Gå til innhold

Oppsigelse


Coronas

Anbefalte innlegg

Om jeg ønsker å slutte i min jobb på dagen, er det mulig? Vet ikke om jeg har skriftlig avtale, men har nok det. Har jobbet i bedriften i snart 10 år.

Dersom det viser seg at det er gjensidig oppsigelse på 3 mnd, hvis jeg da går på dagen, hvilke følger vil jeg få? Får man bot? Blir anmeldt???

Bare lurer :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok neppe noe bot eller blir anmeldt dersom du vil gå på dagen.

Men det kommer jo litt an på hvilken stilling du har.

Har du en lederstilling har du nok 3 mnd oppsigelse, ellers er det vel vanlig med 1 mnd.

Dersom firmaet vil få problemer med f.eks turnusordning o.l vil du nok neppe få gå på dagen.

Mener også at det er 1 mnd som er standard i arbeidsmiljøloven.

Men om du får gå på dagen er nok opp til din overordnede som du leverer oppsigelsen din til.

Men lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke jobber ut oppsigelsestiden på jobben min, så får jeg ikke attest fra sjefen om at jeg har jobba der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å slutte i jobben sin under ordnede forhold, med tanke på at man kanskje vil bruke referanser fra jobben, i en evt. videre jobbkarriere?

Tror foresten det er ganske vanlig med 3 mnd gjensidig oppsigelsestid i et arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt en jobb der det var 3 mnd gjensidig oppsigelsestid, men mulig mange firma har 3 mnd for å sikre seg dersom ansatte sier opp.

I firmaet jeg jobber nå er det stort sett ikke noe problem om folk vil slutte på dagen,

og sjefen skriver gjerne attest dersom det er noe den ansatte ønsker.

Så virker som om det er veldig forskjellig praksis på sånt i forskjellige firma.

Iflg arbeidsmiljøloven er det 1 mnd oppsigelsestid dersom det ikke er avtalt noe annet.

Så det står nok i arbeidskontrakten din hvor lang oppsigelsestid du har.

Hvis du ikke har arbeidskontrakt har du heller ikke noe oppsigelsestid..

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som gikk på dagen der jeg jobbet, istedenfor å jobbe ut den 3 månedersen oppsigelsen fikk trekt det bedriften tapte av feriepengene som er oppspart. I tillegg fikk de verken attest eller gode referanser. Men det blir sikkert noe annet om bedriften godkjenner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok neppe noe bot eller blir anmeldt dersom du vil gå på dagen.

Men det kommer jo litt an på hvilken stilling du har.

Har du en lederstilling har du nok 3 mnd oppsigelse, ellers er det vel vanlig med 1 mnd.

Dersom firmaet vil få problemer med f.eks turnusordning o.l vil du nok neppe få gå på dagen.

Mener også at det er 1 mnd som er standard i arbeidsmiljøloven.

Men om du får gå på dagen er nok opp til din overordnede som du leverer oppsigelsen din til.

Men lykke til :)

Men om jeg bare går inn på kontoret, smeller oppsigelsen i bordet, smiler og vandrer ut etter å ha takket for meg. Går ikke det? Kan de gjøre noe med det?

*våt drøm om jeg vinner jackpot i lotto, som selvfølgelig aldri vil skje he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet ti år uten kontrakt?

Har nok kontrakt, men den er borte fra mitt hus. Har flyttet noen ganger i de siste årene. Sjefen har den nok lagret et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gikk på dagen der jeg jobbet, istedenfor å jobbe ut den 3 månedersen oppsigelsen fikk trekt det bedriften tapte av feriepengene som er oppspart. I tillegg fikk de verken attest eller gode referanser. Men det blir sikkert noe annet om bedriften godkjenner det :)

Så om lottokupongen går inn med 40 mill, så kan jeg gå på dagen. Skal ikke jobbe mer i mitt liv, så tap av feriepenger og lønn har liten betydning da :gjeiper: Sweeeeeet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lurere at du avtaler et møte med sjefen og forklarer at du

herved sier opp stillingen din. (Ha med en skriftlig oppsigelse)

Spør deretter om det er muligheter for at du kan få slutte på dagen.

Dersom det ikke er mulig må du få vite hvor lang oppsigelsestid du har.

Uansett er det beste å være hyggelig og avslutte arbeidsforholdet på en ryddig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lurere at du avtaler et møte med sjefen og forklarer at du

herved sier opp stillingen din. (Ha med en skriftlig oppsigelse)

Spør deretter om det er muligheter for at du kan få slutte på dagen.

Dersom det ikke er mulig må du få vite hvor lang oppsigelsestid du har.

Uansett er det beste å være hyggelig og avslutte arbeidsforholdet på en ryddig måte.

Jo det er klart, men det hadde vært kjekt å bare fordufte fra drittjobben he he. Hadde nok gått ut min tid, kanskje avtalt om å gå etter 1 mnd. Det går jo ikke bare utover sjefen, men også mine kollegaer som ville slite om jeg ble borte. Kunne jo bare fått sykemelding også. Egenmelding har jeg ikke brukt på nesten 10 år. Kanskje en eller to dager. Aldri småsjuk eller skulkesjuk :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært sammenhengende ansatt i 10 år og ikke har tariffavtale er oppsigelsestiden 3 mnd i hht aml 15-3 (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har vært sammenhengende ansatt i 10 år og ikke har tariffavtale er oppsigelsestiden 3 mnd i hht aml 15-3 (3).

Det vet jeg, men kan man bare klaske oppsigelse i bordet og vandre ut kontoret og aldri komme tilbake, uten konsekvenser? (se bort fra gode referanser osv)

Har nok fått svar på at man ikke blir anmeldt eller får bot, men sure arbeidskollegaer og ikke minst sjefer er ikke så kjekt. Er nok lurt å gå ut oppsigelsen. Og som sagt, man kan gå til legen og klage, få sykemelding ut oppsigelses tiden dersom man er møkkalei :lur:

Bare lurer jeg. Blir i jobben min, den er ikke så værst når den går på skinner :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har jobba i 10 år er det som regel 3 mnd oppsigelses tid. Du drar bare seg sjøl ned i søla om du går på dagen. Du kan miste en del lønn og feriepenger. Hvis du prøver å få dagpenger har du 8 ukers karantene hvor du ikke får noen ting. All sannsynligvis får du heller ikke gode referanser. God moral er og si opp, bite tenna sammen og holde ut oppsigelsestiden. Smil og lat som ingenting. I bedrifter jeg har jobba og folk har gått på dagen taper en god del penger ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ann på arbeidsgiveren det. Du kan risikere å stå ansvarlig for arbeidsgivers tap dersom det oppstår. Men har du en jobb hvor konsekvensen av en slik handling ikke resulterer i økonomisk tap for arbeidsgiver vil du nok "slippe unna" med sure miner.

Ved trekk i feriepenger og lønn skal det hensyntas hva du og har behov for å få ut for å forsørge deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal godtgjøres økonomisk tap for arbeidsgiver kan la være å utbetale lønn og feriepenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har jobba i 10 år er det som regel 3 mnd oppsigelses tid. Du drar bare seg sjøl ned i søla om du går på dagen. Du kan miste en del lønn og feriepenger. Hvis du prøver å få dagpenger har du 8 ukers karantene hvor du ikke får noen ting. All sannsynligvis får du heller ikke gode referanser. God moral er og si opp, bite tenna sammen og holde ut oppsigelsestiden. Smil og lat som ingenting. I bedrifter jeg har jobba og folk har gått på dagen taper en god del penger ja.

Så om lottokupongen går inn med 40 mill, så kan jeg gå på dagen. Skal ikke jobbe mer i mitt liv, så tap av feriepenger og lønn har liten betydning da :gjeiper: Sweeeeeet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har arbeidskontrakt har du heller ikke noe oppsigelsestid..

Det stemmer ikke.

Uten arbeidskontrakt gjelder lovens minstekrav: En måned gjensidig oppsigelsesfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...