Gå til innhold

Ubehag under ribbeina


ninuska_

Anbefalte innlegg

Min smerte ligger langt nede i forhold til hjertet.

Kanskje det er noe å ta opp med legen om det i hjerte-regionen? Jeg hadde tatt det opp, selv om det ikke hadde vært noe, det hadde hvertfall bekymret meg. En bekjent av meg hadde sånn, og det viste seg det var små hjerteinfarkt, angina pectoris. Små "forløpere" for et hjerteinfakt, men siden det begynte så lenge siden hos deg, så skal jeg ikke skremme deg :)

Som sagt, det er ikke lett å vite hva det kan være. Du kan jo be om utredning og blodprøver for hva man tror det muligens kan være. Ta infeksjonsprøver osv, kanskje hellicobakter pylori også? Hører de kan lage magetrøbbel, men tror det er mest magesår de lager, og diverse problemer i magesekken.

Kan ikke legen din ta en liten ultralyd av abdomen også?

Kanskje du får utelukket hva det ikke kan være om du tar et par prøver og undersøkelser.

Fastleger kan faktisk ta feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sandbekken
Jeg tviler på at vann sprenger i kroppen. Skjønner ikke helt hva du prøvde å si.. Kanskje at vannet i tarmen trykker på ribbeina slik at det gjør vondt? Jeg tror ikke det er mulig. Den skvulpinga under venstre ribbein er tarmen da, hvis du trykker under ribbeina vil du kjenne det :)

Nei, ikke godt å si hva dette kan være, men siden så mange har det, kan det da ikke være så farlig? Det må være en logisk forklaring på det :ler:

Jeg trodde rett og slett det hang igjen etter kyssesyken, for da hadde jeg like smerter i milten, men han mente at milten var ok :/

det jeg prøvde å si var at om man har vannansammlinger i kroppen, noe man kan ha over alt, så kan dette være med på å trykke og presse nærver slik at det blir smertefult.

Endret av Sandbekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lene_*

Spennende. Jeg har også ubehag/diffust press i magen under ribbeina på venstre side. Ikke smerter. Hadde det første gang for tre år siden, var da til lege som ikke fant noe... Har "glemt" litt av det, men har kommet tilbake litt i perioder og nå kjenner jeg det igjen... Blir veldig bekymret, og skal kontakte lege ... Er ofte plaget av treg mage, og lurer på om det kan være såkalt irritabel tarm.... Noen som kan anbefale lege i Oslo??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres ut som muskel kramper?

Jeg har siden 7 årsalderen hatt smerter, har vært ved ut og inn ånding. Da jeg var liten ble jeg veldig redd, og smerte opplevelsen var vel også da større. Nå som jeg er voksen klarer jeg å kontrollere meg, slik at panikken ikke tar meg på samme måte når disse smertene kommer. Legen konkluderte med at dette var muskelkramper, og høres veldig logiskt ut i.o.m at det gir seg såpass fort, ca 5 min.

Vanskelig for en lege å finne ut av om det er muskelsammentrekkninger. Klarer du ikke å stole på hans konklusjon, så be om å bli vidresendt til spesialist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg skrev her at jeg hadde ubehag under ribbeina for en liten stund siden og at jeg har hatt det en god stund. Iblant kom det stikkende smerter og jeg blir helt "stiv" uten mulighet til å bevege meg. Vel, jeg dro til legen, og han sa det var muskulært, at jeg "forstrakk" musklene inni der. Han tok litt på meg og konkluderte med dette. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre dette. Og jeg har fortsatt like vondt :( Jeg har liksom vondt under ribbeina, og etter at jeg får "smerteanfallene" får jeg vondt på ribbeinsbuen. Da føles det ut som såre muskler.

Hva burde jeg gjøre? Jeg føler meg teit om jeg kommer tilbake til han når han har "konkludert" med hva det er så kort tid etterpå. Kan ikke tro at muskler kan gi denne smerten, denne stikkende, kniv smerten :( Men kan det være at noen nerver kommer i klem?

Hei. kanskje du kan ha gallestein. Jeg har det å venter nå på opperasjon.stråler smertene ut mot midten, altså i mellomgulvet? Jeg har smerter der pluss mellom skulderbladene. Jeg anbefaler deg å dra til legen på nytt å be om en ultralydundersøkelse. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis smertene er mest på venstre side/midten kan det være magesår eller -katarr (jeg skriver dette overalt, fordi jeg har fått diagnosen selv etter lang tid med smerter/plager som kommer og går). Ofte føles det som smerten ligger i mellomgulvsområdet og innunder de nederste ribbeina, andre ganger lenger ned i magen, men det kan skyldes muskulatur (jeg er lite trent..) og kanskje om tolvfingertarmen også er irritert. Legen kjente på hele magen min mens jeg lå på en benk, om du bare har blitt tatt på i sittende stilling tror jeg ikke det er like lett å konkludere.

For meg hjelper syrenøytraliserende (og syrepumpehemmere) veldig mye, i tillegg til at det er godt å få en såpass "ufarlig" diagnose; plagene forsterkes av bekymring og stress, og da er det ikke moro å gå og kjenne etter...

Men det kan selvsagt være strekk. Jeg bare tenker at det er flere muligheter legen bør undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men kan legge til at slike plager kan være hjerteproblemer. Jeg synes du bør be legen om å ta noen blodprøver for å måle kolesterol og evt andre interessante verdier. Noen leger er gjerrige på prøvene, men jeg synes det er en billig forsikring om at det ikke er noe alvorlig i hvert fall, evt en nokså sikker indikasjon om noe skulle være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt denne smerten med jevne mellomrom så lenge jeg kan huske (i hvert fall fra 10-års alder, nå er jeg 28). Har aldri støtt på noen andre som har hatt akkurat den samme typen smerter, så dette var spennende!

Smertene kommer som et stikk i ribbeina, rett under brystet, og er stort sett på venstre side, men kan også forekomme på høyre side. Det kjennes vanskelig å puste, og jeg får bare til å puste "overfladisk". Smertene kommer i alle slags situasjoner, alt fra når jeg ligger i sengen og prøver å sove, til når jeg er aktiv. De kan vare alt fra 2 minutter til en hel dag.

For min del sjekket jeg meg ganske grundig for noen år siden i forbindelse med dette. Min familie har en historie med hjerteinfarkt og blodpropp, så jeg har utelukket begge disse tingene. Legen jeg snakket med hadde ikke noe godt svar på disse smertene, og sa at det kunne være muskulære smerter, eller mage/tarm-smerter. Jeg har egentlig slått meg til ro med at det sannsynligvis ikke er symptom på noe alvorlig, og blir egentlig mer beroliget av å høre at jeg ikke er den eneste i verden med disse uforklarlige smertene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Anita_*

Hei!

Leste innlegget med vondt i ribbeina. Har selv slitt med dette i ca 2,5 år. Det har blitt verre det siste året synes jeg. Når jeg klemmer litt hardt på ribbeina er det kjempeømt, og er til tider litt hoven der, på begge sider. Har også litt problemer med pusten, særlig når jeg ligger i sengen. Må liksom gjespe for å få inn nok oksygen.

Har vært hos legen, han sa dette var nok "Tietzes syndrom" En slags betennelse i brusken rett under brystene. Det er visstnok ufarlig, men ikke spesielt behagelig!

Sender med en link, så kan du selv sjekke dette!

Anita

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese at andre også har det. Jeg hadde dette i årevis, men har ikke kjent det de siste 2-3 årene kanskje. Det var spesielt ille i begynnelsen av tenårene, så jeg trodde at det hadde noe med at kroppen vokste å gjøre. Jeg følte også at det virket som noe kom i klem, og når jeg strakk ut på den siden det gjorde vondt brukte det å hjelpe litt, og evt slippe etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mia_*

Jøss,,, rart å lese andre har akkurat makne plager.

Har nermest trodd jeg var hypokonder så lenge og mange plager jeg har hatt med dette.

På meg har jeg smerter\ brenning\ stikking\ sårt på begge sider (mest venstre) så og si på\ under og mellom alle ribbena helt bak på ryggen også.

Av og til kommer det skikkelige "støt" litt ovenfor brystet på v.side og under brystet (fast sted vær gang. Er gjerne fler "pungter" som er ekstra sår (bare så vidt jeg orker stryke over de selv)

Har hatt vondt der i mange år. Tror jeg begynnte merke plagene etter fødselen for 11 år siden (måtte til med "jordmorgrepet" og kunne ikke puste normalt på 14 dager etterpå. Hadde misstanke til flere ribben var knekt )

Har tatt CT på og en annen type rønkengreier. Men di finner ingenting.

Eneste de oppdaget på et bilde var at jeg har flere vannblærer på levren som gjør at hele magen er skjev\ stor bule på ene siden. (legen sa det var ingenting å gjøre med det.. han trodde det var brokk før bildet ble tatt da...)

Fastlegen gjorde bare en kort undersøkelse.. stakk fingrene imellom ribbena og trykket svært hardt rundt omkring. Var rene torturen for det var vondt "overalt". Var faktisk sengeliggende flere dager etterpå. (gjør ikke det der en gang til)

Eneste konklusjon jeg har fått er at jeg har betennelse mellom ribbena og det er ingenting å gjøre med det.

En fysioterapaut mente det var muskelspenninger.

Synes det lindrer litt med varmepute av og til eller et langt varmt bad (boblebad) Men det er jo en nytelse uansett da.

Har ikke vert noe lindring med smertestillende tabletter av ymse slag eller pencilin kurer.

Er det noe som kan hjelpe for dette eller noen som finner ut noe mer av slike plager er jeg og interessert i å høre. (Skal følge med tråden her)

Legen finner jo ikke ut noe så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme som kommer og går fra tid til annen. Hadde det senest igår. Føles ut som at milten "butter" i ribbeinet. Idag våknet jeg og smertene var borte. Men jeg slet med å bevege meg på kvelden igår på grunn av dette. Godt å se at andre også har opplevd det samme, enda jeg ikke unner noen dette. Leger sliter ofte med å finne ut av sånne uspesifikke småting som kommer og går, og det er jo ganske forståelig egentlig.

Følger med på tråden i hvert fall...Kanskje noen har noen tips. Men hos meg må det rett og slett bare gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt glemt denne tråden, men det var interessant å lese om alle andre som plages med dette også. Det var noen som nevnte ribbeina bak, at det er sting under der også, og det må jeg si at jeg kjenner meg igjen i dette. Takk for link om Tietzes sykdom, men jeg tror kanskje ikke det er dette. Leser der at det ofte er en tilsvarende kul der, og der har jeg ikke. Har en svuplende "blære", som jeg kaller den, men jeg har slått meg til ro at det er magen/tarmene. Forhåpentligvis er det dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Jorun_*
Jeg gjør ingenting spesielt. Han mente kun at jeg forstrakk dem, men da tenker jeg at jeg må ha vært i en eller aktivitet som gjorde dette, og jeg kan ikke se noen sammenheng. Smerten har kommet f.eks en gang skulle jeg legge en te-pose i varmt vann og da kom det, så.. Man skulle strekke sett vekk fra siden som gjorde vondt, altså, gjøre strekkøvelser, også utenom smertene, men jeg har ikke hatt noe flaks med dette :)

Jeg får på en måte et "anfall" med sterke smerter, så føler jeg meg veldig øm og føler ubehag i dette området i flere dager, så går det over, og i den sirkelen igjen :)

Ikke vet jeg, men gallestensanfall er d som slår meg, det er mildt sagt j..... vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men gallestensanfall er d som slår meg, det er mildt sagt j..... vondt.

Ja, det er jævlig vondt.. men jeg trodde galleblære var på høyre side :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristin_*
Jeg skrev her at jeg hadde ubehag under ribbeina for en liten stund siden og at jeg har hatt det en god stund. Iblant kom det stikkende smerter og jeg blir helt "stiv" uten mulighet til å bevege meg. Vel, jeg dro til legen, og han sa det var muskulært, at jeg "forstrakk" musklene inni der. Han tok litt på meg og konkluderte med dette. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre dette. Og jeg har fortsatt like vondt :( Jeg har liksom vondt under ribbeina, og etter at jeg får "smerteanfallene" får jeg vondt på ribbeinsbuen. Da føles det ut som såre muskler.

Hva burde jeg gjøre? Jeg føler meg teit om jeg kommer tilbake til han når han har "konkludert" med hva det er så kort tid etterpå. Kan ikke tro at muskler kan gi denne smerten, denne stikkende, kniv smerten :( Men kan det være at noen nerver kommer i klem?

Vet du, jeg har akuratt det samme som deg, bare at det kommer og går, noen ganger har jeg som deg - ca 14 dagers mellomrom. Men så stopper det kanskje et år eller noe, så kommer det igjen. Jeg prøver å åpne et vindu og trekke inn frisk luft, men dette er kanskje noe som jeg innbiler med fungerer, ettersom smertene likevel går over etter noen sekunder.

Funnet ut hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du, jeg har akuratt det samme som deg, bare at det kommer og går, noen ganger har jeg som deg - ca 14 dagers mellomrom. Men så stopper det kanskje et år eller noe, så kommer det igjen. Jeg prøver å åpne et vindu og trekke inn frisk luft, men dette er kanskje noe som jeg innbiler med fungerer, ettersom smertene likevel går over etter noen sekunder.

Funnet ut hva det kan være?

Jeg har ikke funnet ut hva det er, jeg har gitt opp det projektet, drar jeg tilbake til legen sier han det er strekk i musklene igjen, det er jeg sikker på. Så jeg får leve med smerte en gang iblant, akkurat slik som jeg har lært meg å leve med andre smerter. Det gir seg nok.. en eller annen gang ;) - Det som hjelper best nå, er å knuse hånda til sambo, stakkars :fnise: Nei, det er vond smerte, men så lenge den ikke kommer mer enn med mellomrommet den kommer nå, så går det fint for min del.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Løsningen?

Jeg har lignende smerter som mange her har beskrevet, og jeg tror det som står forklart på denne siden er årsaken :

Pneumothorax

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/pneumothorax.php

Om man er mye plaget kan en operasjon være løsningen, men det er ikkje så prekært i mitt tilfelle, enn så lenge:)

Har også en venninne med denne "lidelesen" som har hvert inn og ut av sykehus uten at noe har blitt gjort, go figure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pneumothorax tror jeg ikke forklaringen nei. De vil si at hele (eller deler) av lungen klapper sammen, og man må raskt inn på sykehus for å få den "blåst" opp igjen. Jeg har en kamerat som har dette, og han fikk også vite det som står på linken, det rammer som oftest slanke, høye menn.

At man har vondt i under ribbeina i perioder over vil da ikke si at lungen har klappet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest løsningen

Neida, hele lungen klapper ikke nødvendigvis sammen. Bare delvis. Og som det står på siden reparer det seg selv i de fleste tilfeller og det er bare snakk om minutter.

Selv har jeg hatt det i 5 t maks, så har det gitt seg. Da har jeg vanskeligheter med å puste og det beste er å ligge helt i ro og puste saaaakte...

Travelt ja, men jeg vet at legene gjør lite om ingenting så lenge det ikke er veldig alvorlig og man bare har små anfall av og til.

Er forresten nede på venstre side under ribbeinet jeg får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...