Gå til innhold

Lave ACTH verdier (hormoner)


Miss Lucky

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra lege at jeg jeg hadde langt under referanseverdiene på dette, og må inn for å snakke med legen + mer tester.

Noen som vet noe om dette ? Noe som kan behandles enkelt ? Blir det i det hele tatt behandlet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. De har pakker på meg enn ME diagnose for mange år siden uten å ha utelukker alt annet som skal utelukkes.

Fikk nylig ny lege, og jeg kommanderte han til å ta alle testene på en liste jeg har printet ut fra Oslo universitetssykehus over ting som skal utelukkes før en evt ME diagnose (som jeg har hatt i 10år)

Og allerede etter en test har de funnet noe galt, altså for lave ACTH verdier. Aner i grunnen ikke hva det betyr. Jeg er bare veldig glad for at de endelig har funnet noe, og at det er hva jeg har snakket om i mange år men som de har nektet å teste for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

ACTH er et proteinhormon som dannes i de kortikotrope cellene i forlappen i hypofysen. Det er et binyrebarkstimulerende hormon som har som oppgave å stimulere vekst og utskillelse av andre hormoner.

Når på døgnet ble prøven tatt, og fikk du vite hva verdiene dine var?

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyttprøver kl 8, blodprøve kl 9, spyttprøve kl 21 ( skulle taes 23, men så lenge klarer jeg ikke holde meg oppe om jeg må opp "tidlig" for å reise å levere prøven hos legen )

Det stod bare at den var langt under referansenivået og at jeg måtte komme til ny time og nye prøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Spyttprøver kl 8, blodprøve kl 9, spyttprøve kl 21 ( skulle taes 23, men så lenge klarer jeg ikke holde meg oppe om jeg må opp "tidlig" for å reise å levere prøven hos legen )

Det stod bare at den var langt under referansenivået og at jeg måtte komme til ny time og nye prøver

OK, da blir det vanskelig for meg å si noe mer. Det kan være sammenheng mellom lave ACTH-verdier og ME, men det kan også være en hel rekke andre grunner til lave verdier.

Ønsker deg lykke til med utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal du ha :)

ME har jeg hatt i mange, mange år, men ikke fornøyd med utredningen, og ganske sikker på at det ligger noe annet bak det hele. Og nå har jeg endelig funnet en lege som er interessert i å grave litt dupere.

Endret av Miss Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Takk skal du ha :)

ME har jeg hatt i mange, mange år, mennskelig ikke fornøyd med utredningen, og ganske sikker på at det ligger noe annet bak det hele. Og nå har jeg endelig funnet en lege som er interessert i å grave litt dupere.

Så bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lave verdier, er ikke dette addison? Høyere verdier er cushings, dette har jeg vært utredet for. Du kan lese deg opp på det, det er i alle fall mulig å bli nesten frisk. Er i samme båt selv, så vil bare si stå på! Ikke gi deg. Så bra du har funnet en lege som er villig til å hjelpe. Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år hatt troen på at der er noe feil med noen hormon. Fordi ulike ting som påvirker hormoner ( graviditet, alkohol, effedrin og Ritalin) påvirker funksjonsnivået mitt enormt.

Så om de endelig finner svaret nå, etter at livet mitt har stått på vent i 10år blir det for det første det største og beste som kunne skjedd i livet mitt. Men, om legene har oversett en slik liten bagatell som har ødelagt 10år av livet mitt blir jeg i tillegg rasende, spesielt siden jeg har bedt om en slik utredning i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år hatt troen på at der er noe feil med noen hormon. Fordi ulike ting som påvirker hormoner ( graviditet, alkohol, effedrin og Ritalin) påvirker funksjonsnivået mitt enormt.

Så om de endelig finner svaret nå, etter at livet mitt har stått på vent i 10år blir det for det første det største og beste som kunne skjedd i livet mitt. Men, om legene har oversett en slik liten bagatell som har ødelagt 10år av livet mitt blir jeg i tillegg rasende, spesielt siden jeg har bedt om en slik utredning i mange mange år.

Jeg googlet ACTH, gjør du det så får du mange treff. Jeg tror din opplevelse om at du ikke har ME men noe annet med hormoner stemmer. Kjenner flere med ME diagnose som ved legebytte har fått andre sykdommer, bl.a. Sjøgrens og stoffskiftesykdom.

Anonymous poster hash: 2629e...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere år fått kjeft og omtrent blitt sendt til psykolog fordi jeg ikke klarte å godta og slå meg til ro med ME diagnosen. Nå er jeg veldig glad jeg ikke gav opp. Godt mulig jeg har ME også, og at dette ACTH greiene er noe annet. Men jeg ble plutselig fylt med håp nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da blir det vanskelig for meg å si noe mer. Det kan være sammenheng mellom lave ACTH-verdier og ME, men det kan også være en hel rekke andre grunner til lave verdier.

Ønsker deg lykke til med utredningen.

Det er ikke sammenheng mellom lave ACTH verdier og ME, så her tar du feil. For å kunne konstatere ME må man ha ekskludert en hel del andre sykdommer, deriblandt sykdommer i binyrene, hypofyse og hypothalamus som acth og kortisol bl.a måler. Dette fordi sykdommer her kan gi lignende symptomer som ME, og ME er en eksklusjondiagnose som forutsetter at alt annet som kan gi symptomer er sjekket. Lave ACTH verdier må ses i sammenheng med kortisolverdiene, men kan komme av sykdommer eller svulster i overnevnte organer. Videre utredning og evt behandling vil altså først kunne sies noe om når du vet kortisolverdiene.

Anonymous poster hash: 3e40d...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lave verdier, er ikke dette addison? Høyere verdier er cushings, dette har jeg vært utredet for. Du kan lese deg opp på det, det er i alle fall mulig å bli nesten frisk. Er i samme båt selv, så vil bare si stå på! Ikke gi deg. Så bra du har funnet en lege som er villig til å hjelpe. Lykke til :blomst:

Jeg tror du blander sammen kortisol og ACTH, ACTH er et hypofysehormon som stimulerer binyrenes kortisolproduksjon. Ved Addisons sykdom er binyrenes kortisolproduksjon defekt, og ACTH-produksjonen økes for å stimulere binyrene til øket innsats. Tilsvarende er kortisolproduksjonen ved Cushings sykdom for høy, og stimuleringshormonet ACTH blir følgelig nedregulert.

Dersom sykdommen sitter i regulatorene (hypofyse/hypothalamus), vil en derimot kunne se lave kortisolverdier som følge av sviktende ACTH-produksjon og vice versa.

Anonymous poster hash: 25627...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blander sammen kortisol og ACTH, ACTH er et hypofysehormon som stimulerer binyrenes kortisolproduksjon. Ved Addisons sykdom er binyrenes kortisolproduksjon defekt, og ACTH-produksjonen økes for å stimulere binyrene til øket innsats. Tilsvarende er kortisolproduksjonen ved Cushings sykdom for høy, og stimuleringshormonet ACTH blir følgelig nedregulert.Dersom sykdommen sitter i regulatorene (hypofyse/hypothalamus), vil en derimot kunne se lave kortisolverdier som følge av sviktende ACTH-produksjon og vice versa. Anonymous poster hash: 25627...305

Cushings har flere årsaker, men endogen cushing er assosiert med høye ACTH-verdier, enten fordi feedbackmekanismene ikke fungerer som de skal, eller fordi det er en neoplasme enten i hypofysen eller ektopisk. Den vanligste årsaken er eksogen kortikosteroidterapi over lang tid, og da kan man se lave verdier av ACTH etter seponering, men selve årsaken er elevert ACTH.

Anonymous poster hash: 9cb5b...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk i grunnen bare beskjed om at de ikke ante hvorfor verdiene var så lave, og at så lenge kortisol nivået var normalt var alt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Jeg fikk i grunnen bare beskjed om at de ikke ante hvorfor verdiene var så lave, og at så lenge kortisol nivået var normalt var alt ok.

Okei, så flott da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så flott da.

Nja, njo, hadde faktisk håper det skulle være noe der, som lett kunne behandles. Lever i håpet om at det skal være noe enklere enn ME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...