Gå til innhold

Ny PC - Hva skal jeg se etter?


Cashbah

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en rimelig PC, men vet ikke helt hva jeg skal se etter når det kommer til ytelse, minne osv. Det er så vanskelig å sammenligne PCer på nett, siden jeg ikke har peiling :laugh: Kjøpte en dyr PC for et par år siden med i7-prosessor (og trodde den var bra), men den er jo historie nå :vetikke: Skal brukes til sosiale medier, skole, filmer og musikk, og spiller ingen spill. Kan jeg få en ok PC til under 4000 kr som gjerne varer noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En i7 prosessor er ikke historie. Men det kommer alltid nye generasjoner av den. Det gjelder forøvrig det samme for i3-i5 om jeg har forstått riktig.

Vi er vel på den 5 generasjonen av Intel prosessorer.

Jeg ville egentlig bare kjøpt et nettbrett med et tastatur. Tror på den måten får du mer for pengene.

Men om du vil ha en laptop så kan jeg ta en titt å se hva jeg finner til maks 4000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i7 prosessor er ikke historie. Men det kommer alltid nye generasjoner av den. Det gjelder forøvrig det samme for i3-i5 om jeg har forstått riktig.

Vi er vel på den 5 generasjonen av Intel prosessorer.

Jeg ville egentlig bare kjøpt et nettbrett med et tastatur. Tror på den måten får du mer for pengene.

Men om du vil ha en laptop så kan jeg ta en titt å se hva jeg finner til maks 4000.-

Da hadde du vært kjempesnill! Har prøvd å finne det på prisjakt.no, så det blir billigere! :laugh: Men jeg kan også godt finne det selv, fordi jeg har noen kriterier til den, men det er akkurat dette med prosessorer osv. jeg ikke skjønner bæret av... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du vært kjempesnill! Har prøvd å finne det på prisjakt.no, så det blir billigere! :laugh: Men jeg kan også godt finne det selv, fordi jeg har noen kriterier til den, men det er akkurat dette med prosessorer osv. jeg ikke skjønner bæret av... :vetikke:

Prosessor er på en måte kun motoren. i5 er nok om du ikke driver med mye bilderedigering osv. Men en god prosessor er ikke nok, nok RAM og plass på hardisken er også veldig greit. Og noen laptopmerker sliter mye med overoppheting. Så kommer dine krav i tillegg, feks hvor stor skjerm du vil ha, utganger osv. :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessor er på en måte kun motoren. i5 er nok om du ikke driver med mye bilderedigering osv. Men en god prosessor er ikke nok, nok RAM og plass på hardisken er også veldig greit. Og noen laptopmerker sliter mye med overoppheting. Så kommer dine krav i tillegg, feks hvor stor skjerm du vil ha, utganger osv. :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessor er på en måte kun motoren. i5 er nok om du ikke driver med mye bilderedigering osv. Men en god prosessor er ikke nok, nok RAM og plass på hardisken er også veldig greit. Og noen laptopmerker sliter mye med overoppheting. Så kommer dine krav i tillegg, feks hvor stor skjerm du vil ha, utganger osv. :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Trodde av en eller annen grunn at det var snakk om laptop her, :fnise: men, en god stasjonær burde du investere litt ekstra i, det er mange komponenter i billigere som kan gå dårlig etter kort tid :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde av en eller annen grunn at det var snakk om laptop her, :fnise: men, en god stasjonær burde du investere litt ekstra i, det er mange komponenter i billigere som kan gå dårlig etter kort tid :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Det er snakk om laptop for min del i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessor er på en måte kun motoren. i5 er nok om du ikke driver med mye bilderedigering osv. Men en god prosessor er ikke nok, nok RAM og plass på hardisken er også veldig greit. Og noen laptopmerker sliter mye med overoppheting. Så kommer dine krav i tillegg, feks hvor stor skjerm du vil ha, utganger osv. :)

Anonymous poster hash: f6a79...5e5

Ja, for det er nettopp derfor min PC har krasjet, den blir altfor varm. Men hvor mye RAM og minne osv. synes du er greit for et helt vanlig forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du vil ha billigst mulig laptop. Hvorfor ikke prøve mac? Hjelper ikke kjøpe billig når det ryker etter et par-tre år. Jeg har hatt mac de siste 10 årene, og ingen av de har tatt kvelden ennå. Bortsett fra svekket batteri (som kan skiftes).



Anonymous poster hash: 7bde6...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er nettopp derfor min PC har krasjet, den blir altfor varm. Men hvor mye RAM og minne osv. synes du er greit for et helt vanlig forbruk?

Ram og minne er det samme.

2 gb holder fint for surfe.

En i3 holder som prosessor (CPU)

Denne pcen er vel ok for deg

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ram og minne er det samme.

2 gb holder fint for surfe.

En i3 holder som prosessor (CPU)

Denne pcen er vel ok for deg

Men jeg holder på meg så mye samtidig, musikk, har film i bakgrunnen kanskje, surfer på nettet. Så har opplevd at PCene jeg har hatt før med lite minne har blitt ganske trege raskt. Så tenker at jeg kanskje trenger en litt kraftigere PC med litt mer minne (da jeg liker å ha masse filmer på PCen). Hadde jo 8GB på den forrige og det passet fint, men tror jeg får klare meg med 4 denne gangen pga pris :laugh: Og hva er egentlig forskjell på i3, 5 og 7? Tenker kanskje jeg kunne kjøpt en i5 slik at jeg får bedre ytelse? Eller?

Det er også veldig morsomt at du fant akkurat den PCen jeg hadde tenkt til å kjøpe!! HAr til og med bokmerket den, men så at prisen endret seg i går med 500kr mer, så tenkte jeg skulle spørre her før jeg kjøpte den... Men kan jo hende jeg venter til prisen er gått litt ned igjen.

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woooh boy,

Ville nok ha brukt bærbar-veilederen på komplett.no

Men for et mer egendefinert (og for jeg ikke har så mye å gjøre på jobb akkurat nå) resultatsøk:

Ca. pris?

Mac eller PC?

Hvor stor skjerm bør maskinen ha?

Hvor lenge ønsker du at batteriet skal vare ved filmavspilling?

Hvor lett bør den være?

Skal du spille spill på den? List opp noen eksempler i såfall

Starter du maskinen på nytt ofte? Skrur du den av om kvelden f.eks

Hvor mye plass vil du ha på den?

Sitter her til kl. 15.30 ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg holder på meg så mye samtidig, musikk, har film i bakgrunnen kanskje, surfer på nettet. Så har opplevd at PCene jeg har hatt før med lite minne har blitt ganske trege raskt. Så tenker at jeg kanskje trenger en litt kraftigere PC med litt mer minne (da jeg liker å ha masse filmer på PCen). Hadde jo 8GB på den forrige og det passet fint, men tror jeg får klare meg med 4 denne gangen pga pris :laugh: Og hva er egentlig forskjell på i3, 5 og 7? Tenker kanskje jeg kunne kjøpt en i5 slik at jeg får bedre ytelse? Eller?

Det er også veldig morsomt at du fant akkurat den PCen jeg hadde tenkt til å kjøpe!! HAr til og med bokmerket den, men så at prisen endret seg i går med 500kr mer, så tenkte jeg skulle spørre her før jeg kjøpte den... Men kan jo hende jeg venter til prisen er gått litt ned igjen.

Det jeg anbefalte deg var ut ifra at du ville ha en pc til ca 4000.-

Hvis du investere mer så vil du få en bedre som varer lengre.

Ideelt sett så vil du vel kanskje ha en pc med slike speccs

CPU (prosessor) - i5 med quad core mer enn 2 GHz

RAM (minne) - 4 GB

GPU (grafikkkort) - GeForce 700 eller 800m serien

HDD (harddisk) - Mer enn 500gb

Vekt og størrelsen på skjermen må du nesten bestemme selv.

De fleste står oppført med en Intel grafikkort, som er et integrert grafikkort som jeg ikke føler fungerer til mer enn å surfe :P (sikkert ikke sååå dårlig) men jeg ville gått for et dedikert grafikkort.

Hold deg unna alt som har med AMD/ATI ^^ Men det er kanskje bare mer som hater det merket.

Lenge leve nVidia / Intel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg anbefalte deg var ut ifra at du ville ha en pc til ca 4000.-

Hvis du investere mer så vil du få en bedre som varer lengre.

Ideelt sett så vil du vel kanskje ha en pc med slike speccs

CPU (prosessor) - i5 med quad core mer enn 2 GHz

RAM (minne) - 4 GB

GPU (grafikkkort) - GeForce 700 eller 800m serien

HDD (harddisk) - Mer enn 500gb

Vekt og størrelsen på skjermen må du nesten bestemme selv.

De fleste står oppført med en Intel grafikkort, som er et integrert grafikkort som jeg ikke føler fungerer til mer enn å surfe :P (sikkert ikke sååå dårlig) men jeg ville gått for et dedikert grafikkort.

Hold deg unna alt som har med AMD/ATI ^^ Men det er kanskje bare mer som hater det merket.

Lenge leve nVidia / Intel :D

Du er en knupp! Tror jeg går for den PCen jeg hadde valgt ut, men greit å vite at det er et godt kjøp, da! :) Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woooh boy,

Ville nok ha brukt bærbar-veilederen på komplett.no

Men for et mer egendefinert (og for jeg ikke har så mye å gjøre på jobb akkurat nå) resultatsøk:

Ca. pris? Helst under 4000kr

Mac eller PC? PC

Hvor stor skjerm bør maskinen ha? 15'' eller over (ser mye film og har ikke TV)

Hvor lenge ønsker du at batteriet skal vare ved filmavspilling? Spiller egentlig ikke noe rolle, men så lenge som mulig :P

Hvor lett bør den være? Spiller heller ingen rolle, har den som regel bare hjemme.

Skal du spille spill på den? List opp noen eksempler i såfall

Ehm... Tetris? :laugh:

Starter du maskinen på nytt ofte? Skrur du den av om kvelden f.eks Neei...

Hvor mye plass vil du ha på den? Laster ned mye film og musikk, så vil gjerne ha en del plass på den uten at den skal krasje. I tillegg vil jeg helst ha bakgrunnsbelyst tastatur (men har innsett at jeg må punge ut for det), DVD-spiller og tall til høyre (jeg er håpløs med navn)...

Sitter her til kl. 15.30 ca

Var litt sent svar, men skal ikke kjøpe PC idag, så hvis du har flere trege dager på jobben.... :danse: Men takk for tips til veilederen på komplett, den visste jeg ikke om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du vil ha billigst mulig laptop. Hvorfor ikke prøve mac? Hjelper ikke kjøpe billig når det ryker etter et par-tre år. Jeg har hatt mac de siste 10 årene, og ingen av de har tatt kvelden ennå. Bortsett fra svekket batteri (som kan skiftes).

Anonymous poster hash: 7bde6...6d3

Kan ikke ha Mac av den enkle grunn at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med når jeg bruker Mac. Tro meg, jeg har prøvd, men jeg skjønner det bare ikke... :rolleyes: Så holder meg til PC og det lille jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...