Gå til innhold

hvordan opprette nettside og emailadresse til firma?


Hotslash

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil gjerne lage en nettside til et firma og få med emailadresse. Det som kommer etter @ ;)

Hvordan dette gjøres på enklest mulig måtr hjemmefra, med kun moderat datakunnskap?

setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DoubleOh

Det enkleste er nok om du kjøper domene du tenker å bruke gjennom et tilbyder som også har nettside på 1-2-3 løsninger, f.eks. One.com.

Her kan du enkelt bestille domene du ønsker og registrerer dette på firmaet ditt. Disse tilbyr også enkle WordPress løsninger du relativt enkelt kan sette opp selv utifra ferdige maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

one.com er ekstremt ustabile når det kommer til hosting. Da vil jeg heller anbefale som active24.no . Fremgangsmåten er ganske greit lagt opp fra første side og prisen er også tydelig markert. Om det er et norsk firma vil jeg anbefale deg å benytte .no domene.

Å sette opp en wordpress-side er ikke det vanskeligste i verden, men det er nok et stort antall av norges mer it-analfabetiske befolkning som vil føle dette også blir for komplisert. Prøv selv, og hvis det ikke går - betal noen en 1000-lapp for å sette det opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) takk for gode svar.

følger emailadressen med på et slikt domene?

jeg har blogget litt før, har vel sånnsett greie nok kunnskaper, men nå har eg ikke brukt data på mange år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på active24.no, men kunne noen forklart meg i enkle ordlag hva som egentlig er forskjellen på disse tre webhotellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står relativt greit på siden hva forskjellen er.

Størrelsen på hvor mye du kan lagre og med bedrift/bedrift pluss får du Office 365 og Driftsgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er j@vla dyrt hos a24 da. Jeg har vært kunde hos One i flere år og har aldri hatt trøbbel med nedetid.



Anonymous poster hash: c7f1a...5b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ustabilitet snakker jeg ikke om nedetid. One har treige servere med dårlig støtte for forskjellige protokoller. Det er med andre ord stor sannsynlighet for at en ny funksjonalitet/plugin/etc som du legger til på siden vil få problemer med kompatibilitet. Dette er selvsagt fordi de legger alt for mange domener inn på en og samme server.

Det er en grunn til at one er billig. Om du skal ha en kombinasjon av billig og rask må du eksempelvis skaffe domene i norge og kjøpe hosting i utlandet. Men det er helst forbeholdt folk som vet litt om hva de driver på med. Selv bruker jeg properhost i USA på flere siter.

Epostadresse er noe som følger et domene TS. Altså eier du blablabla.no så har du mulighet til å benytte [email protected] som epost. Men dette må også hostes på ett eller annet vis. Men de fleste har epost-hosting inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mange måter å gjøre dette på. Rimeligste tror jeg kanskje vil være:

1. Opprette en blogg på wordpress.com, blogg.no, eller andre sider.

2. Kjøpe et domene som passer med firmanavnet ditt; eksempelvis hos domeneshop.no - kjøp med email, det koster 90 kroner pr år hos domeneshop (i tillegg til årsavgiten på selve domenet).

3. I kontrollpanelet, sett opp "cloaked forwarding" til wordpress.com siden din - dette gjør at domenet ditt vil fortsatt stå i adresse-listen også etter at du har kommet til wordpress.com.

4. sett opp de mailadresser du ønsker fra kontrollpanelet.

5. eneste ulempe her kan være potensiell reklame fra blogg.no eller wordpress.no. Jeg mener å huske at det er nettsider som tilbyr tilsvarende service uten reklame, evt. så kan du vurdere å fjerne reklamen ved å betale en sum

Ved å gjøre det på denne måten slipper du å vedlikeholde nettstedet med tanke på stadige oppdateringer og angrep og liknende.

Dersom du heller ønsker å kjøpe et domene og ønsker å lage nettsiden selv, er det også flere måter å gjøre det på. Hvor mye info skal du ha på nettsiden og hvor ofte vil du oppdatere den? Dersom du kun skal ha noen få sider og nesten ingen oppdatering, vil jeg anbefale å lage den i et eller annet wysiwyg-verktøy - da trenger du kun den rimeligste webhotellpakken hos domeneshop.no

Dersom du ønsker litt mer, vil jeg anbefale å installere wordpress, da må du ha SQL database inkludert i webhotellet! Så hvis du lurer på hvilket webhotell - velg det billigste nå i starten (men med SQL dersom du ønsker å installere wordpress).

Det er masse god informasjon der ute hvordan en setter opp wordpress - installeringen er ekstremt enkel: kopiere filene til ftp-serveren, gå inn på nettsiden og herfra blir du guidet gjennom til at wordpress er klar til å brukes.

Det du må huske på i tillegg er å installere viktige plug-ins, eksempelvis wordfence security for sikkerheten, backup-plugin, og flere - et tips er å holde antall plugins til et minimum for å holde farten på nettstedet oppe. Når det gjelder themes/ skall, ville jeg i starten bare benytte de originale wordpress Twenty twelve, som likner mest på en nettside og ikke så mye en blogg (men du kan gjøre innstillinger som gjør den til det du vil ha den). Eventuelt Twenty thirteen og twenty fourteen.

Søk på nettet - det finnes mange gode guidelines og videoer som kan hjelpe deg!

Skal du selge noe, må du sette opp en nettbutikk, og da vil jeg anbefale WooCommerce, som er et plugin til WordPress. Jeg har prøvd mye før jeg kom frem til WooCommerce, men er uten tvil det beste av det jeg har vært borti!



Anonymous poster hash: 4604c...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...