Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mente det seriøst, jeg er enig med deg, men det tror jeg ikke PK-ere er akkurat

Jeg definerer meg ikke som noen PK-er. Jeg kritiserer islam og ukultur i drøssevis, men jeg VET at det ikke har noe med hudfarge å gjøre.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myten om at alle svarte bruker ordet neger og at alle svarte liker å bli kalt det lever i beste velgående.



Anonymous poster hash: d8c8f...d8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor kaller man en hvit person for en "hvit person" og ikke en "blabula"? Hvorfor ikke kalle det en "svart person" eller en "afrikansk person"?

Når man sier "hvit person/europeisk person", "asiatisk person", "latinamerikaner", hvorfor skal man si "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Hvilken rett har du til å sette deg til doms over alle som ikke mener det samme som deg? For veldig mange er "neger" et nøytralt, beskrivende ord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør nesten ikke bruke noen ord lengre. Nesten alt kan bli sett på som rasistisk selv om man ikke mener å være det.

Jeg bruker lyshudet og mørkhudet. Det er ikke alltid man klarer å se hvor folk er i fra. Jeg kunne like godt vært fra London, men en person fra et annet land har jo ikke snøring.

Du kan banne på at en eller annen venstreorientert dame med bakgrunn fra språkvitenskap vil finne ut at "mørkhudet" ofte blir assosiert med negative konnotasjoner, slik at vi må bruke et annet ord for "mørkhudet" :fnise:

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at mørkhudete kaller hverandre neger, men hvis en hvit person så er det ikke greit tydeligvis. Jeg kan gjerne si afroamerikansk, afrikansk, afroeuropeisk om det er bedre, men når jeg sier neger så er det så absolutt ikke for at jeg bruker det som skjellsord, men i bunn og grunn så sier jeg ingenting. Jeg har venner som er mørk i huden, og ser på dem som alle andre.

Jeg hadde en kompis med meg en gang som er mørkhudet, jeg forsnakket meg og sa "jeg har aldri sett en neger i en slik......" da sto han rett ved siden av meg i en slik. Flaut, men mente aldri noe vondt med det. :P

Anonymous poster hash: 4ec9d...249

ALLE mørkhudede bruker ikke ordet neger om hverandre! Snakker du om gangstas fra Harlem? Om 50% synes det er ok og 50% ikke synes det er ok, tar jeg heller hensyn til de 50 prosentene som blir såret!

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med "negre" og "negresser". Det var ikke greit å kalle dem "sorte" eller "mørke". Det henger igjen og jeg klarer ikke venne meg til at "sort" eller "mørk" plutselig er det eneste tillatte. Jeg har ingenting i mot å bli kalt "hvit" eller "blanco" (nå er jo ikke det særlig utbredt på norsk, men på andre språk brukes det noe).

Hva betyr "blabula"?

Anonymous poster hash: 578fd...3f9

Blabula er et ord jeg fant på for å vise at hvite mennesker kalles "hvite mennesker" og ikke "blabulaer". Hvorfor kalle svarte mennesker for "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg definerer meg ikke som noen PK-er. Jeg kritiserer islam og ukultur i drøssevis, men jeg VET at det ikke har noe med hudfarge å gjøre.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Og hvor kom islam inn under denne diskusjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blabula er et ord jeg fant på for å vise at hvite mennesker kalles "hvite mennesker" og ikke "blabulaer". Hvorfor kalle svarte mennesker for "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Fordi neger kommer fra ordet negro, som betyr svart.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blabula er et ord jeg fant på for å vise at hvite mennesker kalles "hvite mennesker" og ikke "blabulaer". Hvorfor kalle svarte mennesker for "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Neger- spansk opprinnelse for fargen svart, negro. Se google...

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kom islam inn under denne diskusjonen?

Islam har ingenting med diskusjonen å gjøre. Måtte bare understreke at jeg ikke regner det å kritisere islam som rasisme.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis neger er rasistisk,da er hvit rasistisk også da ?



Anonymous poster hash: fa98e...064
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi neger kommer fra ordet negro, som betyr svart.

Hvorfor sier man ikke "blanco"? Hvorfor ikke norskifisere det til "blanker", for å følge din logikk?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam har ingenting med diskusjonen å gjøre. Måtte bare understreke at jeg ikke regner det å kritisere islam som rasisme.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Ja ok. Det er jeg enig i. Islam er en "levemåte" kamuflert som religion, ingenting med rase å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sier man ikke "blanco"? Hvorfor ikke norskifisere det til "blanker", for å følge din logikk?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Nå er det vel neppe Daudaferd som startet med å bruke ordet neger i europa....

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaller man en hvit person for en "hvit person" og ikke en "blabula"? Hvorfor ikke kalle det en "svart person" eller en "afrikansk person"?

Når man sier "hvit person/europeisk person", "asiatisk person", "latinamerikaner", hvorfor skal man si "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Fordi blabula ikke finnes som ord.

Mener du at spanjolene er de største rasistene eller?

Edit: Skulle sitere bare TS.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier man ikke "blanco"? Hvorfor ikke norskifisere det til "blanker", for å følge din logikk?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Det har da INGEN ting med min logikk å gjøre, jeg forklarte deg bare det at neger er ikke et tulleord som "blabula", fordi det har sitt oppgav i negro.

Dessuten er det MANGE norske ord som har sitt opphav fra andre språk. Kaller du en TV for fjernsynsapparat?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor sier man ikke "blanco"? Hvorfor ikke norskifisere det til "blanker", for å følge din logikk?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Du får begynne du da. Jeg har blitt kalt potet og bleikfis enn så mange ganger av utlendinger (og wannebee utlendinger), jeg legger meg ikke ned å griner av å bli kalt blanco/blanker i tillegg

Endret av Chevelle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er vel bare en beskrivelse på at noen er svart i huden. Og jeg bruker det når jeg skal forklare hudfargen til noen som er svart i huden. Det er ikke ment rasisitisk i det hele tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne du da. Jeg har blitt kalt potet og bleikfis enn så mange ganger av utlendinger (og wannebee utlendinger), jeg legger meg ikke ned å griner av å bli kalt blanco/blanker i tillegg

Hva er en wannabe-utlending for noe?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en wannabe-utlending for noe?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

En nordmann som er "medlem" av innvandrergjenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...