Gå til innhold

Eksamenslesing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skriftlig eksamen om ca en måned (går på universitet), og begynner nå opptrappingen mtp lesing. Det er mye kunnskap som skal sitte og jeg lurer på hva du gjør i tiden før eksamen kontra resten av semestret? Hva gjør du måneden og uken før for eksempel? Hva fokuserer du på? Jeg kjenner jeg er nervøs allerede og er redd for å prioritere feil faglig sett, om dere skjønner. Satser på A eller i det minste B, og er, naturligvis, livredd for å stryke.



Anonymous poster hash: ffbc9...d30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i akkurat samme situasjon og syntes det er MYE å lese:/ Jeg leser og tar stikkord underveis, for da føler jeg at jeg får ordentlig med meg det jeg leser :) men igjen så er det mye å lese, så er vanskelig å vite hva som er viktigst. og jeg syntes alt er viktig :P Jeg fokuserer hvert fall mye på gamle eksamener og notater/ Power pointer fra forelesninger. Lykke til :)



Anonymous poster hash: 10ddb...c22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i akkurat samme situasjon og syntes det er MYE å lese:/ Jeg leser og tar stikkord underveis, for da føler jeg at jeg får ordentlig med meg det jeg leser :) men igjen så er det mye å lese, så er vanskelig å vite hva som er viktigst. og jeg syntes alt er viktig :P Jeg fokuserer hvert fall mye på gamle eksamener og notater/ Power pointer fra forelesninger. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 10ddb...c22

Ja, jeg synes det er vanskelig å skulle velge hva som er viktig å fokusere på. Det er mye av det man leser som virker fornuftig å kunne, men det er jo umulig å huske alt! Dette er mitt første år som student på universitet så derfor gruer jeg meg ekstra. Lykke til til deg også :)

Anonymous poster hash: ffbc9...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje kva du studerer, men eg har erfart at det skal mykje til for å stryka. Svært mykje faktisk.

For å få gode karakterar (A og B) har eg lest nesten heile pensum.

Det kan også vera lurt å laga ein "jukselapp". Det er eit A4 ark som eg fyller med det eg ville ha fylt ein jukselapp med.

Det gjer eg ca 1 veke før eksamen, for så å pugga den kvar kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje kva du studerer, men eg har erfart at det skal mykje til for å stryka. Svært mykje faktisk.

For å få gode karakterar (A og B) har eg lest nesten heile pensum.

Det kan også vera lurt å laga ein "jukselapp". Det er eit A4 ark som eg fyller med det eg ville ha fylt ein jukselapp med.

Det gjer eg ca 1 veke før eksamen, for så å pugga den kvar kveld.

Gjelder dette i lesefag..? For i regnefag må du kunne ganske mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skrevet gode notater på pc til alle forelesninger, så jeg skriver ut det og leser på det den siste tida før eksamen. Sist eksamen, i 15 stp, var det mange ulike temaer, men stort sett noen hovedtemaer vi visste vi kunne få. Da jobbet jeg i kollokviegruppe der vi skrev disposisjon til hvert hovedtema. Korte disposisjoner uten avklaring av begreper, bare for å kunne ha en slags rekkefølge å ta fatt på når jeg skulle skrive på eksamen (6 t skoleeksamen). Jeg syns det var veldig nyttig, fikk sortert tankene og hørt hva de andre mente burde være med i en oppgave om hvert hovedtema. Men dette forutsetter at dere har hovedområder som du er rimelig sikker på at kommer på eksamen da.

Jeg likte også tipset om jukselapp lenger oppe, det tror jeg at jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt i utdannelsen er du kommet? er det første året så bør du terpe/lære deg oppsettet av en A-besvarelse.

Rundt denne tiden så pleier jeg å være gjennom pensum. Og leser stort sett kun mine egne notater.

Driver en lignende "jukselapp"-metode som nevnt over her, bare at jeg har tankekart på hvert emne.

Stort sett korte stikkord.

-I begynnelsen så leser jeg disse på sengekanten og memorerer tankekartet/skyene.

-Kjører så tester hvor jeg skriver ned tankekartene fra hukommelsen. Terper på dette til alle sitter.

-Går så gjennom gamle eksamensoppgaver. skriver tankekartet som gjelder for spørsmålet og skriver en besvarelse utifra dette.

På eksamensdagen leser du gjennom alle spørsmålene, skisser opp alle de gjeldende/relevante tankekartene for spørsmålene og begynner så på besvarelsen. Er du heldig og får et bredt spørsmål så skal det mye nerver til for å få under B med denne metoden (så sant du behersker akademisk skriving). Får du et ganske snevert spørsmål så har jeg aldri opplevd at tankekartet ikke har rommet noe av det som blir spurt om, og har hvertfall halt i land en OK besvarelse av spørsmålet.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt i utdannelsen er du kommet? er det første året så bør du terpe/lære deg oppsettet av en A-besvarelse.

Rundt denne tiden så pleier jeg å være gjennom pensum. Og leser stort sett kun mine egne notater.

Driver en lignende "jukselapp"-metode som nevnt over her, bare at jeg har tankekart på hvert emne.

Stort sett korte stikkord.

-I begynnelsen så leser jeg disse på sengekanten og memorerer tankekartet/skyene.

-Kjører så tester hvor jeg skriver ned tankekartene fra hukommelsen. Terper på dette til alle sitter.

-Går så gjennom gamle eksamensoppgaver. skriver tankekartet som gjelder for spørsmålet og skriver en besvarelse utifra dette.

På eksamensdagen leser du gjennom alle spørsmålene, skisser opp alle de gjeldende/relevante tankekartene for spørsmålene og begynner så på besvarelsen. Er du heldig og får et bredt spørsmål så skal det mye nerver til for å få under B med denne metoden (så sant du behersker akademisk skriving). Får du et ganske snevert spørsmål så har jeg aldri opplevd at tankekartet ikke har rommet noe av det som blir spurt om, og har hvertfall halt i land en OK besvarelse av spørsmålet.

Lykke til! :)

Kanskje du kunne gitt noen tips om hvordan man skriver akademisk på en god måte? Virker som du har god peiling på det :)

Er sikkert flere som sitter pris på noen gode tips og triks! Jeg sliter hvertfall med å skrive akademisk og å holde meg objektiv...

Anonymous poster hash: 98055...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt vanskelig for meg å gi deg tips sånn på stående fot, det meste blir veldig generelt. Jeg kan gi deg en mal på hvordan jeg pleide å besvare mine, men det beste er nok å lese en besvarelse. Når jeg gikk på universitetet så husker jeg at vi fikk tilgang til gode besvarelser (samt skrekk-eksempler), er dette noe de har sluttet med? Prøv vertfall å finn dette, evt. Google litt og se om du kommer over noe:)

Som noveller på vgs, har en akademisk besvarelse innledning, hoveddel og avslutning.

Innledningsvis pleier man å skrive om hva du skal foreta deg (aktualisere stoffet i oppgaven). Deretter danner du en problemstilling for oppgaven (dette er som regel en omskriving av oppgaveteksten)

Videre beskriver du hva du skal gjøre, samt definere viktige begreper, og diverse avgrensninger du har valgt å gjøre (….. er også noe som…. Men pga. Oppgavens omfang velger jeg å ikke videre fokusere på dette. –Du ”brifer” med kunnskap, og viser at du klarer å trekke ut det mest relevante)

Hoveddelen går ut på å presentere teori og empiri. Dvs. Forskning og teorier som belyser problemstillingen din. (Del gjerne opp i flere avsnitt eller deler/undertitler, jeg personlig synes dette blir mer ryddig.

Etter du har presentert det som er å presentere begynner du å drøfte problemstillingen ut ifra den forskning/teori som du har presentert. ( dette er som regel den delen som er størst i oppgaven).

Avslutningsvis oppsummerer du besvarelsen din (..hva har du skrevet om..), og konkluderer (det vil si du gir svar på problemstillingen, og kun den)

Det er veldig vanskelig å kunne ”lære” deg noe utifra dette her. Mitt tips til deg er å lese gode besvarelser, og melde meg på et skrivekurs dersom du har tid til dette. Ellers så er det bare å skrive så mange tekster du får tid til ved å prøve å bruke en slik ”mal”. (bare og bare fru blom..)

Etter hvert vil noe løsne, og det blir som å skrive noveller på vgsJ I tillegg så får du dobbelt opp, du lærer deg å skrive akademisk samtidig som du bryter ned dine egne notater og trekker ut det viktigste, som igjen er enklere å lære (og huske!):)

Dersom du er ny student så er det kanskje skremmende å vie så mye tid til dette. Man vil kanskje heller lese boka opp og ned i mente, men det fører bare til at hjernen blir overbelastet og du sitter igjen med lite håndfast.

Noe viktig å tenke på er at de som skriver lærebøker skriver for hverandre (brunster med fjæra), og de får betalt for hver side de skriver. Det kan derfor anslås at ca 30% av boken er av relevans, resterende er bare overflødige ord.

Mitt viktigste tips for deg er derfor å jobbe med studieteknikken din i begynnelsen av neste semester. Etter hvert skal du kunne skumme raskt gjennom en tekst, og så kunne dra ut de viktigste hovedlinjene:)

når det gjelder å holde seg objektiv så er det egentlig bare å bruke "men på en annen side" og synonymer av dette. Og naturligvis unngå "jeg" bruk:)

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe særlig, men bruk litt tid på å prøve å finne noen gode besvarelser! mener at det skal være noen retningslinjer og eksempler på uni sine sider? Det var vertfall det i min tid;)

Lykke lykke til! Dette kommer til å gå bra. Gir veldig mageknip mens det står på, men plutselig er det over:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!
Tusen takk for et veldig hjelpsomt og utdypende svar, mianova!

Syns det hjalp selv om det var mer generelle tips, var kanskje akkurat det jeg trengte :-) Får prøve å huske på alt til eksamen, og prøve å skrive noen "test"-oppgaver først og se om jeg finner noen eksempler på nettet et sted, som du sier.

Igjen, tusen hjertelig takk for at du tok deg tid!



Anonymous poster hash: 98055...86e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamens perioder bruker jeg å løse flest mulig tidligere eksamensoppgaver og evt øvinger om jeg lærer meg alle tilgjengelige sett. Er på skolen 12-14t 6-7 dager i uka de ukene det står på som verst. Nesten samtlige fag "løsner" ganske fort når jeg får jobbe intensivt med dem et par dager, og føler øvingen er mye mer effektiv etter det. Prøver å ha fri fra ca kl 12 dagen før eksamen, viktig å ikke møte på eksamen helt kokt i hode:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør himla mange oppgaver. Skriver oppgaver og jobber med metode. Skrive, skrive, skrive...

Og lese bittelitt over notater.



Anonymous poster hash: ad0d2...5ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...