Gå til innhold

Løkal bedøvelse..


manducabulla

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om det fulgte med noen bivirkninger med lokal bedøvelse? Har prøvd å søke på nett, men finner ikke svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du et konkret merke lokalbedøvelse så kan du slå opp på felleskatalogen og drugs.com. Er det mer generelt så kan jeg se om jeg kan google litt om du har noe det går an å snevre det inn litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Har hatt lokal bedøvelse flere ganger, mest i munnen, men ikke fått andre bivirkninger enn at jeg føler meg veldig puffy og bomullete i området i noen timer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel hatt det i munnen, men jeg tenkte mer på .. kroppen. Huden.. :P

Jeg ble veldig svimmel og kvalm etter lokalbedøvelse, så jeg lurte på om man fikk bivirkninger.. Hadde vært fint å vite til neste gang, hvis det blir noen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvilken bedøvelse det er snakk om.. jeg hentet dette fra beskrivelsen av Xylocain-adrenalin som ofte brukes feks hos tannlegen.

Bivirkninger: Lidokain kan ha en akutt toksisk effekt ved høye systemiske nivåer. Alvorlige bivirkninger kan tiltre ved overdosering og utilsiktet i.v. injeksjon eller durapunksjon, samt ved nedsatt toleranse (se Overdosering/Forgiftning). Allergiske reaksjoner (i verste fall anafylaktisk sjokk) mot lokalanestetika av amidtypen er sjeldne (<1/1000). Andre innholdsstoffer i oppløsningene, f.eks. natriummetabisulfitt og metylparahydroksybenzoat, kan imidlertid utløse slike reaksjoner. Nerveskade, neuropati, okklusjon av arteria spinalis anterior, araknoiditt osv. er forbundet med regionalanestesi. Adrenalin kan gi takykardi, palpitasjoner, uro og angst (kan forveksles med systemiske reaksjoner på lidokain).

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalo...search=xylocain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Alle har vel hatt det i munnen, men jeg tenkte mer på .. kroppen. Huden.. :P

Jeg ble veldig svimmel og kvalm etter lokalbedøvelse, så jeg lurte på om man fikk bivirkninger.. Hadde vært fint å vite til neste gang, hvis det blir noen neste gang.

Det kan være, jeg har ikke fått noen bivirkninger når det har vært på huden (hofta i mitt tilfelle). Men har hatt det temmelig fælt og vært både kvalmt og svimmel etter munnoperasjoner; men det har vel mer med selve inngrepet å gjøre og kommer først når bedøvelsen forsvinner.

Uansett kan du jo nevne det med svimmelhet for legen hvis det noen gang blir behov for bedøvelse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt lokalbedøvelse mange ganger (aldri i munnen faktisk ;)) og har aldri opplevd bivirkninger av noe som helst slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...