Gå til innhold

Nå er det ikke kult å hylle hverdagskroppen lenger...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ingen interesse av å se noen som helst uten klær, men hvis det først skal være sånn så er det greit med et representativt utvalg av kropper, tynne, tykke, høye, lave. Sånn sett er ikke denne hverdagskropp-trenden det verste som har skjedd. Men ja, aller mest ønsker jeg at folk beholder klærne på.

Anonymous poster hash: 80719...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott!

Er driiiiiit lei av alle kvinner som skal kle av seg, uavhengig av om de er tynne, trente, har strekkmerker eller masse valker.

DET ER HELT UINTERESSANT!

Anonymous poster hash: e51a5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Er driiiiiit lei av alle kvinner som skal kle av seg, uavhengig av om de er tynne, trente, har strekkmerker eller masse valker.

DET ER HELT UINTERESSANT!

Anonymous poster hash: e51a5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Da jeg var yngre elsket jeg vinteren. Jeg kunne gå på ski, ake, grave snøhule, bygge snømenn, kaste snøball, lage engler i snøen (i mitt tilfelle muligens mer smådjevler).

Nå som jeg er blitt eldre, er jeg blitt enda mer begeistret for vinteren. For skikkelig kald vinter. Med to-sifrete minustemperaturer. For det betyr nemlig at folk flest må kle på seg godt med klær slik at de ikke fryser. Og jeg slipper å eksponeres for halvnakne kropper i alskens fasonger og utgaver til enhver tid. For jeg er så ufattelig lei kropp. Lei av såkalte perfekte kropper, av såkalte middelmådige kropper, av gjennomsnittskropper. Lei av hyllemetere med glansede magasinforsider som lover drømmekroppen innen fjorten dager. Lei av bloggere som er så retusjert at skulle de blitt meldt savnet, ville man aldri kunne finne de igjen, da deres faktiske utseende er milevis unna de presenterer på bloggene sine. Lei av vaskebrettmage og muffinsmage, sprettrumpe og disserumpe, silikonpupp og hengepupp.

Jeg er lei kropper, gi meg hoder!!!

Veldig, veldig enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig bra innlegg. Det er nok nå.

Har aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal stille opp naken for å fortelle om hvordan man egentlig ser ut. Dette er noe alle vet. Tror faktisk det er trangen til å vise seg frem som også er drivkraften her dessverre.

Det som er et enda større problem, er at når de først skal vise "hverdagskropper" så er jo det store flertallet av disse overvektige, og til dels kraftig overvektige. Det er jo absurd, da det å være overvektig er et stort helseproblem, og gir stor risiko for livsstilssykdommer, hjerte- og karsykdommer!. Det blir derfor helt feil at man nærmest hyller overvektige kropper.



Anonymous poster hash: ab5bc...258
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en idé å lære unge jenter at utseende ikke er alt de er verdt? Trenger ikke vise nakne slitne kropper av kvinner forbi sine glansdager, men neida her skal man løse "kroppshysteriet" med enda mer fokus på kropp.

Jeg er så enig! Problemet er at mange unge jenter kjøper glossy magasiner, og utseende (for eksempel gjennom blogging eller insta) har blitt en egen fritidsinteresse, en interesse som kanskje tar overhånd. Kroppshysteriet eksisterer i stor grad. Sånn sett er det kanskje befriende å se et bredt spekter av kropper. Det var i det minste inspirerende i begynnelsen - men nå er mange mettet på denne aksepter din kropp-bølgen. Et annet problem er at verdiene våre ikke flyttes vekk fra utseendet gjennom denne bølgen. Selvsagt er det naturlig for mennesker å ville ta seg bra ut. Man ser jo også i dyreverdenen at ulike arter "pynter seg" for å tiltrekke en make. Men det finnes et sted der grensen må gå.

Etter at jeg studerte anatomi og fysiologi, merker jeg at jeg gir litt mer faen i hvordan min kropp ser ut - for den er helt fantastisk på innsiden. Og alles kropper er like på innsiden og består av de utallige, mikroskopiske komponentene som samarbeider og utgjør etterhvert en fullstendig helhet. Jeg tror kanskje at dersom folk var mer klar over hvor fantastisk spennende og komplekse vi er på innsiden, rent funksjonelt, at vi ikke reduserer oss selv til bare utseendet til kroppen. Men nå er det ikke alle som er interesserte i anatomi, og ingen kan tvinges til å studere det heller, men det å være mer klar over hvordan vi fungerer på innsiden, og at kroppen er en fantastisk maskin, fører for enkelte til at hvordan man ser ut ikke er så nøye lenger. Man blir heller obs på å vedlikeholde kroppen gjennom fysisk aktivitet, men at man ikke da trener for å se bra ut.

Dessuten er idealer bare en trend. Det har vært in å være tynn, det har vært inn å være muskuløs, det har vært in å være lubben, det har vært in med store bryster, små bryster, hengebryster, osv. Og idealene er også ofte kulturbasert. Idealer er heller ikke nødvendigvis representativt for hva den gutten en jente liker, foretrekker. Dessuten er vi også nødt til å fremstille mennesker, ikke bare kvinner, men også menn, med litt flere dimensjoner enn bare kropp. Dessverre er det første man gjør som kjendis å kle av seg klærne for å vise "HER ER JEG!" Det har blitt en standard prosedyre. Ikke bare for kjendiser, men også for hvem som helst gjennom ulike sosiale plattformer. Vi har ikke beveget oss videre av den grunn, selv om normale, dagligdagse kropper er mer synlige i mediabildet eller innen markedsføring.

Vi bør heller finne en måte å promotere andre kvaliteter på, og heller utelukke kropp. Emma Watson, for eksempel, er i mine øyne en god rollemodell. Jeg aner ikke hvordan hennes kropp ser ut. Det er mulig hun kler av seg i relasjon til en rolle i en film, men man ser henne aldri avkledd ellers. Hun er en pen jente, men det kan hun ikke skjule, og det skal hun heller ikke være nødt til - for da blir det også feil, når mennesker som passer inn i idealet må gjemme seg for å unngå å støte noen. Men uansett, hun har jo tatt en utdanning iløpet av skuespillerkarrieren sin, hun er talerør eller representant for flere veldedige prosjekter (for mange i dag regnes vel det å representere et veldedig prosjekt å ta en selfie med en tekst eller hashtag relatert til prosjektet. Mange veldedige prosjekter i dag oppmuntrer folk til å ta selfies eller liknende for å promotere prosjektene sine), hun er jordnær og profesjonell. Natalie Portman også. Eller enda bedre, om folk finner rollemodeller fra andre arenaer enn Hollywood.

Jeg tror mange kvinner bedriver en form for selvtortur. Meg inkludert. Vi kjøper glossy magasiner og føler oss utilstrekkelig, men vi gjør det av fri vilje. Det er ingen som tvinger oss til å kjøpe costume eller det nye, og ingen tvinger oss til å lese blogger. Jeg merker selv at jeg har et mye bedre liv, nå som jeg heller bruker pengene mine på magasiner relatert til ting utenfor mote og sminke, for eksempel magasiner relatert til surfing, fotografi eller vitenskap. Da tillegger man seg selv flere dimensjoner og føler seg mer dynamisk, for jeg vet at jeg har noen kroppslige begrensninger. Men jeg velger å drite i dem, være som jeg er, og heller føle meg flink på andre områder og unngå impulser som trigger dårlig selvfølelse. Det er jo folk som tjener penger på dårlig selvtillit, slik at man kjøper produkter e.l. for å forsøke å endre dem. Giid, dette ble langt. Sorry!

Anonymous poster hash: f042a...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grusomt! Fedme har aldri vært fint og kommer aldri til å bli fint. På tide vi finner frem bluferdigheten igjen. Det er ikke annet enn nakenhet og sex hvor vi enn snur oss.

Anonymous poster hash: e66d7...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt! Fedme har aldri vært fint og kommer aldri til å bli fint. På tide vi finner frem bluferdigheten igjen. Det er ikke annet enn nakenhet og sex hvor vi enn snur oss.

Anonymous poster hash: e66d7...b91

Hvis du mener disse to på bildet havner i fedmekategorien, så tror jeg ikke du helt vet hva fedme er.

Jeg er helt sikker på at begge disse har en normal BMI, og er normalt slanke når de ikke sitter sammenkrøket på do, eller på badekarkanten.

Absolutt alle får valker når de sitter slik, til og med tynne mennesker.

Men jeg er lei det avkledde kroppshysteriet selv.

Jeg har ingenting i mot kropper i ulike størrelser, men hvorfor må de ta av seg klærne i alle sammenhenger?

Anonymous poster hash: d88ae...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...