Gå til innhold

Ingefær. Hvordan er forholdet mellom malt og fersk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser en oppskrift på vg.no i dag som jeg har lyst til å lage.

Men i oppskriften står det at man skal bruke 1,5 cm ingefær. (den skal finhakkes).

Jeg har kun fått tak i malt ingefær i dag, og lurer på hvor mye jeg bør bruke?

Jeg bruker sjeldent ingefær i matlagingen, så jeg er litt uvant med bruken.



Anonymous poster hash: b8e57...1fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant en utregning der det står at du skal dele mengden fersk ingefær på 24 for å finne mengden tørket (elendig maskinoversettelse, men du skjønner sikkert hva som menes):

http://www.topacific.com/erstatte-fresh-ginger-for-pulverform-i-baking/

1 1/2 cm ingefær tilsvarer 1/16 cm tørket … men det blir umulig å måle. Jeg tipper at 1 1/2 cm hakket ingefær gir tre-fire teskjeer, og det skal tilsvare drøyt 1/8 teskje tørket ingefær. Jeg elsker ingefær og hadde uten videre brukt litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en utregning der det står at du skal dele mengden fersk ingefær på 24 for å finne mengden tørket (elendig maskinoversettelse, men du skjønner sikkert hva som menes):

http://www.topacific.com/erstatte-fresh-ginger-for-pulverform-i-baking/

1 1/2 cm ingefær tilsvarer 1/16 cm tørket … men det blir umulig å måle. Jeg tipper at 1 1/2 cm hakket ingefær gir tre-fire teskjeer, og det skal tilsvare drøyt 1/8 teskje tørket ingefær. Jeg elsker ingefær og hadde uten videre brukt litt mer.

Takk. Det høres veldig lite ut med 1/8 teskje. Kan det gi noe særlig smak?

Anonymous poster hash: b8e57...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres lite ut, men tørket ingefær har en mye mer konsentrert smak enn fersk (jeg bruker alltid fersk, så jeg har lite erfaring med tørket). Som sagt ville jeg brukt mer. Går det an å smake seg fram? Egentlig hadde det vært fint å se oppskriften du skal følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det høres veldig lite ut med 1/8 teskje. Kan det gi noe særlig smak?

Anonymous poster hash: b8e57...1fc

Neppe.

Sannheten er at du må smake deg frem. Tørket ingefær er nemlig som alt annet krydder: kvaliteten på det er ekstremt varierende. Har du kjøpt dårlig krydder (malt av gammel, trevlet ingefærrot som de ikke får solgt fersk og så lagret lenge og ofte varmt) så må du nok fort bruke 1/2 ts eller mer.

Den ingefæren du får i dagligvaren er billigste, dårligste sort. Den inneholder også trolig (som de fleste malte krydder) mye som ikke er ingefær. Bark og annen fyllmasse er normalt.

(om du linker oppskriften kan jeg si noe mer konkret om mengde)

Anonymous poster hash: 12766...547

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe.

Sannheten er at du må smake deg frem. Tørket ingefær er nemlig som alt annet krydder: kvaliteten på det er ekstremt varierende. Har du kjøpt dårlig krydder (malt av gammel, trevlet ingefærrot som de ikke får solgt fersk og så lagret lenge og ofte varmt) så må du nok fort bruke 1/2 ts eller mer.

Den ingefæren du får i dagligvaren er billigste, dårligste sort. Den inneholder også trolig (som de fleste malte krydder) mye som ikke er ingefær. Bark og annen fyllmasse er normalt.

(om du linker oppskriften kan jeg si noe mer konkret om mengde)

Anonymous poster hash: 12766...547

Her er den:

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1275/kremet-fiskesuppe-med-skalldyr-og-ingefaer/widget

Anonymous poster hash: b8e57...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg tatt 1/4 ts ingefær og fulgt oppskriften. Helt mot slutten av koketetiden kan du smake og kanskje ha i mer. Men selv uten ingefær vil denne funke fint.

Et lite obs: med hele 3 gulrøtter vil denne suppen bli rimelig søt. 2 gulrøtter kan med hell byttes ut i noe annet grønt du liker - løk, squash, sopp, gresskar, erter, grønne bønner, brokoli osv.

Anonymous poster hash: 12766...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt 1/4 ts ingefær og fulgt oppskriften. Helt mot slutten av koketetiden kan du smake og kanskje ha i mer. Men selv uten ingefær vil denne funke fint.

Et lite obs: med hele 3 gulrøtter vil denne suppen bli rimelig søt. 2 gulrøtter kan med hell byttes ut i noe annet grønt du liker - løk, squash, sopp, gresskar, erter, grønne bønner, brokoli osv.

Anonymous poster hash: 12766...547

Tusen takk!

Jeg kommer forøvrig til å bruke en hel purre og en hel fennikel. Og maks 2 (ikke så store) gulrøtter.

Anonymous poster hash: b8e57...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Pawn Hearts og AB: Maten ble kjempegod! Helt perfekt krydret.

Jeg brukte vel ca. 1/2 teskje ingefær (først 1/4, og så ca. 1/4 til på slutten). Og litt sitronpepper.

Tusen takk for hjelpen :blomst:



Anonymous poster hash: b8e57...1fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke smake til? Jeg synes ingefær er godt, og drysser gjerne mer malt enn enn det står i oppskriften. Men fersk, er jo aller best. Men det kommer jo helt an på om du liker den litt sterke smaken av ingefær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...