikke vil alle skal tro du er gal)



Anonymous poster hash: 219e6...998
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens verden er det ganske enkelt å omgi seg med engelsk. KG er faktisk det eneste stedet der jeg jevnlig skriver norsk, bortsett fra med et par norske venner.

- Se filmer og TV-serier med engelsk tekst og etterhvert uten tekst.

- Les nyheter på engelsk - bruk CNN, BBC osv. Uansett greit å fokusere på det internasjonale

- Bruk Duolingo for grammatikken

- Ettersom du er blitt bedre, les mest på engelsk og les blogger (helst noe du interesserer deg for, så det er lettere å holde det gående).



Anonymous poster hash: c1723...68f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok på et høyere nivå enn deg, så det er ikke sikkert min taktikk passer deg. Men nå i en travel hverdag med små barn osv finner jeg ikke tid til å lese like mye som før (tidligere leste jeg mye engelsk skjønnlitteratur, og fikk vedlikeholdt språket på den måten).

Men jeg passer i alle fall på å se engelsspråklige filmer uten teksting (evt med engelsk teksting, om jeg syne jeg trenger det.. noen filmer kan det være greit på pga lyden og tempoet osv)

Jeg er innom engelskspråklige avsier når jeg er på en "nyhetsrunde" på nett.

Jeg har en amerikansk venninne som jeg skriver mail til en håndfull ganger i året.

Jeg pleier også å dra på helgetur over dammen en gang i året eller så. London, Newcastle, Glasgow, Aberdeen osv. Får litt shopping, kultur og språktrening på en gang :)

Et tips er å faktisk ta tak i det du ikke forstår. Stopp opp og slå opp ordet. Da utvider du i alle fall ditt passive ordforråd.



Anonymous poster hash: 9a89c...692
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det har blitt foreslått allerede, se filmer/tv på engelsk uten norske undertekster, sjekk nyheter på BBC, CNN eller The Guardian - kort sagt; sørg for å få så mye eksponering i hverdagen som mulig.

Du bør ikke slå opp alle ord du ikke forstår. Forsøk å forstå helheten først. Dersom du merker at et ord går igjen og du fremdeles er usikker på hva det betyr (prøv å forklare det til deg selv på engelsk), så kan du slå det opp. Hvis du begynner å pugge gloser, blir det fort stopp i progresjonen, og du vil neppe klare å bruke ordet i ulike sammenhenger.

I tillegg bør du bruke engelsk så mye som mulig. Finn noen å skype med eller gå på cafe med, snakk til hunden eller katten eller hesten på engelsk, og skriv handlelistene dine på engelsk - kort sagt: Gjør ting på engelsk.



Anonymous poster hash: a5c8e...9ba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Gjentar det mange andre sier: les og hør så mye engelsk som du kan i hverdagen. Velg gjerne enkle Chick-lit-bøker der handlingen og karakterenes indre liv er relativt ukomplisert. Da slipper du å miste sammenhengen selv om du ikke forstår alle ordene. Da jeg begynte med dette selv for 15-16 år siden var Bridget Jones' dagbok, Marian Keyes sine bøker osv typiske forslag. Andre kan helt sikkert gi konkrete forslag til bøker som er nye nå.

I tillegg kjøpte jeg en del dameblader på engelsk, men nå er tilgangen på utenlandske magasiner på nett så stor at bare fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten du kan bli god i et språk på er å bruke det. Bruk det for alt det er verdt, finn deg en Skype-venn som så mange har foreslått, men utfordre deg selv til å lære mer!

- Når du skal gjøre noe, tenk på engelsk hva du skal gjøre og hvordan du skal utføre det. Er du alene så sier du det høyt.

- Bruk youtube for alt det er verdt, mye bra der - spesielt om du ønsker å bli bedre på uttale.

- Bruk lydbøker på engelsk, på den måten får du mye inn mens du er på farten.

- Tv uten undertekst er ok, men om du sliter med betydningen av ord så kan dette være demotiverende for læring. Bruk det i moderasjon.

- Sett deg mål at du skal lære ett nytt ord hver dag. Heng ordet på baderomsspeilet, ved siden av senga eller andre steder du ser mye. Putt det som bakgrunnsbilde på mobilen din. Hver gang du ser ordet må du putte det i en setning.

Jeg gjør det samme med et fremmedspråk jeg driver på å lærer meg, funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt MYE bedre i engelsk av å lese engelske bøker. Ser også alle filmer/serier med engelsk tekst eller uten tekst. Ellers hjelper det også å snakke engelsk, enten med deg selv eller noen som vil være med å snakke engelsk med deg, en venninne, familiemedlem eller noe :) Det er også mye bra på youtube. I tillegg kan du høre på engelske lydbøker i stedet for musikk feks i bilen, på bussen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...