Gå til innhold

"Dem" og "De" - om korrekt bruk av pronomen.


Ungoliant

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at flere og flere bruker pronomen feil, både i dagligtalen og skriftlig. Det er særlig østlenninger som feiler på dette feltet.

Regelen er:

"De" skal brukes når pronomenet er subjekt i setningen.

"Dem" brukes når det er objekt eller står som styring til en preposisjon.

Eksempel:

"Har du sett de grønne sokkene mine? Jeg klarer ikke å finne dem."

Det blir feil å skrive "dem sokkene/sokka mine", som enkelte fra Oslos gamle arbeiderklasse ville ha sagt (eksempel: Harald Eia som Oslolosen) . Du kan godt si dette, men ikke skrive det. Det er en muntlig formulering som ikke hører hjemme i skreven bokmål. Unntaket er muntlige tekster som f.eks tekstmelding.

Det blir også feil å skrive "jeg klarer ikke å finne de". Dette er noe av det grusomste jeg hører og leser for tiden. Journalistene i nettavisene er de verste når det kommer til grammatikk og særlig pronomen! Jeg vet ikke om dette er en påvirkning i det muntlige språket som kommer fra mye innvandring i Oslo-området, eller om det rett og slett er påvirkning fra bergensdialekten. Kanskje det er ett misforstått forsøk fra litt enkle mennesker som ønsker å framstå som høyere klasse enn de egentlig er? Kanksje disse i et desperat forsøk på å avvikle østkant/lavklasse formen (dem for subjekt), har misforstått helt og fjernet objekt-formen helt?

Feil er det i hvertfall, og det høres direkte retardert og evneveikt ut. Om du så er nødt til å si det; IKKE SKRIV DET! Det er et muntlig sosiolektsord, som ikke hører hjemme i bokmål.

På bergensdialekt er det korrekt å si "de" om objekt. Det er imidlertid fortsatt ikke greit å skrive det.

Takk for meg :)

Endret av Ungoliant
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det skyldes innvandring, selv Carl I. Hagen har jo bommet på dette i mange tiår. Jeg har større tro på at det er et forsøk på å flotte seg. Jeg har vokst opp i Oslo vest for Akerselva, og her har jeg faktisk hørt lite til det, men jeg har hørt det fra mange som krampaktig forsøker å "snakke pent".

Jeg er uansett helt enig i at det er forferdelig irriterende.



Anonymous poster hash: df578...aaf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke grammatikken gjelder for dialekt. Jeg reagerer hvis noen skriver ting som ukorrekt grammatisk fordi vi har jo en skrivestandard på norsk, men man kan si det man vil.



Anonymous poster hash: ff7ce...d40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Jeg har aldri lært meg hva pronomen, subjekt og objekt egentlig betyr, men jeg oppdager med én gang om noen bruker språket feil på de måtene du har gitt eksempler på. Høres ikke bra ut.

Litt som når folk bruker hun og henne feil, eller bruker ordet «hvem» i stedet for «hva slags».

For all del, har ikke perfekt språk selv altså. Men jeg synes språk og grammatikk er litt interessant, og prøver å skrive så korrekt som mulig. Synes derfor det er kjekt når folk opplyser om typiske feil :) (Så lenge det ikke gjøres off topic på en nedlatende måte i en diskusjon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke grammatikken gjelder for dialekt. Jeg reagerer hvis noen skriver ting som ukorrekt grammatisk fordi vi har jo en skrivestandard på norsk, men man kan si det man vil.

Anonymous poster hash: ff7ce...d40

Edit: Må lese mer nøye gjennom. Du skrev at folk skriver dette... da er det FEIL.

Anonymous poster hash: ff7ce...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har i de senere år gått bort fra å måtte bruke den i objektet. Man kan skrive "de" der også.

"Har du sett sokkene mine? Jeg har ikke sett de. "

Det er visst ikke feil. Selv bruker jeg "dem" i objekt.

Anonymous poster hash: cdb51...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller når folk ikke greier skjønne at 'han'er subjekt og 'ham' er objekt.

Dette har man visst også gått bort fra å lære den oppvoksende generesjon. Nå brukes "han" både i subjekt og objekt.

Anonymous poster hash: cdb51...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei huskeregel for å skille mellom han/ham og hun/henne, er å bytte ut ordene med du/deg.

Eksempel:

Du er snill. Jeg liker deg.

Hun er snill. Jeg liker henne.

Han er snill. Jeg liker ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Jeg har aldri lært meg hva pronomen, subjekt og objekt egentlig betyr, men jeg oppdager med én gang om noen bruker språket feil på de måtene du har gitt eksempler på. Høres ikke bra ut.

Litt som når folk bruker hun og henne feil, eller bruker ordet «hvem» i stedet for «hva slags».

For all del, har ikke perfekt språk selv altså. Men jeg synes språk og grammatikk er litt interessant, og prøver å skrive så korrekt som mulig. Synes derfor det er kjekt når folk opplyser om typiske feil :) (Så lenge det ikke gjøres off topic på en nedlatende måte i en diskusjon...)

"Hvem land besøkte du i sommer?"

"Hvem rom er forelesningen på?"

Dette er om mulig mer irriterende enn "de"-feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at flere og flere bruker pronomen feil, både i dagligtalen og skriftlig. Det er særlig østlenninger som feiler på dette feltet.

Regelen er:

"De" skal brukes når pronomenet er subjekt i setningen.

"Dem" brukes når det er objekt eller står som styring til en preposisjon.

Eksempel:

"Har du sett de grønne sokkene mine? Jeg klarer ikke å finne dem."

De er ikke pronomen i den setningen. Det er bestemt artikkel. Derimot er det pronomen hvis du skriver De forsvant forrige gang jeg vasket dem. (Og da har du både subjektsform og objektsform i samme setning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har større tro på at det er et forsøk på å flotte seg. Jeg har vokst opp i Oslo vest for Akerselva, og her har jeg faktisk hørt lite til det, men jeg har hørt det fra mange som krampaktig forsøker å "snakke pent".

Anonymous poster hash: df578...aaf

Samme her! Jeg merker at det er fattig-lus med komplekser som bruker denne formen mest!

Anonymous poster hash: cf1d5...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når folk ikke greier skjønne at 'han'er subjekt og 'ham' er objekt.

"Han" er lovlig objektsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke pronomen i den setningen. Det er bestemt artikkel. Derimot er det pronomen hvis du skriver De forsvant forrige gang jeg vasket dem. (Og da har du både subjektsform og objektsform i samme setning.)

Takk for persiseringen!

Anonymous poster hash: cf1d5...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Finnes det egentlig noen andre dialekter enn en eller annen bokmåls-versjon av østlandsk dialekt som skiller på de/dem?

Skriftlig sett er det ikke noe å lure på, men jeg reagerer på at du nevner dagligtale og drar inn bergensk som et slags spesielt unntak. Ca alle dialekter jeg kommer på i farten er jo et "unntak"? Ikke at jeg er en jævel på dialekter da, men de få jeg kjenner godt skiller ikke på de/dem.

Selv er jeg fra Stavanger, vi bruker kun "de" enten det er subjekt eller objekt, "dem" vil jeg faktisk mene ikke finnes i dialekten. Eneste som bruker "dem" må isåfall være disse gamle fruene som har en ekstremt påtatt bokmåls-versjon av Stavangerdialekten, de som snakker såkalt pent.

Jeg har fått litt inntrykk av at det også på Østlandet finnes noen som snakker pent som i at de omtrent snakker bokmål skriftspråk, og at dette egentlig er en litt påtatt greie. Det kan jo være mulig at de du mener snakker "feil", egentlig bare snakker dialekt. Altså at ditt krav til at alle på østlandet skal skille på de/dem er grunnet i lite kjennskap til dialekt, at det er egentlig er du som tar feil her? Jeg vet ikke jeg altså, jeg har ikke noe god kunnskap om dialekter =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg sier alt dette "feil" - dvs sier bare "han" og "de" (sier "ho" også, ikke hun/henne). Jeg klarer likevel helt fint å skrive det riktig. Folk må visst lære seg forskjell på dialekt og skriftspråk også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt morsomt at du tar feil når du skal forklare din egen eksempelsetning, synes jeg.



Anonymous poster hash: 9470a...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig noen andre dialekter enn en eller annen bokmåls-versjon av østlandsk dialekt som skiller på de/dem?

Fun fact: Min dialekt (Gudbrandsdalen) bruker "døm" både om subjekt og objekt – "Døm slo døm". For øvrig bruker vi "oss" om både subjekt og objekt også – "Oss slo oss".

Anonymous poster hash: 9470a...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men pga det blir norsk så lite variert

Jeg er ikke så redd for det. "Han" som objektsform ble så vidt jeg vet tillatt i 1938, så det er ikke et spesielt nytt påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...