Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Bedre med syk, syk drøm enn sprell levende skrivemareritt ;)

Hah, ingen tvil ;) Kommer nok til å sitte hele helga og ønske meg fem minutter med ertende tysker i bastskjørt når etikkskjemahelsiket til masteren skal skrives. (tatt ut av kontekst hørtes det der usedvanlig kinky ut)

7-dagers hjemmeeksamen om ca 4 uker.

Status:

  • Pålagt meg et kjempepress, ettersom jeg fikk A på forrige eksamen
  • Nevnte press har gitt utslag i apati og giddaslaushet og jeg har ikke lest så mye som jeg burde
  • Får noia av at de andre leser og leser, og jeg får ikke tid til å lese like mye
  • Tror nok de har et kjempehøyt nivå på denne eksamenen og at jeg ikke bør hvile på laurbæra
  • HJEEEEELP!!!!!

Pust inn, pust ut, pust inn, pust ut, gjenta. Dette går bra. Vet hva du mener med press, du kan jo strengt talt ikke gjøre det bedre enn du gjorde sist og når man først begynner å få A-er kan det være vanskelig å bli geniunt fornøyd med en B. Mitt beste råd er (selv om jeg vet det er alt annet enn enkelt) å presse resultatet ut av fokus, og føre konsentrasjonen over på selve tema/faget, hva er interessant med det, hva vil du finne ut, hva vil du lære med denne eksamenen, osv. Har du noen forhåpninger til spørsmål/tema? Finnes det eksempeloppgaver fra tidligere år som kan gi en pekepinn på hvor fokus bør ligge? Noen hint fra foreleser? Ofte hjelper det å se på egne tidligere oppgaver, hva slags tilbakemelding har du fått, er det gjentagende ting som får positiv eller negativ kritikk? Å øve på stoffet er alltid fornuftig, men det er veldig lurt å øve på selve oppgaveskrivingen også, hvordan bygge en god argumentasjon, hvordan finne de beste kildene, konklusjon, introduksjon, etc.

Det er fort gjort å slite seg ut, eller stresse seg opp i forkant med å tenke på hvor galt det kan gå, min erfaring er at det beste er å tvinge vekk tankene på resultat og karakterer og finne gleden i å skrive en god oppgave, og jage opp interessen for det du studerer, snarere enn nervene for å få en god karakter. Studier skal jo være noe positivt også, ikke bare stress :)

Tvi tvi med forberedelsene, jeg er sikker på at det kommer til å gå mye bedre enn du frykter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er veldig snill! Trillet nettopp hjem etter litt for mye mat. Legg på tyngden av jobbsøking parallelt med masterskriving. Shit, ass. Dødelig overvekt får en helt ny betydning.

Jobbsøking=smerte langt inn i hittil ukjente organer :sjokkbla: Skjønner ikke hvorfor det ikke er sosialt akseptabelt å bare skrive 'ansett meg fordi jeg er mest awesome i verden, jeg er samfunnets gave til bedriften deres, mkei'. Er jo det vi vil frem til uansett, er det ikke? :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Erstatningsrett i kveld/natt :)

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Bare en liten Lilyhammer-pause ;)

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jobbsøking=smerte langt inn i hittil ukjente organer :sjokkbla: Skjønner ikke hvorfor det ikke er sosialt akseptabelt å bare skrive 'ansett meg fordi jeg er mest awesome i verden, jeg er samfunnets gave til bedriften deres, mkei'. Er jo det vi vil frem til uansett, er det ikke? :P

Haha! Nettopp!

"Jeg er en jævel på å lage kaffe og jeg har hørt at jeg ser vanvittig bra ut i pencil skirts. Dessuten har jeg closet syvsifrede salgsdealer i en alder av 25-. Come oooon, baby"

Du hadde ansatt meg, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, ingen tvil ;) Kommer nok til å sitte hele helga og ønske meg fem minutter med ertende tysker i bastskjørt når etikkskjemahelsiket til masteren skal skrives. (tatt ut av kontekst hørtes det der usedvanlig kinky ut)

Pust inn, pust ut, pust inn, pust ut, gjenta. Dette går bra. Vet hva du mener med press, du kan jo strengt talt ikke gjøre det bedre enn du gjorde sist og når man først begynner å få A-er kan det være vanskelig å bli geniunt fornøyd med en B. Mitt beste råd er (selv om jeg vet det er alt annet enn enkelt) å presse resultatet ut av fokus, og føre konsentrasjonen over på selve tema/faget, hva er interessant med det, hva vil du finne ut, hva vil du lære med denne eksamenen, osv. Har du noen forhåpninger til spørsmål/tema? Finnes det eksempeloppgaver fra tidligere år som kan gi en pekepinn på hvor fokus bør ligge? Noen hint fra foreleser? Ofte hjelper det å se på egne tidligere oppgaver, hva slags tilbakemelding har du fått, er det gjentagende ting som får positiv eller negativ kritikk? Å øve på stoffet er alltid fornuftig, men det er veldig lurt å øve på selve oppgaveskrivingen også, hvordan bygge en god argumentasjon, hvordan finne de beste kildene, konklusjon, introduksjon, etc.

Det er fort gjort å slite seg ut, eller stresse seg opp i forkant med å tenke på hvor galt det kan gå, min erfaring er at det beste er å tvinge vekk tankene på resultat og karakterer og finne gleden i å skrive en god oppgave, og jage opp interessen for det du studerer, snarere enn nervene for å få en god karakter. Studier skal jo være noe positivt også, ikke bare stress :)

Tvi tvi med forberedelsene, jeg er sikker på at det kommer til å gå mye bedre enn du frykter :)

Oi, tusen takk for veldig hyggelig og konstruktivt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 3 (ganske store) eksamener med 2 dagers mellomrom siste uken i november og jeg har ikke begynt å lese til noen av de..... og utsetter lesingen daglig. HAHA... skyt meg nå.

Lærer aldri :(



Anonymous poster hash: d9de3...908
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg så mye trøstemat. Jeg driter i om det er usunt.

Hvordan kan tiden gå så fort? (Måtte beherske meg selv ekstremt for å ikke sette det i caps lock, for det er det tankene mine går i nå, som: HVORFOR?)

tumblr_inline_mq6um4SF0i1qz4rgp.gif

Endret av FrøkenBaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg sitter her enda...sånn går nu dagan.

Håper du får deg litt velfortjent søvn nå :hug:

Hvordan kan tiden gå så fort? (Måtte beherske meg selv ekstremt for å ikke sette det i caps lock, for det er det tankene mine går i nå, som: HVORFOR?)

Haha, caps lock-tanker. Kjenner følelsen!

Jeg sovnet over tastaturet i går :glare:

Så nå er det på'an igjen. Hvis dette ikke går veien, så skal jeg skaffe meg amerikansk statsborgerskap sånn at jeg kan saksøke :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Nettopp!

"Jeg er en jævel på å lage kaffe og jeg har hørt at jeg ser vanvittig bra ut i pencil skirts. Dessuten har jeg closet syvsifrede salgsdealer i en alder av 25-. Come oooon, baby"

Du hadde ansatt meg, right?

Ikke bare ansatt, jeg hadde opprettet en hel avdeling bare for deg :hjerter:

Oi, tusen takk for veldig hyggelig og konstruktivt svar :)

Bare hyggelig, håper det går bra med eksamensforberedelsene :)

---

Jeg står bom fast i researchen min og finner ikke det jeg trenger :sur: Skal møte veilederen min på onsdag, og innen den tid må jeg ha noe mer håndfast enn jeg har så langt, men finner ikkeeeeee! Har noen en tidsmaskin jeg kan låne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde eksamen i exfac i dag, og jeg aaante ikke hva oppgaven spurte om. kan garantere at jeg stryker.



Anonymous poster hash: 5aeb6...64a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke sjekke svaret på oppgaven jeg leverte i morges (foreleseren vår retter dem alltid på maks 16 timer).

Jeg strøk sist gang fordi jeg bommet fullstendig på oppgaven, og nå er jeg redd for at det skjer igjen siden jeg satt til halv fire i natt og bare skrev blæ.

Er karakteroppgave, så har en F fra før av og takler ikke tanken på dårlig karakter denne gangen og. Jeg liker dette faget og er sterk muntlig, men jeg er ikke god på å skrive vitenskapelige artikler. I tillegg har vi en i klassen som har tatt en bachelor i dette fra før av, så foreleseren måler resten av oss opp mot ham.

Jeg liker dette faget så godt, men jeg blir så sur! Resten av oss får D-F på oppgavene, han burde jo skjønne at det er noe galt med undervisningen, at vi ikke har fått ordentlig innføring i hvordan vi skal skrive en slik oppgave, hva vi skal se etter og hva han forventer av oss?

Det er masse matematikk og fysikk i faget, noe jeg ikke har hatt på 14 år - og dette er innføringsfag!

Sorry, ble mye klaging, men jeg er livredd for å sjekke oppgaven da jeg vet den vil ødelegge helga mi, og jeg har en annen oppgave å skrive til mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Nå har eksamensperioden startet hwr hos meg, har innleveringer og eksamener rett etter hverandre de neste 3 månedene :( Bare å si farvel til alt av sosial liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har eksamensperioden startet hwr hos meg, har innleveringer og eksamener rett etter hverandre de neste 3 månedene :( Bare å si farvel til alt av sosial liv.

Det sa jeg adjø til for en måned siden, velkommen i klubben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg har en oblig. som skal inn på søndag og jeg har hittil prestert å skrive så mye som 0 ord. Jeg vet at dette kommer til å bli en festlig helg :(

Jeg har forresten sittet på lesesalen siden kl. 10.00 i dag, men ikke fått gjort noe særlig, bortsett fra en kollokvie. Motivasjon, hvor er du? :klaske::bond:

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Det sa jeg adjø til for en måned siden, velkommen i klubben ;)

Flink du som skjønte det god til i forveien. Her har jeg en tendens til å utsette alt til siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du som skjønte det god til i forveien. Her har jeg en tendens til å utsette alt til siste liten.

Jeg også :fnise: Men jeg er flink til å begynne å bekymre meg gooood tid i forveien slik at jeg ikke har samvittighet til å henge med venner, men jeg har ikke starta på noe pensum enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...