Gå til innhold

Krypdyr og insekter i Thailand


Gjest pysa

Anbefalte innlegg

skal til syd-thailand om en måned,og begynner å grue meg skikkelig til å møte krypdyr og insekter! har hørt at det finns både tarantellaer, fugleedderkopper, skorpioner, slanger og varaner der. noen som har møtt på sånne kryp mens de har vært i thailand? jeg er livredd alt sånt! skal for det meste holde meg i siviliserte områder, men skal også til rolige øyer med mye skog og natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv blitt stukket av en skorpion i Thailand. Dette var riktignok langt inne i bushen i øst-Thailand, og selvom det var fryktelig ubehaglig, så var det helt ufarlig. Det var som å bli stukket av en veps.

Har også hatt nærkontakt med både kongekobra, tarantella og Batikedderkopp, uten at det har resultert i noen bitt. Dette var i nord i nærheten av Chiang Mai.

Men, jeg har aldri sett noen av disse krypene i såkalte siviliserte områder, eneste jeg ser på hoteller eller i huset mitt i Banglamung er en og annen kakkerlakk. Du kommer garantert til å støte på små gekkoøgler, spesielt på kvelden. Disse er helt ufarlige og spiser insekter, og thaiene lar disse være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gina_*
skal til syd-thailand om en måned,og begynner å grue meg skikkelig til å møte krypdyr og insekter! har hørt at det finns både tarantellaer, fugleedderkopper, skorpioner, slanger og varaner der. noen som har møtt på sånne kryp mens de har vært i thailand? jeg er livredd alt sånt! skal for det meste holde meg i siviliserte områder, men skal også til rolige øyer med mye skog og natur.

Hei!

Du har ingen verdens ting å bekymre deg for! Jeg er selv livredd slanger og edderkopper, og før jeg reiste til Syd-Thailand (Krabi) i fjor var jeg rimelig nervøs. Det viste seg at det var ingenting å være redd for. Jeg så ikke en eneste slange på de 2 ukene jeg var der. Av andre dyr så jeg heller ingen jeg reagerte på. Husker jeg så en edderkopp, men den var mindre enn de største jeg har sett her i Norge. Vi var riktignok ikke på noen helt avsidesliggende steder, noe jeg ut i fra det du skriver ikke regner med at du skal heller. Vi var på diverse rolige øyer, men som sagt - ingenting å være redd for.

Thaiene er veldig oppmerksomme på at turister er livredde disse dyrene, og jeg har hørt at dersom det oppdages en slange eller andre ekle dyr i nærheten av turiststeder blir de fraktet bort sporenstreks. Hold deg unna jungelturer og dykking (hørte en engelskmann som hadde sett en havslange laaaaangt til havs på dykketur).

Husk på at dyrene er mye reddere deg enn du er for dem, og prøv å slappe av. Etter et par dager der nede tror jeg nok du kommer til å senke skuldrene og ikke tenke på det mer fordi du oppdager at det er helt trygt der.

Det eneste jeg ville advart mot er kråkeboller (eller noe lignende - vet ikke hva som er det riktige navnet på dem). Se hvor du tråkker når du bader hvis du er på en strand der det er litt steiner..som regel er det bare deilig, nydelig finkornet sand der nede, så går nok bra.

Ha en fantastisk ferie! Gleder meg til jeg kan reise tilbake selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også opp for brennmaneter! Noen er så giftige at du kan du i løpet av noen minutter. Fisker og koraller kan også være giftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg slapper faktisk litt mer av nå. Jeg skal ikke på verken jungelturer eller dykkerturer. Jeg tåler nok en liten øgle eller en liiiten edderkopp, det er mest sånne gigant-edderkopper, skorpioner og digre øgler jeg er redd for. Men skal som sagt holde meg sånn høvelig i sivilisasjonen.

Da er det bare å begynne å glede seg i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også opp for brennmaneter! Noen er så giftige at du kan du i løpet av noen minutter. Fisker og koraller kan også være giftige.

Ja jeg har hørt om disse kubemanetene, som er veldig gifte og har lange tentakler. Så selv om du ser "hodet" langt borte så kan tentaklene være i nærheten av deg. Disse har tatt liv, men det er heldigvis sjeldent.

Uansett så skal vi ha med eddik i badebagen vår, det er lurt for å vaske med hvis man blir truffet av en manet. Og så er det bare å skynde seg til sykehus. Har også blitt anbefalt å spørre lokale fiskere hvordan ståa er på de forskjellige strendene, de vet.

Heldigvis er jeg ikke av den typen som drar så langt fra land, jeg ligger mest og plasker i vannkanten. Men skal absolutt holde øynene åpne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett sjøslanger samt andre slanger, og store edderkopper, ja. Men man befinner seg i tropiske strøk, så da vil vel faunaen være annerledes enn Norge.

Det er en del av sjarmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett sjøslanger samt andre slanger, og store edderkopper, ja. Men man befinner seg i tropiske strøk, så da vil vel faunaen være annerledes enn Norge.

Det er en del av sjarmen. :)

Store edderkopper?! Hvor store? Var du i jungelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ina_*
Har sett sjøslanger samt andre slanger, og store edderkopper, ja. Men man befinner seg i tropiske strøk, så da vil vel faunaen være annerledes enn Norge.

Det er en del av sjarmen. :)

Hva er vitsen med å skremme sånn? Alle er klar over at slike dyr finnes der..det betyr jo ikke at de til stadighet dukker opp både her og der.

Jeg kjenner ingen som har tråkket i turistløypa i Thailand og sett store edderkopper eller slanger. Hvis du bor i en typisk turistby kan du ta det helt med ro. (Jeg regner ikke med at du som er redd for slike dyr har bestilt deg en jungeltrekking-ferie eller hotell langt inni jungelen..). Det finnes selvfølgelig slangeshow, slangefarmer osv der du kan oppsøke dem, men jeg regner ikke med at det inngår i ferieplanene. :gjeiper:

Ta det helt med ro.. Dette kommer til å gå helt fint. Prøv å glede deg til ferien isteden. Selv klarte jeg ikke å glede meg noen ting til å reise da jeg skulle til Thailand fordi jeg var så redd for slanger. De første dagene var jeg overnervøs hele tiden og fikk hjertet i halsen av den miste ting. Denne følelsen kommer jeg definitivt ikke til å ha neste gang jeg reiser, da skal jeg heller bruke goood tid på å glede meg istedenfor å bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest x-backpacker

Jeg har reist rundt i store deler av sør-thailand.

Jeg opplevde veldig mange gekkoer (men de bryr du deg ikke om etter en stund), ganske mange kakkerlakker.

Også var det noen frosk, ett par slager - men det beste av alt, ingen edderkopper!

Var digre varaner i Malaysia, men så ingen av de i Thailand.

Nå skal det sises at jeg ikke bodde på flotte hoteller, så tviler på at du vil oppleve så mye ulumksheter :)

Det kommer til å gå så bra så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist masse i sør-Thailand, og de insektene/krypene jeg har møtt på, har stort sett vært gekkoer, frosker og kakkerlakker.

Store edderkopper har jeg bare møtt langt inni bushen, det samme gjelder slanger.

Så lenge du holder deg i turistområdene er nok sannsynligheten for svære giftige edderkopper, slanger og varaner veeeldig liten.

Gled deg, og kos deg på tur. Thailand er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...