Gå til innhold

Går fra stedet når folk skader seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24



Anonymous poster hash: 18f62...bc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

har du ikke opplevd noe lignende før det siste året?

Anonymous poster hash: e44a5...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

en venninne hadde lignende symptomer under panikkangstanfall, da hun hyperventilerte

Anonymous poster hash: e44a5...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke opplevd noe lignende før det siste året?

Anonymous poster hash: e44a5...feb

Nei, ikke der jeg har reagert like kraftig. Men dette året har det skjedd 3 ganger...

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke der jeg har reagert like kraftig. Men dette året har det skjedd 3 ganger...

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Vil det si at du også tidligere har hatt lignende reaksjoner i lignende situasjoner (og/ eller også i andre situasjoner?), men bare ikke like kraftig?

Anonymous poster hash: e44a5...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Har du fortalt fastlegen din om dette?

Anonymous poster hash: e44a5...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Fastlegen kan utrede deg og gi deg og/ eller henvise deg til behandling.

Anonymous poster hash: e44a5...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Hva om du forsøker å puste dypt og rolig når du er i situasjonen?

Anonymous poster hash: e44a5...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir redd. For å jobbe med fobien kan du forsøke å eksponere deg litt og litt for bilder, videoer ol. av situasjoner som skremmer deg.



Anonymous poster hash: 5ce08...98c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir redd. For å jobbe med fobien kan du forsøke å eksponere deg litt og litt for bilder, videoer ol. av situasjoner som skremmer deg.

Anonymous poster hash: 5ce08...98c

Jeg tror ikke eksponeringsterapi er noe man bør gjøre helt på egenhånd - særlig når det gjelder ting som blod eller skader. Jeg anbefaler heller TS til å oppsøke hjelp for dette, der man også for jobbet litt med tankemønsteret sitt, samt finne årsaken til at TS opplever situasjonene så skremmende som hun gjør. Men uansett, folk er ulike. Noen går inn i en tilstand der man handler uten å tenke, mens andre kommer i en tilstand der de blir handlingslammet av tankene/følelsene. Det er normalt, og så lenge TS ikke forlater et menneske alene, eller så lenge TS ikke forlater et menneske på grunn av hjerteløshet, er det ikke noe å skamme seg for, da dette er noe hun ikke kan noe for. Likevel forstår jeg at hun opplever dette som utfordrende, og det kan jo komme en situasjon er TS er den eneste tilgjengelige hjelperen i nærheten - og da bør det kanskje være lurt å kunne gjøre noen endringer. Hun kan jo prøve å eksponere seg selv for bilder og slik på nettet, men noe annet hun kan gjøre er å delta på førstehjelpskurs og øve seg regelmessig på førstehjelp. Det er også bedre og kanskje enklere å takle slike situasjoner når man har basiskunnskaper, gjerne kunnskaper som er litt ferske og innøvde. Og til TS, møter du et menneske i en livstruende situasjon, er det mye bedre å gjøre noe - selv om utførelsen kanskje ikke var helt korrekt - enn i ikke gjøre noe. Pusteteknikker er også bra.

Anonymous poster hash: 16bda...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typiske symptomer for mine panikkangstanfall. Du tolker. situasjonen som farlig også for deg/du blir redd og kroppen reagerer automatisk for deg. Dette er jo egentlig en bra egenskap, men det kan forekomme uten at du er i reell fare og da kan det bli et problem. Snakk med fastlegen og gjgjerne en psykolog 😊

Anonymous poster hash: 47092...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er, for å bruke et godt gammelt ord, pysete.

Siden dette kun skjer når ubehagelige hendelser forekommer er det lite trolig at det er noe fysisk galt med deg, da burde vel symptomene dukket opp i andre situasjoner også.

Innlegget om å vende seg til slikt er nok ikke en dårlig idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen reagerer på den måten du beskriver når de skal ta en enkel blodprøve, andre vil kunne reagere tilsvarende dersom de kommer opp i alvorlige ulykker el.

Vi er skrudd sammen ulikt og reagerer ulikt i like situasjoner. Derfor kan noen være leger på akutten, mens andre må finne andre jobber. Dette er ikke et tegn på fysisk sykdom men at vi er ulike og takler ting ulikt.

Når der er andre som kan ta seg av situasjonen, så tar du vare på deg selv og trekker deg unna og tar vare på deg selv, slik at de som er tilstede for å hjelpe ikke må hjelpe deg og, fordi du f.eks. besvimer.

Anonymous poster hash: b6698...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det siste året har jeg vært borti noen ubehagelige situasjoner der andre folk har skadet seg og trenger hjelp. Dessverre viser det seg at jeg ikke takler dette i det hele tatt. Jeg blir svimmel, kjenner at jeg er nær ved å besvime, blir skjelven i kroppen og veldig varm. Dette er selvfølgelig skikkelig kjipt, for jeg vil jo gjerne hjelpe til når noen er skadet, men jeg blir helt satt ut og klarer så vidt å holde meg på beina. Jeg har unngå å besvime ved å komme meg bort fra stedet, finne meg et sted å sitte og puste dypt. I alle tilfellene har det vært andre voksne til stede som har tatt seg av den som var skadet.

Er det noen som vet hva dette skyldes? Kan det være lavt blodtrykk? Noe jeg kan gjøre for dette? (vitamintilskudd eller lignende?). Jeg synes dette er helt forferdelig, for jeg får helt sinnsykt dårlig samvittighet når jeg bare går fra den som har det vondt :(

Håper noen kan hjelpe!

Hilsen jente 24

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Jeg har slitt med noe tilsvarende.

Jeg ser du etterlyser en årsak, noe som er forståelig. Du sier at du blir svimmel når det er situasjoner der folk har skadet seg, er det blod involvert? Skjer dette KUN i disse situasjonene? Dersom det er avgrenset til hendelser der folk har skadet seg, så vil jeg tro at dette ikke er et tegn på at noe er fysisk galt.

Noen mennesker tåler ikke å se blod, og grunnen til dette ligger i kroppens naturlige mekanismer. Dersom man selv blør mye, vil kroppen prøve å kompensere for dette tapet av blod ved å besvime - altså sørge for at personen ikke er oppreist. Grunnen er at da strømmer blodet lettere til hjernen, som trenger det mest. Ganske lur, denne kroppen vår. Problemet er at noen sin "mekanisme" er litt for sensitiv, og man besvimer av synet av at andre blør. Det er ingenting galt med dette per se, det er en naturlig reaksjon, men det kan være ganske plagsomt og upraktisk.

Jeg vil tro det går an å reagere tilsvarende når man ser andre er skadet, selv om det ikke er blod involvert. Vi er alle forskjellige, og du er ikke noe dårlig menneske av den grunn. Bare vær litt obs på deg selv, at du ikke grubler for mye over dette, da det kan føre til angst. Jeg tror som sagt ikke det er noe sykdom eller lignende involvert, men du kan jo dra til legen og få tatt noen blodprøver, og hvis dette plager deg og du er redd så burde du snakke med noen som kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 0627b...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er, for å bruke et godt gammelt ord, pysete.

Siden dette kun skjer når ubehagelige hendelser forekommer er det lite trolig at det er noe fysisk galt med deg, da burde vel symptomene dukket opp i andre situasjoner også.

Innlegget om å vende seg til slikt er nok ikke en dårlig idé.

Nei, det har ingenting med om man er pysete å gjøre eller ikke. Det er rett og slett en del av kroppens mekanismer. Tenk deg om før du uttaler deg, det er ikke sikkert folk føler seg så kule når de besvimer blant andre pga. blod eller andre ting, og man vet at folk automatisk tenker at man er pysete og svak.

Anonymous poster hash: 0627b...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det har ingenting med om man er pysete å gjøre eller ikke. Det er rett og slett en del av kroppens mekanismer. Tenk deg om før du uttaler deg, det er ikke sikkert folk føler seg så kule når de besvimer blant andre pga. blod eller andre ting, og man vet at folk automatisk tenker at man er pysete og svak.

Anonymous poster hash: 0627b...48f

Det er ikke ment frekt, derfor jeg sa "gammelt". Men det er jo nettopp det du nevner som beskriver "pysete". JEG mener hvertfall at hvis du ikke tåler litt blod så er du litt pysete. Samboeren min er kjempe pysete, men det gjør ikke noe. Hun er klar over det, og når det er blod inne i bildet (ved knall og fall) så er det jeg om tar meg av rensing og plaster.

Jeg synes ikke at folk er svake av den grunn, men ordet pysete er oppfunnet nettopp for slike hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for mange fine svar:)

Vil det si at du også tidligere har hatt lignende reaksjoner i lignende situasjoner (og/ eller også i andre situasjoner?), men bare ikke like kraftig?



Anonymous poster hash: e44a5...feb

Tja, har ikke vært borti så mange slike situasjoner før, men jeg har alltid syntes at ting er litt ubehagelig og sett bort (det har vært andre der som har tatt seg av den skadede). Men disse gangene har jeg ikke holdt på å besvime. De siste tre gangene har det derimot vært like før jeg har gått i bakken! Jeg vet godt hvordan det er å besvime, for jeg hadde sprøyteskredd da jeg var yngre og har besvimt to ganger i forbindelse med det. Jeg synes fortsatt at det er ubehagelig med sprøyter, men jeg har tatt flere de siste årene i forbindelse med reiser, og det har gått fint.

Har du fortalt fastlegen din om dette?



Anonymous poster hash: e44a5...feb

Nei...men kanskje jeg burde nevne det neste gang..

Hva om du forsøker å puste dypt og rolig når du er i situasjonen?



Anonymous poster hash: e44a5...feb

Jeg prøver på det, men det er veldig vanskelig når jeg konsentrerer meg om å ikke gå i bakken :/

...det kan jo komme en situasjon er TS er den eneste tilgjengelige hjelperen i nærheten - og da bør det kanskje være lurt å kunne gjøre noen endringer. Hun kan jo prøve å eksponere seg selv for bilder og slik på nettet, men noe annet hun kan gjøre er å delta på førstehjelpskurs og øve seg regelmessig på førstehjelp. Det er også bedre og kanskje enklere å takle slike situasjoner når man har basiskunnskaper, gjerne kunnskaper som er litt ferske og innøvde. Og til TS, møter du et menneske i en livstruende situasjon, er det mye bedre å gjøre noe - selv om utførelsen kanskje ikke var helt korrekt - enn i ikke gjøre noe. Pusteteknikker er også bra.



Anonymous poster hash: 16bda...292

Det er dette jeg frykter aller mest, nemlig å havne i en situasjon der jeg er den eneste i nærheten! Jeg har snakket en del med samboeren min om det her, og vi har bestemt å dra på førstehjelpskurs. Både for min egen del, men kanskje mest for andre. Kan jo ikke falle i bakken når noen trenger meg :S

Siden dette kun skjer når ubehagelige hendelser forekommer er det lite trolig at det er noe fysisk galt med deg, da burde vel symptomene dukket opp i andre situasjoner også.

Innlegget om å vende seg til slikt er nok ikke en dårlig idé.

Ja det er vel forsåvidt sant. Men hadde vært enklere om jeg mangla noen vitaminer eller no :P

Antakelig blodfobi :

http://forskning.no/menneskekroppen/2011/11/hvorfor-besvimer-noen-nar-de-ser-blod

Anonymous poster hash: 548a6...69b

Har kanskje litt blodforbi også ja.



Anonymous poster hash: 18f62...bc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du linken? Det står det litt om behandling av blod- og skadefobi. I motsetning til andre angstproblemer skal du ikke puste rolig og roe deg ned, men tvert imot stramme musklene og få opp blodtrykket. Blodfobi fører til besvimelse ved hjelp av lavt blodtrykk, derfor må du få blodtrykket opp. Gjør noe aktivt, tenk sinte tanker, stram musklene. Ikke pust rolig og forsøk å slappe av, da går blodtrykket i hvert fall rett i dass. Du kan fikse dette om du vil, men det er sikkert enklere å gjøre det i samarbeid med fagfolk.

Anonymous poster hash: 548a6...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke der jeg har reagert like kraftig. Men dette året har det skjedd 3 ganger...

Anonymous poster hash: 18f62...bc6

Det er psykisk. Gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...