Gå til innhold

Sukkerhysteriet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og alt det andre kostholdshysteriet, seriøst? Alt med måte! Å spise en (hel) melkesjokolade hver eneste helg, gjør ikke at du dør femten år tidligere. Men hva så, om det hypotetisk sett førte til en tidligere død? Hvis man skal gå rundt og leke kanin hele livet, og bare spise magre grønnsaker, hva er vitsen med å leve? De aller fleste spiser sukkerholdige matvareprodukter fordi de føler en glede når de spiser det. Den gleden kan ikke erstattes med havregryn.

Selvsagt burde man i hverdagen ete sunt og variert, men å påstå at man ikke skal kose seg, eller det å påstå at 15 gram usaltede peanøtter er mye bedre enn noe annet og usunt (f.eks sjokolade, smågodt etc), det er farlige tanker! Et fåtall av mennesker mener det oppriktig; de kan sitte og kose seg skikkelig med 10 stk mandler en lørdagskveld, men de aller fleste lurer seg selv.

Man fokuserer på fysisk helse, hva med det som er sunt for sjela? Å kunne unne seg noe, kunne kose seg og virkelig nyte uten dårlig samvittighet, DET er sunt, det. Man må ikke glemme at man også skal ha det bra i livet, ikke bare stresse og trene. Hvis DU føler at det hadde smakt godt med en sjokolade på lørdagen, så skal du unne deg en sjokolade!

Anonymous poster hash: cef24...ed2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hello Kitte

Jeg fokuserer lite på hva andre gjør. Jeg velger å fokusere på meg selv :)

Jeg spiser ikke sukker. Ikke fordi jeg er hysterisk. Ikke fordi jeg er redd for å bli tjukk, ei heller fordi jeg er redd for å dø tidlig.

Jeg spiset ikke sukker fordi jeg jeg blir skikkelig kvalm og det ender 99% av gangene med en helvetes smertefull forstoppelse.

Kall meg gjerne hysterisk, men jeg ønsker ikke å tilføre kroppen min noe som gjør vondt for meg.

Hva andre gjør og mener er opp til dem.

Og jeg går ikke rundt og spiser som en kanin. Jeg spiser deilige måltider helt uten lettprodukter, men med skikkelige råvarer.

Og jeg koser meg med desserter og godteri som jeg selv lager uten sukker

Endret av Hello Kitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forskjell å spise en 200g melkesjokolade hver helg eller 200g melkesjokolade hver eneste dag :fnise:

Men synes det tar av når ei venninne av meg (som er helse/treningsfreak) sier til meg når jeg kjøper en kurv jordbær/blåbær "Bør du virkelig spise det der? Du vet det er proppfullt med sukker!?"
Jeg spiser jo grønnsaker også, men liker å kose meg med frukt også x)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er nydelig, og smaker jo mange ganger bedre enn farin. Farin smaker rett og slett ikke godt.

Anonymous poster hash: 01b41...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Minner meg om 2 venninner av meg.

Står i butikken og berre:"Kan vi dele ein boks jordbær? Det er så godt, nam nam!" *Går forbi bananer* "Eg har sluttet å ete banan! Det er så mykje sukker i det! Eg spiser heller solsikkefrø når eg skal kose meg! Det er skikkelig godt!"

Går forbi juice.

Den eine venninna:"Eg drikker alltid et glass juice av denne. Den har minst kcal."

Den andre:"Den er uansett stappfull av sukker! Jeg drikker ikke juice lengre! Vatn med isbiter er mye bedre!"

*Går og kjøper jordbær og druer.*

Eg:*Kjøper melkesjokolade.*

Syns det er så komisk at dei går rundt og leiker eksperter og seier at dei jogger og trener kjempemasse, så går dei ikkje ned eit gram og vi har lik kropp, sjøl om dei eter jordbær og eg eter sjokolade.

😂

Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Ja, jeg synes endel er hysteriske, men det er bare min mening.

Tenker at folk bør roe seg ned når de lager tråder ala "spiste ett kakestykke, blir jeg feit nå?". Ja, klart det. Nå blir du feit. Det er det ene kakestykket som gjør det.

Når jeg skal kose meg, så er det ikke det samme å spise havregrøt, frukt eller usaltede nøtter. Nei, da er det sukker og karbohydrater som gjør nytten :)

Kutter heller ned enn å eliminere alt. For meg hadde det aldri fungert å spise sunt 7 dager i uken med bare lettprodukter og veiing av alt jeg spiser. Vil påstå at jeg blir mer motivert av å få lov til å kose meg litt i helgene.

Men jeg legger meg ikke opp i hva andre gjlr. Synes bare det blir veldig ensidig og fanatisk til tider når folk snakker om kosthold og hva som er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en trend, og som alle trender vil den nok snu til det motsatte. Snart vil nok nøttene byttes ut med chips, sjokolade og godteri. Vannet og smoothien erstattes med brus og juice. Sukker, kalorier og ferdigfabrikat vil bli slukt av sultne trendsettere i full desperasjon og panikk. Oversikrftene på motebladene vil bli "slik blir du en sofagris". osv... gleder meg til denne fasen :)



Anonymous poster hash: 79e50...091
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at folk har begynt å ta helse og kosthold seriøst, jeg. Men dette betyr selvsagt ikke at man skal kunne unne seg noe ordentlig sukkerholdig snacks innimellom. Og det å ikke kunne spise frukt fordi det er for mye sukker i, blir for dumt, rett og slett.



Anonymous poster hash: 2c563...44f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at folk har begynt å ta helse og kosthold seriøst, jeg. Men dette betyr selvsagt ikke at man skal kunne unne seg noe ordentlig sukkerholdig snacks innimellom. Og det å ikke kunne spise frukt fordi det er for mye sukker i, blir for dumt, rett og slett.

Anonymous poster hash: 2c563...44f

Dette betyr selvsagt ikke at man IKKE skal kunne unne seg snacks innimellom*

Anonymous poster hash: 2c563...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut sukker i januar for å se om jeg fikk mer energi. Rørte ikke sukker på 4 uker. Nå koser jeg meg en dag i uken og kan love at jeg føler meg bedre. Jeg blir "rusa" på sukker har jeg funnet ut, blir sløv og ukonsentrert. Tror vi reagerer forskjellig på sukker, både fysisk og psykisk.



Anonymous poster hash: f8ffa...a4c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke misjonerer kan folk holde seg unna sukker for alt jeg bryr meg. Det er nok ikke akkurat den verste hysterien heller, så lenge det ikke går utover andre.

Når det er sagt, så møter jeg ikke disse personene in RL. De er sikkert noen av dem, men de må være ganske få?

Jeg syns heller ikke at det alltid er et bra argument at man "må jo kose seg litt", altså man kan kose seg uten å spise usunt. For gjennomsnittsmannen er det sikkert greit, men noen tar jo helt av med å "kose seg".



Anonymous poster hash: e108a...815
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...