Gå til innhold

Jernmangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har i alle år slitt med jernmangel uten å egentlig ha noen effekt av jerntablettene. Idag ringte legen min å sa at jeg hadde ekstremt lave jernverdier. (skal være mellom 15-200 og jeg har 4,5) Siden jeg har prøvd f.eks hemofer (?) tidligere uten særlig hell lurer jeg på om noen har prøvd noen andre jerntabletter som fungerer effektivt? Kom gjerne med tips til mat med mye jern! :-)



Anonymous poster hash: ae675...39c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde selv 2 på siste prøve. Fastlegen min var tydelig irritert, for jeg har tatt flere prøver på sykehuset, og de mente jernverdiene mine var fine. (Galskap) Jeg tar to kapsler med Niferex hver dag, skal gjøre det i en måned eller to før jeg går ned til 1. Har funket bra på meg før. :)

Leverpostei, rødbeter, paprika, rødt og hvitt kjøtt, grovbrød, brokkoli, andre grønne grønnsaker, havregryn, hvetekli.

IKKE spinat. Det finnes en syre i det som hindrer opptaket av jern.

Edit: glemte mattipsene!

Endret av seductive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom verdiene dine er så lave vil du få injeksjoner hos legen din.

Har ikke fått noe tilbud om det.. :(

TS

Anonymous poster hash: ae675...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv 2 på siste prøve. Fastlegen min var tydelig irritert, for jeg har tatt flere prøver på sykehuset, og de mente jernverdiene mine var fine. (Galskap) Jeg tar to tabletter med Niferex hver dag, skal gjøre det i en måned eller to før jeg går ned til 1. Har funker bra på meg før. :)

2!!! er hvertfall lavt! Legen min anbefalte noe over telefonen idag, TROR det faktisk var det du nevnte her så skal definitivt prøve det! Har også vært på sykehuset og tatt et helt lasteplan med blodprøver, ingen som har nevnt for meg at mine jernverdier var så dårlige.. :glare:

TS

Anonymous poster hash: ae675...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Har ikke fått noe tilbud om det.. :(

TS

Anonymous poster hash: ae675...39c

Hør med fastlegen din hva som er planen for hvordan dere skal følge opp jernmangelen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2!!! er hvertfall lavt! Legen min anbefalte noe over telefonen idag, TROR det faktisk var det du nevnte her så skal definitivt prøve det! Har også vært på sykehuset og tatt et helt lasteplan med blodprøver, ingen som har nevnt for meg at mine jernverdier var så dårlige.. :glare:

TS

Anonymous poster hash: ae675...39c

Ja, det er rett og slett galskap. Ikke rart jeg er ekstra trøtt om dagene. Legen sa at injeksjoner med jern vil føre til ubehagelige bivirkninger, så han sa at det var best å prøve med tilskudd først.

Typisk sykehus å se bort i fra slikt.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv 2 på siste prøve. Fastlegen min var tydelig irritert, for jeg har tatt flere prøver på sykehuset, og de mente jernverdiene mine var fine. (Galskap) Jeg tar to tabletter med Niferex hver dag, skal gjøre det i en måned eller to før jeg går ned til 1. Har funket bra på meg før. :)

Leverpostei, rødbeter, paprika, rødt og hvitt kjøtt, grovbrød, brokkoli, andre grønne grønnsaker, havregryn, hvetekli.

IKKE spinat. Det finnes en syre i det som hindrer opptaket av jern.

Edit: glemte mattipsene!

Hehe, tusen hjertelig takk!!! Ante ikke det med spinat!!

Anonymous poster hash: ae675...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Ja, det er rett og slett galskap. Ikke rart jeg er ekstra trøtt om dagene. Legen sa at injeksjoner med jern vil føre til ubehagelige bivirkninger, så han sa at det var best å prøve med tilskudd først.

Typisk sykehus å se bort i fra slikt.

God bedring!

Jeg foreslo injeksjoner fordi TS sa at hun, uten hell, hadde hadde prøvd tilskudd tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo injeksjoner fordi TS sa at hun, uten hell, hadde hadde prøvd tilskudd tidligere. :)

Regnet med det. Skulle bare tilføye det. Finnes bedre tilskudd enn Hemofer på markedet da heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Hvordan er formen deres om morgenen? Våkner dere uthvilt?

Skal egentlig ta jerntabeletter etter blodgivning men føler meg helt fin utennom at jeg ikke er helt uthvilt på morgenen. Jernnivået mitt har alltid vært vrldig høyt så har ikke sett helt alvorligheten i dette å ta de tabelettene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Hvordan er formen deres om morgenen? Våkner dere uthvilt?

Skal egentlig ta jerntabeletter etter blodgivning men føler meg helt fin utennom at jeg ikke er helt uthvilt på morgenen. Jernnivået mitt har alltid vært vrldig høyt så har ikke sett helt alvorligheten i dette å ta de tabelettene

- mente ikke å høres douchebag ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to!! :-)

Anonymous poster hash: ae675...39c

Bare hyggelig. :)

Hvordan er formen deres om morgenen? Våkner dere uthvilt?

Skal egentlig ta jerntabeletter etter blodgivning men føler meg helt fin utennom at jeg ikke er helt uthvilt på morgenen. Jernnivået mitt har alltid vært vrldig høyt så har ikke sett helt alvorligheten i dette å ta de tabelettene

Det er veldig vanlig å bli trøtt og sliten med jernmangel, samtidig kan det være mørketiden som gjør det. Om du tapper blod for at du har for mye jern så skal du ikke ta jerntabletter, men regner med du ikke hadde fått om det var tilfellet.

Jeg har andre ting i tillegg så kan ikke svare ut i fra personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kosten er det viktig med kilder som gir hemjern. Dette finnes i animalske kilder. Jeg ser rødt kjøtt er nevn. Lever er også en god kilde til jern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt appelsinjuice til måltider fremmer jernopptaket, mens kaffe, te, melk og alkohol hemmer opptaket.

Anonymous poster hash: 0777a...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jernmangel, og går på Niferex fordi legen sa jeg skulle det. Men helt ærlig, det er pyton for magen min, så er litt rådvill. Vurderer å bytte til noe annet... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv 2 på siste prøve. Fastlegen min var tydelig irritert, for jeg har tatt flere prøver på sykehuset, og de mente jernverdiene mine var fine. (Galskap) Jeg tar to kapsler med Niferex hver dag, skal gjøre det i en måned eller to før jeg går ned til 1. Har funket bra på meg før. :)

Leverpostei, rødbeter, paprika, rødt og hvitt kjøtt, grovbrød, brokkoli, andre grønne grønnsaker, havregryn, hvetekli.

IKKE spinat. Det finnes en syre i det som hindrer opptaket av jern.

Edit: glemte mattipsene!

Hva synes du om Niferex? Tåler magen din de tablettene? Jeg har inntrykk av at de ikke er særlig skånsomme for magen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...