Gå til innhold

Flytte til et sted med vanskelig språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp sett en serie på TV med en bonde fra Setesdalen og har kommet litt i stuss. Jobben til mannen min har gjort ham til sjef for et kontor i Vågå, og nå vil han at vi skal selge huset og flytte. Jeg er skeptisk og mener at det er uheldig om vi ikke forstår de innfødte. Kan ikke alle bare snakke norsk?



Anonymous poster hash: 9252c...1bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp sett en serie på TV med en bonde fra Setesdalen og har kommet litt i stuss. Jobben til mannen min har gjort ham til sjef for et kontor i Vågå, og nå vil han at vi skal selge huset og flytte. Jeg er skeptisk og mener at det er uheldig om vi ikke forstår de innfødte. Kan ikke alle bare snakke norsk?

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Jobber trollene fulltid nå, altså? Trodde det var leggetid for troll, jeg.

Anonymous poster hash: 45f60...e64

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett en serie på TV med en bonde fra Setesdalen og har kommet litt i stuss. Jobben til mannen min har gjort ham til sjef for et kontor i Vågå, og nå vil han at vi skal selge huset og flytte. Jeg er skeptisk og mener at det er uheldig om vi ikke forstår de innfødte. Kan ikke alle bare snakke norsk?

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Var det så klønete formulert? :rodme:

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Ja!

Anonymous poster hash: 7de27...82d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det så klønete formulert? :rodme:

Jeg siktet til: denne:

http://www.vg.no/rampelys/tv/reality-tv/jakten-bonden-maatte-unngaa-vanskelige-ord/a/23291172/

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Så legg ved en lenke da vel!

Enkelte ord på fremmede dialekter kan sette en i stuss, ja, men om det er såpass omfattende at du ikke forstår noe som helst, da er det enkelt og greit deg det er noe galt med.

Anonymous poster hash: 45f60...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det himla stor forskjell på setesdal og vågå-dialekt da!



Anonymous poster hash: a443c...538
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp sett en serie på TV med en bonde fra Setesdalen og har kommet litt i stuss. Jobben til mannen min har gjort ham til sjef for et kontor i Vågå, og nå vil han at vi skal selge huset og flytte. Jeg er skeptisk og mener at det er uheldig om vi ikke forstår de innfødte. Kan ikke alle bare snakke norsk?

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Du har tydeligvis dårlige geografikunnskaper. Vågå ligger i Oppland, Setesdal i Aust-Agder. Dialektene på disse stedene har ikke den fjerneste likhet.

De "innfødte" begge steder er nordmenn og snakker norsk.

Endret av Arabella
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett en serie på TV med en bonde fra Setesdalen og har kommet litt i stuss. Jobben til mannen min har gjort ham til sjef for et kontor i Vågå, og nå vil han at vi skal selge huset og flytte. Jeg er skeptisk og mener at det er uheldig om vi ikke forstår de innfødte. Kan ikke alle bare snakke norsk?

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Burde ikke du/dere lære dere norsk hvis du/dere skal ha så sabla fine jobber rundt omkring i landet?

Å snakke vågalt er visst likevel noe helt for seg selv i følge eks-ordføreren Rune Øygard. Ord som naken, slurp, blaut og hengekorg betyr noe sånn som boller og brus, sus og dus, hei hvordan går det med leksene?

Anonymous poster hash: a0745...b07

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke du/dere lære dere norsk hvis du/dere skal ha så sabla fine jobber rundt omkring i landet?

Å snakke vågalt er visst likevel noe helt for seg selv i følge eks-ordføreren Rune Øygard. Ord som naken, slurp, blaut og hengekorg betyr noe sånn som boller og brus, sus og dus, hei hvordan går det med leksene?

Anonymous poster hash: a0745...b07

Når en middelaldrende mann spør en tenåringsjente om hun er blaut, betyr det at han lurer på om hun er tissetrengt. Sånn i tilfelle at hun skulle være så opptatt med å skype med ham at hun tisser på seg, vet du.

Anonymous poster hash: 45f60...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener er at de bruker ord som ikke finnes på vanlig norsk: "Ingøn såm steille te heimkoktsåpø i dag æ von ? Kjøm i hog at mor skura goLve mæ sLik såpø, å døm vart så kvitø å penø ! Lortåtø arbeidskLæe klintø ho på sLik såpø å tulla døm på tullarfjøL . E har ei løyle episodø um heimkoktsåpa : Dø va långø ette at e va jift ,da fækk e eit stykkjy såpø sjå ei gåmmeill kjærring. E la dø frå me utø på ei skåL, da e kåm ut att ha sjore funne ti såpa. Dø va eit artigt syn ,ho åt å dø kåm ut att um andrø ændinn likø så fort såm ho fækk dø ti se, jekk tvært ijennåm. Stærk kåst sikkørt !!" (noe jeg fant frem til på Facebook, det var statuser som var enda verre).



Anonymous poster hash: 9252c...1bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke du/dere lære dere norsk hvis du/dere skal ha så sabla fine jobber rundt omkring i landet?

Å snakke vågalt er visst likevel noe helt for seg selv i følge eks-ordføreren Rune Øygard. Ord som naken, slurp, blaut og hengekorg betyr noe sånn som boller og brus, sus og dus, hei hvordan går det med leksene?

Anonymous poster hash: a0745...b07

Det var ikke ham jeg hadde i tankene, akkurat det er bare tull han sa for å prøve å renvaske seg. Jeg mener bare at språket er veldig annerledes og vanskelig å forstå for oss som snakker pent.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener er at de bruker ord som ikke finnes på vanlig norsk: "Ingøn såm steille te heimkoktsåpø i dag æ von ? Kjøm i hog at mor skura goLve mæ sLik såpø, å døm vart så kvitø å penø ! Lortåtø arbeidskLæe klintø ho på sLik såpø å tulla døm på tullarfjøL . E har ei løyle episodø um heimkoktsåpa : Dø va långø ette at e va jift ,da fækk e eit stykkjy såpø sjå ei gåmmeill kjærring. E la dø frå me utø på ei skåL, da e kåm ut att ha sjore funne ti såpa. Dø va eit artigt syn ,ho åt å dø kåm ut att um andrø ændinn likø så fort såm ho fækk dø ti se, jekk tvært ijennåm. Stærk kåst sikkørt !!" (noe jeg fant frem til på Facebook, det var statuser som var enda verre).

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Å lese dialekt er noe annet enn å høre det, spesielt når vedkommende som skriver det er en idiot som blander inn stor bokstav helt vilkårlig. Be meg om å lese f.eks. trøndersk, og jeg sliter meg gjennom det, men høre det? Går finfint. Noen få ord iblant jeg stusser på, men det er alt.

Anonymous poster hash: 45f60...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ham jeg hadde i tankene, akkurat det er bare tull han sa for å prøve å renvaske seg. Jeg mener bare at språket er veldig annerledes og vanskelig å forstå for oss som snakker pent.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

At det var?

Anonymous poster hash: 45f60...e64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg egentlig mener er at de bruker ord som ikke finnes på vanlig norsk: "Ingøn såm steille te heimkoktsåpø i dag æ von ? Kjøm i hog at mor skura goLve mæ sLik såpø, å døm vart så kvitø å penø ! Lortåtø arbeidskLæe klintø ho på sLik såpø å tulla døm på tullarfjøL . E har ei løyle episodø um heimkoktsåpa : Dø va långø ette at e va jift ,da fækk e eit stykkjy såpø sjå ei gåmmeill kjærring. E la dø frå me utø på ei skåL, da e kåm ut att ha sjore funne ti såpa. Dø va eit artigt syn ,ho åt å dø kåm ut att um andrø ændinn likø så fort såm ho fækk dø ti se, jekk tvært ijennåm. Stærk kåst sikkørt !!" (noe jeg fant frem til på Facebook, det var statuser som var enda verre).

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Hva er vanlig norsk for deg? Jeg har bodd blant annet i Oslo/Bærum i mange år og har ingen problemer med å lese dette innlegget. Men selve skrivingen er ikke noe å skryte av.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«I dag er det mer eller mindre fritt frem for dialekter i NRK. Bokmålsforbundet får imidlertid en rekke henvendelser fra folk som ikke får med seg innholdet i programmene på grunn av en dialekt som er vanskelig å forstå. Her er nyhetssendingene spesielt utsatt.
Bokmålsforbundet er av den oppfatning at målet med nyhetssendinger er å spre nyheter til flest mulig, ikke å markedsføre dialekter. I den grad man finner at NRK bør gi informasjon om dialekter, bør slik informasjon gis i egne programmer.»



Anonymous poster hash: 9252c...1bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det var?

Anonymous poster hash: 45f60...e64

Å snakke pent er vel bra? Da blir en forstått av hele landet, dialekter hører hjemme i nasjonalromantikken og ikke i det moderne Norge. Blir en ikke forstått, så blir en ikke forstått.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanlig norsk for deg? Jeg har bodd blant annet i Oslo/Bærum i mange år og har ingen problemer med å lese dette innlegget. Men selve skrivingen er ikke noe å skryte av.

Norsk er det språket hele landet forstår, på det viset kan en vel argumentere for at f.eks Fredrikstad-dialekten er mindre norsk enn standard norsk? Jeg ser at dette ble litt rotete, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Dialekter er på en måte forvansket norsk, så det er vel ikke mindre norsk som jeg sa tidligere. Men forvansket.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis dårlige geografikunnskaper. Vågå ligger i Oppland, Setesdal i Aust-Agder. Dialektene på disse stedene har ikke den fjerneste likhet.

De "innfødte" begge steder er nordmenn og snakker norsk.

Selvsagt er de nordmenn, det er bare jeg som er klønete til å formulere meg.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke pent er vel bra? Da blir en forstått av hele landet, dialekter hører hjemme i nasjonalromantikken og ikke i det moderne Norge. Blir en ikke forstått, så blir en ikke forstått.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Dere blir nok populære på det nye hjemstedet, ja.

Vågå-dialekten er ikke verre enn Sogndals- eller Seljords- eller Vinjedialekten. Det er du som bør lære deg norsk.

Anonymous poster hash: a0745...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...