Gå til innhold

Stell av sår etter fjerning av føflekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk fjernet en føflekk i dag, og legen sydde et sting. Jeg glemte å spørre legen hvordan stelle såret og om det må være tildekket til stinget må fjernes om en uke. Vi var stresset både jeg og legen da hun var 30 min forsinket. Eneste hun nevnte var at jeg måtte følge med om det blir betent.

Så hva sa legen til dere når dere hadde fjernet en føflekk og sydd om sårstell? Regner med at det ikke trenger å renses så mye? Må det være tildekket helt til stinget er fjernet? Annet?

Det svir ganske, noe som plaget meg på jobb, vil det normalt slutte å svi til i morgen? Hjelper paracet på smertene?



Anonymous poster hash: 82dfe...960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La det være mest mulig i fred. Skift bare bandasjen om det blir mye blodsøl eller den blir våt. Du bør ha på bandasjen til stingene er fjernet (og et par dager etterpå siden det blir små sår etter stingene).



Anonymous poster hash: 68830...916
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vann eller andre ting i såret de første 3 til 4 dagene. Skal du dusje så dekk med tett beskyttelse der skal ikke bli vått verken i bandasje eller i såret. Dette for å unngå infeksjon. 5. Dagen kan du ta bort og dusje dersom du må, ta på ny bandasje/plaster. Ikke kluss med Pyrisept og andre rensemidler tørre sår behandles tørt våte sår, dvs. Sår som er våte pga. Sårvæske eller blod - fukt som kommer innenfra, behandles vått.

Hadde vært til hjelp å vite hvor føflekken satt...

Anonymous poster hash: 3e2a7...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en føflekk på ryggen. Sydde 5 sting og gjorde ingenting av sårstell. Byttet bare plaster en gang pga dusjing.

Ellers glemte jeg å fjerne stingene slik at tråden fikk grodd seg skikkelig inn og laget arret styggere, så det eneste jeg vil anbefale er å huske på å få fjernet stingene i riktig tid.

Mot smerter så brukte jeg ingenting. Jeg ungikk å løfte tungt osv, men det var mest pga av at arret/såret ikke skulle strekkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være mest mulig i fred. Skift bare bandasjen om det blir mye blodsøl eller den blir våt. Du bør ha på bandasjen til stingene er fjernet (og et par dager etterpå siden det blir små sår etter stingene).

Anonymous poster hash: 68830...916

Tenkte at jeg ikke må gjøre så mye, men visste ikke sikkert :) Takk!

Ikke vann eller andre ting i såret de første 3 til 4 dagene. Skal du dusje så dekk med tett beskyttelse der skal ikke bli vått verken i bandasje eller i såret. Dette for å unngå infeksjon. 5. Dagen kan du ta bort og dusje dersom du må, ta på ny bandasje/plaster. Ikke kluss med Pyrisept og andre rensemidler tørre sår behandles tørt våte sår, dvs. Sår som er våte pga. Sårvæske eller blod - fukt som kommer innenfra, behandles vått.

Hadde vært til hjelp å vite hvor føflekken satt...

Anonymous poster hash: 3e2a7...102

Skal unngå pyrisept ol. Har ikke tenkt på det med dusjing, skulle egentlig dusjet nå men må ha hjelp til å dekke den til og mannen har lagt seg :P Den er på skulderen men såpass inn at det er litt vanskelig å nå ordentlig for meg. Burde jeg bytte kompress ofte da? Mannen byttet før han la seg fordi kompresset som var på var blodig.

Takk!

Jeg fjernet en føflekk på ryggen. Sydde 5 sting og gjorde ingenting av sårstell. Byttet bare plaster en gang pga dusjing.

Ellers glemte jeg å fjerne stingene slik at tråden fikk grodd seg skikkelig inn og laget arret styggere, så det eneste jeg vil anbefale er å huske på å få fjernet stingene i riktig tid.

Mot smerter så brukte jeg ingenting. Jeg ungikk å løfte tungt osv, men det var mest pga av at arret/såret ikke skulle strekkes

Bare en gang faktisk. Hehe ja skal få fjernet stingene :) Legen sa at jeg måtte være forsiktig med løfting og trening i dag, kun i dag. Men jeg kjenner at jeg ikke kan gjøre hva som helst, i dag iallefall :P Hadde du lenge vondt?

Takk!

Anonymous poster hash: 82dfe...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en gang faktisk. Hehe ja skal få fjernet stingene :) Legen sa at jeg måtte være forsiktig med løfting og trening i dag, kun i dag. Men jeg kjenner at jeg ikke kan gjøre hva som helst, i dag iallefall :P Hadde du lenge vondt?

Takk!

Anonymous poster hash: 82dfe...960

Ja, fjernet plasteret når jeg følte det hadde grodd så hadde kun behov for et skifte. Hadde ikke lenge vondt nei, bare den første dagen. Men smerten var ikke høy nok til at jeg følte noe behov for smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, fjernet plasteret når jeg følte det hadde grodd så hadde kun behov for et skifte. Hadde ikke lenge vondt nei, bare den første dagen. Men smerten var ikke høy nok til at jeg følte noe behov for smertestillende.

Har ikke behov for smertestillende her og nå, men hjemme kan jeg slappe av. Får ta en paracet og ibux i morgen om det er like vondt. Er ganske aktiv på jobb, løfter ikke tungt men er aktiv, noe annet om jeg satt i ro på et kontor hele dagen :)

Anonymous poster hash: 82dfe...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med plaster på, men det ble selvfølgelig vått når jeg dusjet til en viss grad. Det gikk helt fint. Renset det hvis det kom dritt i såret eller jeg hadde vært svett eller lignende. Ellers bare skar jeg av stinget når det så grodd ut (litt før jeg skulle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes spesielle plasterdekkende film du kan lime utenpå plasteret. Men de er veldig dyre apotekvarer.

Pleier selv å ta en bit av en ny plastpose og lime det tett med maskeringsteip før dusjing. Det er et litt kjelkete sted du har fått fjerna på, da...

Anonymous poster hash: 3e2a7...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde heller ikke noe spesielt, skiftet bandasje kanskje litt ofte men jobber i helsevesenet og bandasjen var synlig. Var bare første dag jeg ikke skulle trene eller få drag i såret. Men va forsiktig etterpå også for min del for å unngå arr! Dusjet etter andre dagen tror jeg. Hadde bandasjen på og skiftet den etter jeg hadde dusjet. Bandasjen bør være på når du har sting, for infeksjpnsfare og unngå at du hekter deg opp i stingene. Jeg hadde ikke bandasje etter stingene, mn hadde vanlig plaster de første dagene på jobb. (Jeg reagerte på bandasje limen på flere av den så mye derfor, kan med fordel ha på noen dager etterpå).

Anonymous poster hash: b3838...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...