Gå til innhold

Funker dalacin mot underjordiske kviser/byller?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har hatt en pause på 1-1 mnd. på dalacin, og kviseproblemene er de samme som før jeg startet med dalacin. Nå har jeg i tillegg fått noen underjordiske kviser/byller under haken ved halsen, som er utrolig ømme.

Begynner å bli virkelig lei! Burde jeg begynne på en ny runde dalacin, eller hva mener dere? Hvis ja, er liminenten eller loationen best på tørr, sensitiv hud med kviser?

TIl info. så trenger dere ikke gi meg råd om å begynne på p-piller, da jeg er i en livssituasjon der det ikke passer. Ellers er jeg glad for alle råd og tips som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes ikke det fungerte, da var skinoren bedre. Ville heller bedt om å bli henvist til hudlege eller oppsøk hudpleie. har hørt mye bra om md formulations og dermalogica, men har ikke prøvd det selv. Jeg byttet ut alle sminkeredskapene mine, byttet renseprodukter til darolys (apoteket) og styrte unna e-stoffer. er mye bedre, men tok laaang tid! måtte også bytte p pille merke. Men ville begynnt hos hudlege. vet at det finnes både antibiotika kurer man kan ta og noen piller som koster en fomue, men som vist nok gjør at man aldri får kviser igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, takk for godt svar!

Blir man veldig tørr i huden av skiniron? Har selv tidligere brukt Diane og Yasmin, og var så og si kvise fri i den perioden. Men er i en fase der vi på sikt prøver å få barn, så derfor vil jeg ikke gå på p-piller nå. De pillene du mener er antagelig Roccutane. Når man bruker de, får man ikke lov til å bli gravdi, da det skader fosteret. De har forøvrig veldig sterke bivirkninger, så vet ikke om jeg engang ville turt å prøve de.

Men takk for alle ra innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke tørr i huden av skinoren hvertfall.

Det finnes antibiotika mot kviser, nemlig tetracyklinene. Oxytetral og Oxylysal er to av de. Pillene inneholder bredspektret antibiotika og vil ALLTID gis før en får Roaccutane. Det skal ganske mye til for at en hudlege (kun hudlegen kan skrive ut Roaccutane) sier en bør få Roaccutan. De vil i mange tilfeller først prøve tetracykliner og kombinere dem med andre preparater som Skinoren før de vurderer Roaccutane.

Spør legen din om tetracykliner er farlig ved graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Saeria!

Syens du det funker med skinironkremen da? Hvis ja, hvor fort kom resultatene? Den er vel også resept fri, om jeg ikke tar helt feil?

De tablettene du nevner, kan man dessverre ikke kombinere med en evt. graviditet. Tenkte jeg uansett kanskje skulle prøve skiniron først, og se om det kan bedre huden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differin er ganske bra, en trenger resept fra lege. Huden blir glatt og fin. Har hjulpet meg masse for jevne/fjerne kvisearr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skinoren er for min del til god hjelp mot komedoner (hudormer). De dypere byllene skyldes ofte hormoner og de tar tetracyklinene seg ganske godt av. Jeg ble ikke 100% kvisefri, men jeg er mye bedre enn før.

Mitt hovedproblemområde er ryggen. Ansiktet mitt ble så og si kvisefritt etter jeg fikk tetracyklinene. :)

De gangene jeg har pause fra de for å gi blod, merker jeg at de kommer noen kviser.

Det er ulempen med tetracyklinene. Det er ingen permanent løsning. Slutter en vil problemet ofte komme tilbake. Roaccutane fjerner som oftest problemet helt, men som sagt så skal man ha store problemer for å få den kuren.

Med alle bivirkningene som kan gi utsleg både fysisk og psykisk, samt all oppfølgingen fra lege en må ha i forbindelse med en sånn kur, er det i grunnen like greit at det ikke er bare bare å få Roaccutane. En kan bli skikkelig syk av kuren. Leverproblemer, depresjoner m.m. :( Det er altså en risiko med den. Selv om alle bivirkningene skal være reversible, så er det ikke lett å f.eks. slite med alvorlig depresjon i 2-3 mnd.

Prisen på den kuren ligger på en rundt 12000, men en får visst refundert 75% av trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jannike

Jeg startet med å få kviser allerede som 10 år. Når jeg ble 18 ble det mye verre. Jeg hadde prøvd forskjellige kremer, vaske huden hver dag, og alt man kan komme på. Ble en så stor plage med 3-4 byller i ansiktet pluss småkviser, at jeg ikke turde å være sosial. Jeg hadde kviser over hele kroppen, og det kom på de mest utenkte steder. Da oppsøkte jeg en hudlege som ga meg antibiotika og en krem jeg skulle bruke 3 mnd. Etter de 3 mnd sa han at jeg måtte fortsette 3 mnd til selv for hvor mye forbedret jeg hadde blitt. Det tålte ikke magen min særlig godt siden antibiotikaen også tar vekk de gode magebakteriene. Så jeg sluttet med det. Jeg fikk en urinveisinfeksjon senere, som jeg måtte gå på antibiotika for. Men da hadde bakteriene blitt resistene mot den fordi jeg tidligere hadde gått lenge på antibiotika. Det ordnet seg etterhvert med det. Men da fant jeg ut at nå skulle jeg prøve om igjen noe jeg hadde vært utålmodig med tidligere, og det var en serie med skrubbkrem til ansikt og kropp, ansiktsvask og en fiktighetskrem for blandet hud. Jeg holdt på med dette i en mnd, og vet dere hva? - Det funket!

I begynnelsen måtte jeg skrubbe ansiktet 2 ganger i uken, så kunne jeg ta det 1 gang i uken etterhvert. Og jo lengre jeg holdt på med dette, jo bedre ble det. Jeg har lært kroppen å kjenne, så jeg vet nå at jeg får kviser av stress og misstrivsel. Så hvis jeg bare tar det litt med ro når jeg kjenner stresset og fortsetter med å skrubbe så holder det seg bra. Det er et produkt som selges på Boots apotek, som heter Biotanics. Kommer fra England og er basert på planter. ANBEFALER! :jepp:

Lykke til alle sammen :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalacin hjalp meg, men ga meg underlivssopp. Yay! Så da slutta jeg med det, og begynte med å bruke helt ville mengder av Brevoxyl-salve, altså, som om det var en vanlig krem (ellers virka det ikke). Jeg brukte den framgangsmåten her: http://www.acne.org/regimen.html (se på videoene som er innimellom). Problemet er at den kremen ikke bare etser bort kviser (når man bruker MYE!), men fargen på klær også. Jeg ga det opp selv om det virka, fordi det ødela klær, sengetøy og håndklær. Nå bruker jeg proactiv, men det har ikke virka så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

HAr prøvd alt .... I en alder av 32 år har jeg fortsatt plaget med uren/fet hud . Nå bruker jeg obagi sammen med a-vitamin krem noe av det beste jeg har prøvd ! ellers så virker roaccutan nesten med en gang for de med litt større plager.. ja da hørt om bivirkningene jeg også¨...... Men synes dem er litt overdrevi !!! Jeg fikk kun tørr hud . Så brukte jeg piller for man kan ikke bruke dette og bli gravid .

Obagi finner du hos private hudleger koster litt men hvert det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Til du "gjest" som kommenterte 11.september (!). Det er rimelig frekt og sårende å dra fram kostholdet når det gjelder mennesker som sliter med alvorlig akne. Nei - folk med kviser spiser ikke mer usunt enn andre, de vasker seg ikke sjeldnere, eller bader i gjørme og skitt hver dag. Kviser er betennelser i huden, og alvorlig akne er en sykdom som må behandles av hudlege.

Roaccutankur og Dalacin (punktvis antibiotikabehandling oppå huden) er det eneste jeg kan anbefale av det som er nevnt her. Hilsen ei som har slitt med kviser i over ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...